Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes EQA (2021)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Mercedes EQA (2021)

ELEKTRISCHE MERCEDES-BENZ EQA GEPRESENTEERD

Mercedes-Benz heeft de EQA gepresenteerd. De elektrische cross-over komt in eerste instantie alleen als EQA 250, heeft een WLTP-actieradius van 426 kilometer. In een later stadium volgen meer varianten.

De EQA is het tweede EQ-model na de EQC. Hij is duidelijk afgeleid van de GLA, maar verschilt in uiterlijk opzicht wel op een aantal punten. Zo hebben de koplampen van de EQA wat vorm betreft meer weg van de kijkers van de A-klasse en lopen ze naadloos door in de dichte grille. Aan de bovenzijde van die ‘grille’ is - vergelijkbaar met de EQC - een doorlopende ledstrip aanwezig. Ook de achterlichten van de EQA zijn optisch met elkaar verbonden via een ledbalk. Daarnaast verhuisde de kentekenplaat achter naar de bumper. Verder is de EQA te herkennen aan blauwe accenten en een diffuser, uiteraard schitteren uitlaten door afwezigheid. Standaard staat de EQA op 18-inch wielen, de opvallende roségouden 20-inch exemplaren zijn optioneel.

Het interieur van de EQA vertoont al meer gelijkenissen met dat van de GLA. Zo is de opzet van de schermen voor de MBUX-interface en het ontwerp van het dashboard exact hetzelfde gebleven, op een nieuw van achteren verlicht sierdeel na. Wel is er naast de AMG-Line nog een aanvullende personalisatiemogelijkheid voor het interieur: Electric Art. Dat bevat onder meer roségouden accenten op de ventilatieroosters, de stoelen en de sleutel. Ook leuk: standaard is de sfeerverlichting in 64 verschillende kleuren instelbaar.

Een goed begin …

In eerste instantie is de EQA er dus alleen als EQA 250. Mercedes-Benz geeft aan dat de 250 tevens als basismodel fungeert, er komt dus geen EQA met een kleiner accupakket en minder vermogen onder te staan. De EQA staat op een aangepaste variant van het MFA2-platform van de GLA, waarbij het accupakket in een stalen frame onder de auto zit. De uiteindelijke opvolger van de EQA krijgt wél een specifiek voor de EQ-lijn ontwikkelde EV-basis. Als instapper is de EQA 250 niet bepaald karig te noemen: hij beschikt over een accucapaciteit van 66,5 kWh en de elektromotor laat een vermogen van 190 pk en 375 Nm koppel los op de voorwielen. Hij sprint in 8,9 seconden naar de 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 160 km/h. Relevanter is de actieradius, die ligt namelijk op een zeer bruikbare 426 kilometer (WLTP). Er komen meer varianten aan: een EQA met 4Matic zit in de pijplijn, net als een versie met meer dan 500 kilometer actieradius. Ook komt er een uitvoering met 272 pk aan. Of er ook een AMG-versie komt, is nog niet helder.

De EQA laadt aan een snellader met een maximaal laadvermogen van 100 kW. Daarmee is het accupakket in een half uur van 10 tot 80 procent van zijn capaciteit vol te laden. Aan een wallbox bedraagt de maximale laadsnelheid 11 kW. Met deze waarden zit de EQA min of meer op hetzelfde niveau als de nagenoeg gelijk geprijsde Tesla Model 3 Standard Range Plus. Ook wat betreft de theoretische actieradius ontlopen de twee modellen elkaar niet veel. De Tesla weet uit zijn kleinere accupakket van 50 kWh echter een WLTP-actieradius van 448 kilometer te persen.

Voor mensen die regelmatig zwaarder materiaal moeten trekken is er minder goed nieuws, want hoewel de EQA optioneel leverbaar is met een trekhaak, kan hij slechts 750 kilo trekken. Volgens Mercedes-Benz krijgen de vierwielaangedreven varianten een hoger trekvermogen. Vanaf dit voorjaar is de EQA verkrijgbaar bij de Europese dealers.

EQ voor later

In totaal wil Mercedes-Benz vóór 2022 een offensief van zes nieuwe EV’s lanceren, waarvan de EQA het startschot vormt. Naast de EQA komt een elektrische variant van de GLB te staan in de vorm van de EQB. Een stapje hoger staan de EQE en de EQS, de elektrische equivalenten van respectievelijk de E- en S-klasse. Van de EQE komt binnenkort ook een variant die hoger op zijn poten staat, de EQE SUV en ook de elektrische EQS krijgt zo'n afgeleide. Op het gebied van bedrijfswagens zit een EQ-variant van de nieuwe Citan in het vat.

Uiteraard stopt het niet bij deze modellen: Mercedes-Benz werkt eveneens aan een nieuwe EQC. Daarnaast broedt Smart eveneens op volledig nieuwe elektrische modellen. In de nabije toekomst valt er al met al dus nog veel meer nieuws uit Stuttgart te verwachten.

Bron: Autoweek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

Mooi! Maar doe mij toch maar de gewone GLA van uiterlijk.

Comment

Die lichtbalk op de achterkant vind ik nog wel iets hebben. Voorkant is beetje zoals met alle EV's die van een normaal model zijn afgeleid. Nabootsen van een rooster wat niet meer nodig is.

Comment

Mercedes EQA Premiere - the new compact Mercedes EV SUV

Comment

vrij goed geslaagd, benieuw wat de prijzen zijn en wanneer te bestellen. toch al mooi aanbod aan ev's ondertussen
              4 rings driver

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                Voorkant is beetje zoals met alle EV's die van een normaal model zijn afgeleid. Nabootsen van een rooster wat niet meer nodig is.
                zelfs de model s had het, en dat stoorde...bij de fl rechtgezet

Comment

Mercedes-Benz EQA (2021)

Comment

2.040kg ! Vind ik wel best veel. Bijna zoveel als de Polestar 2.
                    190 pk is OK, maar 375Nm vind ik wat weinig.
                    Ik heb meer in mijn diesel. OK, niet over zo'n breed bereik en vanaf 0 tpm, maar mijn auto weegt dan ook 500-600kg minder.
                    Ik ben benieuwd wat men over het rijden zegt.

De EQA staat op een aangepaste variant van het MFA2-platform van de GLA, waarbij het accupakket in een stalen frame onder de auto zit. De uiteindelijke opvolger van de EQA krijgt wél een specifiek voor de EQ-lijn ontwikkelde EV-basis.
                    Heeft hij daarom voorwiel aandrijving?
                    Wel grappig dat men nu al zegt dat dit slechts een tussenoplossing is. Men blijft toch achter lopen.
                    Last edited by Chris_147; 20/01/2021, 21:58.

Comment

Mercedes' Tesla Model Y - the all-electric EQA!

Comment

Niet AMG, die voorkant

Comment

Vergelijking: EQA / GLA

Comment

How It's Made: New Mercedes-Benz EQA Electric SUV

Comment

magnifieke spaakvelgen...raar dat enkel de eqa recht heeft op velgen met minder weerstand, alsof gewone gla dat niet mag hebben

ik snap ook wel dat de ev iets specifiek mag hebben, maar niet dat ze minder luchtweerstand hebben

Comment

Testje: [www.autozine.nl]

Comment

Achterlichten vind ik nogal geforceerd...
                                  freude am fahren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    magnifieke spaakvelgen...
                                    Ge meent het ?
                                    Wat een chaos ..
                                    In 't midden goudkleurig, en naar de buitenkant zilver. Maar daar tussenin dieper toch nog eens een gouden cirkel ..
                                    Vijfspaaks ster, met daartussen telkens een drietand, en daartussen nog eens telkens stokskes, hoe druk kan je het verzinnen ?

Comment

Konkurrenz für Tesla und Co.: 7 Dinge, die Elektro-Heads über den Mercedes EQA wissen müssen

Comment

edit.

Comment

Working...
                                        X