Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lucid Air (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lucid Air (2021)

    ZELFBENOEMDE TESLA-KILLER

    LUCID AIR ONTHULD

    Zojuist is de productieversie van de Lucid Air onthuld, het eerste productiemodel van het merk Lucid Motors dat zich, niet gehinderd door enige bescheidenheid, als het nieuwe Tesla ziet. De Air kan alles beter, aldus Lucid.

    Stop Peter R. de Vries, Mart Smeets en Ivo Niehe in een blender en het resultaat zal een dosis zelfingenomenheid zijn waar Lucid Airs CEO Peter Rawlinson je om uitlacht. Natuurlijk is elke autofabrikant overtuigd van zijn producten, maar het aantal keren dat Rawlinson 'never seen before' en 'better than anything on the planet' lispelde tijdens de sneak preview vorige week in het hoofdkantoor in Californië, is nooit eerder vertoond. De Air is sneller, laadt sneller en komt verder dan wat Rawlinson 'de marktleider' en 'belangrijkste concurrent' noemt. En toegegeven, daar weet hij wel wat van, want hij heeft nog een stapel loonstrookjes van Tesla in de la liggen. Sterker, Peter Rawlinson was mede het brein achter de Model S.

    Maar nu Rawlinson zijn 'eigen' merk aanvoert, moet die Model S het ontgelden. De Lucid Air gooit het over een volledig ander boeg, met een actieradius van 832 kilometer en een quartermile-tijd van 9,9 seconden. Voor de niet dragracers: 0-95 km/h in 2,5 seconden. Om dat te bereiken, heeft Lucid een hele batterij aan innovaties uit de kast getrokken. Zo is het modulaire accupakket (113 kWh) een aangepaste versie van het pakket dat sinds twee seizoenen alle Formule-E-bolides van energie voorziet. Het systeem werkt met 924 Volt. "Tesla doet 400 Volt, Porsche 800 Volt", relativeert Rawlinson zijn werk. De gelijkstroom wordt door een inverter omgezet in drie fasen middels zogenaamde silicon-carbide Mosfed-technologie wat, aldus Rawlinson, niemand eerder presteerde. "Porsche gebruikt in de Taycan IGBT-technologie (Insulated Gate Bipolar Transistor, red.) bij 800 Volt, dat is niet de manier", aldus Rawlinson.

    De elektromotoren leveren ieder 670 pk, terwijl ze zo compact zijn dat ze in een reiskoffer passen, aldus Rawlinson: "Het dichtstbijzijnde, de marktleider en 'big beast' in elektrificatie, heeft voor dezelfde vermogensoutput 2,5 maal deze afmetingen nodig". Daarvan zit er een op elke as, maar Rawlinson verklapt al dat de achteras-configuratie eenvoudig te vervangen is door een variant met twee motoren, die samen 1.300 pk leveren. "Dat wordt ons Performance-model dat we tegen het eind van 2021 zullen presenteren".

    De Lucid Air staat op het Lucid Electric Advanced Platform, kortweg LEAP genaamd. De koets heeft een Cw-waarde van 0,21. De ADAS-systemen krijgen bij Lucid de bijna Efteling-achtige naam Lucid DreamDrive mee en omhelst in de Dream Edition 32 sensoren.

    In totaal komen er vier uitvoeringsniveaus. De instapper Air komt in de VS onder de 80.000 dollar en wordt leverbaar in 2022. De Air Touring komt eind volgend jaar voor 95.000 dollar. Medio 2021 is er de Air Grand Touring vanaf 139.000 dollar in de Verenigde Staten en de eerder genoemde Dream Edition wordt voor 169.000 werkelijkheid, vanaf voorjaar 2021. Dit alles geldt voor de VS. Nederlandse specificaties worden later bekend gemaakt.

    De Lucid Air wordt uitgerust met een boordlader die van de makers de veelbelovende naam Wonderbox heeft gekregen. Hij kan 19,2 kW aan en werkt ook plug-out, zodat je Air behalve auto ook een mobiele energiecentrale kan zijn. Rawlinson pretendeert zelfs piekbelastingen in het elektriciteitsnetwerk te gaan opvangen met de gezamenlijke Air-eigenaren. Snelladen doet de Lucid Air met maximaal 32 km per minuut, in 20 minuten heb je er weer 480 km bij.

    Volgens Rawlinson is de hoge actieradius niet alleen het resultaat van veel accucapaciteit: "Dat zou dumb range zijn. Wij zijn van de smart range. Dus ook een betere efficiëntie en minder gewicht. De Air gebruikt voor dezelfde afstand 17 procent minder energie dan de belangrijkste concurrent. Dat betekent dat we ook kortere afstanden kunnen halen dan die 500 mijl met 17 procent kleinere accu. Goedkoper dus, lichter, meer ruimte. Dat effent de weg voor meer betaalbare EV’s en zo gaan wij meer mensen elektrisch laten rijden. Wij gaan serieuze concurrentie bieden aan de marktleider, teneinde de race naar duurzame mobiliteit te versnellen."

    Maar voor die kleinere Lucids er komen, volgt eerst een SUV op hetzelfde platform om de Air terzijde te staan. Tot die tijd moet de Lucid Air de weg banen voor het nieuwe merk. Allemaal grootspraak? Zo klinkt het misschien wel een beetje, maar laten we wel zijn: dat vonden we ooit ook van die Paypal-miljardair met zijn grote mond.

    Bron: Autoweek














    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2






















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      FIRST LOOK: The 2021 Lucid Air In Production Form

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Knappe machine in ieder geval. Benieuwd of hij ook de beloftes kan waarmaken.

        Comment


        • #5
          Prachtig!!! Heeft zelfs een Saab-trekje. .
          Keuze zou echt gemakkelijk zijn voor mij, doe mij deze maar boven een Tesla.

          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

          Comment


          • #6
            Die giga voorruit. Neen, dank u.

            Comment


            • #7
              Knap idd!

              2021 Lucid Air EV In Detail


              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                doet me een beetje denken aan KITT uit knight rider, ziet er in elk geval al vele beter uit dan Tesla
                4 rings driver

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                  Die giga voorruit. Neen, dank u.
                  Het gaat vooral over de prijs van de voorruit wanneer er een barst in zit...

                  Comment


                  • #10
                    Die kofferklep heeft dan wel een brede opening, maar de achterruit gaat niet mee open, dus echt grote voorwerpen kan je al niet laden.
                    Verder lijkt het wel de moeite te zijn, al heeft Tesla nog altijd zijn grote supercharger netwerk.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • #11
                      Dit lijkt toch sterk op de Xpeng P7?
                      Is dit een Amerikaans/Europese versie van een chinees product?

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door PowerBug Bekijk Berichten
                        Dit lijkt toch sterk op de Xpeng P7?
                        Is dit een Amerikaans/Europese versie van een chinees product?


                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13



                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                          Comment


                          • #14
                            Interessant, maar jammergenoeg ook gedateerde info.
                            De Lucid is in Europa (België ook) al te bestellen. Ik heb half oktober eentje gereserveerd en die zou er begin 2022 zijn. We'll see...
                            Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

                            Comment


                            • #15
                              Lucid cars heeft haar eerste fabriek (EAP-1) klaar in Arizona. Door covid zijn de eerste leveringen uitgesteld tot maart 2021, maar de fabriek draait nu proef.

                              Ik ben benieuwd of dit initatief slaagt. De wagens zijn natuurlijk niet direct goedkoop.
                              Ik vind het in ieder geval de mooiste EV met ook een prachtig interieur

                              ev-database geeft aan dat deze 80 000 EUR zou gaan kosten in Europa, maar ik denk toch dat die nog wat duurder gaat uitvallen. Hebben ze jou een prijs opgegeven?

                              Kan ook gebruikt worden als 22kWh mobiele thuisaccu van 110 kWh
                              Last edited by BertVS; 07/12/2020, 20:24.
                              BMW 420dA : >>>

                              Comment


                              • #16
                                Ik vind dat echt een rare auto, vooral die kofferklep dan.
                                Die achterlichten zitten ook op het koffergedeelte dat open gaat, lijkt mij een probleem hier in Europa, andere merken die dit hebben moeten toch lichten voorzien die wel zichtbaar zijn als de klep open is.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • #17
                                  GROOTSTE EPA-RIJBEREIK VOOR ELEKTRISCHE AUTO OOIT

                                  LUCID AIR HEEFT OFFICIEEL DE GROOTSTE ACTIERADIUS

                                  De Lucid Air heeft een officiële actieradiustest van de EPA ondergaan in de Verenigde Staten en daar is het hoogste rijbereik van een elektrische productieauto ooit uit naar voren gekomen: 837 kilometer.

                                  Lucid verwachtte zelf vorig jaar al dat de Air wel eens een nieuw record kon neerzetten, maar dit overtreft de toenmalige verwachtingen. Eerder werd ingezet op zo'n 728 km. Het komt dus nog eens even 100 km hoger uit. De EPA-test, het Amerikaanse equivalent van de WLTP-testcyclus, resulteert doorgaans in een lager bereik dan bij WLTP. Electrek berekende ooit dat het WLTP-bereik gemiddeld 1,12 keer zo hoog uitkomt als dat volgens de EPA-test, dus dan zou de Lucid Air zelfs een WLTP-bereik van dik 937 kilometer hebben.

                                  Het bereik van 837 km werd gehaald met een Lucid Air Dream Edition Range, de reeds uitverkochte 933 pk sterke subtopper. Nipt daaronder tref je de 800 pk sterke Air Grand Touring, die volgens EPA een rijbereik van omgerekend 825 km heeft. Daar kom je dus ook niets mee tekort. De 620 pk sterke Air Touring schopt het tot 650 km. De 'instapper', de 480 pk sterke Air Pure, komt volgens de EPA-test ook 650 km ver met een volle accu.

                                  Lucid Motors is inmiddels al geregistreerd in Nederland en het is ook zeker de bedoeling dat de Air hier op den duur verkocht wordt. Lucid meldde eerder al het in 2022 op z'n vroegst de eerste auto's kan leveren in Europa. De Air Pure zou hier omgerekend zo'n € 65.000 kosten, de Air Touring € 81.000, de Air Grand Touring € 118.000 en de Air Dream Edition Range € 144.000. De Air Dream Edition Performance, die pakweg 1.100 pk sterk is en iets minder ver komt (754 km EPA) kost hetzelfde als de Dream Edition Range. Let wel: dit zijn dus nog naar euro's omgerekende prijzen op basis van de voorlopige Amerikaanse prijzen.

                                  Bron: Autoweek
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    De Amerikanen gaan in dit geval de Europeanen alweer eens de loef afsteken blijkbaar.

                                    Comment


                                    • #19
                                      2022 LUCID AIR - Interior Packaging and Practicality Review

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        2022 Lucid Air First Drive

                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X