Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak
Bekijk Berichten
Afgelopen zaterdag naar Hilversum getrokken voor een testrit. Even wat meer achtergrond; ik heb samen met mijn neef een bedrijf in 2dehandswagens. In oktober 2020 reserveerde ik als 1 van de eerste in België een Lucid Air Pure (de goedkoopste versie). Na een call met iemand van Lucid vorig jaar, had ik op YouTube enkele testvideo's gezien van autobloggers. Ik had aan mijn contactpersoon bij Lucid gevraagd om mij op de hoogte te houden wanneer ik kon testrijden. Maar na die video's gezien te hebben zelf gevraagd wat de opties waren en zo dan een afspraak kunnen maken.
Bon toegekomen in Hilversum (2 uurtjes enkel rijden voor ons). Viel mij meteen de mooie & cleane showroom op. Mijn neef vond 't allemaal wat te leeg en steriel, maarja 't is natuurlijk een nieuw merk. Wat wil je... De showroom was vroeger een BMW-dealer trouwens. Fijn ontvangen geweest met iets te drinken en nadien een babbeltje met de verkoper kunnen slaan en de wagen ruimschoots kunnen besnuffelen. Wat mij opviel was hoe laag en lang uitgerokken de wagen is. Ik kom door mijn job natuurlijk veel verschillende merken tegen en dit was toch opmerkelijk. De achterdeuren draaien 90° open, wat het instappen een stuk makkelijker maakt op de achterbank. Terwijl de verkoper bezig was om een contractje op te stellen (lukte maar niet digitaal, dus moest hij 't afdrukken) konden we nog wat verder "knopjes" verkennen. Heel leuke gimmick is het openen van trunk & frunk. Openen met een druk op het touchscreen is niet zo speciaal, maar sluiten ben ik nog nooit tegengekomen bij andere merken. Tesla doet dit misschien ook? Qua build quality kon ik niets opmerken. Mijn neef is mechanieker en die vroeg zich geregeld af hoe bepaalde onderdelen vervangen kunnen worden (neem nu de LED-stoplichten of de gigantische voorruit). 't Is duidelijk dat je voor quasi alles best bij Lucid zelf langsgaat...
De testwagen stond vertrekkensklaar, instappen dus! Mijn neef had nog maar 1x met iets elektrisch gereden en liet mij de eer om te starten. Ruime testrit (30 km). We gingen vrij snel de autostrade op en de verkoper had zijn "flitsmeister" al open staan. Even gevraagd of ik boven de 100 km/u mocht en dat was geen probleem. 2x plankgas gegeven in "smooth - 620PK" modus. Toen raadde de verkoper mij vanop de achterbank "sprint - 1100PK" aan. Welja, dat was sneller, maar om nu te zeggen een hemelsbreed verschil, neen dat ook weer niet. Qua snelheidsbeleving is dit natuurlijk amper met iets te vergelijken, dat weet je op voorhand. Daarvoor kwamen we eigenlijk niet. Wat voor mij de grootste plus was, is het comfort. Dat is van een erg hoog niveau, vergelijk het gerust met S-klasse / Audi A8 / BMW 7. De wagen laat zich heel erg makkelijk rustig rijden (hetgeen mijn neef in wat drukker verkeer mocht testen). Gaspedaal is zeer goed te doseren. Scherm & functies zijn goed over nagedacht en een mooie mix tussen touchscreen & fysieke knoppen. De dodehoek camera's zijn ook een leuke plus. Maar 't viel ons beiden op dat de wagen zelf een heel goed zicht rondom de wagen heeft. Terug in de showroom nog gevraagd of Apple Carplay kon (online had ik gelezen van niet). Dat was ondertussen in beta en de verkoper toonde dit bij een toonzaal model. We kregen zelfs een kleine tour in de werkruimte, daar mochten uiteraard geen foto's genomen worden. De Pure-versie hadden ze trouwens nog niet staan, de zwarte op de foto's is een "Dream Edition". Eerste leveringen zouden in NL beginnen eind mei, zeer snel dus. Dat zullen ook de duurdere modellen zijn en niet de Pure die ik in orde heb staan. Ik ga mijn reservatie niet omzetten in een bestelling. Over de wagen kan ik weinig slechts vertellen, maar mijn idee is nooit geweest om dat ding privé te kopen. Wel op de zaak, zelf kort mee rondsnorren en dan verpatsen met een klein beetje winst. Maar na even door te vragen werd 't ons snel duidelijk dat we dat idee best laten varen. NL-prijzen voor de Pure starten trouwens aan €97k voor RWD. Voor AWD komt daar €10k bij. Alles samengeteld vind ik dat heel veel auto voor een betrekkelijk scherpe prijs.
IMG_1837.jpg
Bon toegekomen in Hilversum (2 uurtjes enkel rijden voor ons). Viel mij meteen de mooie & cleane showroom op. Mijn neef vond 't allemaal wat te leeg en steriel, maarja 't is natuurlijk een nieuw merk. Wat wil je... De showroom was vroeger een BMW-dealer trouwens. Fijn ontvangen geweest met iets te drinken en nadien een babbeltje met de verkoper kunnen slaan en de wagen ruimschoots kunnen besnuffelen. Wat mij opviel was hoe laag en lang uitgerokken de wagen is. Ik kom door mijn job natuurlijk veel verschillende merken tegen en dit was toch opmerkelijk. De achterdeuren draaien 90° open, wat het instappen een stuk makkelijker maakt op de achterbank. Terwijl de verkoper bezig was om een contractje op te stellen (lukte maar niet digitaal, dus moest hij 't afdrukken) konden we nog wat verder "knopjes" verkennen. Heel leuke gimmick is het openen van trunk & frunk. Openen met een druk op het touchscreen is niet zo speciaal, maar sluiten ben ik nog nooit tegengekomen bij andere merken. Tesla doet dit misschien ook? Qua build quality kon ik niets opmerken. Mijn neef is mechanieker en die vroeg zich geregeld af hoe bepaalde onderdelen vervangen kunnen worden (neem nu de LED-stoplichten of de gigantische voorruit). 't Is duidelijk dat je voor quasi alles best bij Lucid zelf langsgaat...
De testwagen stond vertrekkensklaar, instappen dus! Mijn neef had nog maar 1x met iets elektrisch gereden en liet mij de eer om te starten. Ruime testrit (30 km). We gingen vrij snel de autostrade op en de verkoper had zijn "flitsmeister" al open staan. Even gevraagd of ik boven de 100 km/u mocht en dat was geen probleem. 2x plankgas gegeven in "smooth - 620PK" modus. Toen raadde de verkoper mij vanop de achterbank "sprint - 1100PK" aan. Welja, dat was sneller, maar om nu te zeggen een hemelsbreed verschil, neen dat ook weer niet. Qua snelheidsbeleving is dit natuurlijk amper met iets te vergelijken, dat weet je op voorhand. Daarvoor kwamen we eigenlijk niet. Wat voor mij de grootste plus was, is het comfort. Dat is van een erg hoog niveau, vergelijk het gerust met S-klasse / Audi A8 / BMW 7. De wagen laat zich heel erg makkelijk rustig rijden (hetgeen mijn neef in wat drukker verkeer mocht testen). Gaspedaal is zeer goed te doseren. Scherm & functies zijn goed over nagedacht en een mooie mix tussen touchscreen & fysieke knoppen. De dodehoek camera's zijn ook een leuke plus. Maar 't viel ons beiden op dat de wagen zelf een heel goed zicht rondom de wagen heeft. Terug in de showroom nog gevraagd of Apple Carplay kon (online had ik gelezen van niet). Dat was ondertussen in beta en de verkoper toonde dit bij een toonzaal model. We kregen zelfs een kleine tour in de werkruimte, daar mochten uiteraard geen foto's genomen worden. De Pure-versie hadden ze trouwens nog niet staan, de zwarte op de foto's is een "Dream Edition". Eerste leveringen zouden in NL beginnen eind mei, zeer snel dus. Dat zullen ook de duurdere modellen zijn en niet de Pure die ik in orde heb staan. Ik ga mijn reservatie niet omzetten in een bestelling. Over de wagen kan ik weinig slechts vertellen, maar mijn idee is nooit geweest om dat ding privé te kopen. Wel op de zaak, zelf kort mee rondsnorren en dan verpatsen met een klein beetje winst. Maar na even door te vragen werd 't ons snel duidelijk dat we dat idee best laten varen. NL-prijzen voor de Pure starten trouwens aan €97k voor RWD. Voor AWD komt daar €10k bij. Alles samengeteld vind ik dat heel veel auto voor een betrekkelijk scherpe prijs.
IMG_1837.jpg
Comment