Inderdaad. Scherpe prijs en mooi concept. Een prijsbreker. En voldoende voor meeste gebruikers vermoed ik.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Dacia Spring Electric (2021)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten225 km actieradius uit 25 kWh?
Je zal al erg je best moeten doen om er in de beste omstandigheden 200 uit te puren.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Dat is ook niet de bedoeling van deze auto. Is voor mensen die elke dag 10, 20 of nog minder km maken.
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenEr zijn EV's die 4 keer zoveel kosten en ook niet verder geraken.
Mijn punt was dat je kandidaat kopers geen rad voor de ogen moet draaien door ze een cijfer voor te schotelen waar iedereen die een beetje thuis in de materie is zo kan zien dat het ver van haalbaar is.
Als die kandidaat kopers echt maar 10 of 20 km met hun auto willen rijden kan je ze net zo goed aanprijzen met een haalbare range van 150 km. Dan heb je nadien tenminste geen teleurgestelde kopers die zich bedrogen voelen en hun verhaal wereldkundig maken en de EV in een nog slechter daglicht plaatst.
Last edited by ivob2; 31/12/2020, 15:15.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Ah sorry. Dan pak ik de fiets.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk BerichtenZelfs 200km per dag is meer dan voldoende.
Waarom blijven mensen, tot op dit forum toe, dan van een EV eisen dat hij minstens 600 km en liefst 1000 km range moet hebben in gelijk welke omstandigheden?
Het is geen realistische verwachting maar wel een eis van heel veel kopers.
En als je 17.000 € moet betalen voor een auto met een range van 200 km is geen eigen laadpaal of wonen in een blok zonder eigen laadpalen of parkeerplaatsen die altijd bereikbaar zijn met een laadkabel plots geen punt meer?
Met een accu met zo'n kleine inhoud is een eigen laadpaal of minstens een parkeerplek met toegang tot een stopcontact nog meer essentieel.
Als er in de buurt al openbare laadpalen zijn (ik neem aan dat als je slechts 10 km met de auto doet niet telkens 4 km* te voet gaat doen?) is deze zeer vlug volgeladen aan een laadpaal. Het gaat dan niet lang meer duren voor men gaat eisen dat je na volladen dit voertuig verplaatst.
* de H/T weg tot de dichtsbijzijnde laadpaal in mijn gemeente.Last edited by ivob2; 31/12/2020, 15:25.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenIedereen zijn hobby maar zo'n voertuig zou ik ook niet aanschaffen. Dan nog liever een ICE.
Mijn punt was dat je kandidaat kopers geen rad voor de ogen moet draaien door ze een cijfer voor te schotelen waar iedereen die een beetje thuis in de materie is zo kan zien dat het ver van haalbaar is.
Als die kandidaat kopers echt maar 10 of 20 km met hun auto willen rijden kan je ze net zo goed aanprijzen met een haalbare range van 150 km. Dan heb je nadien tenminste geen teleurgestelde kopers die zich bedrogen voelen en hun verhaal wereldkundig maken en de EV in een nog slechter daglicht plaatst.
Omdat er door sommigen nog steeds laatdunkend over Dacia gedaan wordt misschien. Niet iedereen kan en wil een kar van +50k kopen, of rijdt gratis. Mij maakt het niet uit hoe men ze aanprijst.
Voor iemand die geen interesse in auto's heeft zijn het de ideale karren aan een eerlijke prijs. Dat bewijzen ze nu ook weer met hun EV en die gaat net als de rest van hun gamma terecht goed verkocht worden.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Voor jou en mij en de meeste mensen mischien wel.
Waarom blijven mensen, tot op dit forum toe, dan van een EV eisen dat hij minstens 600 km en liefst 1000 km range moet hebben in gelijk welke omstandigheden?
Het is geen realistische verwachting maar wel een eis van heel veel kopers.
En als je 17.000 € moet betalen voor een auto met een range van 200 km is geen eigen laadpaal of wonen in een blok zonder eigen laadpalen of parkeerplaatsen die altijd bereikbaar zijn met een laadkabel plots geen punt meer?
Met een accu met zo'n kleine inhoud is een eigen laadpaal of minstens een parkeerplek met toegang tot een stopcontact nog meer essentieel.
Als er in de buurt al openbare laadpalen zijn (ik neem aan dat als je slechts 10 km met de auto doet niet telkens 4 km* te voet gaat doen?) is deze zeer vlug volgeladen aan een laadpaal. Het gaat dan niet lang meer duren voor men gaat eisen dat je na volladen dit voertuig verplaatst.
* de H/T weg tot de dichtsbijzijnde laadpaal in mijn gemeente.“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Ik zal bv geen EV kopen voor ik een rijbereik heb van 600 km. Ga de reden hiervoor niet nog eens opnieuw expliceren.
Omdat er door sommigen nog steeds laatdunkend over Dacia gedaan wordt misschien. Niet iedereen kan en wil een kar van +50k kopen, of rijdt gratis. Mij maakt het niet uit hoe men ze aanprijst.
Voor iemand die geen interesse in auto's heeft zijn het de ideale karren aan een eerlijke prijs. Dat bewijzen ze nu ook weer met hun EV en die gaat net als de rest van hun gamma terecht goed verkocht worden.
Heeft weinig te maken met Dacia, aankoopprijs of gratis rijden. Maar alles met het scheppen van onrealistische verwachtingen.
En alles is relatief. Mij maakt het wel degelijk uit hoe men iets aanprijst. En een kar van 17.000 euro met zo'n beperkte mogelijkheden vind ik daarentegen een dure aankoop.
Dan zijn er veel goedkopere mogelijkheden (als dat het uitgangspunt is).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
Je kan 1000 en 1 redenen bedenken om iets bepaald niet te doen of te kopen. Maar tracht ook eens te zien wat wel positief is. 17k voor een EV is een prijsbreker. Dat hij maar 200 km per dag aankan is een gevolg van zijn lage prijs. Met weinig geld kan je geen wonderen verwachten. Aan jou de keuze om er mee om te gaan. In een frituur ga je eten voor 10€. In de Karmeliet kost het je 100€ voor je menu. Met beide heb je gegeten. Is maar waar je verwachtingen liggen.
Ik vind 17.000 € voor wat men met deze wagen biedt echt heel veel geld. Alles behalve 'weinig' geld.
Ik ga niet eten in de frituur en al helemaal niet in de Karmeliet (was die trouwens niet dicht?). Ik zoek wel een gezellig adresje aan 25-30 €.
Dan combineer ik beiden, nl. redelijke prijs voor redelijke kwaliteit.
Nu ja. We zullen zien of het voor een specifieke doelgroep echt de doorbreker is.
In Vlaanderen met een EV rijden vraagt echt wel meer dan zo goedkoop mogelijk een EV kunnen kopen. Dan begint het praktische verhaal eigenlijk pas.Last edited by ivob2; 31/12/2020, 16:01.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenDus als men jou een EV aanprijst met een rijbereik van 600 km koop je er wel één?
Mijn volgende binnen 1,5 jaar zal dus waarschijnlijk nog een benzine (hybride) zijn.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
...kan er ook wel niet aanuit dat europa, na de onrealistische ece cijfers tot 2017 ? zeker, als verbetering op de proppen komt met al even onrealistische wltp, terwijl men naar de epa cijfers had kunnen kijken en meer uniform had kunnen worden
(hoewel ik met de s op de standaardbanden de ece wel kwasi benaderde, en vroeger er met bepaalde auto's nogal onder kon duiken, dus het hangt ook van je persoonlijke omstandigheden af)
Comment
-
150 km reële range is voor heel veel mensen ruim voldoende. En 17k, dat is echt wel scherp geprijsd. Een VW e-up (oké, mee range)) kost 6k meer en is kleiner.
En 45 Pk is genoeg om overal mee te tuffen, die Pk's zijn hier toch niet meer van belang.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Idd! 600 km snelweg, mooie looks en ik koop er eentje. Wel niet aan van de pot gerukte prijzen zoals nu aan privé rijders gevraagd wordt.
Mijn volgende binnen 1,5 jaar zal dus waarschijnlijk nog een benzine (hybride) zijn.
Voor jou geldt dan alleen wat er in een marketingcampagne vertelt wordt maar niet wat een auto in het echt voorstelt.
Voor mij is het net andersom.
Wat het laatste betreft, je moet uiteraard altijd doen waar jij je het beste bij en in voelt. Zeker zolang het nog kan.
Comment
-
ik zag net nog een 'race' aan legale snelheden tss een e-pace met 85kw zeker, tegen een soul met 30kw...die zijn dus even snel ter bestemming, de soul moet meer laden maar ik ook gewoon sneller vol...en hij is zuiniger dus dat compenseert het vaker naar de charger moeten
benieuwd of de spring de zuinigste gaat worden met zijn laag gewicht en beperkt vermogen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten150 km reële range is voor heel veel mensen ruim voldoende. En 17k, dat is echt wel scherp geprijsd. Een VW e-up (oké, mee range)) kost 6k meer en is kleiner.
En 45 Pk is genoeg om overal mee te tuffen, die Pk's zijn hier toch niet meer van belang.
Maar stel het dan niet anders voor. Dat is mijn kritiek.
Als het voor heel veel mensen ruim voldoende is moet je het ook niet rooskleuriger voorstellen. Dan zullen ze het ook wel kopen op basis van de echte cijfers en niet op basis van een marketingcampagne of erger, op basis van gewekte verwachtingen die niet haalbaar blijken te zijn.
Of 17K scherp geprijsd is zou je alleen kunnen afleiden door het BEV model te vergelijken met een gelijkaardige ICE Dacia.
Last edited by ivob2; 31/12/2020, 16:17.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik zag net nog een 'race' aan legale snelheden tss een e-pace met 85kw zeker, tegen een soul met 30kw...die zijn dus even snel ter bestemming, de soul moet meer laden maar ik ook gewoon sneller vol...en hij is zuiniger dus dat compenseert het vaker naar de charger moeten
benieuwd of de spring de zuinigste gaat worden met zijn laag gewicht en beperkt vermogen
Of, meer waarschijnlijk, de I-Pace 85 kWh tegen de Soul EV 30 kWh?
Dat verhaal gaat natuurlijk alleen maar op als op het traject voldoende laadpalen staan binnen het bereik van de Soul.
De factor accu inhoud gaat altijd in het voordeel zijn van de BEV met het grootste pack. Je verliest immers meer tijd als je meer moet laden en je kan met een groter pack langer aan hogere kW laden binnen een range van 20-80%. Hier win je dus al twee keer.
De Soul moet dan al meer dan twee keer zo zuinig zijn om het van de I-Pace te halen (van een E-Pace haalt hij het nooit want die schakelt gewoon over op benzine).
Een zuinige aandrijflijn en een goed BMS (onder dezelfde rijomstandigheden) zijn dus, als het op range aankomt, de beslissende factor.
Als Dacia er inderdaad in geslaagd is om een BEV te ontwerpen voor die prijs met een gemiddeld verbruik (bij legale snelheden) van 11,11 kWh/100 km doe ik mijn petje af. Dat zou pas een doorbraak zijn.Last edited by ivob2; 31/12/2020, 16:41.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Tja, dan stel je me, wat het eerste beteft, teleur.
Voor jou geldt dan alleen wat er in een marketingcampagne vertelt wordt maar niet wat een auto in het echt voorstelt.
Voor mij is het net andersom.
Wat het laatste betreft, je moet uiteraard altijd doen waar jij je het beste bij en in voelt. Zeker zolang het nog kan.
Ik heb gewoon geen zin om alle 250 km te stoppen om te laden, ik doe dat nu ook niet. Toch niet om te tanken en veel tijd te verliezen.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment