Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Dacia Spring Electric (2021)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Inderdaad.
Je kan bijvoorbeeld ook invoegen NA een vrachtwagen i.p.v. als een gek uw gaspedaal door de vloer te stampen om er absoluut nog vóór in te willen voegen.
Comment
-
DACIA SPRING 'GRENSVERLEGGEND GROENE' EV
GREEN NCAP LOVEND
De Dacia Spring mag tussen alle andere elektrische auto's dan wel bijzonder bescheiden zijn, volgens Green NCAP is het een grensverleggende auto. De Spring steekt er namelijk behoorlijk tussenuit als het gaat om efficiëntie.
Met zijn voor een elektrische auto bescheiden gewicht, formaat, prijskaartje en vermogen is de Dacia Spring een behoorlijk vreemde eend in de bijt in EV-land. De goedkoopste volledig elektrische auto van Nederland wist tot op heden ruim 1.800 Nederlanders er genoeg mee te overtuigen, blijkt uit de actuele verkoopcijfers. Wie de Dacia Spring nog meer enthousiast krijgt? De heren en dames van Green NCAP. Deze tak van NCAP beoordeelt auto's op hun milieuvriendelijkheid en de Spring weet de jury meer te overtuigen dan welke andere EV dan ook.
Sterker zelfs; men stelt dat de Dacia Spring 'een nieuwe standaard voor de industrie neerzet'. Green NCAP concludeert: "Dacia heeft zich ten doel gesteld een supermini te creëren die beantwoordt aan de behoeften van de consument in zijn ontwerp, maar ook aan de duurzaamheidsuitdagingen van onze planeet. Het resultaat is een 'groen en milieuvriendelijk' model, waarmee het bedrijf voorloopt op veel andere fabrikanten als het gaat om impact op het milieu." Wat vooral indruk maakte, is hoe efficiënt de Spring omspringt met zijn stroom. De Spring krijgt daarom niet alleen vijf groene sterren, maar ook een 9,8 voor energie-efficiëntie. Geen enkele auto scoorde ooit zo hoog bij Green NCAP.
Dat de efficiëntie volgens Green NCAP zo indrukwekkend is, is niet alleen vanwege het lage gewicht van de Spring. Er gaat immers volgens de onderzoekers ook relatief weinig stroom verloren van het bijladen tot aan de elektromotor. "89 procent van de aan het elektriciteitsnet onttrokken energie is beschikbaar aan de uitgangszijde van de batterij, wat wijst op een efficiënt laad- en ontlaadproces." Green NCAP kwam op een gemiddeld stroomverbruik van 18,5 kWh/100 km bij de Spring en een gemiddeld rijbereik van 180 km. AutoWeek ontdekte afgelopen zomer al dat de Spring met warm weer nog een stuk zuiniger kan zijn.
Andere winnaars
Andere in het afgelopen jaar geteste auto's die indruk maakten op Green NCAP, waren de Tesla Model 3, Nio ET7, Renault Mégane E-Tech en Cupra Born. Die scoorden op het gebied van energie-efficiëntie allemaal een 9,3 of hoger. De Tesla Model 3 was na de Spring het beste, met een 9,6. De Nio ET7 en Renault Mégane E-Tech waren goed voor een 9,4, de Cupra Born kreeg een 9,3.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Tot 7000 € staatskorting op een Spring in Duitsland
De duitse situatie na hun energiewende
De app van mijn - duitse -ev moedigt me aan om 's nachts te laden, net als de co2 uitstoot het hoogst is
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Comment
-
Toch goed van die premies. Hier kunnen ze er niet vlug genoeg aan beginnen willen ze ook EV's verkopen aan particulieren. Hun energiewende zal mij worst wezen als het uit mijn eigen portefeuille moet komen, net zoals bij het merendeel van andere potentiële EV kopers hier ten landeEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
Allerminst vreemde politiek, en wij gaan ook die richting uit
De duitse situatie na hun energiewende
De app van mijn - duitse -ev moedigt me aan om 's nachts te laden, net als de co2 uitstoot het hoogst is
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Neen, de duitse situatie TIJDENS de energiewende.
BNR.nl houdt ondernemend Nederland op de hoogte via live nieuwsradio, de beste artikelen, app en podcasts.
'Alles moet aan de kant om de Duitse Energiewende door te voeren'
Auteur: Rosanne Peters
Duitsland presenteert vandaag nieuwe ambitieuze klimaatplannen. Er komen enorme stukken grond beschikbaar voor windmolens en de infrastructuur voor bio- en zonne-energie moet worden uitgerold. 'Of het de nieuwe minister van Economische Zaken en Klimaat Robert Habeck lukt om de meerderheid van zijn tegenstanders te overtuigen, is nog de vraag', zegt Duitsland-correspondent Derk Marseille tegen BNR. De Duitse minister van Economische Zaken en Klimaat Robert Habeck. (Political-Moments)
De Duitse minister van Economische Zaken en Klimaat Robert Habeck presenteert vandaag ambitieuze klimaatplannen. De Energiewende, oftewel energietransitie, staat centraal. Een van de plannen is al uitgelekt: er komt zevenduizend vierkante kilometer grond beschikbaar voor windmolens. 'Dat kan je vergelijken met de grootte van de provincie Noord- en Zuid-Holland en de provincie Utrecht bij elkaar', zegt Duitsland-correspondent Derk Marseille. 'Het gaat echter maar om twee procent van de totale oppervlakte van Duitsland. Maar het blijven enorme lappen grond.'
Naast windenergie, moet de infrastructuur voor bio- en zonne-energie worden uitgerold. In 2030 wil Duitsland 80 procent groene energie hebben, nu is dat nog maar 42 procent. 'Habeck noemt het een extreme duurloop: er staat hen een hoog tempo, maar ook een behoorlijk aantal kilometers te wachten.'
Het regeerakkoord ligt er, 'maar de inkt is nog niet droog', zegt Marseille. 'De plannen komen eraan maar gaan nog voor voldoende discussie zorgen in Duitsland. Volgens Habeck wil deze regering de politiek inzetten om echt verandering teweeg te brengen. Daar moet Duitsland aan gaan wennen.'
De windmolens moeten overal komen waar windenergie kan worden opgewekt. 'Dus niet alleen op gebieden waar toevallig niks gebeurt', benadrukt Marseille. 'Vaak worden er op lokaal niveau procedures aangespannen die de bouw van windmolens moeten tegenhouden. Habeck wil daarom de mogelijkheden om te procederen aanpakken. Dan heb je het echt over wijzigingen in fundamentele wetten', benadrukt Marseille. 'Mensen houden natuurlijk wel de mogelijkheid om te procederen, maar worden bijvoorbeeld in tijd beperkt. Als de regering wil door zetten, dan moet dat gewoon mogelijk zijn. Er is volgens Habeck geen andere optie.'
Problemen
Er zijn voldoende mensen nodig om de plannen van de Duitse regering uit te kunnen voeren. Volgens Marseille is er op het moment een tekort aan vakmensen. 'Habeck wil daarom inzetten op migratie en actief opzoek gaan naar de juiste mensen die in Duitsland willen gaan werken.' Een ander probleem is het tekort aan materialen en grondstoffen in Duitsland. Volgens Habeck moet dat over heel de wereld ingekocht worden. 'Maar daar liggen ook problemen op de loer', aldus Marseille.
'Al met al liggen er zeer ambitieuze plannen op tafel. Of het Habeck lukt om de meerderheid van zijn tegenstanders te overtuigen van zijn plannen, dat moeten we nog gaan zien.'
V4_Web_BOeLL-FF_Energiewende_(page_16_crop)_jobs.jpg
Natuurlijk, in Duitsland voelen ze ook de hete adem in hun nek, na de snelle sluiting van alle kerncentrales. Echter zij kunnen nu volle gas vooruit, kdenk dat ze wrs in 2035 verder gaan staan dan Belgie wat betreft hernieuwbare energie.
Hier zullen ze eerst nog wel wat politieke spelletjes spelen, Engie kan hier nog flink wat miljardjen uit halen, en van de hernieuwbare energieprojecten zal wel genoeg geld in de zakken van de politiekers terecht komen, terwijl onze staatsschuld alleen maar verder oploopt.
Last edited by sunking; 26/04/2023, 16:33.
Comment
-
Iemand moet het werk doen en voor vers bloed zorgen hee en binnenkort de pensioenen van de babyboomers betalen, de hoogopgeleiden hier kweken niet meer en de laagopgeleiden zitten liever op hun gat dan hier een arbeidsintensieve job te gaan verrichten.
- Likes 1
Comment
-
Comment
-
De Dacia Spring wordt als ondergemotoriseerd beschouwd, maar er bestaat nu ook een versie met 65 pk. Op papier lijkt die beter geschikt voor het huidige verkeer. Bovendien wordt hij alleen verkocht in de Extreme-uitvoering, wat hem nog aantrekkelijker maakt.
De Dacia Spring Extreme 65 in cijfers
Motor: 1 elektromotor, 65 pk en 113 Nm
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: enkele reductie, 1 versnelling
L/b/h (mm): 3.734/1.579/1.513
Leeggewicht (kg): 975
Koffervolume (l): 270
Batterij (kWh): 26,8
0 tot 100 km/u (sec): 13,7
Topsnelheid (km/u): 125 km/u
WLTP-rijbereik (km): 220
CO2: 0 g/km
Prijs: 22.690 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 83,95 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment