Waar ik voor vrees, is dat een heel aantal van die niet Tesla klanten redelijk gedegouteerd gaan zijn van EV rijden als het hun eerste EV is, toch als ze rekenen op regelmatig 'onderweg' opladen. Verkopers vertellen nu bij pakweg Mercedes dat met laadpas "grootste laadpaalnetwerk in Europa" hebben, wat wel klopt misschien als je alle laadpalen telt, maar onderweg wil je snelladen, zonder gedoe, zeker zijn dat het werkt... en je niet blauw betalen .. Maar goed als je dagelijks thuis kan laden en je weet waar je aan begint is dat een ander gegeven natuurlijk. Ondertussen investeert Tesla behoorlijk in zijn laadnetwerk - ze weten goed waarom denk ik
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Tesla Model S - Facelift (2021)
Collapse
X
-
2014 BMW (F31) 335 d
2011 Mini One D
2007 Kawasaki ZX6R
1997 Honda VFR
1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R
-
Qua looks vind ik de S toch bij de mooiste auto's op dit moment (EV of niet), vorige facelift en nieuwe.
Cleane lijnen, terwijl andere merken altijd maar drukker en drukker worden met vouwen en plooien.
Op de 3 en de Y moeten ze gewoon de voorbumper aanpassen om de 'duckface' weg te doen en het zijn ook mooie auto's.
Vraagje: wat zijn nu zo eigenlijk de kosten voor een Model S op de zaak? Leasing of aankoop.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenWat bedoel je met kosten?
En hoeveel onderhoudskosten je al bespaard hebt tov conventionele auto's.
Comment
-
Leasing en renting zal niet anders zijn dan bij andere merken, want uiteindelijk moet de aankoopsom betaald worden. Je kan wel een leasing nemen met een verhoogde laatste aflossing, wat je kan zien als de restwaarde. Bij mijn Tesla heb ik dat zo gekozen, waarbij de restwaarde na 4 jaar / 140.000km 35% is, wat behoorlijk hoog is. Ik kan dus kiezen na deze 4 jaar, ofwel de auto inleveren, ofwel deze overkopen aan die 35%. Zoals het er nu naar uitziet ga ik het laatste doen, en dan de auto zelf doorverkopen, want de marktprijs is hoger.
Het grote voordeel van een EV als firmawagen is uiteraard het fiscale voordeel. Geen BIV, geen rijtax, 100% fiscaal aftrekbaar, en een VAA van 4%.
De kost van laden kan anders zijn, afhankelijk van je situatie. Ik heb het voordeel aan de firma te kunnen laden met hernieuwbare energie (zonnepanelen), maar ook thuis, hoewel hier gewoon van het net en dus meestal aan nachttarief. Superchargen heb ik gratis, doe ik enkel als ik meer dan 350/400km moet rijden, en dat is echt heel weinig. Ziehier een afdruk van een app die ik gebruik, EEVEE, zodat je kan zien hoe mijn laadprofiel is, en wat laden mij heeft gekost. € 1.150 de laatste 45k km.
Een diesel die 8 liter verbruikt (bijv BMW 540d xDrive) zal snel het 4-voudige kosten.
Qua onderhoud is het ook goedkoper, want er zijn geen oliewissels te doen. Ik heb in totaal nog geen €1000 betaald in de 93k euro die ik heb, remmen inbegrepen. Door het regeneratief remmen, slijten deze zeer traag. Ik heb nog steeds mijn eerste schijven.
Ik heb bij aanschaf destijds een excel gemaakt met de berekening van de TCO over 4 jaar, en kwam met deze 132k euro kostende Model S op dezelfde TCO uit als een BMW 520d van 65k euro.
Is dit voldoende info?
Als er vragen of bemerkingen zijn, shoot!Last edited by BMWMB; 06/05/2021, 16:27.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenQua onderhoud is het ook goedkoper, want er zijn geen oliewissels te doen. Ik heb in totaal nog geen €1000 betaald in de 93k euro die ik heb, remmen inbegrepen. Door het regeneratief remmen, slijten deze zeer traag. Ik heb nog steeds mijn eerste schijven.
Zelfs de remblokken zijn niet zo lang daarvoor pas voor de eerste keer vervangen.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DArtagnan Bekijk BerichtenWaar ik voor vrees, is dat een heel aantal van die niet Tesla klanten redelijk gedegouteerd gaan zijn van EV rijden als het hun eerste EV is, toch als ze rekenen op regelmatig 'onderweg' opladen. Verkopers vertellen nu bij pakweg Mercedes dat met laadpas "grootste laadpaalnetwerk in Europa" hebben, wat wel klopt misschien als je alle laadpalen telt, maar onderweg wil je snelladen, zonder gedoe, zeker zijn dat het werkt... en je niet blauw betalen .. Maar goed als je dagelijks thuis kan laden en je weet waar je aan begint is dat een ander gegeven natuurlijk. Ondertussen investeert Tesla behoorlijk in zijn laadnetwerk - ze weten goed waarom denk ik
En ionity is slechts 1 vd providers op de markt, er zijn er nog andere die sterk uitbreiden momenteel, en concurrentie is altijd goed...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
Ik heb bij aanschaf destijds een excel gemaakt met de berekening van de TCO over 4 jaar, en kwam met deze 132k euro kostende Model S op dezelfde TCO uit als een BMW 520d van 65k euro.
Is dit voldoende info?
Als er vragen of bemerkingen zijn, shoot!
Kan ik die excel soms krijgen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenLeasing en renting zal niet anders zijn dan bij andere merken, want uiteindelijk moet de aankoopsom betaald worden. Je kan wel een leasing nemen met een verhoogde laatste aflossing, wat je kan zien als de restwaarde. Bij mijn Tesla heb ik dat zo gekozen, waarbij de restwaarde na 4 jaar / 140.000km 35% is, wat behoorlijk hoog is. Ik kan dus kiezen na deze 4 jaar, ofwel de auto inleveren, ofwel deze overkopen aan die 35%. Zoals het er nu naar uitziet ga ik het laatste doen, en dan de auto zelf doorverkopen, want de marktprijs is hoger.
Het grote voordeel van een EV als firmawagen is uiteraard het fiscale voordeel. Geen BIV, geen rijtax, 100% fiscaal aftrekbaar, en een VAA van 4%.
De kost van laden kan anders zijn, afhankelijk van je situatie. Ik heb het voordeel aan de firma te kunnen laden met hernieuwbare energie (zonnepanelen), maar ook thuis, hoewel hier gewoon van het net en dus meestal aan nachttarief. Superchargen heb ik gratis, doe ik enkel als ik meer dan 350/400km moet rijden, en dat is echt heel weinig. Ziehier een afdruk van een app die ik gebruik, EEVEE, zodat je kan zien hoe mijn laadprofiel is, en wat laden mij heeft gekost. € 1.150 de laatste 45k km.
Een diesel die 8 liter verbruikt (bijv BMW 540d xDrive) zal snel het 4-voudige kosten.
Qua onderhoud is het ook goedkoper, want er zijn geen oliewissels te doen. Ik heb in totaal nog geen €1000 betaald in de 93k euro die ik heb, remmen inbegrepen. Door het regeneratief remmen, slijten deze zeer traag. Ik heb nog steeds mijn eerste schijven.
Ik heb bij aanschaf destijds een excel gemaakt met de berekening van de TCO over 4 jaar, en kwam met deze 132k euro kostende Model S op dezelfde TCO uit als een BMW 520d van 65k euro.
Is dit voldoende info?
Als er vragen of bemerkingen zijn, shoot!
Ik hoor van veel mensen dat ze schrik hebben voor het snelladen, maar in de praktijk doen de meesten dat heel zelden.
Wat ik me wel af vraag is waar je aan die prijs van 3 en 8ct/kWh komt. Dat is echt weinig....
Als particulier betaal je snel 25ct/kWh, en dan zijn de verbruikskosten ca 20-30% lager dan een diesel.
Ga je snelladen aan 79ct (Ionity in D)... dan is het een pak duurder dan diesel of benzine.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Tof dat je de data deelt.
Ik hoor van veel mensen dat ze schrik hebben voor het snelladen, maar in de praktijk doen de meesten dat heel zelden.
Wat ik me wel af vraag is waar je aan die prijs van 3 en 8ct/kWh komt. Dat is echt weinig....
Als particulier betaal je snel 25ct/kWh, en dan zijn de verbruikskosten ca 20-30% lager dan een diesel.
Ga je snelladen aan 79ct (Ionity in D)... dan is het een pak duurder dan diesel of benzine.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Kan ik die excel soms krijgen?
Graag, als je me uw mailadres stuurt via pm, dan mail ik ze u door.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Tof dat je de data deelt.
Ik hoor van veel mensen dat ze schrik hebben voor het snelladen, maar in de praktijk doen de meesten dat heel zelden.
Wat ik me wel af vraag is waar je aan die prijs van 3 en 8ct/kWh komt. Dat is echt weinig....
Als particulier betaal je snel 25ct/kWh, en dan zijn de verbruikskosten ca 20-30% lager dan een diesel.
Ga je snelladen aan 79ct (Ionity in D)... dan is het een pak duurder dan diesel of benzine.
3ct is de prijs die we krijgen als we de stroom die we opwekken met onze zonnepanelen op de firma terug het net induwen. We hebben destijds alle daken gevuld met panelen, waardoor we in de zomer zelfs 70% aan het net geven. Nu gaat daar een deel van naar mijn Tesla.
8ct is het gemiddelde van al mijn laadbeurten, dus gratis superchargen, 3ct aan de firma, en 23ct nachttarief thuis.
Laden aan 79ct is inderdaad duur, dus daarom moet je proberen om thuis te laden, of op je werk, waardoor je heel af en toe maar moet laden aan deze hoge prijzen. Ik heb trouwens geen ervaring met publiek laden, dus heb geen idee hoeveel dat juist kost, maar 79ct is toch hoger dan wat ik meestal lees.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
- Likes 2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
Altijd of heel veel snelladen zou niet goed zijn voor de capaciteit van de batterij.
3ct is de prijs die we krijgen als we de stroom die we opwekken met onze zonnepanelen op de firma terug het net induwen. We hebben destijds alle daken gevuld met panelen, waardoor we in de zomer zelfs 70% aan het net geven. Nu gaat daar een deel van naar mijn Tesla.
8ct is het gemiddelde van al mijn laadbeurten, dus gratis superchargen, 3ct aan de firma, en 23ct nachttarief thuis.
Laden aan 79ct is inderdaad duur, dus daarom moet je proberen om thuis te laden, of op je werk, waardoor je heel af en toe maar moet laden aan deze hoge prijzen. Ik heb trouwens geen ervaring met publiek laden, dus heb geen idee hoeveel dat juist kost, maar 79ct is toch hoger dan wat ik meestal lees.
Gewone laadpaal op straat is 35-50 ct volgens mij
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk BerichtenIk stel me wel wat vragen bij al die laadpalen die ze nu willen zetten. Kan me niet inbeelden dat ze binnen dit en 5 jaar nog niet draadloos kunnen opladen.
Comment
Comment