Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
GMC presenteert de SUV-versie van de al eerder onthulde GMC Hummer EV. Juist: dezelfde auto, maar dan zonder bak.
De tamelijk gestoorde GMC Hummer EV krijgt er een broertje bij. De tweede carrosserievariant heet GMC Hummer EV SUV en het grote verschil is aan de achterzijde van de auto te vinden. In plaats van een relatief korte laadbak vinden we hier een naar achteren doorlopend dak, een stel extra zijruiten en een vrijwel verticale kont. Een ander verschil met de pick-up is dat op die achterzijde een reservewiel huist. Reken daarmee op een naar opzij openende ‘achterdeur’ in plaats van een klep en een ruit die gedurende dat proces elektrisch in die ‘tailgate’ verdwijnt.
Wat specificaties betreft, zijn de verschillen met de pick-up erg klein. Ook de SUV heeft dus verwijderbare dakpanelen en knettergekke offroad-functies zoals ‘Crabwalk’. Daarmee kan de auto min of meer zijwaarts uit een lastige situatie worden gedirigeerd.
Snel is de SUV ook, al ontbreekt de allersnelste versie met meer dan 1.000 pk vooralsnog op het lijstje met aangekondigde versies. In plaats daarvan moet de krachtigste Hummer SUV het nu doen met ‘slechts’ 830 hp (841 pk), wat nog altijd goed is voor een 0-100-tijd in een tamelijk bizarre 3,5 seconden.
De basisversie, als we die term mogen gebruiken, doet het net als bij de pick-up met twee in plaats van drie elektromotoren. Die variant levert ‘tot 625’ Amerikaanse pk’s en lijkt dus nog steeds allesbehalve traag.
GMC is nog behoorlijk spaarzaam met informatie en ook met foto’s. Het toont eigenlijk alleen de plekken waar de auto anders is: de achterzijde, één foto van driekwart voor en een interieur dat op de schermpjes geen pick-up, maar een SUV laat zien. Niet zo gek, want de verschillen zijn dus ook beperkt. Zelfs de vanafprijs is vooralsnog gelijk, met 79.995 dollar, zo’n 68.000 euro, voor beide versies. Wel duurt het nog tot 2024 voordat deze instapversie beschikbaar komt. De eerste Hummer SUV is de dikke en driemotorige Edition 1, die nog altijd pas in 2023 verschijnt. De pick-up verschijnt ‘al’ in 2022, waarmee GM nog meedoet in de strijd om de eerste elektrische fullsize pick-up-truck, het voertuigtype waar de Amerikaanse markt zo hard op wacht.
Officieel blijft het voor beide Hummers trouwens ook bij de Amerikaanse markt, al zal de Hummer EV via de grijze import ongetwijfeld z’n weg naar ons land wel weten te vinden.
Hummer
General Motors besloot enige jaren geleden om de naam Hummer, die voorheen symbool stond voor extreem inefficiënte giga-SUV’s, te gaan gebruiken voor elektrische alleskunners. De uiteindelijke hummer EV verscheen in oktober 2020 en wordt officieel onder de merknaam GMC gevoerd. Aan de buitenkant is de ‘truck’ duidelijk herkenbaar als Hummer, maar onderhuids is dus alles anders.
De nieuwe Hummers komen op een uitstekend moment, want terreinbeulen als dit zijn mateloos populair in de VS. Dat geldt ook voor pick-ups en in toenemende mate ook voor hippe EV’s, dus de Hummer EV zou zomaar eens een succes kunnen worden. Dat de Hummers ruim voor hun uiteindelijke marktintroductie al worden gepresenteerd, bewijst hoe graag GM wil laten zien dat deze auto er echt aan zit te komen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
De nieuwe volledig elektrische Hummer treedt mogelijk in de voetsporen van zijn verre voorvader, de Humvee. General Motors en het Ministerie van Defensie van de Verenigde Staten zijn daarover met elkaar in gesprek.
Hummer dankt zijn bestaan aan de Humvee, een offroader voor militair gebruik die op zijn beurt voortzette wat ooit begon bij de Willys Jeep. De volledig elektrische GMC Hummer is dus in zijn oorsprong onlosmakelijk verbonden met het Amerikaanse leger en die connectie wordt nu weer aangehaald. GM en Defensie verkennen wat er mogelijk is om weer met een militair inzetbare Hummer te komen.
Het Amerikaanse medium CNBC bericht dat de gesprekken in een aardig vergevorderd stadium zijn. Er is wel een enigszins teleurstellend gerucht over de nieuwe 'Humvee', voor wie hoopt dat ook de militaire versie weer zo sterk op zijn voorvader lijkt als de voor de burgers bestemde Hummer. Het Amerikaanse Ministerie van Defensie is naar verluidt vooral geïnteresseerd in de basis van de Hummer en wil samen met GM daarop een nieuwe op militaire wensen aangepaste koets neerzetten. Het is dus nog maar de vraag of de GMC Hummer wat beteft zijn uiterlijk ook als voorbeeld voor het voorlopig als 'eLRV' aangeduide voertuig dient.
Volgend jaar moeten de eerste prototypen worden gebouwd en krijgen we dus mogelijk al wat te zien van de eLRV. Wat het ook wordt, dat het Amerikaanse leger zijn troepen meer elektrisch wil gaan verplaatsen, is natuurlijk al bijzonder. In de landen waar de Amerikanen in groten getale actief waren met Humvees stikt het nou niet bepaald van de laadpalen. De overstap naar elektrisch is wel mooi in lijn met het doel van president Joe Biden. De 78-jarige democraat wil het wagenpark van de overheid volledig elektrisch maken.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Met de komst van de volledig elektrische GMC Hummer is één van de bekendste Amerikaanse offroaders ooit weer helemaal terug van weggeweest. Op moderne wijze, maar sommige dingen veranderen kennelijk nooit. Ook de nieuwe Hummer is namelijk loodzwaar.
Het was al wel enigszins te verwachten dat de GMC Hummer geen lichtgewicht zou zijn. We hebben het hier immers over een lel van een auto, met een elektrische aandrijflijn die er (in de krachtigste uitvoering) tot wel 1.014 pk vermogen uitstampt. Om dan ook nog een beetje een fatsoenlijke actieradius mogelijk te maken, moet er natuurlijk ook een gigantisch accupakket aanwezig zijn. Volgens InsideEVs heeft de EPA inmiddels officiële cijfers van de GMC Hummer bekendgemaakt en blijkt er een accupakket met een nettocapaciteit van 212,7 kWh in te liggen. Slik. De EPA schat met dat pakket een rijbereik van zo'n 526 km in.
Een mooie actieradius voor zo'n groot monster, maar dat enorme accupakket komt de Hummer natuurlijk wel duur te staan qua gewicht. Volgens de EPA weegt alleen het accupakket al 1.325 kilo. Nog een peulenschil vergeleken met het totaalgewicht. De GMC Hummer met dat accupakket weegt namelijk maar liefst 4.111 kilo. Met een verbruik van 0,40 kWh per kilometer en een gewicht dat nog eens 680 kilo boven dat van de aloude Hummer H1 ligt, kunnen we wel stellen dat de nieuwe elektrische Hummer dus net als zijn verre voorvader bepaald geen efficiëntiewonder is.
Niet dat we de GMC Hummer hier via officiële kanalen in Nederland kunnen verwachten, maar met zo'n enorm gewicht zou er ook echt een probleem ontstaan op de Nederlandse markt. Het betekent namelijk dat je 'm alleen mag rijden als je een C-rijbewijs (vrachtwagenrijbewijs) hebt. Met een B-rijbewijs mag je namelijk alleen auto's tot een gewicht van 3.500 kilo rijden.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Met de komst van de volledig elektrische GMC Hummer is één van de bekendste Amerikaanse offroaders ooit weer helemaal terug van weggeweest. Op moderne wijze, maar sommige dingen veranderen kennelijk nooit. Ook de nieuwe Hummer is namelijk loodzwaar.
Het was al wel enigszins te verwachten dat de GMC Hummer geen lichtgewicht zou zijn. We hebben het hier immers over een lel van een auto, met een elektrische aandrijflijn die er (in de krachtigste uitvoering) tot wel 1.014 pk vermogen uitstampt. Om dan ook nog een beetje een fatsoenlijke actieradius mogelijk te maken, moet er natuurlijk ook een gigantisch accupakket aanwezig zijn. Volgens InsideEVs heeft de EPA inmiddels officiële cijfers van de GMC Hummer bekendgemaakt en blijkt er een accupakket met een nettocapaciteit van 212,7 kWh in te liggen. Slik. De EPA schat met dat pakket een rijbereik van zo'n 526 km in.
Een mooie actieradius voor zo'n groot monster, maar dat enorme accupakket komt de Hummer natuurlijk wel duur te staan qua gewicht. Volgens de EPA weegt alleen het accupakket al 1.325 kilo. Nog een peulenschil vergeleken met het totaalgewicht. De GMC Hummer met dat accupakket weegt namelijk maar liefst 4.111 kilo. Met een verbruik van 0,40 kWh per kilometer en een gewicht dat nog eens 680 kilo boven dat van de aloude Hummer H1 ligt, kunnen we wel stellen dat de nieuwe elektrische Hummer dus net als zijn verre voorvader bepaald geen efficiëntiewonder is.
Niet dat we de GMC Hummer hier via officiële kanalen in Nederland kunnen verwachten, maar met zo'n enorm gewicht zou er ook echt een probleem ontstaan op de Nederlandse markt. Het betekent namelijk dat je 'm alleen mag rijden als je een C-rijbewijs (vrachtwagenrijbewijs) hebt. Met een B-rijbewijs mag je namelijk alleen auto's tot een gewicht van 3.500 kilo rijden.
Bron: Autoweek
Zalig!
Heb je in België ook een vrachtwagenrijbewijs voor nodig?
Hummer heeft een uit de hand gelopen daktent voorgesteld voor zijn elektrische model, en dat geeft hem zowat hetzelfde comfort als een camper. Met deze *EarthCruiser*-opbouw op zak kan je echter één iets dat de gemiddelde Volkswagen California niet kan: een clandestien stroomhandeltje opstarten op de camping.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment