Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nio ET7
Collapse
X
-
Nio ET7
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.Labels: Geen
-
Lijkt wel wat op de XPeng P7, maar dat is positief want beide knappe wagens.
+5m, dat is wel een joekel vind ik. Lengte, wielbasis en breedte zijn groter dan een Model S.
Net zoals bij de XPeng een knap interieur.
Ik snap niet goed dat BMW gigantische grilles moet maken "omdat de Chinezen dat mooi vinden", maar dat dan Chinese merken geen grilles monteren. Iets klopt er niet denk ik dan.
Vind deze cleane lijnen wel pakken mooier dan de meeste westerse wagens met al hun vouwen en plooien.
Mazda moet eens moet Nio of XPeng gaan praten, deze wagens passen mooi in hun gamma, lijkt me een win-win.
-
ACCU'S DE BAAS
NIO OFFICIEEL VAN START IN NOORWEGEN, INCLUSIEF PRIJZEN
Nio opent vandaag in Oslo officieel zijn eerste Europese showroom. Tegelijkertijd maakt de Chinese bouwer van elektrische auto’s bekend wat introductiemodel Nio ES8 in Noorwegen moet kosten.
Het Chinese Nio kondigde al eerder aan dat het in het derde kwartaal van dit jaar een eerste ‘Nio House’ zou openen in Oslo. Met de openingsdatum van 1 oktober is dat uiteindelijk nét niet gelukt, maar we gunnen de nieuwkomers die extra dag. Nio begint zijn activiteiten in Noorwegen met de ES8, een forse SUV die in feite al sinds 2017 bestaat. Wie het niet zo heeft op hoogpotigen, moet nog even geduld hebben tot volgend jaar de ET7 aan het gamma wordt toegevoegd.
75 of 100 kWh
De ES8 wordt in Noorwegen leverbaar met twee verschillende accupakketten. De instapversie heeft al een vrij serieuze 75 kWh aan boord, goed voor een WLTP-bereik van 375 km. Deze auto kost 609.000 Noorse kronen, wat zich grappig genoeg laat vertalen naar een prettig onder een psychologische grens geplaatste €59.947.
Meer rijbereik is er dankzij een versie met 100 kWh, die tot wel 500 km ver moet kunnen komen. Voor deze auto vraagt Nio omgerekend bijna €67.000. De duurdere variant is bovendien iets eerder beschikbaar: met 100 kWh staat de ES8 al in maart klaar, de ‘instapper’ volgt in juli.
Ter vergelijking: een Audi E-tron is er in Noorwegen vanaf 600.100 Nok, maar dat is dan een 50 met een bereik van zo’n 300 km en zonder opties. Bovendien is de Nio een stuk ruimer, met naar keuze zes of zeven zitplaatsen. De SUV biedt achter de derde zitrij nog een bruikbare 310 liter aan bagageruimte en staat achter rij twee zelfs 871 liter toe (E-tron: 660 liter). Met alles plat gaat er 1.901 liter in de ES8.
BaaS
Interessanter dan de auto zelf is wellicht dat Nio vrijwel meteen aan de slag gaat met de plaatsing van accuwisselstations. De Chinezen geloven heilig in dit concept en stellen dat er eind 2022 al 20 van zulke Power Swap Stations beschikbaar zijn in Noorwegen. Deze strategie betekent ook dat de accu los van de auto kan worden verkregen, zoals Renault dat ook deed met onder meer de Zoe. Nio noemt dat product ‘BaaS’, wat staat voor Battery as a Service. Onder de vlag van dat programma kost de Nio ES8 ineens nog maar €51.000, maar komt er wel een maandelijks minimaal €138 bij voor de huur van de basis-accu van 75 kWh. Wie 100 kWh wil, is daarvoor maandelijks bijna 2000 NOK ofwel net geen €200 kwijt.
Dit recept heeft volgens Nio een aantal voordelen. Zo schuif je de gevolgen van degradatie af op de leverancier en is het mogelijk om naar wens te wisselen tussen de kleinere en de grotere batterij, zodat die laatste alleen wordt meegetorst als hij ook wordt benut.
Café
De eerste uitvalsbasis in Noorwegen, het Nio House in Oslo, heeft een vloeroppervlak van maar liefst 2.100 vierkante meter over twee verdiepingen. Het is een hip gebeuren met een gezellige, woonkamer-achtige sfeer, inclusief een café en een bibliotheek. Voor wie het met eigen ogen wil zien: Nio is gevestigd op Karl Johans Gate 33 in Oslo. Nio ziet Noorwegen als het eerste stapje van veel grotere Europese plannen. Reken er dus maar op dat het merk binnen afzienbare tijd ook in Nederland van start gaat.
Bron: AutoweekLast edited by Jocar; 02/01/2022, 08:28.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
EERSTE RIJTEST: ZO RIJDT DE NIO ET7
INDRUKWEKKENDE TESLA-CONCURRENT
De Nio ET7 komt nog dit jaar naar Nederland. We hadden de kans om als allereerste een korte test te maken met de ET7. Deze gestroomlijnde sedan wordt wel de Chinese Tesla genoemd, en als je instapt snap je meteen waarom.
De omstandigheden waaronder we voor het eerst rijden met de Nio ET7 zijn bijzonder. We rijden namelijk niet op de openbare weg, maar op de Lausitzring. Dat is een circuit in het oosten van Duitsland dat het decor is voor de jurydagen van de Duitse autoprijs Goldene Lenkrad. De ET7 is uiteraard geen sportauto, maar we hebben daar wel goed de ruimte om de auto beter te leren kennen. En andersom: de auto kan ons leren kennen, want hij zit vol met kunstmatige intelligentie.
De ET7 is een flinke auto. Met een lengte van ruim 5 meter zal hij bij de meeste parkeervakken wel wat uitsteken. Het is een sedan met een aalgladde carrosserie. Hij toont gestrekt en gestroomlijnd. De ontwerpers hebben zich gelukkig niet laten verleiden tot het toevoegen van allerlei versieringen als stripjes en ornamentjes, wat je nog wel eens ziet in China. Het enige dat daardoor meteen opvalt zijn de ‘kikkerogen’ op het dak, maar daarover straks meer.
Oogjes kijken je aan
Het eerste dat in het oog springt wanneer je gaat zitten in de ET7 is een rond schermpje midden op het dashboard. Porsche zet op die plek een soort stopwatch, maar Nio zet er een schermpje met twee oogjes erop. Ze bewegen van links naar rechts, ze kunnen knipogen, ze kunnen lachen – kortom, ze zoeken interactie. ‘Het’ heeft ook een naam: Nomi. Roep haar en ze kan je helpen zoals andere spraakassistenten dat ook kunnen: de temperatuur aanpassen, de navigatie instellen, dat soort dingen. Je zou haast denken dat er een camera inzit, maar dat is niet zo – die zit achter het stuur. Het zal voor iedereen anders zijn hoor, maar wij vonden het toch wat ongemakkelijk dat je de hele tijd wordt aangekeken.
Opgeruimd interieur
Het interieur van de ET7 is bijzonder opgeruimd en doet sterk denken dat van de netgenoemde Tesla. Knoppen zijn er vrijwel niet, net zomin als zichtbare ventilatieroosters. Frisse lucht wordt in de auto geblazen vanuit de spleet tussen de bovenkant van het dashboard en de fraaie sierstrip van duurzaam rotan. Het display met een diagonaal van 12,8 inch in het midden van de auto, geeft toegang tot vrijwel alle functies van de auto. Het werkt prettig snel, is goed afleesbaar en is grafisch erg mooi. De menustructuren zijn logisch, zeker voor de meestgebruikte functies zoals telefoon, navigatie en audio. Het biedt nog talloze andere mogelijkheden, waar we later bij een meer uitgebreide kennismaking nog eens goed voor gaan zitten. De knoppen op het stuur hebben geen vaste functies, maar doen wat je ze hebt toegewezen via het systeem. Dus net als bij Tesla kunnen ze het ene moment dienen om het stuur te verstellen, en het andere moment om het volume van de audio aan te passen of de adaptieve cruisecontrol in te stellen.
Het afwerkingsniveau doet ook sterk denken aan dat van Tesla. De materiaalkeuze is uitstekend en de stiksels en naden zijn netjes, maar niet zo maniakaal perfect als Mercedes dat bijvoorbeeld zou doen. Ruimte is in grote hoeveelheden aanwezig en achterin zit je als een vorst met de voorstoelen heel ver voor je.
Nio accuwisselstation
Indrukwekkend is het elektrische bereik waar Nio op hint. De versie met het grootste accupakket van 150 kWh zou meer dan 1.000 km actieradius hebben, maar dat is gemeten volgens de Chinese CLTC-cyclus en die is niet te vergelijken met de hier gangbare WLTP. Dus het is even wachten op officiële cijfers wat dat betreft, maar je kunt aannemen dat hij een behoorlijk pak kilometers zal kunnen maken. Meer dan welke auto dan ook. De ET7 komt er ook met kleinere accupakketten, namelijk van 70 en 100 kWh. Die laatste reden we nu. Bijzonder is dat de Nio niet alleen aan de laadpaal kan worden opgeladen. Het merk is namelijk van plan om in Europa een netwerk van accuwisselstations uit te rollen. Heb je dus geen tijd om te laden, dan wordt in een paar minuten je batterij gewoon gewisseld. Het moet zelfs mogelijk worden dat je tijdelijk een grotere batterij kunt huren als je eens wat verder moet reizen dan normaal. Over laadsnelheden is op dit moment nog niets bekend.
653 pk
Ongeacht het gekozen accupakket heeft de Nio ET7 een 245 pk sterke elektromotor voor en een van 408 pk achter. Het systeemvermogen bedraagt 653 pk en 850 Nm. De Nio ET7 dendert in zijn sterkste vorm in 3,8 tellen naar de 100 km/h. Je kunt overigens via het multimediasysteem instellen hoeveel vermogen je beschikbaar wilt hebben. Je kunt op een soort trappetje kiezen voor uit de verschillende rijmodi, die niet klassieke namen als ‘comfort’, ‘sport’ of ‘normaal’ hebben, maar waar je de 0-100 acceleratietijd selecteert.
Hoe rijdt dat nou? Helemaal niet verkeerd, kunnen we zeggen na een paar rondjes. De ET7 heeft luchtvering met adaptieve dempers en die geven de auto inderdaad een stevig en zeker gevoel. Niet zo sportief als een Porsche Taycan, maar ook weer niet zo soft als een Mercedes EQS. Hij houdt wat dat betreft het midden aan. De besturing is licht en precies, en de pedaalreactie is goed. Hij is ook in de snelste stand niet springerig, wat wel eens irritant zou kunnen zijn. We kijken uit naar een meer uitgebreide kennismaking om te zien of die eerste positieve indruk overeind blijft.
Bobbels op het dak
Technisch is de ET7 al helemaal voorbereid op verregaande autonome rijfuncties. Dat is duidelijk te zien aan de camera’s die je rondom de auto tegenkomt, en in dat kader zijn de bobbels op het dak helemaal opvallend. Je zou het lelijk kunnen vinden, je zou het ook kunnen zien als symbolen van compleet nieuwe techniek. De brede unit in het midden biedt plaats aan een lidar die een bereik heeft van 500 meter en op de hoeken zitten twee camera’s met een resolutie van 8 megapixel, die andere auto’s op een afstand van bijna 700 meter kunnen herkennen en personen op een afstand van 223 meter. Het is nog niet bekend in hoeverre de ET7 autonoom kan en mag rijden als hij tegen einde van dit jaar in Nederland is.
Het is nog een beetje gissen naar het prijsniveau, maar je mag erop rekenen dat de prijs een belangrijk wapen zal zijn om kopers te verleiden. En eerlijk is eerlijk, de eerste indruk van de auto is zeer positief. Begin oktober is er in Berlijn een grootse persintroductie waar de fabrikant ongetwijfeld meer bekend zal maken over prijzen en wanneer hij exact te koop zal zijn.
PLUS & MIN- +Prettige rij-eigenschappen
- +Ruim interieur
- +Mooie multimedia
- -Nieuw merk, dus wat gaat de restwaarde doen?
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
De concurrentiestrijd gaat nog moordend worden, hopelijk doet dat ook iets aan de van de pot gerukte prijzen.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Ik heb het autogefühl filmpje gekeken en raakte meer en meer onder de indruk. Tot ze aan de koffer begonnen, game over en totaal out of the question voor ons.
Wat een total let down, die kleine brievenbus. En eronder dan ook nog niets. Kabel los in de koffer? Amai, knap van die Chinezen, not.
Comment
Comment