Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A.
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Volkswagen ID.4 (2020)
Collapse
X
-
-
Duurt nu toch lang voor die ID4's hier in België beschikbaar zijn. In Nederland zijn er intussen al een paar duizend geleverd, en in BE staat ze nog niet eens in de toonzaal!
Er viel me ook iets op wat betreft de prijspolitiek. Namelijk het verschil tussen VW en Tesla.
Een Tesla model 3 AWD LR kost:
USA: $ 46.990
BE: € 56.990
Een VW ID4 1st edition:
USA: $ 43.995
BE: € 47.280
Misschien zie ik iets over het hoofd qua tax of zo. Maar het lijkt alvast dat de Tesla door de EU importheffing stuk duurder is dan in USA (zou een EU-built versie dan goedkoper worden?), terwijl een VW een gelijkaardige prijszetting heeft.
Hoedanook, als je de BE prijzen vergelijkt voor een Model 3 AWD LR met die voor een ID4 1st Pro zie je dit:
Tesla 3 AWD LR : € 56.990
VW ID 1st Pro: € 56.915
Rekening houdend met die importtax voor USA voertuigen in de EU, is die VW dus best wel duur. Zeker als je weet dat die nog geen AWD heeft en een lager bereik.
Benieuwd of ze ook een Model 3 binnen de EU kunnen bouwen. GigaBerlin zou vooral de Model Y bouwen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RockyGervais Bekijk BerichtenDuurt nu toch lang voor die ID4's hier in België beschikbaar zijn. In Nederland zijn er intussen al een paar duizend geleverd, en in BE staat ze nog niet eens in de toonzaal!
Er viel me ook iets op wat betreft de prijspolitiek. Namelijk het verschil tussen VW en Tesla.
Een Tesla model 3 AWD LR kost:
USA: $ 46.990
BE: € 56.990
Een VW ID4 1st edition:
USA: $ 43.995
BE: € 47.280
Misschien zie ik iets over het hoofd qua tax of zo. Maar het lijkt alvast dat de Tesla door de EU importheffing stuk duurder is dan in USA (zou een EU-built versie dan goedkoper worden?), terwijl een VW een gelijkaardige prijszetting heeft.
Hoedanook, als je de BE prijzen vergelijkt voor een Model 3 AWD LR met die voor een ID4 1st Pro zie je dit:
Tesla 3 AWD LR : € 56.990
VW ID 1st Pro: € 56.915
Rekening houdend met die importtax voor USA voertuigen in de EU, is die VW dus best wel duur. Zeker als je weet dat die nog geen AWD heeft en een lager bereik.
Benieuwd of ze ook een Model 3 binnen de EU kunnen bouwen. GigaBerlin zou vooral de Model Y bouwen.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RockyGervais Bekijk BerichtenDuurt nu toch lang voor die ID4's hier in België beschikbaar zijn. In Nederland zijn er intussen al een paar duizend geleverd, en in BE staat ze nog niet eens in de toonzaal!
Op dit ogenblik zijn alle leveringen terug gestopt, ik dacht tot maart.
Er viel me ook iets op wat betreft de prijspolitiek. Namelijk het verschil tussen VW en Tesla.
Een Tesla model 3 AWD LR kost:
USA: $ 46.990
BE: € 56.990
Een VW ID4 1st edition:
USA: $ 43.995
BE: € 47.280
Misschien zie ik iets over het hoofd qua tax of zo. Maar het lijkt alvast dat de Tesla door de EU importheffing stuk duurder is dan in USA (zou een EU-built versie dan goedkoper worden?), terwijl een VW een gelijkaardige prijszetting heeft.
Hoedanook, als je de BE prijzen vergelijkt voor een Model 3 AWD LR met die voor een ID4 1st Pro zie je dit:
Tesla 3 AWD LR : € 56.990
VW ID 1st Pro: € 56.915
Rekening houdend met die importtax voor USA voertuigen in de EU, is die VW dus best wel duur. Zeker als je weet dat die nog geen AWD heeft en een lager bereik.
Benieuwd of ze ook een Model 3 binnen de EU kunnen bouwen. GigaBerlin zou vooral de Model Y bouwen.
Je moet de ID.4 vergelijken met de model Y
En de ID.4 first heeft ook heel wat dingen die je niet op de Tesla vindt. Zoals een HUD, adaptieve vering dacht ik, matrix koplampen, adaptieve lichten die de tegenliggers niet verblinden en een regensensor die werkt.
Tesla heeft de AWD trouwens in prijs doen zakken, mijn wagen eind 2020 was bijna 63000 EUR (incl meerprijs kleur en trekhaak). Maar dan nog kost hij minimaal 58000 EUR, probeer maar eens eentje goedkoper te configureren, die EUR 56915 is voor stockmodellen
Comment
-
BertVS ik begrijp dat je de ID4 wil vergelijken met de Model X. Maar als je zoals ik op zoek bent naar een gezinswagen voor 4 personen, kan je niet anders dan de ID4 vergelijken met de Model 3, omdat VW nog niks anders heeft.
En het klopt wel dat die € 56.915 voor een ID4 stockmodel is, maar dat is toch best goed uitgerust. Je kan geen opties kiezen, maar dat kan je bij Tesla eigenlijk ook niet.
VW heeft mijns inziens ook wat onhandig gecommuniceerd. Deze zomer was er de officiële lancering en de mededeling dat die al even van de band rolde. Dat in tegenstelling tot Musk die eerst een wagen aankondigt en die pas 2 jaar later produceert. Maar als het dan toch 7-8 maand duurt voor die in een toonzaal raakt, wordt ik ongeduldig
En ook de concessiehouders tasten in het donker. Ik kreeg in oktober te horen dat ik begin december een ID4 testrit kon maken. Nu spreken ze van maart.
Dat zal voor mensen die nog niet echt willen bestellen best ok zijn, maar als dit vlak in een beslissingsperiode valt, is dat uiteraard meer frustrerend.
Cheerio!
Rocky.
Comment
-
Aha, ik merk dat op de Belgische VW site nu ook andere versies dan de twee 1st editions te configureren zijn.
Een totaal nieuw ruimteconcept dat u heel wat vrijheid biedt. Elektrische prestaties die inspireren. En een intuïtief bedieningscomfort, waardoor alles zeer eenvoudig wordt. De nieuwe ID.4: zo sterk als een SUV, zo duurzaam als een ID.
Comment
-
Hmm, had gemeld dat komend weekend een ID4 beschikbaar is in mijn plaatselijke concessie.
Dat is ook zo. Maar het gaat blijkbaar om een exemplaar met Duitse nummerplaten.
Nadat VW dus eind vorig jaar alle beschikbare ID4's naar Nederland stuurde, moeten ze nu rare toeren uithalen om toch alvast 1 exemplaar in de toonzaal te krijgen.
Dat belooft alvast voor een mogelijke levertermijn!!
Kans dat ik voor een Model 3 kies is plots nog een stuk groter geworden.
Cheerio!
Rocky.
Comment
-
Dit weekend effectief in een ID4 gezeten. Geen testrit, ook niet op de parking, enkel in een stilstaande wagen gezeten.
Ik denk dat Volkswagen bij gebrek aan stock, nu enkele Duitse ID's laat circuleren tussen de vestigingen van zijn grootste dealers.
In mijn concessie was er bijna geen volk. Verkoper 1 was in gesprek met een koppel, verkoper 2 liep druk te telefoneren. De ID4 stond ook heel gewoon buiten voor de deur, geen poespas, geen banners. Ik had er perfect kunnen langs rijden zonder het door te hebben.
Dan toch gevraagd of iemand de wagen kon unlocken, wat gebeurde. Ik kan dan op eigen houtje even achter het stuur zitten, en de beenruimte achteraan testen.
Mijn allereerste indruk van een - dus stilstaande, niet ingeschakelde - ID4: de wagen komt groter over dan ik verwacht had. De binnenruimte is meer dan prima. Ik ben 1,86 m, en bij een comfortable zitplaats achter het stuur, had ik achter de bestuurdersstoel nog bijna 10 cm over.
Doordat dit een SUV is, is de positie van je benen ook iets comfortabeler dan bij pakweg een Tesla 3, waar je knieën toch wat hoger moeten en je bovenbenen minder goed ondersteund worden.
Puur qua uitzicht en gevoel is dit een goede auto. Niks super speciaal of uitzonderlijk, gewoon een normale, degelijke VW. En dat is waarschijnlijk waar ze in Wolfsburg op mikten: EV's voor de massa.
Maar 's middags maakte ik mijn 2e testrit met een Tesla 3, en daarin heb je dan net wel dat gevoel dat je met iets speciaals, uniek, nieuw op de baan bent.
Rekening houdend met:
- VW moet nog beginnen met een ID4 stock op te bouwen
- geen idee hoe lang het nog duurt voor een ID4 AWD beschikbaar is
- de software van ID3 en 4 zijn ze compleet aan het herschrijven en wordt wss in 2024 helemaal vervangen wegens nog niet stabiel genoeg
bestel ik deze maand een Model 3. De volgende boot vanuit Fremont wordt trouwens op 8 maart in Zeebrugge verwacht.
Cheerio!
Rocky.
Comment
-
Blijft toch knap dat Kia zo'n efficiënte EV heeft kunnen maken op een bestaand platform.
Ik ben zeer benieuwd naar hun nieuw EV platform in de praktijk.
Teleurstellende efficiëntie van de ID.4. Theoretisch rijbereik is hoger, maar in de praktijk heel wat minder ondanks veel grotere accu.
Ik heb het gevoel dat ondanks alle extra concurrentie er in de 40 tot 60.000€ klasse maar 2 echt interessante EV's zijn: Kia Niro als je een no-nonsense praktische EV wil en de Model 3 als je wat meer rijplezier wil hebben.
Goedkoper heb je de Zoë en de MG en mogelijk 208/Corsa.
Comment
-
Donderdag een afspraak bij garage Claessens. Keuze voor volgende bedrijfs wagen gaat nu wel 99% zeker naar de id4. Vandaag al gezien dat ik de pro max kan kiezen en dan zelfs nog ruimte heb voor een gadget als een step of een fiets erbij. Wel raar dat in België een alu velg een optie is?
wordt mijn eerste ev, maar een hybride zag ik niet zitten. Shortlist was id4, enyaq, Mustang, ioniq 5.4 rings driver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hoebeltje Bekijk Berichtenen dan zelfs nog ruimte heb voor een gadget als een step of een fiets erbij.
- Likes 2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hoebeltje Bekijk BerichtenDonderdag een afspraak bij garage Claessens. Keuze voor volgende bedrijfs wagen gaat nu wel 99% zeker naar de id4. Vandaag al gezien dat ik de pro max kan kiezen en dan zelfs nog ruimte heb voor een gadget als een step of een fiets erbij. Wel raar dat in België een alu velg een optie is?
wordt mijn eerste ev, maar een hybride zag ik niet zitten. Shortlist was id4, enyaq, Mustang, ioniq 5.
De Enyaq is qua design toch een stuk leuker, vind ik persoonlijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
Kies je den de ID4 louter om de badge als ik mag vragen?
De Enyaq is qua design toch een stuk leuker, vind ik persoonlijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Ik zou opteren voor goed werkende software, een step of velo zou ik wel zelf aanschaffen.
Mijn vrees bij het huidige ID platform is dat VW je als klant over 4 jaar in de kou gaat laten staan qua software updates. Omdat hun hardware het niet meer aankan. Je ziet dit al bij de Audi e-Tron.
VW is ook al bezig met het volgende platform (logisch ook)
In 2026 komt Volkswagen met een volledig digitale elektrische gezinswagen. In Nederland kan de prijs onder de 40.000 euro grens blijven.
Ok, de wagen blijft hetzelfde (goed of slecht), maar je merkt toch dat dit constant updaten bij Tesla een meerwaarde geeft.
Comment
Comment