Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dacia Spring Electric (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dacia Spring Electric (2021)

    GOEDKOOPSTE EV VAN EUROPA!

    DÍT IS DE ELEKTRISCHE DACIA SPRING ELECTRIC

    Shockingly affordable. Op geen enkele auto lijkt Dacia's internationale lijfspreuk zo goed van toepassing als op deze Dacia Spring Electric. Het is niet alleen de eerste volledig elektrische Dacia ooit, maar het is straks ook nog eens de goedkoopste EV die je in Europa kunt kopen! In de tweede helft van volgend jaar is de Dacia Spring Electric in de showrooms te vinden.

    Elektrische auto's zijn nog lang niet voor iedereen betaalbaar, maar als het aan Dacia ligt, komt daar zeer snel verandering in. Vanaf de tweede helft van volgend jaar kun je namelijk in de Spring Electric stappen, een volledig elektrische compacte vijfdeurs hatchback die ook nog eens is voorzien van stoere cross-overachtige designelementen. Voordat we de auto belichten even wat duiding. Tijdens wat de autosalon van Genève in maart dit jaar had moeten zijn, stelde Dacia de Spring Concept aan de wereld voor. Die zeer productierijp ogende concept-car was een concrete voorbode van wat uiteindelijk de goedkoopste EV van Europa zou moeten worden. Van dat studiemodel is krap acht maanden later een definitieve productieversie gepresenteerd: de Dacia Spring Electric. Nederlandse prijzen hebben we nog niet, maar Dacia kennende zal het merk er ongetwijfeld alles aan doen om de prijsbelofte waar te maken. Om ontwikkelingskosten te besparen, heeft Dacia zijn Spring Electric niet van de grond af zelf ontwikkeld. In feite hebben we te maken met een voor de Europese markt aangepaste versie van de Renault K-ZE die al even in China te koop is. Die K-ZE is op zijn beurt weer een elektrische versie van de specifiek voor groeimarkten ontwikkelde Renault Kwid. Zijn we er nog?

    Design

    Goed, dan de écht belangrijke zaken. De Dacia Spring Electric is een 3,73 meter korte vijfdeurs hatchback die 1,62 meter breed en 1,51 meter hoog is. Daarmee is de elektrische Dacia slechts 14 centimeter langer dan de Twingo van zustermerk Renault. Wat design betreft blijft Dacia zoals verwacht zeer trouw aan de Spring Concept van eerder dit jaar. Ook de Spring Electric heeft namelijk een sterk op dat van de Renault K-ZE lijkend snuitje met over twee lagen verdeelde verlichting aan de voorzijde. Bovenin zit de uiterst platte led-dagrijverlichting, een verdieping eronder de daadwerkelijke koplampen. De dichte grille is versierd met chroomkleurige designelementjes die voor wat joligheid op het hoge en vrij stoere front zorgen. Achter het Dacia-logo is het laadpunt verstopt. De Spring Electric heeft relatief vierkante wielkasten met dikke zwarte kunststof randen. Samen met de grote bodemspeling geeft het de elektrische Roemeen een cross-over-achtige uitstraling. De eenvoudig gevormde achterlichten hebben Dacia's nieuwe, uit Y-vormen opgebouwde lichtsignatuur die we kort geleden ook op de nieuwe Sandero en Logan zagen. Wie de Spring Electric verder wil aankleden, kan voor een optiepakket kiezen dat een hele verzameling oranje accenten naar de EV brengt. De Spring Electric staat op wielen die Dacia 'Flexwheels' noemt, stalen exemplaren waar hip ogende wieldeksels tegenaan te klikken zijn die de suggestie moeten wekken dat de auto op lichtmetaal staat.

    Ruimte

    Het dashboard van de Spring Electric is nagenoeg één op één afkomstig uit de Renault Kwid waar de Dacia zijn basis mee deelt. De cockpit is eenvoudig van opzet, maar oogt vrij compleet. Achter het in de Sandero geïntroduceerde nieuwe stuurwiel zitten gewoon analoge klokken, maar ertussen zit een 3,5-inch display dat via knoppen op het stuur valt aan te sturen. Tussen de voorstoelen zit een eenvoudige draaiknop waarmee de 'transmissie' van de Spring Electric in D, N en R valt te zetten. De bagageruimte van de Spring Electric is met 300 liter opvallend groot. Zeker als je je bedenkt dat in die 300 liter de opbergruimte voor het optionele reservewiel niet is meegerekend. Gooi je de achterbank plat, dan moet je volgens Dacia 600 liter aan materiaal mee kunnen brengen. De deurvakken voorin zijn samen met het handschoenenvak en de opbergruimte in de middenconsole goed voor een inhoud van ruim 23 liter. Vier elektrische ramen zijn net als centrale deurvergrendeling standaard. Wel moet je bijbetalen voor zaken als airco, het Media Nav-infotainmentsysteem (met Apple Carplay en Android Auto) en elektrisch verstelbare buitenspiegels. De besparing moet immers ergens vandaan komen. Verdere verwennerij die optioneel leverbaar is: parkeersensoren en een achteruitrijcamera.

    Specificaties

    Dan de vraag der vragen: hoe krachtig is de Spring Electric en hoe ver kom je ermee? Welnu. De kleine EV heeft een 44 pk en 125 Nm sterke elektromotor die is gekoppeld aan een 26,8 kWh groot accupakket. Daarmee moet de elektrische Dacia een actieradius van 225 kilometer kunnen halen. Gewoon volgens de WLTP-cyclus. De topsnelheid bedraagt 125 km/h. Aan een 30 kW DC-lader is het pakket in minder dan een uur tot 80 procent van zijn kunnen vol te jagen. Aan een 7,4 kW Wallbox heb je 5 uur nodig om het pakket helemaal vol te krijgen. Prik je de Dacia Spring Electric in een 3,7 kW Wallbox, dan moet je 8,5 uur de tijd nemen om een lege batterij weer volledig op te laden. Geen wallbox? Geen probleem. Hang je de Spring Electric thuis aan het stopcontact, dan is het pakket in iets minder dan 14 uur weer volledig vol. Toch laadstress? Activeer tijdens het rijden dan de Eco-modus. Hiermee wordt het vermogen teruggeschroefd naar 31 pk en wordt de topsnelheid begrensd op 100 km/h. Middels een telefoonapplicatie, de My Dacia App, kun je niet alleen de laadstatus van je Spring Electric bijhouden, maar ook de klimaatregeling op afstand in- of uitschakelen. Je had het vast al geraden, maar ook de aandrijflijn is dus identiek aan die van de Renault K-ZE waar de Spring op is gebaseerd.


    Veiligheid

    Het lezen van de naam van de al aangehaalde stamvader van deze elektrische Roemeen, de Renault Kwid, baart je mogelijk wat zorgen. Global NCAP ramde in 2016 in India namelijk diverse uitvoeringen van de Kwid tegen de muur. Zelfs een versie met bestuurdersairbag – in India tot voor kort veelal optioneel – wist geen enkele ster te scoren. Inmiddels is de Kwid ingrijpend gemoderniseerd en voor de Europese markt heeft Renault zijn best gedaan het veiligheidsniveau naar een hoger plan te tillen. Zo heeft de Spring Electric standaard ABS, ESP, zes airbags, een SOS-knop om de hulpdiensten in te schakelen, automatische verlichting en een automatisch noodremsysteem.

    Bron: Autoweek
























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2














    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3














      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Dacia doet het weer. Dit keer de EV een beetje dichter bij Jan Modaal brengen. Benieuwd naar de prijs die imo ongeveer de helft gaat zijn van de goedkoopste concurrenten.

        Actieradius kan beter maar dat volgt nog wel.

        Toppie!
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          oorspronkelijke veiligheid 0 sterren... wat heeft men dan al niet moeten veranderen om het toch hier toe te kunnen laten?
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            oorspronkelijke veiligheid 0 sterren... wat heeft men dan al niet moeten veranderen om het toch hier toe te kunnen laten?
            Inmiddels is de Kwid ingrijpend gemoderniseerd en voor de Europese markt heeft Renault zijn best gedaan het veiligheidsniveau naar een hoger plan te tillen. Zo heeft de Spring Electric standaard ABS, ESP, zes airbags, een SOS-knop om de hulpdiensten in te schakelen, automatische verlichting en een automatisch noodremsysteem.
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              The new Dacia Spring Electric Mini SUV | Driving, Interior, Exterior

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                2021 Dacia Spring Full Electric SUV

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Dacia Spring Electric (2021)
                  Länge 3.734 mm
                  Breite 1.622 mm
                  Höhe 1.490 mm (1.516 mm mit Dachreling)
                  Radstand 2.423 mm
                  Bodenfreiheit 150 mm
                  Räder bis zu 16 Zoll
                  Motor 33 kW (44 PS)
                  maximales Drehmoment 125 Nm
                  Batteriekapazität 26,8 kWh
                  Antriebsart 4x2, Frontantrieb
                  Lademöglichkeit Wechselstrom bis 6,6 kW, Gleichstrom bis 30 kW (optional)
                  Reichweite 225 km (WLTP), 295 km (WLTP City)
                  Höchstgeschwindigkeit 125 km/h
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    In tijden waarin sommigen vloeken op een autootje met 75pk, vraag ik me af wie kan leven met 44pk. 125 km/h als topsnelheid, 2 bemerkingen daarbij:

                    - hoe makkelijk haal je dat
                    - wat is de actieradius tegen 120 km/h op de autosnelweg? Als er maar de helft van die 250 overschiet...

                    Ik kan ook helemaal fout zijn, maar dit is zelfs voor een trage, rustige chauffeur als mij niet krachtig genoeg.
                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                    Comment


                    • #11
                      Meer dan genoeg om rond de kerktoren te rijden of in de file te staan. Nog even wat testen afwachten.

                      Forget Tesla Killers - The Dacia Spring Could Be A True Revolution


                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
















                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                          In tijden waarin sommigen vloeken op een autootje met 75pk, vraag ik me af wie kan leven met 44pk. 125 km/h als topsnelheid, 2 bemerkingen daarbij:

                          - hoe makkelijk haal je dat
                          - wat is de actieradius tegen 120 km/h op de autosnelweg? Als er maar de helft van die 250 overschiet...

                          Ik kan ook helemaal fout zijn, maar dit is zelfs voor een trage, rustige chauffeur als mij niet krachtig genoeg.
                          Daar kan je u lelijk aan mispakken. Niet zozeer de pk's tellen, maar wel de 125 Nm instant koppel dat onmiddellijk beschikbaar is bij het vertrekken. Uit ervaring met een Smart Electric Drive met 55pk en 130 Nm is zoiets meer dan voldoende vlot van 0 tot 80 km/h. Ideaal voor rond de kerktoren en op secundaire wegen.

                          Als je van plan bent veel autoweg te doen, is dit volgens mij niet het doelpubliek van deze auto. Maar dan nog, als het eens voorkomt, dan kan het wel. Maar dan zal de range in de praktijk wellicht ongeveer tot de helft gereduceerd worden.

                          Wat mij wel het meest verwondert, is dat deze Dacia een battery pack van 26,8 Kwh gespendeerd krijgt. Terwijl de net gepresenteerde Twingo Electric van moederhuis Renault maar 22 Kwh heeft meegekregen. Daardoor is de Dacia eigenlijk de beste keuze tussen die beiden.

                          Comment


                          • #14
                            Presentacion oficial Dacia Spring (Rumania) - met ondertitels

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                https://www.auto-motor-und-sport.de/...electric-2021/

                                €17000, in duitsland met €7000 overheidspremie

                                27kwh
                                Mooie prijs!
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  ...had de fiat niet in de google-ads gesprongen, was het een spring geworden
                                  45 pk is absoluut genoeg, voor mij

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                    oorspronkelijke veiligheid 0 sterren... wat heeft men dan al niet moeten veranderen om het toch hier toe te kunnen laten?
                                    omdat er gewoon geen hulpsystemen opzitten op die geteste versie, geen esp is punten weg, extra airbags is extra, noodremhulpsysteem is extra

                                    6. Offrira-t-elle assez de sécurité ?


                                    La Dacia Spring est la cousine du Renault K-ZE déjà vendu en Chine. Cela signifie qu’elle ne devrait pas offrir une sécurité passive au niveau des références européennes et il ne faudra donc pas s’attendre, comme c’est déjà le cas avec les autres modèles Dacia, à une très bonne note aux crash-tests EuroNCAP. Ceci dit, la Spring disposera, de série, de six airbags, du freinage automatique d’urgence et, bien sûr, de l’antidérapage ESP.



                                    zo vervormd is de kooi niet en nu al (2020 versie) 2 sterren met 2 airbags, zonder al de rest wat er in eu bijkomt...ook de isofix voor de kinderen achteraan

                                    vs de 2016

                                    Last edited by bobo; 31/12/2020, 00:15.

                                    Comment


                                    • #19
                                      tweede filmpje: onderste kokerbalk die het laat afweten
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        ...had de fiat niet in de google-ads gesprongen, was het een spring geworden
                                        45 pk is absoluut genoeg, voor mij
                                        Idem hier, mijn eerste auto, een Peugeot 304 had ook maar 45 pk en daar ben ik gans Europa mee rondgereden zonder problemen.

                                        Aan zo'n prijs-kwaliteit kunnen heel wat merken een puntje zuigen, net zoals aan de rest van het Dacia gamma. Toppie!

                                        En idd, de veiligheidsvoorzieningen van deze Spring zijn niet vergelijkbaar met zo'n Kwid.
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X