Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hyundai Kona - Facelift (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hyundai Kona - Facelift (2021)

    NU OOK ALS N-LINE

    HYUNDAI KONA VERNIEUWD

    Hyundai voert een relatief ingrijpende facelift door op de Kona. De van nature al excentrieke cross-over wordt er zo mogelijk nog iets extravaganter van. Het blijft overigens niet bij uiterlijke aanpassingen, ook op motorisch vlak profiteert de cross-over van noviteiten.

    De in 2017 aan de wereld voorgestelde Kona gaat drie jaar na zijn introductie onder het mes. Tijdens het moderniseren van de compacte cross-over, een concurrent voor auto's als de Renault Captur en Kia Stonic, heeft Hyundai zich niet ingehouden.

    Uiterlijk

    De vernieuwde Kona is vanbuiten te herkennen aan zijn compleet nieuwe front. Het 'gelaagde' concept blijft behouden, al gaat de vormgeving op de schop. Zo is het bij de reguliere versies gedaan met de gleuf tussen de motorkap en de grille en ook de grille zelf is vernieuwd. Niet alleen is de vorm ervan anders, het luchtrooster wordt voortaan ook niet eens in twee delen opgesplitst. Hyundai monteert vernieuwde led-dagrijverlichting en ook de een verdieping lager geplaatste daadwerkelijke koplampen zijn compleet anders van vorm. Hyundai geeft de Kona daarnaast een nieuwe bumper, waarin het veel kleinere mistlampen aanbrengt. Ook achterop wordt de boel aangepakt, al zijn de aanpassingen hier minder ingrijpend. De Hyundai Kona krijgt achterlichten met een nieuwe indeling, een nieuwe bumper én ook hier een aangepaste 'tweede set' verlichting net boven de bumper. De nieuwe bumpers maken de Kona in totaal 4 centimeter langer dan het huidige exemplaar. Hyundai introduceert verder onder meer nieuwe lichtmetalen wielen en vijf nieuwe lakkleuren.

    Ook de werkplek wordt gemoderniseerd, al zijn ook hier de verschillen met de huidige Kona niet heel groot. Hyundai zegt onder meer het materiaalgebruik te hebben verbeterd. Onder meer de middentunnel heeft een andere vormgeving, een element waar Hyundai voortaan een knop voor de nieuwe elektrische handrem heeft geplaatst. Hyundai introduceert nieuwe sfeerverlichting en voegt onder meer nieuwe aluminium afwerking toe rond zaken als de speakers en de ventilatieroosters. Daarnaast wordt de spraakherkenning uitgebreid, vanaf heden kun je tegen de Kona babbelen om zaken als de stuurwielverwarming te activeren. Interessanter is het nieuwe, grotere infotainmentscherm met een diameter van 10,25 inch. De fysieke knoppen om door het systeem te navigeren blijven, maar verhuizen van de zijkanten van het scherm naar de onderzijde ervan. Standaard is het scherm niet, wie er niet voor bijbetaalt krijgt een DAB-radio met 8-inch display, een scherm dat één inch groter is dan dat van de vorige basisradio.

    N-Line

    De Kona was al in tal van uitvoeringen beschikbaar en aan het aanbod wordt een nieuwe sportief ogende versie toegevoegd: de N-Line. Deze optisch aangeklede uitvoering kenmerkt zich onder andere door zijn van grotere koelopeningen voorziene bumpers - compleet met diffuser achter - en staat op tweekleurig 18-inch lichtmetaal. In tegenstelling tot bij de reguliere uitvoeringen is het kunststof rond de wielkastranden in carrosseriekleur uitgevoerd en is er wél een gleuf tussen motorkap en grille. Daarnaast heeft de Kona N-Line twee uitlaateindstukken achter. Vanbinnen wordt de N-Line opgeleukt met zaken als lederen of suède bekleding, rode stiksels, aluminium pedalen en diverse N-logo's. De N-Line laat al enigszins zien wat je van de op stapel staande échte Kona N kunt verwachten. Die overtreffende trap van de Kona-familie wordt een volwaardige sportieveling, al is nog niet helemaal zeker wat die krachtpatser gaat aandrijven.


    Mild-Hybrid

    Op motorisch vlak komt de Kona net als het gros van zijn onlangs vernieuwde broertjes en zusjes over mild-hybridtechniek te beschikken. De cross-over krijgt dan ook een nieuwe 1.0 benzinemotor waarvan de 120 pk sterke versie is voorzien van een 48 voltsysteem. Deze 1.0 is ook te krijgen met de nieuwe iMT-transmissie van Hyundai en Kia, een handgeschakelde zesbak die de motor van de bak ontkoppelt zodra het gaspedaal wordt losgelaten. De Kona Hybrid, met atmosferische 1.6 en een 44 pk sterke elektromotor die elektrische energie haalt uit een 1,56 kWh groot accupakket, blijft behouden. Ook de elektrische Kona's Electric keren terug. Andere technische aanpassingen hebben onder meer betrekking op het onderstel. Zo moet de Kona voortaan iets comfortabeler zijn afgeveerd en is ook de stuurinrichting aangepast.

    Veiligheidssystemen

    Geen facelift zonder de introductie van nieuwe veiligheidssystemen en dus komt de Kona na zijn update over Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) te beschikken. Dit systeem geeft een waarschuwing als de bestuurder niet adequaat reageert als de voorligger gaat rijden. Ook nieuw is Lane Following Assist (LFA) dat de Kona netjes in het midden van de rijstrook houdt. De reeds bestaande veiligheidssystemen zijn volgens de Koreanen aangescherpt. Zo ziet Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) optioneel ook fietsers en is de Kona met automaat voortaan met Rear Cross Traffic Collision Avoidance Assist (RCCA) te krijgen. De Kona beschikt tevens over Rear Seat Alert (RSA), een systeem dat waarschuwt als er nog iets of iemand op de achterbank zit als de bestuurder de auto verlaat. Safe Exit Warning (SEW) moet voorkomen dat passagiers uitstappen als er bijvoorbeeld een auto aankomt.

    Introductie

    De Kona heeft Hyundai geen windeieren gelegd. Sinds de lancering van het model in 2017 zijn er meer dan 228.000 van verkocht. In Europa is het een van Hyundai's populairste modellen en vorig jaar was de auto in Nederland het best verkopende model van het merk.

    Prijzen van de vernieuwde Kona zijn er nog niet. De vernieuwde Kona Hybrid en Kona Electric volgen in 2021.

    Bron: Autoweek











    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2










    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3






















      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Eikes.
        Geef me toch maar liever een Kia.

        Comment


        • #5
          Ik vind 'm helemaal niet mis, zeker als de wielkastranden in koetswerkkleur zijn, de N-line.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            METAMORFOSE

            HYUNDAI KONA ELECTRIC VERNIEUWD

            Hyundai heeft de Kona Electric vernieuwd. De elektrische cross-over is designtechnisch helemaal in lijn gebracht met de eerder al gefacelifte niet-elektrische versies van de Kona. De opgefriste Kona Electric staat vanaf de zomer van volgend jaar bij de Nederlandse dealers.

            Highlights nieuwe Hyundai Kona Electric:
            • Nieuw front én vernieuwde achterkant
            • Geen technische wijzigingen
            • Nieuwe veiligheidssystemen
            Hyundai gaf de in 2017 gepresenteerde Kona begin september een ingrijpende facelift. Het vooral op optisch vlak grondig vernieuwde model gaat voortaan met een nog excentrieker uiterlijk door het leven. Hyundai hield één zeer belangrijke versie nog even onder de pet: de Kona Electric. Nu heeft het merk ook de opgefriste elektrische Kona aan een verjongingskuur geholpen.

            Hoewel Hyundai de Kona Electric op dezelfde manier facelift als de reguliere versies van de Kona, lijken de verschillen tussen de vernieuwde Kona Electric en het model van voor de facelift wellicht minder groot. Dat komt doordat de Kona Electric altijd al van die versies afwijkend front zonder grote open grille had. Ook bij de Kona Electric verhuist het Hyundai-logo op de snuit een stuk omhoog, maar omdat het logo voorheen al hoger zat dan dat van de reguliere Kona's, lijkt het verschil minder groot. De Kona Electric krijgt dezelfde vernieuwde verlichting met nieuwe platte led-dagrijverlichting en een verdieping eronder de daadwerkelijke koplampen. Ook is de voorbumper van de Kona vernieuwd. Het open deel ervan groeit in zowel breedte als hoogte een maatje. Ook achterop zien we een nieuwe bumper en aangepaste ledverlichting. De nieuwe bumpers maken de Kona Electric 4 centimeter langer dan voorheen.

            Actieradius

            Dan misschien een belangrijkere vraag: krijgt de Kona Electric een grotere range? Het antwoord op die vraag is 'nee', maar dat is geen ramp. De Kona Electric had namelijk al een zeer acceptabele elektrische actieradius. Opnieuw is er een Kona Electric met een 64 kWh groot accupakket en een 204 pk sterke elektromotor. Deze versie heeft een elektrische reikwijdte van 484 kilometer en sprint in 7,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Daaronder staat de goedkopere Hyundai Kona Electric met een 64 kWh groot accupakket. Die basis-Kona heeft een elektrisch bereik van 305 kilometer. De actieradius van die versie werd begin dit jaar al vergroot, de range lag namelijk eerder op 289 kilometer. Deze varint is met zijn 136 pk sterke elektromotor ook minder potent, al is een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h nog altijd prima

            De Kona Electric kan standaard met een laadvermogen van 11 kW opgeladen worden. Aan een snellader is de Kona Electric in iets meer dan 45 minuten tot 80 procent van zijn kunnen vol te jagen met stroom. Natuurlijk kan je de Kona Electric ook thuis via het stopcontact opladen.

            Interieur

            Ook het binnenste wordt vernieuwd, al zijn de aanpassingen hier niet zo groot. Hyundai zegt betere materialen toe te passen en de Kona Electric krijgt nieuwe ventilatieroosters. Daarnaast wordt de spraakherkenning uitgebreid, vanaf heden kun je tegen de Kona praten om zaken als de stuurwielverwarming te activeren. Interessanter is het infotainmentscherm met een diameter van 10,25 inch. De fysieke knoppen om door het systeem te navigeren blijven, maar verhuizen van de zijkanten van het scherm naar de onderzijde ervan. Standaard is het scherm niet, wie er niet voor bijbetaalt krijgt een DAB-radio met 8-inch display, dat één inch groter is dan dat van de vorige basisradio. Achter het stuur zien we een nieuw 10,25-inch groot digitaal instrumentarium.

            Veiligheidsystemen

            De Kona Electric krijgt nieuwe veiligheidssystemen. Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) zijn intrede. Dit systeem geeft een waarschuwing als de bestuurder niet adequaat reageert als de voorligger gaat rijden. Ook nieuw is Lane Following Assist (LFA) dat de Kona netjes in het midden van de rijstrook houdt. De reeds bestaande veiligheidssystemen zijn volgens de Koreanen aangescherpt. Zo signaleert Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) optioneel ook fietsers. Daarnaast krijgt de Kona Electric over Rear Seat Alert (RSA), dat waarschuwt als er nog iets of iemand op de achterbank zit als de bestuurder de auto verlaat. Safe Exit Warning (SEW) moet voorkomen dat passagiers uitstappen als er bijvoorbeeld een auto aankomt. De Kona Electric had al systemen als een actieve rijbaanassistent en cruise control met Stop & Go-functie.



















            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Hyundai Kona Elektro (2021): Facelift

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                edit.
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  2021 Hyundai Kona

                  Last edited by Jocar; 09/03/2021, 20:05.
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    DIK UITGEVOERD!

                    HYUNDAI LAAT KONA N ZIEN

                    De Hyundai Kona N krijgt een agressief front waarbij de drie gaten tussen de led-dagrijverlichting het meest opvallen. In de grote grille eronder is sportief aandoend gaaswerk aangebracht. In de rest van de bumper nemen we tevens grotere openingen waar, onder meer direct onder de daadwerkelijke koplampen. Hyundai werkt de boel onder meer af met rode accenten, details die ook in de achterbumper terugkeren. Die achterbumper is misschien nog wel opvallender. Helemaal onderaan zit aan weerszijden van twee grote ronde stortkokers een diffuser. Op de hoeken van de bumper zitten dichte kunststof panelen die voor openingen moeten doorgaan. Bovenaan de achterzijde een min of meer uit twee delen bestaande achterspoiler met ertussen een driehoekig derde remlicht.

                    Hoe krachtig de turbomotor in de Kona N wordt, houdt Hyundai nog even onder de pet. In de vorig jaar vernieuwde i30 N en i30 N Fastback levert de 2.0 250 pk, al is er ook een Performance-versie van beschikbaar die het tot 280 pk schopt. Als de Kona N inderdaad 250 tot 280 pk krijgt, dan vindt de auto op de vermogensladder een plekje tussen sportieve cross-overs als de Ford Puma ST en auto's als de Audi SQ2en Volkswagen T-Roc R.

                    Hyundai zegt op korte termijn meer informatie vrij te geven over de Kona N.








                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Gesnapt tijdens opnames

                      Heftige Hyundai Kona N zonder plakkers!

















                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Grondig gefacelift | De 2021 Hyundai Kona Hybrid is overall verbeterd

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          0-100 KM/H IN 5,5 SECONDEN

                          BERESTERKE HYUNDAI KONA N GEPRESENTEERD

                          Hyundai laat zich de laatste tijd van een heel speelse kant zien. Zo kreeg de veelbelovende elektrische Hyundai Ioniq 5 een bijzondere verpakking aangemeten en is niet alleen de nieuwe Tucson, maar ook de i20 een verfrissende en enigszins eigenwijze verschijning. Dan is er de Kona, een van nature al extravagante cross-over waar Hyundai nu een bijzonder heftige versie van presenteert. Dit is de Hyundai Kona N, een sportieve cross-over die geen hot hatchback, maar een hot cross-over genoemd zou mogen worden.

                          De Hyundai Kona N is zoals z'n naam al aangeeft de sportieve versie van de Kona. Wie het N-label op een Hyundai ziet, weet dat hij geen kinderachtige auto tegenover zich heeft. De N-divisie van Hyundai houdt niet van half werk, zo bewees het al met de Hyundai's i30 N en met de hier niet leverbare N-versie van de Veloster. Het absolute topmodel van de Kona-familie eist een bijzonder plekje op in autoland. De Hyundai Kona N nestelt zich namelijk tussen auto's als de 300 pk sterke Volkswagen T-Roc R, maar ruimschoots boven de 200 pk sterke Ford Puma ST.


                          Hyundai Kona N

                          Hyundai's N-divisie hangt namelijk een maar liefst 280 pk en 392 Nm sterke geblazen 2.0 in de Kona N, een 2.0 T-GDI die in exact die vorm ook in de i30 N met N Performance Package ligt. Die hitsige benzinemotor is altijd gekoppeld aan een automatische transmissie, een achttraps automaat met dubbele koppeling die luistert naar de naam N DCT. Die bak kennen we ook van de gefacelifte i30's N en kent drie speciale functies: N Power Shift, N Grin Shift en N Track Sense Shift. De eerste, N Power Shift, wordt geactiveerd als je het gaspedaal voor meer dan 90 procent intrapt. Hierbij wordt zoveel mogelijk kracht naar de voorwielen gestuurd en het schakelen gaat gepaard met kenmerkende 'scheetjes'. In deze modus lanceert de Kona N zich in slechts 5,5 seconden naar een snelheid van 100 km/h. De rapste i30 N klaart de 0-100-sprint in 5,9 tellen. N Grin Shift, te activeren via een knop op het stuur, ontketent voor 20 seconden het volle vermogen van de 2.0. In N Track Sense Shift is de transmissie afgestemd op stevig boenderen op het circuit en past daar z'n schakelmomenten op aan. De topsnelheid van de Kona N bedraagt maar liefst 244 km/h.


                          Hyundai Kona N

                          Dat Hyundai's N-afdeling van de Kona N een serieuze machine heeft gemaakt, blijkt ook uit de overige aanpassingen. Zo is de Kona N dankzij onder meer instelbare schokdempers en variabele stabiliteitscontrole niet alleen te rijden in de standen Eco, Normaal, Sport N en en Custom, maar is er ook een speciale Sport+ modus. De Kona N staat op speciale Pirelli P-Zero-sportbanden en krijgt standaard extra krachtige remmerij, De stuurinrichting is aangepast en belooft een stuk directer te zijn dan die van de reguliere Kona's. De lijst met aanpassingen gaat verder. Zo heeft de Hyundai Kona N een elektronisch geregeld sperdifferentieel (N Corner Carving Differential). Hyundai maakt melding van een Electronic Sound Generator (ESG) die indien gewenst het motorgeluid versterkt. Ook standaard: een uitlaatsysteem met regelbare kleppen om de hoeveel geluid die uit de stortkokers komt te reguleren.

                          Design

                          Vanbuiten is de koning van het Kona-gamma te herkennen aan z'n grondig aangepaste uiterlijk. De Kona N staart stukken agressiever de wereld in dan z'n mildere broertjes en zusjes. Tussen de koplampen zitten drie gaten die voor extra koeling van de motor zorgen. Ook is het gaaswerk in de grille een specifiek N-detail. Ook opvallend: het Hyundai-logo zit voortaan niet tussen de grille en de motorkap, maar krijgt centraal in de grille een plek en is in Satin Grey uitgevoerd. Rondom is de Kona N aangekleed met rode accenten, tevens een kenmerk van de N-modellen. Zwarte kunststof wielkastranden maken plaats voor in carrosseriekleur uitgevoerde exemplaren. Ook de zijspiegelkappen en dakrails zijn van een kleur voorzien. De visuele attractie van de Kona N is misschien wel zijn achterkant. Hier zien een achterbumper met een diffuserachtig geheel en aan weerszijden ervan twee grote ronde uitlaatstukken. Bovenaan de achterruit plaatst Hyundai een fikse achterspoiler, een unit waarin een driehoekig derde remlicht is aangebracht. Hyundai zet de Kona N op speciaal 19-inch lichtmetaal, compleet met N-logo's op de naafkappen. De Kona N wordt leverbaar in een nieuwe lakkleur: Sonic Blue. Ook is het van de i30's N bekende Performance Blue op de Kona N beschikbaar. Het aangepaste bumper- en spoilerwerk maakt de Kona N 1 centimeter langer dan de Kona met N-Line-pakket.


                          Hyundai Kona N

                          Ook vanbinnen hanteert Hyundai's de N-kwast. Zo is interieur van de Kona N afgewerkt met alcantara en zit er een speciaal N-sportstuur met twee N-knoppen in de top-Kona. Aan die knoppen kun je zelf ingestelde rijmodi toewijzen. Achter het stuurwiel zitten schakelflippers. De handremhendel is met geperforeerd leer bekleed en overal en nergens kom je Performance Blue-kleurige stiksels tegen. Sportstoelen en sportpedalen? Van de partij, hetzelfde geldt voor een hele reeks N-logo's.
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14














                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              2021 Hyundai Kona Electric SUV review | What Car?

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Hyundai Kona Hybrid Facelift 2021 Test Drive Review POV

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Hyundai Kona Facelift Electric 2021 Test Drive Review POV

                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18


                                    niet dat de kona beter is...maar het verschil in efficientie is toch wel significant...en stuk cheaper

                                    Comment


                                    • #19
                                      Enorm relevant, nog steeds. De Hyundai Kona Electric is uitontwikkeld

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20



                                        Vond ik een prachte kleur en uitvoering met N-line.


                                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X