Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volkswagen ID.4 (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volkswagen ID.4 (2020)

    DIT IS DE VOLKSWAGEN ID4!

    Wat aanloop betreft kan de Volkswagen ID3 nog wat leren van zijn grote broer, maar na maanden van teasers, gecamoufleerde exemplaren, pre-drives en schetsen is het nu dan toch tijd voor het hele verhaal: dit is de elektrische Volkswagen ID4!

    Een verrassing is de grote broer van de Volkswagen ID3 natuurlijk totaal niet. Het tweede model uit een hele reeks van elektrische ID-modellen van Volkswagen is een stuk groter dan de oer-ID en staat ook wat hoger op de poten. Het is dus een soort SUV, al vinden we de term ‘cross-over’ in dit geval beter van toepassing.

    Compacte cross-overs zijn wereldwijd in trek, in tegenstelling tot compacte hatchbacks. Zo kan het gebeuren dat niet de ID3, maar de ID4 de eerste ID-Volkswagen is die wereldwijd zal worden verkocht én gebouwd. Behalve in Duitsland loopt het hogere, grotere ID-model straks ook in China én in de VS van de band. Voor beide landen is de ID4 de eerste ID-Volkswagen op de prijslijst.

    Korter dan Enyaq

    De ID4 deelt buiten zijn technische basis ook zijn concept en zijn basisopzet met de eerste Skoda op het MEB-platform, de Skoda Enyaq iV. Toch gaat het hier niet om een tweelingbroer. De koets is overal net even anders. De enige onderdelen die wellicht worden gedeeld zijn wat ruiten en het dak, maar Volkswagen wil die vermoedens niet bevestigen.

    Wel is duidelijk dat de ID4 zeven centimeter korter is dan de Enyaq. Met een lengte van 4,58 meter is de auto alsnog zo’n 23 cm langer dan de ID3. De auto is met respectievelijk 1,85 en 1,61 ook breder en hoger, bij een gelijkgebleven wielbasis van 2,77 meter. Ter vergelijking: een Tiguan is 4,51 meter lang, 1,84 meter breed en 1,68 meter hoog, terwijl een Tiguan Allspace met 4,70 meter juist weer een slag langer is dan de ID4.

    Natuurlijk is zo’n ID4 wel heel anders van opzet dan een traditionele SUV als de Tiguan. Zo is de neus aanzienlijk korter, zodat een groter deel van de lengte daadwerkelijk ten goede kan komen aan het interieur. Wie wil zien hoe dat er in de praktijk uitziet, moet vooral even de video bekijken die min of meer gelijktijdig met dit bericht online is verschenen. Die maakt duidelijk dat er net als bij Skoda voor achterpassagiers ruimte in overvloed is. Een vlakke vloer zorgt ervoor dat ook de middelste passagier de benen goed kwijt kan.

    Twee accu's, vier versies

    Wat bagageruimte betreft, moet de ID4 de nieuwe Golf Variant wel voor zich dulden. Hij legt het ook af tegen de langere Skoda Enyaq, maar is met 543 liter wel aanzienlijk ruimer dan een ID3. Net als de Skoda kan de ID4 worden uitgerust met een trekhaak, waaraan een aanhanger van maximaal 1.200 kg kan worden gekoppeld.

    De elektromotor die bij iedere MEB-auto onder de laadvloer ligt, is bij de ID4 vooralsnog de enige. Een vierwielaangedreven variant met twee motoren is er namelijk nog niet, al staat zo’n versie wel op de planning. Opvallend genoeg brengt Volkswagen de ID4 aanvankelijk in minder varianten op de markt dan Skoda bij de Enyaq deed. Ook bijzonder is dat er hier en daar kleine verschillen zijn tussen de twee als het gaat om het vermogen.

    De ID4 is er in beginsel met vier verschillende vermogens, verdeeld over twee accupakketten. De lichtste daarvan heeft een capaciteit van 52 kWh, terwijl de grootste het - net als bij de Enyaq – tot 77 kWh schopt. De lichtste versie is er als Pure of als Pure Performance, wat 148 of 170 pk betekent. De zwaardere variant heet Pro. In reguliere trim levert de Pro 175 pk, de Pro Performance komt tot 204 pk.

    De sterkste variant komt als eerste op de markt, in de van de ID3 bekende ‘1st’ versies. Dat is dan ook de auto waarvan al gedetailleerde specificaties bekend zijn. De voorlopige topversie komt volgens de WLTP-cyclus 520 km ver op een acculading, sprint in 8,5 tellen van 0 naar 100 en heeft een top van 160 km/h. Deze cijfers zijn van de lichtste versies nog niet bekend, maar het is goed om te weten dat een Enyaq op 52 kWh 340 km kan afleggen.

    Laden gaat bij alle varianten met een driefasenlader, dus met maximaal 11 kW. Aan de snellader komt de versie met de grote accu tot maximaal 125 kW, al moet daarvoor wel worden bijbetaald.

    Witte strip

    Aan binnen- en buitenkant vertoont de ID4 veel overeenkomsten met de ID3. De familietrekjes van de ID-modellen komen onder meer tot uiting in een gladde en vloeiende tekenstijl, grote glasoppervlakken, grote wielen en optisch aan elkaar gekoppelde lichtunits aan voor- en achterzijde. Bij de duurdere ID4’s brandt de strip tussen de koplampen daadwerkelijk mee, terwijl een witte strip bij de voordeliger exemplaren de indruk wekt dat dat het geval is. Aan de achterkant wordt de verlichting wel standaard over nagenoeg de hele breedte uitgesmeerd, al zijn er alsnog verschillen tussen de lichten van eenvoudiger en duurdere ID4’s.

    Het interieur is qua opzet identiek aan dat van de ID3. Ook worden er veel onderdelen gedeeld, zoals het op de stuurkolom geplaatste scherm en de daaraan gekoppelde draaiknop voor de rijrichting. Wel is het geheel ruimtelijker opgezet. Het centrale touchscreen deelt zijn standaard formaat van 10 inch met de ID3, maar is anders dan bij die ID3 ook in 12 inch verkrijgbaar. Opvallend: bij de Skoda Enyaq is het grootste scherm nog een maatje groter, voor een totaal van 13 inch.

    Bovendien belooft Volkswagen flinke verbeteringen op het gebied van materiaalgebruik, een belangrijk kritiekpunt bij de ID3. Ook de ID4 kan worden uitgerust met een head-up display met ‘augmented reality’. Wie die zwevende pijlen boven het wegdek niet bestelt, kan zich wel verheugen in het ID.Light. Dat is een dunne ledstrip onderaan de voorruit, die met behulp van allerlei kleuren en lichtpatronen met de ID4-rijder kan ‘communiceren’.

    Ten opzichte van de Skoda Enyaq valt op dat het ID4-binnenste een stuk zakelijker, maar ook een stuk meer high-tech is. Waar de Skoda nog gebruikmaakt van traditionele knoppen, is bij de ID4 alles digitaal. Een ander verschil is tussen de stoelen te vinden. De Skoda omsluit zijn inzittenden met een enorme bak vol handige opbergvakjes, terwijl die middenconsole in de ID4 bewust een stuk lager is gehouden.

    Bron: Autoweek



















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2








    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3














      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        VW ID.4 (2020) - Info

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Doet mij denken aan een Opel (Grandland of zoiets).
          Vind de Skoda dan veel beter.
          den borre


          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


          Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

          Comment


          • #6
            Die blauwe wil ik wel, EV's zien er tegenwoordig steeds beter uit.
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              VW ID.4 PREMIERE review Exterior Interior new Volkswagen "Tiguan EV" SUV

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Volkswagen ID.4 - Eerste kennismaking

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  New VW ID.4 Electric SUV

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Knap, al kan hij niet de looks van de Skoda evenaren imo.

                    Benieuwd naar de prijzen.

                    Comment


                    • #11
                      De buitenkant valt nog mee maar dat "speelgoed" interieur is verschrikkelijk (allez toch op foto). De Skoda variant ziet er veeel beter uit.

                      Comment


                      • #12
                        Exterieur is een beetje saai, zou wat scherper mogen.
                        Interieur spreekt me echt niet aan. Dashboard heeft echt een te hoog Fisher Price gehalte naar mijn smaak (net als de I.D.3)

                        Comment


                        • #13
                          Ja blijkbaar als het duurzaam moet zijn, moet het er ineens ook allemaal cheap uit zien. Zeker voor dat prijsniveau redelijk onbegrijpelijk.

                          Comment


                          • #14
                            Volkswagen's 'Tesla Model Y' - the new 320-mile range ID.4! FULL DETAILS!

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              De ID.4 wordt echt wel aan een competitieve prijs vermarkt. De 1st editions kosten 47000 / 57000 EUR. Dat is niet zo veel duurder dan de ID.3 1st (die een kleiner accu-pakket heeft, en ook minder range ID.3 1st MAX = 51 000 EUR).
                              Vergelijk je die prijs met de Model Y, dan zie je dat de ID.4 een vergelijkbare range heeft maar wel 6-7000 EUR goedkoper is... Bij de Model Y heb je dan idd het supercharger netwerk maar VW heeft Ionity dat in ontwikkeling is.
                              Ik vermoed dat dit een flinke concurrent wordt voor de model Y. De 8000 1st editions ID.4 voor de VS waren op minder dan een dag verkocht.
                              BMW 420dA : >>>

                              Comment


                              • #16
                                ik ben niet zo heel erg gecharmeerd door de ID.4, hij ziet er nogal lomp uit, klassieke SUV gelijk een tiguan, niet echt aerodynamisch dus ook niet gunstig voor het verbruik.

                                Waarom zo'n forse neus?

                                De ID.3 vind ik veel eleganter.

                                Comment


                                • #17
                                  Het is de eerste maal dat ik een VW kan smaken; niet hun gebruikelijke vierkante blokkendoos.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                                    De ID.4 wordt echt wel aan een competitieve prijs vermarkt. De 1st editions kosten 47000 / 57000 EUR. Dat is niet zo veel duurder dan de ID.3 1st (die een kleiner accu-pakket heeft, en ook minder range ID.3 1st MAX = 51 000 EUR).
                                    Vergelijk je die prijs met de Model Y, dan zie je dat de ID.4 een vergelijkbare range heeft maar wel 6-7000 EUR goedkoper is... Bij de Model Y heb je dan idd het supercharger netwerk maar VW heeft Ionity dat in ontwikkeling is.
                                    Ik vermoed dat dit een flinke concurrent wordt voor de model Y. De 8000 1st editions ID.4 voor de VS waren op minder dan een dag verkocht.
                                    Prima dat er wat concurrentie komt.
                                    Ik verwacht dat de vraag zo groot gaat worden dat het nog een tijdje duurt voor we kunnen spreken van korte leveringstermijnen en echte prijsdruk.
                                    Tegelijk zal het de druk bij Tesla opvoeren om de kwaliteit op te voeren. Vandaag kopen alleen de echt overtuigden een Tesla, en wegen de voordelen van de drivetrain/batterij en laadnetwerk blijkbaar voldoende door om de zwakke punten in koop te nemen.
                                    VW en Polestar scoren waarschijnlijk iets beter als het op bouwkwaliteit aan komt, en ik ben er van overtuigd dat ze op gebied van laden en efficiency snel vooruit zullen gaan.

                                    De vraag is of ze Tesla kunnen bijhouden als die met hun "fat" cells komen, want dan gaat de range en de laadsnelheid nog eens een stap omhoog. (en de kosten naar beneden)

                                    Het wordt interessant!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik vraag me af waarom je verwacht dat VW er qua efficiëntie van de drive-train nog moetop vooruit moet gaan. De ID.3 is minstens even efficiënt als de Model 3.
                                      Hij heeft een vergelijkbaar specifiek verbruik (Wh/km) als de model 3, terwijl de ID.3 een pak hoger is (gevolg van de compacte koets) en een minder goede CX.

                                      Zelfs het verschil in laadsnelheden is totaal overroepen. De e-tron heeft als max laadvermogen 150 kWh, maar trekt veel langer door aan een hoge laadsnelheid. De e-tron is echt gemaakt om op te laden aan de snellader tot 90% of zelfs 100%. Die laadt aan 150 kWh tot 70%, en blijft tot voorbij een SOC van 80% aan 100 kWh laden. Zelfs bij 90% SOC zit je daar nog aan 70 kW. Wat hij in 't begin verliest, haalt hij nadien op
                                      Audi heeft een flink stuk van de accucapaciteit afgeschermd (9% vs 3% bij Tesla), je mag die dus gewoon laden tot 100% zonder al te veel schroom... Laadcurve van de ID.3 heb ik nog niet bekeken...
                                      BMW 420dA : >>>

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                                        Ik vraag me af waarom je verwacht dat VW er qua efficiëntie van de drive-train nog moetop vooruit moet gaan. De ID.3 is minstens even efficiënt als de Model 3.
                                        Hij heeft een vergelijkbaar specifiek verbruik (Wh/km) als de model 3, terwijl de ID.3 een pak hoger is (gevolg van de compacte koets) en een minder goede CX.
                                        Inderdaad, de I.D.3 moet zeker niet onderdoen voor de Model 3 in kWh/km.
                                        Blijkt ook uit Bjorn Nylands tests.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                                        Zelfs het verschil in laadsnelheden is totaal overroepen. De e-tron heeft als max laadvermogen 150 kWh, maar trekt veel langer door aan een hoge laadsnelheid. De e-tron is echt gemaakt om op te laden aan de snellader tot 90% of zelfs 100%. Die laadt aan 150 kWh tot 70%, en blijft tot voorbij een SOC van 80% aan 100 kWh laden. Zelfs bij 90% SOC zit je daar nog aan 70 kW. Wat hij in 't begin verliest, haalt hij nadien op
                                        Audi heeft een flink stuk van de accucapaciteit afgeschermd (9% vs 3% bij Tesla), je mag die dus gewoon laden tot 100% zonder al te veel schroom... Laadcurve van de ID.3 heb ik nog niet bekeken...
                                        Of 9% reserve tov 3% voldoende is om telkens tot 100% te laden, dat betwijfel ik wel. Men neemt toch meestal als regel om niet over 80% te gaan, tenzij je echt ver moet rijden zonder charger. 6% extra reserve lijkt me daar niet voldoende voor.
                                        Vraag is ook waar je de E-Tron echt aan die snelheden kan laden. Hoe meer ik lees en filmpjes ik zie, dat de meeste laders niet kunnen tippen aan de SuperChargers van Tesla: trager dan officieel, kapot, etc.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X