Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lucid Air (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    ZO VER KOMT DE LUCID AIR IN DE HITTE VAN DE WOESTIJN

    TEMPERATUREN TOT 48 GRADEN CELSIUS, DUS MET AIRCO VOL AAN

    ​De Lucid Air is de elektrische auto met de grootste actieradius. De Mercedes-Benz Vision EQ XX komt als studiemodel wellicht verder, maar de grote sedan van Lucid Motors kun je vanaf eind dit jaar in Europa kopen. Voor de concept-car van Mercedes-Benz geldt dat niet. Onze Duitse collega Holger Karkheck van AutoBild onderzocht hoe ver de auto met een rijbereik van meer dan 840 kilometer komt als de omstandigheden niet ideaal zijn: bij de zinderende hitte van de Amerikaanse woestij
    n.

    Een afstand van 334 mijl op één acculading bij een temperatuur van maximaal 48 graden Celsius: we kunnen stellen dat de Lucid Air Grand Touring zijn vuurproef met glans heeft doorstaan. Een verslag van een actieradiustest uit de buitencategorie.

    Ik kan mijn hart horen kloppen, zo stil is het hier in de woestijn. Maar wacht, ik hoor toch iets. Ik sta naast een Lucid Air Grand Touring en zijn koelsysteem is zo hard aan het werk dat hij klinkt als een grote stofzuiger. De auto heeft last van de warmte, net als wij trouwens. De hitte is tastbaar. De temperatuurmeter meldt een waarde van 115 graden Fahrenheit, even ­geleden was dat zelfs 118. Dat is 47,8 graden Celsius. Ik adem de warmte in en zweet het er gelijk weer uit.

    We bevinden ons in Desert Hot Springs, op twee uur rijden ten oosten van Los Angeles. Dit is echter niet zomaar een plezierritje. We willen kijken of deze Lucid Air, een nieuwe elektrische sedan uit de Verenigde Staten, de indrukwekkende claim van de ­fabrikant kan waarmaken. Die stelt dat de actieradius onder ideale omstandigheden meer dan 840 kilometer bedraagt. Lucid Motors-opperbaas Peter Rawlinson heeft zelfs gezegd dat Mercedes-Benz zijn ­studiemodel EQXX met zijn actieradius van 1.000 kilometer alleen maar heeft gebouwd om Lucid Motors van repliek te dienen. ­


    Lucid Air komt 840 kilometer bij ideale omstandigheden


    Zoals gezegd is die 840 kilometer echter ­alleen haalbaar als alle omstandigheden optimaal zijn en dat is vandaag bepaald niet het geval. We willen de Lucid Air Grand Touring dan ook aan een extreme test onderwerpen: een lange rit door de woestijn met drie personen plus bagage ­aan boord. Met de airconditioning in de maximale stand, omdat deze auto met zijn glazen dak in de volle zon in een oven ­verandert. Daarbij rijden we op de highway vaak net wat harder dan is toegestaan. Dit is immers een auto die 800 pk afgeeft aan de assen. We zijn benieuwd hoe ver de elektrische sedan dan komt. Dit keer draait het dus niet om de bizarre acceleratie en evenmin om het hypersnelle laden dankzij de Wonderbox, de naam van Lucids onboard-lader. Het comfort en het ruimteaanbod spelen dit keer ook een bijrol. Het gaat nu om Lucids troefkaart, de efficiency van zijn aandrijflijn. Het doel is zonder te laden zo ver mogelijk de woestijn in te rijden en er weer uit.


    Eerste etappe: Beverly Hills-Twentynine Palms


    Ik haal de Lucid Air op in Beverly Hills. Helaas is hij niet volledig opgeladen. Voor de laatste 9 procent heeft hij met de lang­zame lader in de werkplaats tweeënhalf uur nodig. Ik wacht geduldig, om te vertrekken met een actieradius van 97 procent. De ­actieradius volgens de computer: 442 mijl, dat is 711 kilometer.



    Eerst natuurlijk een beetje lol trappen. Op de Los ­Angeles Crest Highway, een bochtig deel van de snelweg, geniet ik uitvoerig van de dynamiek die de auto ook te bieden heeft. Dat doe ik in de rijmodus Smooth, de efficiëntste van de drie mogelijkheden. In de modi Swift en Sprint zouden we meteen de cops op onze hielen hebben. Dan rijd ik naar huis om mijn vrouw, zoon en alle bagage in te laden. Daardoor gaat het totaal­gewicht nog eens met een slordige 200 kilo omhoog.

    Dan zetten we koers richting de woestijn. Ik heb de recuperatie op standje maximaal ­gezet en houd de actieradiusweergave aan een stuk door in de gaten. Op de highway houd ik een snelheid van omgerekend 120 km/h aan en laat ik de auto zoveel mogelijk rollen. De weergegeven actieradius verandert ­nauwelijks. Integendeel, bij heuvelaf rijden neemt de geclaimde actieradius zelfs iets toe. Helaas rijden we in de richting van de woestijnplaats Twentynine Palms bijna alleen maar heuvelop.

    Als het donker wordt, stoppen we bij een goedkoop motel en maken we de ­balans op: we hebben een afstand van 369 kilometer afgelegd, de accu is nog voor 32 procent vol. De resterende actieradius ­bedraagt 226 kilometer. Inmiddels is het buiten gevoelsmatig bijna koel, want de temperatuur is gedaald tot onder de 30 ­graden. De auto en de inzittenden kunnen even op adem ­komen. Ik ben blij dat ik een kamer aan de achterkant van het motel heb, met een donkere carport direct daarnaast. Zo kan ik de Lucid Air in het zicht houden, want deze auto is vermoedelijk meer waard dan het hele motel plus inventaris.




    Tweede etappe: Twentynine Palms-Joshua Tree


    De volgende ochtend ontbijten we in het enige café in deze plaats. “Coole auto”, zegt een man tegen me. “Volledig elektrisch”, antwoord ik, waarna hij me verbaasd ­aankijkt en niets meer zegt. Dan rijden we in richting van het Joshua Tree National Park. We zien heel veel stenen, zand, ­cactussen en uiteraard Joshua-bomen. Vlak voordat we het park in rijden, spotten we midden in de woestijn laadstations. Dat zijn echter Tesla Superchargers en daarmee kan ik ‘mijn’ ­Lucid Air niet opladen. Tenminste, op dit moment nog niet. Dat geeft niet, want we willen niet laden maar kilometers ­maken. Mijlen, beter gezegd.

    Het is buiten met 35 graden nog goed te doen deze ochtend. Het licht gebogen ­digitale dashboard is echter nu al zo heet als een bakplaat. Alles werkt desondanks prima, verbazingwekkend genoeg. Ik besef weer eens waarom autofabrikanten zoveel tijd en geld investeren in extreme-hittetests in Arizona en in extreme-koudetests in Lapland.

    De airconditioning draait op volle toeren, de zon staat al boven de glazen koepel. Het landschap is wild en mooi, maar mijn blik dwaalt telkens af naar de weergave van het verbruik. Dat wordt aangegeven met mijlen per kilowattuur en omdat we kilometers lang bergopwaarts rijden, daalt de waarde van 3,4 naar 3,1. Omgerekend stijgt het verbruik van 18,4 kWh/100 km naar 20,2. Eigenlijk wilden we nog omhoog rijden naar een ­uitzichtpunt in het park, maar dat laten we wijselijk achterwege.


    Derde etappe: Joshua Tree-Palm Springs


    Met een resterende actieradius van 22 procent of 144 kilometer rijden we naar het mondaine woestijnplaatsje Palm Springs, dat ongeveer 80 kilometer verderop ligt. ­Heuvelaf rijden is een feestje, want dan wint de Lucid Air remenergie terug als stroom, waarmee de accu erg blij is. Met een snelheid van 90 km/h rolt de auto over de tweebaans weg. Er zijn maar weinig ­automobilisten die hier harder rijden. In de woestijn hebben de mensen meer tijd dan in de stad. Als de actieradius onder de 50 mijl (80 kilometer) komt, geeft de auto een waarschuwing. We zijn echter nog maar 20 kilometer verwijderd van Palm Springs. De buffer is desondanks belangrijk, want we moeten maar hopen dat het 350-kW laadstation in de stad goed werkt.

    Dan komen we, na 334 mijl door de ­woestijn te hebben gereden, aan op onze bestemming: een parkeerplaats achter de Bank of America. Blijkbaar hadden we een juist voorgevoel, want de 350-kW-lader is inderdaad defect. Ernaast staan echter nog vier 150-kW laadstations. Omdat de Lucid geschikt is voor Plug & Charge-laden hoef ik me niet aan te melden, het is een kwestie van aan de lader hangen. Op dat moment heeft de accu nog een capaciteit over van 10 procent, wat goed moet zijn voor een actieradius van 54 kilometer. Het verbruik: 17,4 kWh/100 km. Dat is gezien de omstandigheden (gewicht, warmte, motorvermogen) een bizar goede waarde.

    De Lucid laadt aanvankelijk met 174 kW, wat vreemd is bij een 150-kW lader. Je hoort de stroom de auto in eh ... stromen. Na 24 seconden is het laadniveau van de accu telkens één procent hoger. In elf minuten en achttien seconden hebben we weer genoeg aan boord voor de rit terug naar Los Angeles, een afstand van 125 mijl. Met een stroomprijs van 0,43 dollar per kWh heeft de woestijnrit circa 40 dollar gekost.





    De laatste etappe: terug naar Los Angeles



    Eindelijk kan ik gas geven op de highway. Automobilisten komen naast me rijden, steken hun duim op of staren. Dan haalt een Porsche me in. Ik schakel naar de Sprint-modus en open de aanval. Met succes, maar ik betaal er wel een prijs voor: het verbruik ligt nu op 29,8 kWh.

    Terug in Beverly Hills denk ik weer even aan de zwakke plekken van deze auto, ­zoals de irritante portierbediening met de AB, het feit dat de rechter ruitenwisser het opeens niet meer deed, het slecht functionerende kabelloze laden van de mobiele ­telefoon en de beide displays die vlak ­voor we in Los Angeles aankwamen op zwart gingen. Wellicht zijn de temperaturen ­tijdens deze testrit toch nog wat te hoog ­opgelopen voor de stoere Amerikaan.

    Dat neemt niet weg dat ik danig onder de indruk ben geraakt van de Lucid Air. En nog nooit voelde ik me zozeer de held van de weg als in deze Lucid. Daar kan geen Porsche of Lamborghini tegenop.

    Bron: Autoweek
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #82
      LUCID AIR PURE: BASISMODEL MET 660 KILOMETER BEREIK

      BEPAALD NIET MISSELIJK

      ​Lucid Motors pakt stevig uit. In Los Angeles presenteert het jonge EV-merk nu de langverwachte instapversie van de veelbesproken Air. We maken digitaal kennis met de Lucid Air Pure, een basismodel met een actieradius van minimaal 660 kilometer.


      De Lucid Air is al in diverse smaken gepresenteerd. Er is onder meer een spectaculaire 1.200 pk sterke versie die Sapphire heet en aan de andere kant van het het spectrum parkeert Lucid nu de Air Pure, de langverwachte instapversie van de elektrische sedan.

      De Lucid Air Pure komt in 2023 op de Amerikaanse markt en is vooralsnog alleen in vierwielaangedreven vorm met twee samen 480 pk sterke elektromotoren voorgesteld, voldoende om de sedan in 3,8 seconden aan een snelheid van 100 km/h te helpen. Later volgt ook een Air Pure met enkel achterwielaandrijving, maar daarover geeft Lucid Motors nog weinig vrij.

      In de bodem van de Lucid Air Pure zit het Long Range Battery Pack, een set batterijen waar de elektrische sedan een verwacht bereik van 660 kilometer uit perst. Let wel, dat is vastgesteld volgens de strenge Amerikaanse EPA-methode. De WLTP-actieradius valt normaliter nog hoger uit. De Long Range Battery is volgens Lucid het compactste pakket dat het kan leveren en als gevolg daarvan biedt de Air Pure op de achterbank meer ruimte dan zijn krachtigere broertjes die niet de Long Range Battery hebben. De Air Pure moet volgens Lucid Motors in slechts 15 minuten zo'n 320 kilometer kunnen bijladen.

      De Air Pure mag dan wel de basisversie zijn, dat betekent niet dat hij karig is uitgerust. Lucid geeft de Air Pure onder meer zijn DreamDrive-systeem dat uit 32 sensoren - waaronder een Lidar-systeem - omvat en dat semi-autonome vaardigheden naar de sedan brengt. De Lucid Air Pure is overigens de eerste Air met altijd een aluminium dak.


      De Lucid Air Touring


      Lucid Air Touring


      De reeds bestaande Lucid Air Touring (foto's 16 t/m 30) heeft twee samen 620 pk sterke elektromotoren en moet de 0-100-sprint in 3,4 seconden kunnen afleggen. De EPA-actieradius van deze versie bedraagt 684 kilometer. Ook deze versie heeft het Long Range Battery. Pack. In tegenstelling tot de Pure is de Air Touring ook beschikbaar met een glazen dak.


      De 1.200 pk sterke topversie: de Lucid Air Sapphire.


      Lucid Air Sapphire


      De 1.200 pk sterke Lucid Air Sapphire is de absolute topversie. Van deze smaak geeft Lucid Air nu vrij wat -ie op het gebied van snelheid te bieden heeft. Volgens Lucid moet de Air Sapphire in 1,89 seconden een snelheid van 97 km/h (60 mph) kunnen bereiken. In slechts 3,87 tellen stamp je er vanuit stilstand mee naar een snelheid van 160 km/h. Zijn verwachte topsnelheid: 330 km/h. Daar kan zelfs de Tesla Model S Plaid niet tegenop.





      nwhy0ptbai9h_800.jpg








      r7jyys0baauq_800.jpg




      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #83
        Mooie auto, alleen spijtig van die kleine kofferklep, als dat een volwaardige "5de deur" was geweest, dan had die een mooie bruikbare koffer.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
          Mooie auto, alleen spijtig van die kleine kofferklep, als dat een volwaardige "5de deur" was geweest, dan had die een mooie bruikbare koffer.
          Waarvoor gebruik jij je koffer allemaal ?

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
            Waarvoor gebruik jij je koffer allemaal ?
            Waarvoor het dient, om vanalles te vervoeren.
            Gemiddeld 1 keer in de maand steekt die koffer toch goed vol (en ik heb een megane gt grandtour, dus geen kleine koffer).
            D'r heeft ook al geregeld een fiets in gelegen, of hele volle koffer als ik iemand help verhuizen of bij het halen van grote spullen in de winkel....
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • #86
              Ik wil deze echt wel eens irl zien, zo knap!
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #87
                Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Waarvoor het dient, om vanalles te vervoeren.
                Gemiddeld 1 keer in de maand steekt die koffer toch goed vol (en ik heb een megane gt grandtour, dus geen kleine koffer).
                D'r heeft ook al geregeld een fiets in gelegen, of hele volle koffer als ik iemand help verhuizen of bij het halen van grote spullen in de winkel....
                Ik denk niet dat je beseft wat er allemaal in kan

                Je kritiek zou ik bij de Nio ET7 kunnen begrijpen, die auto is een ramp. Maar deze Lucid? Niet echt.

                Comment


                • #88
                  grote koffer maar een droogkast geraakt ge daar niet in kwijt... niet dat iemand met dat budget voor een auto een droogkast gaat meenemen, maar het geeft wel een vergelijkingspunt
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #89
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                    Ik wil deze echt wel eens irl zien, zo knap!
                    In Amsterdam staat eentje. Ik heb onlangs een uitnodiging gehad om te gaan kijken, maar aangezien testrijden nog niet mogelijk was heb ik ervoor gepast.
                    Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten

                      In Amsterdam staat eentje. Ik heb onlangs een uitnodiging gehad om te gaan kijken, maar aangezien testrijden nog niet mogelijk was heb ik ervoor gepast.
                      Er speciaal voor naar Amsterdam rijden zou ik nu ook wel niet doen. Zal hier toch nog wel eens ooit verschijnen zeker?

                      Ben er wel benieuwd naar.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                        Er speciaal voor naar Amsterdam rijden zou ik nu ook wel niet doen. Zal hier toch nog wel eens ooit verschijnen zeker?

                        Ben er wel benieuwd naar.
                        Zeker, 't is maar hoeveel geduld je hebt. De Air Pure verwacht ik hier niet in 2023 eigenlijk. Andere modellen zijn mss wel haalbaar voor volgend jaar. De rijtesten die ik gezien heb zijn alvast veelbelovend, zeker voor een 1e model van een nieuw merk.
                        Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

                        Comment


                        • #92
                          Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten

                          Zeker, 't is maar hoeveel geduld je hebt. De Air Pure verwacht ik hier niet in 2023 eigenlijk. Andere modellen zijn mss wel haalbaar voor volgend jaar. De rijtesten die ik gezien heb zijn alvast veelbelovend, zeker voor een 1e model van een nieuw merk.
                          Showroom is blijkbaar in aanbouw op Leuvensesteenweg in Zaventem.

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten

                            Showroom is blijkbaar in aanbouw op Leuvensesteenweg in Zaventem.
                            Ow, heb je wat meer details daarvan? Exactie locatie en wanneer de opening voorzien is?
                            Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

                            Comment


                            • #94
                              Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten

                              Ow, heb je wat meer details daarvan? Exactie locatie en wanneer de opening voorzien is?
                              Jef geeft enkel details als je eerst een mooie Kia koopt
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #95
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                Jef geeft enkel details als je eerst een mooie Kia koopt

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten

                                  Ow, heb je wat meer details daarvan? Exactie locatie en wanneer de opening voorzien is?
                                  Gisteren er toevallig nog voorbij gereden en er wat beter op gelet. Als ik mij niet vergis, is het exacte adres Leuvensesteenweg nr. 321 in Zaventem
                                  Er staat nu een grote vitrinesticker met aankondiging dat de showroom daar open gaat "in 2023"...

                                  Comment


                                  • #97
                                    EERSTE RIJTEST LUCID AIR - ZO RIJDT DE ELEKTRISCHE LIMO MET 850 KILOMETER ACTIERADIUS

                                    OP TECHNOLOGISCH GEBIED DE BENCHMARK VOOR TOP-EV'S

                                    ​De Amerikaanse fabrikant Lucid levert nog deze maand de eerste exemplaren van de Air af
                                    aan Nederlandse klanten. Wij reden vast met de Lucid Air.



                                    Lucid: die naam horen we al jaren, wat is het ook alweer?


                                    Lucid is een Amerikaanse autofabrikant uit Californië die zich op de top van de markt wil
                                    storten met elektrische auto’s. En dat geldt de afgelopen jaren wel voor meer bedrijven, maar
                                    Lucid lijkt een stapje verder dan de rest. Hun fabriek in Arizona levert nu 30.000 auto’s per
                                    jaar en men is al bezig met een uitbreiding om tot 90.000 te gaan. In Amerika zijn al
                                    duizenden exemplaren van de Lucid Air, hun eerste en vooralsnog enige model, afgeleverd
                                    aan klanten.




                                    Eén model is niet veel


                                    Nee, met alleen een grote sedan red je het niet en dus onthult het merk begin volgend jaar
                                    een grote SUV, genaamd Gravity. We kregen eerder al teasers te zien. Deze deelt zijn basis
                                    van de Air, en zal vergelijkbare vermogens en accupakketten krijgen. Dan hebben we het
                                    over vermogens van 600 tot zeker 1.200 pk, want het merk pakt nogal uit. De eerste
                                    exemplaren zijn gelimiteerd als Dream Edition en hebben 1.123 pk. Wij reden de uitvoering
                                    die vanaf nu de top is op de prijslijst en die niet gelimiteerd is: de Grand Touring. Deze heeft
                                    830 pk en 1.200 Nm dankzij twee elektromotoren. Goed voor een sprint van 3.0 naar 100
                                    km/h Later volgen de Tour en de Pure, die respectievelijk 630 en 487 pk krijgen.




                                    Heel snel? Ik rijd liever gewoon ver


                                    Ook dan zit je bij Lucid goed. Zoals wij hem reden heeft de auto 112 kWh aan accu’s. De
                                    Europese cijfers worden heel binnenkort bekend, maar als we de Amerikaanse cijfers wat
                                    omrekenen komen we op ruwweg 850 kilometer range en een verbruik dat onder 15
                                    kWh/100 km ligt. Op papier, maar evengoed opvallend ver en laag. Bovendien kan de auto
                                    snelladen met 350 kW, wat extreem veel sneller is dan het beste van de gevestigde orde.
                                    Zolang je goede laadplekken kan vinden kom je dus heel snel heel erg ver.


                                    Dat is onderhuids. Zit de Lucid Air zelf een beetje goed in elkaar?


                                    Ja en nee. Voor Amerikaanse begrippen oogt het erg goed. Materialen en afwerking staan
                                    op een veel hoger niveau dan bij Tesla, maar het is ook mooier dan bijvoorbeeld bij Cadillac.
                                    Alleen roept Lucid zelf heel hard dat het vooral Mercedes in het vizier heeft, denk aan de
                                    EQS en S-klasse. En die achterbanken zitten toch wel even wat beter dan deze Lucid Air. En
                                    het materiaalgebruik komt niet eens in de buurt. Dan noemen we wel een hoogstaande
                                    concurrent natuurlijk, maar dat doet Lucid zelf ook. Ruim is het wel, maar je voeten zitten te hoog door de accu’s in de bodem dus het kan comfortabeler. Voor de goedkopere versies komt er later de optie een deel van accu weg te laten voor meer voetenruimte, net als de Porsche Taycan dat doet.
                                    Voorin is het stukken mooier en warmer dan in een Tesla Model S, met mooie schermen voor je
                                    neus en rondom de middenconsole. Het systeem werkt goed en snel en je bedient er bijna
                                    alles mee. Van klimaatcontrole tot stoelverwarming en spiegelverstelling. Evengoed zien we
                                    een paar extra fysieke knoppen, bijvoorbeeld voor de temperatuur. Top! Er is ook genoeg
                                    aflegplek en het scherm verdwijnt naar wens om ruimte te maken. Dit is mooi gedaan.




                                    En hoe rijdt dat?


                                    Snel, maar dat ligt voor de hand. Met de volle 830 pk doet het denken aan de Porsche Taycan Turbo
                                    S qua snelheid en soepelheid. Je moet de auto dan wel in Sprint-modus zetten, anders heb
                                    je ‘maar’ 600 pk. Later volgt een vierde individual-stand: Lucid past ook bestaande modellen
                                    continue over-the-air aan. Belangrijker dan de vermogenswinst is dat demping en besturing
                                    zich aanpassen waardoor de auto in Sprint ook stukken beter rijdt dan in Smooth en Swift.
                                    Tenzij je echt alleen maar snelweg rijdt, lekker in Sprint laten. De stuurbekrachtiging voelt
                                    beter en wellicht ook door de iets strakkere demping van de uitstekende Bilstein-dempers
                                    voelen we nu goed wat er gebeurt. En dan krimpt de Lucid Air ineens om ons heen en
                                    gebruiken we de golven van koppel om ons voorwaarts te stuwen. Het is nu een sportsedan
                                    pur sang. De auto rijdt fabelachtig goed. Lucid heeft voor het elektrische werk onder meer
                                    Tesla-experts binnengehaald, maar voor het rijden juist Europeanen met ervaring
                                    aangetrokken van onder meer Jaguar-Land Rover. En het is te merken. De auto klopt, is in
                                    balans en rijdt in Sprint geweldig. De 830 pk is nooit te veel of eng simpelweg omdat je die
                                    power alleen krijgt als je er echt om vraagt. Nu is het niet zo dat de Lucid Air ineens BMW en
                                    Porsche van de kaart veegt als het gaat om rijden, maar voor een nieuwkomer is het
                                    allemaal niet zo heel veel slechter dan de top.




                                    Waar komt die voorsprong vandaag?


                                    Lucid is stiekem meer dan alleen een autofabrikant, het levert ook opslagcapaciteit en
                                    powergrids en is toeleverancier van anderen. Zo kwam de accu van de tweede generatie
                                    Formule E-auto’s van Lucid, en voor de net onthulde derde generatie auto’s levert men de
                                    compacte elektromotor op de vooras, die zo hard regenereert dat fysiek remmen minder
                                    hard nodig is. De voorsprong in aandrijflijn van de Air is bijzonder. De e-motors van Lucid zijn
                                    compacter en lichter dan die van Porsche, Audi en Tesla, maar leveren meer vermogen.
                                    Door slim gebruik van transformatoren gebruikt de auto 900 volt waar Mercedes en BMW op
                                    400 volt zitten. Hierdoor kan men met lagere ampères werken en is er minder stroomverlies.
                                    Niet alle geheimen worden prijsgegeven, maar het zit in details als gerichte koperspoelen in
                                    de Stator en de plaatsing van de magneten in de rotor. Het leidde onder meer tot het
                                    absolute topmodel de Lucid Sapphire. Die heeft drie elektromotoren die samen 2.000 pk
                                    leveren. Nu krijg je dat nooit tegelijk aan de wielen omdat de accu dat niet aankan, maar
                                    reken op ver over de 1.200 aan piekvermogen wat je op de weg zet. Sapphire moet het AMG
                                    van Lucid worden, en we gaan die uitvoering dus ook op andere modellen terugzien.


                                    Lucid Air Sapphire, de schrik van de Tesla Model S Plaid.


                                    Leuk, maar dat is duur speelgoed


                                    Ja. Erg duur zelf. De Dream Edition was 222.000 euro en reken voor de Grand Touring op
                                    niets onder de 180.000 euro. De auto’s zitten dan wel stampvol: van leer tot audio met ruim
                                    20 speakers en uitgebreide ADAS-systemem: radar, lidar, camera’s en ultrasoon. Alles zit
                                    erop. Thuis kan je laden met 22 kW en je kan zelfs een andere auto opladen met 10 kW.
                                    “Handig om je vriend met de Taycan met bijna lege accu op weg te helpen als je samen een
                                    roadtrip maakt”, grapt Lucid zelf.”


                                    En wanneer is de man met kleinere beurs aan de beurt?


                                    Lucid noemt de reden voor de dure versies dat het eerst kapitaal moet veroveren terwijl de
                                    productie nog laag is. Dat doe je met dure auto’s. Daarna kan men nieuwe mensen
                                    aantrekken, uitbreiden en met meer betaalbare auto’s komen. Na de SUV volgt een ‘mide-
                                    size’ platform met op zijn minst een kleinere sedan en daarna een tweede SUV. Denk meer
                                    richting de Tesla Model 3 en Y. We hebben het dan over 2025/26. Tot die tijd kunnen
                                    mensen in Hilversum gaan kijken naar de Air, want Lucid opent daar half december zijn
                                    eerste Europese Service Centrum. Toch een mooie Nederlandse primeur.


                                    PLUS & MIN
                                    • +Technologisch nieuwe benchmark voor ev’s
                                    • +Rijdt uitstekend
                                    • -Afwerking haalt europese top niet
                                    • -Eerste versies fors aan de prijs
                                    ​Bron: Autoweek











                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #98
                                      TESLA-TOPMAN MUSK VERWACHT DAT LUCID HET NIET REDT

                                      GEEN LANG LEVEN BESCHOREN?

                                      ​Het Amerikaanse Lucid Motors schiet ambitieus uit de startblokken, maar het overtuigt Elon Musk van concurrent Tesla niet. Volgens Musk is Lucid geen lang leven beschoren.


                                      Lucid Motors is dit jaar begonnen met de productie van de Air, zijn eerste en veelbelovende model. AutoWeek kon er onlangs mee op pad gaan in de Verenigde Staten en de Air gaf een verre van onaardige eerste indruk. Sterker zelfs, volgens collega Roy Kleijwegt rijdt de Air 'fabelachtig goed' en zit het qua gevoel bij sportief rijden al dicht bij de top. Het rijbereik is van recordniveau, de Air is waanzinnig snel en sterk en qua afwerking is het voor een eerste model niet slecht.

                                      Klinkt allemaal best overtuigend toch? Nou, Elon Musk vindt kennelijk van niet. De topman van Tesla denkt dat Lucid het niet gaat redden, zo ontdekte Electrek. Vrij vertaald laat hij op Twitter weten dat hij vermoed dat Lucid 'geen lang leven beschoren is'. Er werd al eerder met modder gegooid over en weer. Musk stelde eerder dit jaar al dat Lucid 'op weg is naar een faillissement'.

                                      Ongetwijfeld is er enige rancune omdat Lucid-topman Peter Rawlinson nog aan de wieg van de Tesla Model S stond en vervolgens naar Lucid overstapte, maar er zit waarschijnlijk meer achter. Lucid heeft op papier een veelbelovende auto en ook de eerste fysieke exemplaren komen behoorlijk overtuigend over, maar nu moeten de productie- en verkoopaantallen nog komen. Er moet namelijk wel geld (terug)verdiend worden.

                                      Of dat gaat lukken met de behoorlijk prijzige en hoog in de markt staande Lucid Air, is nog de vraag. Eerdere veelbelovende fabrikanten zoals Faraday Future en Rivian zijn immers als puntje bij paaltje kwam ook in zwaar weer terechtgekomen of zelfs weer bijna geheel naar de achtergrond verdwenen. Het zou mooi zijn als Lucid een ander lot treft, want de Air is oprecht indrukwekkend en Lucid kan de concurrentie scherp houden.

                                      Bron: Autoweek
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #99
                                        Lucid Air Dream Edition - Review



                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • LUCID AIR PURE RWD: EERSTE SPECIFICATIES VAN DE INSTAPPER

                                          ZELFDE BEREIK ALS VERSIE MET AWD

                                          ​De eerste specificaties en de Amerikaanse prijs van de Lucid Air Pure RWD, de instapper van de Lucid Air-line-up, zijn bekend. De goedkopere achterwielaangedreven versie van de Pure komt net iets minder ver dan de versie met vierwielaandrijving. Daar achterwielaangedreven modellen doorgaans efficiënter zijn, zou dat duiden op een kleiner accupakket, al is daar (nog) niks over bekend.


                                          De tweewielaangedreven instapper van de Lucid Air, de Pure RWD, komt volgens de Amerikaanse EPA-testcyclus tot 654 km ver op een acculading. Dat blijkt uit een mail - ingezien door AutoEvolution - die Lucid rondstuurde aan potentiële klanten voor de 'basisversie'. Let wel: de EPA-cyclus is strenger dan de WLTP-cyclus, dus volgens de in Europa geldende meetmethode zou de theoretische actieradius groter zijn.

                                          Wat opvalt, is dat de range van de achterwielaangedreven variant met één elektromotor kleiner is dan die van de Pure met vierwielaandrijving. Daarover leerden we onlangs namelijk al wat het maximale EPA-bereik is: 660 km. Eén elektromotor is lichter en efficiënter dan twee, dus zou het grotere bereik van de AWD kunnen wijzen op de aanwezigheid van een groter accupakket bij die variant. Voor zowel AWD- als RWD-variant weten we de capaciteit vooralsnog niet.

                                          Prestaties

                                          Wat we wel weten, zijn de voorlopige Amerikaanse prijzen voor de Pure in zowel AWD- als RWD-vorm. De RWD is met een vanafprijs van $87.600 een stuk goedkoper dan de AWD met een vanafprijs van $94.550. Tot slot staan in de door Auto Evolution onderschepte mail ook wat tot op heden onbekende specificaties van de Pure RWD. Zo leren we dat het maximale vermogen 430 pk is en het maximumkoppel 550 Nm. Die waarden zijn goed voor een 0 tot 100-sprint van 4,4 seconden. We verwachten binnenkort meer te leren over de instapper van de Lucid Air, die als het goed is ook naar Europa komt, via de officiële kanalen van Lucid.

                                          Bron: Autoweek





                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X