Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dacia Spring Electric (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vier seconden maken wel veel verschil als je moet invoegen op de snelweg. Het kan het verschil zijn tussen ingevoegd hebben of op de pechstrook rijden.
    Onthaasten is iets dat ik overal wel wil doen, behalve op de oprit van de autostrade. Er zijn genoeg zeer korte opritten, en als je daar achter zo'n trage hangt, en je ziet een vrachtwagen in je spiegel dichterbij komen, dat is niet waar ik van hou.

    Comment


    • in hoevenen is er een ultra korte oprit...waar op de a12 veel accidenten gebeuren omdat mensen gewoon stoppen op het einde vd oprit en dan van 0 moeten proberen invoegen, ipv de pechstrook idd te benutten en voor hun eigen veiligheid zorgen...wegen en verkeer had die al lang moeten verlengen...das een zwart punt

      toch geraakt mijn fiat'je met exact 33kw output (ik kom daar eigenlijk nooit boven, kan de keren tellen dat ik meer van de 85kw-motor gevraagd heb, op 1 hand tellen), net aan de 90 op het einde

      ik heb een c, geeneen geladen vrachtwagen is sneller (en voegt uiteindelijk nog moeilijker in), mijn smartje ook nauwelijks en mijn camper had 72pk/137nm voor 3.5 ton

      Comment


      • Ik denk dat m'n Pug 206 een goeie 15 seconden nodig had van 0-100.
        Ik ben daar op geen enkel moment in de problemen mee geraakt of heb ik anderen in de problemen gebracht.
        Je moet anticiperen. Zodra je een oprit oprijdt, kan je al zien wat er aankomt op de snelweg zelf. Daar pas je dan je snelheid aan.

        Het leert je vooral relaxed rijden. En dan doe ik sedertdien. Geen slak, maar ook niet sneller optrekken dan nodig.
        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

        Comment


        • Als je korte opritten wilt kan ik Marbella en omstreken aanraden, heb al veel km's onder mijne voet, maar de eerste keer daar was ik blij met een A5 tdi automaat van een vriend te rijden. Kort daar is korter dan meeste kruispunten hier. En toch heb ik daar een Dacia Spring zien invoegen, moet zeggen dat ik niet zeker was dat hij het ging halen :-) Denk dat ze in Spanje een beetje meer toegeeflijk zijn...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
            Ik denk dat m'n Pug 206 een goeie 15 seconden nodig had van 0-100.
            Ik ben daar op geen enkel moment in de problemen mee geraakt of heb ik anderen in de problemen gebracht.
            Je moet anticiperen. Zodra je een oprit oprijdt, kan je al zien wat er aankomt op de snelweg zelf. Daar pas je dan je snelheid aan.

            Het leert je vooral relaxed rijden. En dan doe ik sedertdien. Geen slak, maar ook niet sneller optrekken dan nodig.
            Inderdaad.
            Je kan bijvoorbeeld ook invoegen NA een vrachtwagen i.p.v. als een gek uw gaspedaal door de vloer te stampen om er absoluut nog vóór in te willen voegen.

            Comment


            • ik wacht speciaal op een truck, kan ik slipstreamen tis crisis hé

              Comment


              • Doet me denken aan mijn allereerste tweedehands auto. VW Passat 1.6d met 54 pk.
                Zo lang het vlak is, dan is dat te doen mits strategisch rijden.
                Maar de helling van Barchon was toch aan 90 km/h...

                Het is allemaal doenbaar, maar het is wel heel duidelijk dat die Spring het niet moet hebben van een autostraderit.
                De barslechte NCAP score stoort me eigenlijk meer dan de prestaties als je dit als stadsauto/korte ritten auto koopt.

                Comment


                • Dacia maakt een EV tenminste betaalbaar voor Jan Modaal, net als hun andere modellen trouwens.

                  Zo'n Spring is trouwens niet gemaakt om snelwegritten te doen. Om rond de kerktoren te rijden en in de file te staan volstaat dit ruimschoots.

                  Dacia rijders hebben geen boodschap aan uiterlijk vertoon en willen gewoon een betaalbare degelijke auto.

                  Hun uitstekende verkoopcijfers zeggen genoeg denk ik.
                  ​​



                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                    Maar de helling van Barchon was toch aan 90 km/h...

                    als dat die helling bij luik met die lange bocht is...met de 72pk, 3.5 ton camper kruipte ik die aan 45 per uur naar boven
                    verschiet er eigenlijk dat een platte 54pk passat de nog aanvaardbare 90 kon houden

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                      als dat die helling bij luik met die lange bocht is...met de 72pk, 3.5 ton camper kruipte ik die aan 45 per uur naar boven
                      verschiet er eigenlijk dat een platte 54pk passat de nog aanvaardbare 90 kon houden
                      Toen woog die ook maar 1200kg, en uiteraard was dat terugschakelen van 5e naar 4e, en je oorpluggen in steken.
                      Kan ook 85 geweest zijn... het is allemaal 30 jaar geleden.

                      Ik weet nog dat in het boekje stond : 0-100 in 19s.

                      Comment


                      • In Roemenië zie ik die springs best vaak opduiken in de steden. Met een overheidspremie van 7k kost die dan ook niet zo veel meer. Ideaal voor roemense steden die zitten toch altijd vast met verkeer.
                        Polo 6n 1.4

                        Comment


                        • Comment


                          • Die zou in 2024 al een opvolger krijgen?
                            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                            Comment


                            • blijkbaar...benieuwd of de opvolger gelijke basis als de r4e gaat krijgen...of gaat die ook sterk groeien?

                              Comment


                              • MET DE DACIA SPRING OP ZOEK NAAR OMSLAGPUNT ELEKTRISCH RIJDEN

                                MET DE Elektrische auto’s zijn gewoonlijk duur, maar er bestaan uitzonderingen op die regel. Zo kost een Dacia Spring Electric in aanschaf nauwelijks meer dan een Sandero uit hetzelfde huis. Maar hoe zit het dan met de gebruikskosten?

                                Dacia scoort al sinds de komst naar Nederland in 2005 veel sympathie bij onze redactie. Het veel-voor-weinig scoort goed en ondanks de - hoe zeggen we dat netjes - robuuste uitstraling van de auto’s aan de binnen- en buitenkant bleek de techniek altijd prima in orde te zijn. De eerste Logan bood een C-segment-formaat voor een A-segment-prijs en de Duster veegde de vloer aan met zijn toenmalige concurrenten als de Daihatsu Terios en Skoda Yeti. Inmiddels maakt de Jogger eveneens veel indruk.


                                Vroeg op de EV-trein

                                Bovendien is Dacia redelijk op tijd op de EV-trein gestapt. De Spring Electric is een auto die het Renault-concern slim op de markt heeft gebracht. Als je vluchtig naar een foto kijkt, denk je misschien dat dit model een elektrische Sandero is, maar daarvan is geen sprake. De Spring is een opvallend klein autootje, dat is gebaseerd op de Renault City K-ZE, een elektrische auto voor de Chinese markt. Dat model is op zijn beurt gebaseerd op de Renault Kwid, een kleine SUV voor ‘opkomende markten’.

                                Ruim 200 kilometer

                                Niet voor Europa dus. Toch heeft de elektrische variant precies de goede specs om hier kans te maken. Met een prijs onder de 20 mille is het de goedkoopste elektrische auto op de markt en met zijn accu van 27,4 kWh haal je mede dankzij een opvallend gunstig verbruik ruim 200 kilometer. Dat is bijna tweemaal zo veel als met de eerste Renault Zoe! Wel is de Spring minder auto dan die halfzuster; het is te merken dat hij oorspronkelijk niet voor Europa is gemaakt. Evengoed vonden wij zijn propositie interessant genoeg om hem in onze duurtestvloot op te nemen.


                                Dacia Spring

                                Hoeveel betaal je?

                                Met de rap stijgende stroomprijs is ook elektrisch rijden een stuk duurder ge­worden. Om meer inzicht in de kosten te krijgen, halen we een Sandero op voor een onderlinge vergelijking met de Spring. Dat blijft een ingewikkeld geheel, omdat je naast overzichtelijke zaken als brandstof en belastingen ook met minder inzichtelijke aspecten als afschrijving en onderhoud te maken hebt. Achteraf kun je je onderhoud goed in beeld brengen, maar vooraf moet je er maar van uitgaan dat er niets stuk gaat als de garantie is verlopen.

                                Afschrijving voorspellen ingewikkeld

                                Afschrijven is zelfs zo ingewikkeld, dat hele bedrijfssectoren hun brood verdienen met het inschatten van restwaarden. In dit voorbeeld scheelt het dat beide auto’s ­praktisch evenveel kosten. Elektrische modellen zijn vaak duurder dan hun gelijkwaardige benzinebroers, terwijl ze vrij­gesteld zijn van bpm. De Sandero is beduidend meer auto dan de Spring en hij staat ook op een ander platform. Daardoor zou hij duurder zijn dan een benzineversie van de Spring (de facto de Renault Kwid) hier zou zijn. Daarmee zal de afschrijving bij deze twee modellen niet extreem veel verschillen. Die kosten houden we daarom in deze vergelijking buiten beschouwing.

                                Prijsverschillen benzine en stroom

                                Zowel de benzine- als de stroomprijs verschilt eveneens flink, waarbij stroom nog een stukje onoverzichtelijker is in verband met contracten en vaste en flexibele tarieven. Daarbij is laden aan een publieke laadpaal vaak duurder dan thuis, hoewel dat op dit moment door de hoge stroomprijs voor huishoudens zowaar niet altijd het geval is. Voor dit verhaal gaan we in elk geval uit van de actuele benzineprijs van €2,32 en een stroomprijs thuis van 52 ct/kWh. Dat is voor beide historisch gezien bizar veel, maar niettemin de realiteit. De prijs van stroom is procentueel gezien overigens veel meer gestegen dan die van benzine.



                                De vanafprijzen van de auto’s spreken iets in het voordeel van de Sandero. Daar komt nog bij dat de Spring standaard geen snel­lader heeft. Een groot gemis bij serieus elektrisch autorijden, dus die kopen we erbij voor €500. Zelfs dan nog kun je maar tot 30 kW laden, dat is niet erg snel. Eenzelfde must-have is de thuislaadkabel voor €400.

                                De Sandero heeft dan iets meer pakketten, waardoor hij over zaken beschikt als navigatie en cruisecontrol. De Spring heeft beide niet. Zouden we dat gelijktrekken, dan is de Sandero zoals hij er dan staat €1.300 goedkoper, zodat je minder betaalt voor een grotere auto die bovendien beter rijdt, meer ruimte biedt en die ook meer vermogen levert.Overigens is het opvallend hoe vlot de Spring nog aanvoelt, ondanks zijn zeer lage vermogen van 45 pk.

                                Kostenbeeld

                                Dan nemen we het onderhoud en de banden nog mee, waarbij we de ANWB even raadplegen voor een reëel kostenbeeld. Het onderhoud kost je bij een elektrische auto beduidend minder, want je hebt immers geen olie om te verversen, geen motoronderhoud, nooit een kapotte uitlaat of dure vervanging van een distributieriem. De banden kosten je meestal iets meer, mede door het hogere gewicht van een EV. De Spring heeft echter kleine bandjes, dus die kosten vallen hier mee. Dan is er nog de motorrijtuigenbelasting, die voor elektrische auto’s nog altijd op nul staat. Een fors verschil, waarvan je elk kwartaal profiteert. Let op: vanaf 2024 komt er waarschijnlijk ook een vorm van motorrijtuigenbelasting (al dan niet met korting) voor elektrische auto’s, dus dat voordeel is wel eindig.

                                Binnen een jaar

                                Tellen we alles bij elkaar op, dan is duidelijk dat de EV het prijsverschil met de Sandero binnen een jaar heeft goedgemaakt als je 10.000 km per jaar rijdt. Veel meer rijden dan dat zouden we in de Spring ook niet aanraden trouwens, maar bij een hogere kilometrage is het voordeel uiteraard groter. Elk jaar daarna loopt de financiële winst verder op. Omdat de Sandero beduidend meer auto is, is de financiële prikkel uiteraard niet het enige wat een rol zou moeten spelen als je tussen deze twee auto’s twijfelt. Dat een EV ondanks de extreem gestegen stroomprijs nog steeds zo veel voordeliger in gebruik is dan een benzineauto, is echter goed om weer eens zwart op wit te zien.

                                Kosten

                                Sandero - Spring

                                Prijs brandstof/stroom: €2,33/l - €0,50/kWh
                                Brandstof/stroom per 100 km: €15,15 - €6,40
                                Brandstof/stroom bij 10.000 km per jaar: €1.515 - €640
                                Motorrijtuigenbelasting per jaar: €600 - €0
                                Onderhoud en banden: €390 - €230
                                Gebruikskosten per jaar bij 10.000 km: €2.505 - €870

                                Stroomprijzen

                                Bij dit voorbeeld gingen we uit van de prijzen als je laadt met stroom van je eigen huisaansluiting, wat op dit moment (hopelijk tijdelijk) erg duur is als je een flexibel tarief hebt. Ben je afhankelijk van een publieke laadpaal, dan zien de berekeningen er ineens anders uit. Dit verschilt niet alleen per aanbieder van de laadpaal, maar ook per laadpas die je gebruikt. Sommige hebben vaste kosten, bij andere betaal je alleen per kWh. Goed onderzoek doen loont hier enorm, want de mogelijk­heden zijn eindeloos. Dit maakt het er helaas niet overzichtelijker op. Saillant genoeg lijkt het hiermee wel veel op je energiecontract thuis. Let op: snelladen is altijd fors duurder dan wisselstroom pakken bij een reguliere laadpaal.

                                Bron: Autoweek
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • De nieuwe huisstijl:





                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • ZO VER KOMT DE DACIA SPRING IN DE PRAKTIJK

                                    SOME LIKE IT HOT

                                    Wie elektrisch wil rijden, maar geen al te groot budget heeft, komt niet om de Dacia Spring heen. Dat hij ook aan de lader bescheiden is, merkten we al in eerdere tests. Nu we hem als duurtester hebben en de zomer in het land is, kijken we hoe hij in de warme praktijk presteert.

                                    Sinds een tijdje rijdt de Dacia Spring in onze duurteststal mee, maar eerder al testten we hem uitgebreid in een dubbeltest tegen de Volkswagen e-Golf. Dat was in de herfst van afgelopen jaar, toen de temperaturen niet boven de 10 graden Celsius uit kwamen. Omstandigheden waaronder we een praktijkverbruik van 14,4 kWh/100 km noteerden. Dat was heel netjes, want weinig meer dan de 13,9 kWh/100 km die Dacia zelf opgeeft. Maar kan het nog beter?

                                    Warmpjes

                                    Inmiddels is het lekker aan het zomeren en zitten we ruim boven de 20 graden, waarbij het af en toe zelfs tegen de 30 aan schurkt. Nu blijkt dat het 27,4-kWh accupakket er graag warmpjes bij zit, want het verbruik gaat flink omlaag. We maken een paar middellange snelwegritten, afgewisseld met wat stukjes binnendoor en na een paar honderd kilometer staat de boordcomputer op een hoogst respectabele 11,7 kWh/100 km. Ruim onder fabrieksopgave dus en met dit accupakket zou de Spring 234 kilometer moeten kunnen komen. Dan vergeef je hem zijn bescheiden 44 pk en 0-100 km/h in bijna 20 seconden met liefde.

                                    Geen tussenstop

                                    Daarmee komt een groot deel van ons land binnen bereik zonder tussenkomst van een snellader. Wij rijden vanuit Zoetermeer naar een afspraak in Oirschot, een afstand van 122 kilometer. Op en neer dus te veel om zonder bijladen te ronden, maar gedurende ons verblijf daar van zo'n anderhalf uur staat de Spring aan een eenvoudige, semi-publieke lader en weet hij er 81 kilometer bij te druppelen; de voorzichtig ingecalculeerde stop aan de DC-lader kunnen we dus overslaan. Een uurtje eerder dan gepland koppelen we de Spring in Zoetermeer weer aan de lader, met nog 59 kilometer over.

                                    Vis in het water

                                    Niettemin is de snellader, € 495 voor 30 kW, een optie die je zeker moet nemen, met genoeg denkbare bestemmingen op meer dan 234 kilometer van huis. Maar één ding is zeker: bij warm weer voelt de Dacia Spring zich als een vis in het water.




                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • gisteren de kans gehad om er met ene te rijden, weliswaar over korte afstand Met 4 man in de auto vond ik de prestaties nog eigenlijk verrassend goed. 't is geen sprintwonder, verre van. Maar het ding doet zijn job zonder meer. Het zitcomfort was niet excellent maar ik kon dan ook niet mijn stoel volledig achteruit zetten wegens een passagier achter mij. En ook qua hoogte was er weinig in te stellen Ik merkte dan ook dat ik vrij kort bij het dak zat met mijn 1.935 meter lengte.
                                      Maar het reed heerlijk lichtvoetig, airco deed het gisteren in het heel warme zwoele weer uitstekend. Kortom, helemaal geen straf om mee te rijden. En met de filtering van het geluid was het naar mijn gevoel dik in orde. Er heerste stilte in het interieur. Normaal bij een elektrische denk je, maar dan vallen de rest vd geluiden des te meer op. En dat was hier meer dan voldoende gedempt.
                                      Het display gaf bij het gas lossen en remmen mooi weer hoeveel de regeneratie bedroeg. Bij het remmen was dit maximaal maar ik had geen artificieel gevoel dat je soms wel eens kunt hebben bij remmen en regenereren van een elektrische auto. Omdat de elektronica een afweging moet maken tussen het remmen op de motor en remmen via de remblokken. Maar dat dus helemaal goed. Koffer was verrassend ruim voor de kleine afmetingen vd auto.
                                      Last edited by flappy; 15/08/2022, 21:43.
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • Dacia Spring rijtest: de goedkoopste EV



                                        ​En al zeker niet de slechtste. Ze zien dat allemaal goed daar bij Dacia
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • DACIA SPRING EXTREME: 44 PROCENT MEER VERMOGEN!

                                          ​We heten welkom: de Dacia Spring Extreme. De Dacia Spring Extreme is een nieuwe uitvoering die 65 pk en 113 Nm sterk is. Hij heeft dus 20 pk meer dan de reeds bekende versies, al ligt het maximaal koppel met 113 Nm iets lager. Die nieuwe krachtigere elektromotor maakt van de Spring Extreme een relatief snelheidsmonster. In 13.7 seconden zoem je ermee naar de 100 km/h en dus is hij tijdens die sprint bijna 6 tellen rapper dan de 45 pk sterke versie. Al in slechts 3,86 seconden heb je een snelheid van 50 km/h op de klok. De 45 pk sterke Spring had daar 5,8 seconden voor nodig.

                                          Het accupakket meet gewoon 26,8 kWh, al ligt de actieradius van de Spring Extreme met 220 kilometer iets lager dan die van de 45 pk sterke Spring (230 kilometer) De topsnelheid van de Dacia Spring Extreme is met 125 km/h identiek.

                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X