Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Iets lelijks, maar minder erg dan bij de nieuwe 7. Maar zoals ik al eerder zei, op een Mercedes berline hoort de ster trots op de motorkap te staan. Niet ingewerkt in de grille.
MERCEDES-AMG S63 E PERFORMANCE: DIK 800 PK EN 1.480 NM!
STEKKERBEUL
De Mercedes-Benz S-klasse was al in tal van versies te krijgen: van reguliere benzineversies tot plug-ins en van diesels tot een met glimmers overladen Maybach-versie. Vandaag maken we kennis met de absolute sportieve topversie: de Mercedes-AMG S63 E Performance, een ruim 800 pk sterke plug-in hybride.
Tot op heden was de 612 pk sterke 6.0-V12 die in de Mercedes-Maybach S-klasse ligt de sterkste machine die Mercedes-Benz in zijn topsedan leverde, maar er is een nieuwe pk-heerser opgestaan in het land van verwennerij. Maak kennis met de Mercedes-AMG S63 E Performance, de sportieve topversie, waarvan het 'E Performance'-deel van de naam al weggeeft dat we met een beul van een plug-in hybride te maken hebben.
Voor het eerst heeft de S63 AMG een stekker, maar heel verwonderlijk is dat niet. Ook de Mercedes-AMG GT 4-Door heeft als S63 S E Performance namelijk een mega-sterke plug-in hybride aandrijflijn. In de S63 E Performance is de hardware echter net even anders. Waar de topversie van de AMG GT 4-Door een 639 pk sterke V8 heeft, die samen met een 204 pk sterke elektromotor goed is voor een systeemvermogen van 843 pk en 1.470 Nm, is de Mercedes-AMG S63 E Performance iets milder, al is dat uiterst relatief. De top-S claimt alsnog de titel 'sterkste S-klasse ooit'.
Mercedes-AMG S63 E Performance
De Mercedes-AMG S63 E Performance heeft namelijk een 4,0-liter V8 die 612 pk en 900 Nm opwekt. Samen met een 190 pk en 320 Nm elektromotor levert dat Mercedes' niet-elektrische topsedan – er bestaat immers ook een EQS – een systeemvermogen op van 802 pk en 1.430 Nm. Alsnog bizarre waarden. De net geen 2.600 kilo wegende sportieve en vierwielaangedreven top-S beukt daarmee in 3,3 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 250 km/h, maar die valt optioneel te verhogen tot 290 km/h. Schakelen gaat overigens door middel van een AMG Speedshift-automaat met negen versnellingen.
Dat het plug-in hybride deel van de aandrijflijn vooral is gericht op extra sportieve prestaties blijkt wel uit de elektrische actieradius. De Mercedes-AMG S63 E Performance perst namelijk 33 elektrische kilometers uit zijn 13,1 kWh accu. Ter vergelijking: de plug-in hybride S450e en S580e hebben een 28,6 kWh accu die een actieradius van tot 114 kilometer mogelijk maakt. Rondstekkeren kan, maar met mate. Het accupakket is wel aanzienlijk groter dan in de AMG GT 4-Door E Performance. Daarin ligt namelijk een 6,1 kWh accu waarmee je slechts 12 kilometer elektrisch kunt rondzoemen.
Mercedes-AMG S63 S E Performance
AMG
Natuurlijk is de top-S volgestopt met hightech AMG-spullen. Zo heeft de S63 AMG actieve rolstabilisatie en een mee- en tegensturende achteras. AMG Ride Control+ gedoopte adaptieve luchtvering? Van de partij.
Voor het eerst is ook de S-klasse in AMG 63-trim te krijgen met een typische AMG-grille met verticale lamellen. Het gespierde slagschip staat op 21-inch lichtmetaal en heeft natuurlijk de AMG kenmerkende vier hoekige uitlaatpijpen onderaan zijn bilpartij. Rondom is de top-S natuurlijk weer op relatief subtiele wijze volgehangen met uiterlijke extraatjes. Het interieur is tot in de kleinste hoekjes en nisjes bedekt met materialen als nappaleer. Ook het stuurwiel is specifiek afkomstig uit de stal van AMG. Er zijn maar liefst zeven rijmodi om uit te kiezen: Electric, Comfort, Battery Hold, Sport, Sport+, Slippery en Individual.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment