Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW iX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW iX

    Helemaal nieuw en volledig elektrisch: de BMW iX. De langverwachte elektrische cross-over is de productieversie van de Vision iNext, heeft een extravagant uiterlijk, een hypermodern binnenste en een interessante aandrijflijn. In de tweede helft van 2021 staat de BMW iX bij de Nederlandse dealers. Highlights

    • iX is productieversie BMW Vision iNext
    • Volledig elektrische SUV van formaat X6
    • Technologisch uithangbord
    • Actieradius: meer dan 600 kilometer
    • Tweede helft van 2021 op de markt

    Dat BMW in 2021 een productieversie van de Vision iNext op de markt brengt, is geen geheim. Al tijden spreekt BMW over de komst van het volledig elektrische model, maar de auto zelf was nog in nevelen gehuld. De twee jaar geleden gepresenteerde Vision iNext gaf al een aardige impressie van wat autoland te wachten stond, maar die auto leek voor een normaal gesproken juist erg concreet 'Vision'-studiemodel van BMW verre van productierijp. Dat blijkt nu toch anders te liggen. Dít is namelijk de volledig elektrische BMW iX, een auto die sterk lijkt op de twee jaar geleden geïntroduceerde concept-car! Uiterlijk

    De BMW iX mag dan sterk lijken op z'n twee jaar oude voorbode, dat betekent echter niet dat er niet aan het ontwerp is gesleuteld. Zo zijn de wel erg platte koplampen van de concept-car vervangen door opvallend scherp gesneden maar conventioneler gevormde exemplaren. De standaard full-ledkijkers zijn de platste koplampen van BMW ooit. BMW Laserlight-units met matrixtechniek komen optioneel beschikbaar. Ook de definitieve iX krijgt de ietwat controversiële grille die we al kennen van de nieuwe 4-serie. Het exemplaar op de productierijpe iX heeft een iets gebruikelijkere invulling gekregen dan die van de iNext en het geheel ziet er met een kentekenplaat op een stuk gangbaarder uit.

    BMW iX

    Van opzij bezien blijven de meeste designelementen van de Vision iNext intact, al heeft de 'geknepen' B-stijl van het studiemodel de overgang naar het productiestadium niet overleefd. Het zwarte designelement in de D-stijl, dat samen met de in het zwart uitgevoerde B- en C-stijlen de suggestie van een 'zwevend dak' moet wekken, blijft min of meer intact. Ook de achterkant beschikt overigens over intrigerende verlichting. Opvallend is dat BMW er voor kiest om de iX géén L-vormige achterlichten te geven zoals het merk die wel toepast op diverse andere modellen. Ook de Vision iNext had L-vormige verlichting achterop.

    Wat formaat betreft is de iX wat lastig te plaatsen. Hoewel hij ongeveer net zo lang, breed en hoog is als een X6, is de wielbasis met exact 3 meter vergelijkbaar met die van de grotere X7. Opvallende designdetails: de iX heeft verzonken handgrepen, raamframeloze portieren en een flank die - zeker voor een BMW - opvallend weinig lijnen heeft. Net als de iX3 wordt ook de koets van de iX overladen met iBlue-kleurige accenten. Een pakket dat sportiever ogende details naar de iX brengt, komt ook beschikbaar. Interieur

    Het interieur van de iX oogt behoorlijk futuristisch. Achter het opvallend vormgegeven hexagonaal stuurwiel zien we een breed uit twee displays bestaand paneel dat zowel als instrumentarium als als infotainmentsysteem fungeert. Het instrumenatrium is 12,3-inch groot, het infotainmentscherm heeft een diameter van 14,9 inch. Een verdieping eronder platte en brede uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem. De middentunnel, die onder meer is afgewerkt met fraai ogend hout, is niet fysiek verbonden met de rest van het dashboard.

    BMW iX

    Het geheel ademt enigszins dezelfde sfeer als het interieur van de i3. De luidsprekers zijn verstopt voor een minimalistische uitstraling. BMW meldt trots dat veel natuurlijke en 'duurzame' materialen zijn gebruikt. Wat te denken van leer dat gekleurd is met olijfextracten? O jazeker! De iX is straks optioneel leverbaar met een glazen panoramadak dat zichzelf elektrochromatisch kan verduisteren. Het niet te openen dak is het grootste glazen dak ooit in een BMW. Techniek

    De iX geldt volgens BMW als technologisch vlaggenschip van het merk en is derhalve volgepropt met moderne hard- en software. We beginnen met de motoren. De iX beschikt namelijk over twee elektromotoren die samen meer dan 500 pk leveren. Daarmee sprint de iX in minder dan 5 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Exacte specificaties volgen in een later stadium, maar BMW werpt al een blik op het accupakket. Dat heeft namelijk een capaciteit van 'meer dan 100 kWh' en daarmee moet de BMW iX een range van meer dan 600 kilometer kunnen halen!

    Aan een DC-lader is de BMW iX met een laadvermogen van tot 200 kW op te laden. In zo'n 40 minuten is het in de bodem gehuisveste accupakket van 10 tot 80 procent van zijn kunnen vol te pompen met stroom. BMW zegt onder meer veelvuldig gebruik te hebben gemaakt van zowel aluminium als koolstofvezel voor de basis van de auto. Autonoom

    BMW beloofde aanvankelijk dat de productieversie van de Vision iNext ook op autonoom vlak hoge ogen gaat gooien. De nieuwe techniek in de BMW iX moet dan ook in staat zijn vrij zelfstandig rond te gaan. De hiervoor benodigde sensoren, camera's en radarsystemen zijn achter de vrijwel dichte grille gehuisvest.

    BMW iX

    De BMW iNext is overigens een bijzondere EV binnen de BMW-familie. BMW's 'Power of Choice'-strategie dicteert namelijk dat het merk van zo veel mogelijk modellen naast benzine- en dieselversies ook een plug-in hybride en volledig elektrische variant aanbiedt. De iX3 is in feite gewoon een elektrische X3, de op stapel staande i4 belooft een elektrische versie van de nog te onthullen 4-serie Gran Coupé te worden en de nieuwe i3 wordt niets meer dan een elektrische variant van de 3-serie. Zo bewandelt BMW met de reeds aangekondigde i5 en i7 hetzelfde pad, die auto's worden dus elektrisch aangedreven versies van de volgende generaties 5- en 4-serie.

    De BMW iX rolt vanaf de tweede helft van volgend jaar in het Duitse Dingolfing van de band. Uitgebreide informatie met betrekking tot de Nederlandse markt volgt later.

    Bron: www.autoweek.nl
    freude am fahren

  • #2




    freude am fahren

    Comment


    • #3
      Wat een gedrocht. Zo lomp zeg.
      Echt een dieptepunt.
      freude am fahren

      Comment


      • #4
        The BMW iX is the symbol for a new era of mobility at BMW. Conceived for fully-electric driving pleasure from the outset, it completely redefines the success...
        freude am fahren

        Comment


        • #5
          als je denkt dat het op designgebied niet meer slechter kan ...
          TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

          Comment


          • #6

























            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              ik denk dat elke designer die ooit voor BMW gewerkt heeft en spijtig genoeg reeds overleden is zijn beenderen bij mekaar raapt en zich eigenhandig omdraait in de kist.....Dit is gewoon een blamage aan de mensen die BMW indertijd groot gebracht hebben
              Want je kan nooit teveel auto's hebben....

              Comment


              • #8
                Zo lelijk, zielloos, al out of style voor hij gelanceerd is.

                Hoe zoiets door approval geraakt snap ik totaal niet.
                Gaat wsl ook een aardige duit kosten.

                De X5 is een voor mij een van de knapste SUVs op de markt, dat ze daar eens verder op bouwen in dat segment.

                BMW 320D - F30 (2013)

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door dotslasher Bekijk Berichten
                  Zo lelijk, zielloos, al out of style voor hij gelanceerd is.

                  Hoe zoiets door approval geraakt snap ik totaal niet.
                  Gaat wsl ook een aardige duit kosten.

                  De X5 is een voor mij een van de knapste SUVs op de markt, dat ze daar eens verder op bouwen in dat segment.
                  Inderdaad, wat lelijk hok is dat...

                  Gewoon de X5 elektrisch maken zou perfect zijn

                  Comment


                  • #10
                    BMW iX (2021): SUV - Info

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      De designafdeling zit precies zwaar aan den drugs.

                      Comment


                      • #12
                        sinds de 420i is alles misgegaan.

                        Comment


                        • #13
                          In de titel van dit topic moet een waarschuwing staan. Ik was net aan het eten toen ik die foto's zag.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door MasterC Bekijk Berichten
                            Inderdaad, wat lelijk hok is dat...

                            Gewoon de X5 elektrisch maken zou perfect zijn
                            Dit is duidelijk de iX(5), net zoals je ook een iX3 hebt
                            Je hebt dus al een idee van hoe de nieuwe X5 er zal uitzien
                            BMW 420dA : >>>

                            Comment


                            • #15
                              New BMW iX EV - see why it's an UGLY Tesla Model X beater!

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Het is dat er die gigantische, lelijke grille op hangt, anders zie je toch aan niets dat het een BMW is. Had evengoed eender welke Chinese SUV kunnen zijn. Buiten en binnen.
                                Tijd dat ze die Van Hooydonk buitengooien, ik vind dat die geen enkele mooie auto getekend heeft.

                                Comment


                                • #17
                                  Designer Karim Habib is bij BMW in 2017 weggegaan om bij Kia aan de slag te gaan. Het effect is duidelijk zichtbaar bij beide merken

                                  Comment


                                  • #18
                                    A propos, slechts één van de zovele bizarre verhoudingelementen in dit 'ontwerp', maar waarom moet dit vehikel zo'n zware neus hebben als daar geen motor in steekt?

                                    Comment


                                    • #19
                                      BMW toch, waar zijt ge mee bezig?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                                        Designer Karim Habib is bij BMW in 2017 weggegaan om bij Kia aan de slag te gaan. Het effect is duidelijk zichtbaar bij beide merken
                                        Bij Kia was die positieve evolutie al langer bezig, sinds Peter Schleyer daar terechtgekomen is eigenlijk.
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X