OOK ALS PLUG-IN HYBRIDE
NIEUWE DS 4 EN DS 4 CROSS ONTHULD
DS breidt zijn momenteel uit drie modellen bestaande gamma uit met de volledig nieuwe DS 4 en DS 4 Cross. De DS 4 en diens iets avontuurlijker aangeklede Cross-broertje komen op de markt als plug-in hybride en zijn in het vierde kwartaal van dit jaar bij de dealers te vinden.
Highlights
DS heeft het enkele jaren zonder 4 moeten doen. Sinds het verdwijnen van de in 2010 als Citroën DS4 gepresenteerde en in 2015 tot DS 4 (Crossback) omgedoopte model bevindt zich tussen de DS 3 Crossback en DS 7 Crossback een aardig gat in het modellengamma. Dat wordt nu opgevuld door een compleet nieuw model. De jongste DS 4 is met naar DS-maatstaven relatief strakke vormgeving al een interessant model, maar het feit dat het een technisch broertje is van de volgende generatie Peugeot 308 en Opel Astra is, geeft 'm extra lading.
De nieuwe DS 4 is meer dan zijn voorganger een auto die het midden houdt tussen een conventionele hatchback en een cross-over. DS Automobiles mikt dan ook niet alleen op hatchbacks als de Mercedes-Benz A-klasse en BMW 1-serie, maar ook op meer cross-overachtigen als de BMW X2, Lexus UX en Cupra Formentor. De DS 4 is 4,4 meter lang, 1,83 meter breed en 1,47 meter hoog. Met die afmetingen is hij zo'n 15 centimeter langer dan bijvoorbeeld de huidige Peugeot 308. De bagageruimte heeft een inhoud van 440 liter en daarmee troeft de Fransman de Volkswagen Golf (381 liter) en Ford Focus (375 liter) met gemak af. Opvallend zijn de wielen die onder de DS 4 zitten, die zijn namelijk tot 20-inch groot.
Platform en techniek
Onderhuids gaat echter geen volledig nieuw platform schuil. De DS 4 staat op een doorontwikkeling van het EMP2-platform waarvan de reeds genoemde 308 en grote broers DS 7 Crossback en DS 9 gebruik maken. Zeventig procent van het platform is echter volledig nieuw.
Wie het EMP2-platform een beetje kent, weet dat het geschikt is voor plug-in hybride aandrijflijnen. Zodoende komt de DS 4 direct bij zijn introductie op de markt met een 225 pk plug-in hybride aandrijflijn die bestaat uit een 180 pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor en een 110 pk krachtige elektromotor die in de achttraps automaat is verwerkt. Deze stekkerversie krijgt de van DS bekende aanduiding E-Tense. Die moet dankzij zijn 12,4 kWh accupakket 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. DS Automobiles geeft aan dat het platform ook geschikt is voor een volledig elektrische uitvoering, al zit die vooralsnog niet in het vat. Mogelijk wacht DS tot het reeds voor 2023 aangekondigde eVMP-platform van Groupe PSA/Stellantis zijn debuut maakt. De DS 4 E-Tense staat op 20-inch lichtmetaal, die zijn voorzien van aerodynamische inzetstukken om de luchtweerstand tot een minimum te beperken.
Liever geen plug-in? Geen probleem. De DS 4 is ook te bestellen met de bekende PureTech 130- en PureTech 180-benzinemotoren, die altijd gekoppeld zijn aan een achttraps automaat. Dieselen is niet mogelijk.
Exterieur
De duidelijk op het uiterlijk van de DS Aero Sport Lounge Concept geïnspireerde koets is met minder tierelantijnen besprenkeld dan die van bijvoorbeeld de DS 7 Crossback. Dat wil niet zeggen dat het model niet als DS herkenbaar is, daar zorgen onder meer het front met zijn DS Wings, de eigenwijze C-stijl en de met een opvallende lichtsignatuur ingevulde achterlichten wel voor. Eveneens opvallend zijn de scherpere koplampen die optisch overlopen in een hoekige, uit twee rijen van 49 ledjes bestaande dagrijverlichting. De koplampen zijn uitgerust met matrix-ledtechniek. De DS 4 heeft verder opvallend vormgegeven zijspiegelkappen en verzonken deurgrepen. Het dak loopt opvallend ver naar achteren door, waardoor de achterruit optisch kleiner lijkt dan -ie is.
DS levert de nieuwe 4 straks in drie varianten. Er is een naamloze basisversie, simpelweg DS 4, maar ook een sportief aangeklede Performance Line met zwarte exterieurdetails. De in 2015 op de vorige generatie DS 4 geïntroduceerde Crossback-variant vindt opvolging in de DS 4 Cross. Deze variant krijgt onder meer bumpers waarvan de onderste delen met zwart kunststof zijn afgewerkt. Zwarte wielkastranden krijgt de Cross niet. Uit navraag blijkt dat DS 4 hiervoor gekozen heeft om de proporties, met name de verhouding tussen de hoeveelheid koets en de wielkasten/wielen, niet te verstoren. De raamstijlen zijn net als de grille in het zwart uitgevoerd en de auto wordt verder aangekleed met een in carrosseriekleur uitgevoerd dak, inclusief dakdragers. De Cross is de enige DS 4 die optioneel met Advanced Traction Control verkrijgbaar is.
Interieur en gadgets
Hoewel het binnenste net als het exterieur duidelijk wat glimmende verwennerij herbergt, oogt het interieur strakker en rustiger dan dat van de 3 en 7 Crossback. In een dunne strook op het dashboard zijn de knoppen voor de klimaatregeling, maar ook de ventilatieroosters ondergebracht. Erboven vinden we een 10-inch infotainmentsysteem dat DS 'Iris System' noemt. Opvallend is ook de plaatsing van de buitenste ventilatieroosters, die zijn namelijk in de portieren ondergebracht. In de middentunnel zit onder meer de bijzonder vormgegeven keuzehendel (E-Toggle) van de automatische transmissie. Erboven zit een 5-inch touchscreen waarmee ook het infotainmentsysteem is aan te sturen. DS heeft diverse soorten materialen voor de afwerking van het interieur liggen. Zo is er niet alleen alcantara, koolstofvezel en hout, maar ook - onze persoonlijke favoriet - zalmleer aanwezig. DS Automobiles meldt AutoWeek dat het waarschijnlijk voor het eerst is dat interieurdelen van een auto af te werken zijn met gelooide zalmhuid.
Minstens zo interessant als de term zalmleer is het beschikbare systeem dat het gebruikelijke head-up display vervangt. Via augmented reality is het DS Extended Head-up Display geheten systeem in staat de bestuurder informatie recht voor de neus van de bestuurder te projecteren als ware het vier meter voor de auto op het wegdek geprojecteerd. De breedte van het 'display' bedraagt ruim een halve meter. Net als de DS 3 Crossback en DS 7 Crossback is de DS 4 in staat om 'semi-autonoom' zijn gang te gaan. Het opgewaardeerde systeem heet 'DS Drive Assist 2.0'. De DS 4 kan door de adaptieve cruisecontrol ook volledig tot stilstand worden gebracht, maar kan de auto ook weer op gang brengen als de voorligger gaat rijden. Het systeem kan 'm niet alleen semi-automatisch laten inhalen, maar past ook de snelheid aan voor bochten en past de cruisecontrol eveneens aan op basis van verkeersborden. DS geeft de 4 onder meer het van de 7 Crossback bekende Active Scan Suspension mee, evenals Night Vision.
De verse 4 is vanaf het vierde kwartaal van dit jaar bij de DS Stores te vinden. Prijzen volgen in aanloop naar de marktintroductie.
Bron: Autoweek
NIEUWE DS 4 EN DS 4 CROSS ONTHULD
DS breidt zijn momenteel uit drie modellen bestaande gamma uit met de volledig nieuwe DS 4 en DS 4 Cross. De DS 4 en diens iets avontuurlijker aangeklede Cross-broertje komen op de markt als plug-in hybride en zijn in het vierde kwartaal van dit jaar bij de dealers te vinden.
Highlights
- Geen EV, wél 225 pk sterke plug-in (E-Tense)
- Geen diesels, wel twee benzinemotoren
- DS 4 Cross vervangt DS 4 Crossback van weleer
- Scherp gesneden in- en exterieur
DS heeft het enkele jaren zonder 4 moeten doen. Sinds het verdwijnen van de in 2010 als Citroën DS4 gepresenteerde en in 2015 tot DS 4 (Crossback) omgedoopte model bevindt zich tussen de DS 3 Crossback en DS 7 Crossback een aardig gat in het modellengamma. Dat wordt nu opgevuld door een compleet nieuw model. De jongste DS 4 is met naar DS-maatstaven relatief strakke vormgeving al een interessant model, maar het feit dat het een technisch broertje is van de volgende generatie Peugeot 308 en Opel Astra is, geeft 'm extra lading.
De nieuwe DS 4 is meer dan zijn voorganger een auto die het midden houdt tussen een conventionele hatchback en een cross-over. DS Automobiles mikt dan ook niet alleen op hatchbacks als de Mercedes-Benz A-klasse en BMW 1-serie, maar ook op meer cross-overachtigen als de BMW X2, Lexus UX en Cupra Formentor. De DS 4 is 4,4 meter lang, 1,83 meter breed en 1,47 meter hoog. Met die afmetingen is hij zo'n 15 centimeter langer dan bijvoorbeeld de huidige Peugeot 308. De bagageruimte heeft een inhoud van 440 liter en daarmee troeft de Fransman de Volkswagen Golf (381 liter) en Ford Focus (375 liter) met gemak af. Opvallend zijn de wielen die onder de DS 4 zitten, die zijn namelijk tot 20-inch groot.
Platform en techniek
Onderhuids gaat echter geen volledig nieuw platform schuil. De DS 4 staat op een doorontwikkeling van het EMP2-platform waarvan de reeds genoemde 308 en grote broers DS 7 Crossback en DS 9 gebruik maken. Zeventig procent van het platform is echter volledig nieuw.
Wie het EMP2-platform een beetje kent, weet dat het geschikt is voor plug-in hybride aandrijflijnen. Zodoende komt de DS 4 direct bij zijn introductie op de markt met een 225 pk plug-in hybride aandrijflijn die bestaat uit een 180 pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor en een 110 pk krachtige elektromotor die in de achttraps automaat is verwerkt. Deze stekkerversie krijgt de van DS bekende aanduiding E-Tense. Die moet dankzij zijn 12,4 kWh accupakket 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. DS Automobiles geeft aan dat het platform ook geschikt is voor een volledig elektrische uitvoering, al zit die vooralsnog niet in het vat. Mogelijk wacht DS tot het reeds voor 2023 aangekondigde eVMP-platform van Groupe PSA/Stellantis zijn debuut maakt. De DS 4 E-Tense staat op 20-inch lichtmetaal, die zijn voorzien van aerodynamische inzetstukken om de luchtweerstand tot een minimum te beperken.
Liever geen plug-in? Geen probleem. De DS 4 is ook te bestellen met de bekende PureTech 130- en PureTech 180-benzinemotoren, die altijd gekoppeld zijn aan een achttraps automaat. Dieselen is niet mogelijk.
Exterieur
De duidelijk op het uiterlijk van de DS Aero Sport Lounge Concept geïnspireerde koets is met minder tierelantijnen besprenkeld dan die van bijvoorbeeld de DS 7 Crossback. Dat wil niet zeggen dat het model niet als DS herkenbaar is, daar zorgen onder meer het front met zijn DS Wings, de eigenwijze C-stijl en de met een opvallende lichtsignatuur ingevulde achterlichten wel voor. Eveneens opvallend zijn de scherpere koplampen die optisch overlopen in een hoekige, uit twee rijen van 49 ledjes bestaande dagrijverlichting. De koplampen zijn uitgerust met matrix-ledtechniek. De DS 4 heeft verder opvallend vormgegeven zijspiegelkappen en verzonken deurgrepen. Het dak loopt opvallend ver naar achteren door, waardoor de achterruit optisch kleiner lijkt dan -ie is.
DS levert de nieuwe 4 straks in drie varianten. Er is een naamloze basisversie, simpelweg DS 4, maar ook een sportief aangeklede Performance Line met zwarte exterieurdetails. De in 2015 op de vorige generatie DS 4 geïntroduceerde Crossback-variant vindt opvolging in de DS 4 Cross. Deze variant krijgt onder meer bumpers waarvan de onderste delen met zwart kunststof zijn afgewerkt. Zwarte wielkastranden krijgt de Cross niet. Uit navraag blijkt dat DS 4 hiervoor gekozen heeft om de proporties, met name de verhouding tussen de hoeveelheid koets en de wielkasten/wielen, niet te verstoren. De raamstijlen zijn net als de grille in het zwart uitgevoerd en de auto wordt verder aangekleed met een in carrosseriekleur uitgevoerd dak, inclusief dakdragers. De Cross is de enige DS 4 die optioneel met Advanced Traction Control verkrijgbaar is.
Interieur en gadgets
Hoewel het binnenste net als het exterieur duidelijk wat glimmende verwennerij herbergt, oogt het interieur strakker en rustiger dan dat van de 3 en 7 Crossback. In een dunne strook op het dashboard zijn de knoppen voor de klimaatregeling, maar ook de ventilatieroosters ondergebracht. Erboven vinden we een 10-inch infotainmentsysteem dat DS 'Iris System' noemt. Opvallend is ook de plaatsing van de buitenste ventilatieroosters, die zijn namelijk in de portieren ondergebracht. In de middentunnel zit onder meer de bijzonder vormgegeven keuzehendel (E-Toggle) van de automatische transmissie. Erboven zit een 5-inch touchscreen waarmee ook het infotainmentsysteem is aan te sturen. DS heeft diverse soorten materialen voor de afwerking van het interieur liggen. Zo is er niet alleen alcantara, koolstofvezel en hout, maar ook - onze persoonlijke favoriet - zalmleer aanwezig. DS Automobiles meldt AutoWeek dat het waarschijnlijk voor het eerst is dat interieurdelen van een auto af te werken zijn met gelooide zalmhuid.
Minstens zo interessant als de term zalmleer is het beschikbare systeem dat het gebruikelijke head-up display vervangt. Via augmented reality is het DS Extended Head-up Display geheten systeem in staat de bestuurder informatie recht voor de neus van de bestuurder te projecteren als ware het vier meter voor de auto op het wegdek geprojecteerd. De breedte van het 'display' bedraagt ruim een halve meter. Net als de DS 3 Crossback en DS 7 Crossback is de DS 4 in staat om 'semi-autonoom' zijn gang te gaan. Het opgewaardeerde systeem heet 'DS Drive Assist 2.0'. De DS 4 kan door de adaptieve cruisecontrol ook volledig tot stilstand worden gebracht, maar kan de auto ook weer op gang brengen als de voorligger gaat rijden. Het systeem kan 'm niet alleen semi-automatisch laten inhalen, maar past ook de snelheid aan voor bochten en past de cruisecontrol eveneens aan op basis van verkeersborden. DS geeft de 4 onder meer het van de 7 Crossback bekende Active Scan Suspension mee, evenals Night Vision.
De verse 4 is vanaf het vierde kwartaal van dit jaar bij de DS Stores te vinden. Prijzen volgen in aanloop naar de marktintroductie.
Bron: Autoweek
Comment