Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Maserati MC20
Collapse
X
-
De open versie komt er ook spoedig aan:
MASERATI MC20 CIELO: ITALIAANSE SPYDER OP KOMST
HEMELS
Maserati heeft een naam gehangen aan de topless MC20. De opengeknipte MC20 luistert naar de naam MC20 Cielo en belooft op technisch vlak net zo indrukwekkend te worden als zijn dichte broertje.
In 2020 kwam Maserati voor het eerst in jaren met een daadwerkelijk splinternieuw model. Met de MC20 presenteerde het merk een sportieve tweezitter met middenmotor, die op termijn ook een open versie zou krijgen. Die nieuwe 'spyder' heeft nu een naam: MC20 Cielo.
De toevoeging Cielo staat voor 'lucht' of 'hemel', een verwijzing naar het open karakter van de auto. Maserati trekt op 25 mei zowel het doek als dak van de nieuwe MC20-variant. De MC20 Cielo ziet het levenslicht straks in Maserati's fabriek in Viale Ciro Menotti, dezelfde productiefaciliteit als waar het de dichte MC20 produceert.
We verwachten dat de Maserati MC20 Cielo dezelfde 3.0 Nettuno-zescilinder krijgt als de reeds bekende variant. Dat betekent dat je straks met 630 pk en 730 Nm onder je rechtervoet van de buitenlucht kunt genieten. Het wagengewicht ligt door verstevigingen aan het chassis waarschijnlijk hoger dan dat van de dichte MC20, al blijft de gewichtstoename door de keuze voor een stoffen klapdak waarschijnlijk binnen de perken.
Maserati lanceert voor zijn doen een ongekende stroom nieuwe modellen. Kort geleden kwam het merk met de Grecale en naast de MC20 Cielo heeft Maserati ook nog een opvolger van de Gran Turismo in de ontwikkelingskamers staan. Net als van de Grecale komt daar ook een elektrische Folgore-versie van, hetzelfde geldt overigens voor de MC20! Vanaf 2030 wil Maserati alleen nog EV's verkopen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
MASERATI MC20 CIELO IS LOS EN OPEN
GLAZEN DAK, IN 12 TELLEN OPEN
De Maserati MC20 Cielo is eindelijk helemaal en zonder camouflagemateriaal los. Hij heeft een mooi klapdaksysteem en draagt op het achterdek een enorme drietand met zich mee.
Maserati noemt de open MC20 officieel ‘Cielo’, wat ‘lucht’ of ‘hemel’ betekent. Dat wisten we al, maar evengoed krijgt de auto in het persbericht geregeld de toevoeging ‘spyder’. Dat is tenslotte wat het ís: hij heet Cielo, maar het ís een spyder. Zoals tegenwoordig gebruikelijk is bij supercars met middenmotor, heeft de auto een hard klapdak.
Anders dan bij veel concurrenten is dit echter niet van carbon, maar van glas dat met een druk op de knop ondoorzichtig kan worden gemaakt. Dat betekent ook dat het dak uit één deel bestaat, en dat verklaart weer waarom er zo’n grote ‘klep’ opent om hem door te laten. Het dak wordt met een ingenieuze armenconstructie opgetild en keurig met de bovenkant naar boven in het achteronder gestopt. Het openen of sluiten zelf duurt trouwens ook niet al te lang: 12 seconden.
Bij de dichte MC20 zijn de openingen in de achterruit min of meer uitgesneden in de vorm van de Maserati-drietand. Bij gebrek aan een liggende ruit ging dat feest bij de Cielo-versie niet door, maar ter compensatie plakt Maserati een enorme drietand op het achterdek. De achterruit zelf is klein en staat rechtop, zodat hij ook als windvanger kan fungeren met geopend dak. Achterin kan toch nog ergens 100 liter aan bagage worden verstopt, terwijl de neus 50 extra liters aankan.
Het overgewicht van de oen versie blijft beperkt tot 65 kg ten opzichte van de dichte MC20. In totaal weegt de auto 1.540 kg, mooi 10 kg onder de volgende mrb-klasse. Ondertussen wordt de auto aangedreven door exact dezelfde Nettuno-V6 met 630 pk en 730 Nm, goed voor een 0 tot 100 tijd van ‘ongeveer’ 3 seconden. Ter vergelijking: voor de coupé geeft Maserati 2,9 tellen op. De topsnelheid van de Maserati MC20 Cielo ligt op dik 320 km/h.
Wie een normale Cielo maar wat gewoontjes vindt, kan aan het begin trouwens ook opteren voor introductieversie PrimaSerie Launch Edition. Die onderscheidt zich met onder meer gouden accenten, speciale zwarte wielen en ‘PrimaSerie’ op de hoofdsteunen. In totaal worden er 60 exemplaren gebouwd in deze uitvoering.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Harry is echt een kenner hé. Altijd top reviews.
Wel een bàngelijk mooi ding verder. En die omgeving daar... drivers paradise.
In Hasselt rijdt er eentje in dezelfde kleur... prachtig.Last edited by Bud Wijzer; 14/11/2023, 09:45.
Comment
-
MASERATI EERT MC12 MET MC20
BEKENDE KLEURSTELLINGEN
De Ferrari Enzo kennen we vermoedelijk allemaal nog wel, maar hoe zit dat met zijn broertje van Maserati, de MC12? Bij Maserati zelf zijn ze die hyperexclusieve exoot nog niet vergeten, getuige deze bijzondere edities van de moderne MC20.
De MC12 is net als de technisch grotendeels gelijke Ferrari Enzo (of Enzo Ferrari) een echte Hypercar, uit een tijd die bekendstond om de geboorte van die autosoort. De MC12 verscheen in 2004 en waar er van de toch al erg exclusieve Enzo zo’n 500 exemplaren zijn gebouwd, bleef het bij de MC12 bij ongeveer 10 procent daarvan.
Maserati MC12 links, de MC20 'Icona' rechts.
Om de bijzondere MC12 nog eens in herinnering te brengen, komt Maserati met twee bijzondere edities van de huidige MC20. Die aanzienlijk minder exclusieve, maar nog altijd bijzondere supercar verschijnt tegelijkertijd als Icona en als Leggenda. De Icona refereert met zijn wit/blauwe kleurstelling duidelijk aan de straatversie van de MC12, de Leggenda brengt met zwart en turquoise de GT1-racer in herinnering. Beide auto’s zijn voorzien van allerlei opties uit het Fuoriserie-personaliseringsprogramma van Maserati, en rijkelijk met opties en carbon volgehangen interieur. De speciale jubileum-edities zijn samen ook ongeveer net zo exclusief als de MC12: Maserati bouwt van beide versies 20 exemplaren.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment