Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi E-tron GT/RS E-tron GT (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi E-tron GT/RS E-tron GT (2021)

    AUDI E-TRON GT EN RS E-TRON GT GEPRESENTEERD

    Audi breidt zijn elektrische aanbod uit met de E-tron GT. Een flitsend vormgegeven GT die zijn basis deelt met de Porsche Taycan. Naast een (voorlopige) basisversie krijgen we ook direct de RS E-tron GT voorgeschoteld.

    Highlights

    • E-tron GT direct ook als RS
    • 530 pk (basis) of 646 pk (RS)
    • 488 km rijbereik
    • Snelladen: 100 km rijbereik in 5 minuten

    Wat in 2018 begon met de spraakmakende E-tron GT Concept en eind vorig jaar concreter werd met een gecamoufleerd pre-productiemodel ontaardt nu in de E-Tron GT en RS E-tron GT. Een volledig elektrische vierdeurs die prestaties levert waar menig sportauto met verbrandingsmotor jaloers op wordt. Dat geldt zeker voor de RS-versie, maar daarover straks meer.

    E-tron GT

    De basis ligt voorlopig namelijk bij de gewone E-tron GT. Zoals in één oogopslag te zien is, heeft Audi de conceptversie slechts op detailniveau bijgeschaafd. Het uiterlijk is dan ook geen grote verrassing meer, maar velen zullen dat ongetwijfeld prima vinden. De 4,99 meter lange en slechts 1,41 meter hoge E-tron GT is een opvallende verschijning en behalve het esthetische aspect van het ontwerp zit ook het aerodynamische deel wel goed. Hij heeft namelijk een Cw-waarde van slechts 0,24. Geen overbodige luxe dat-ie efficiënt door de lucht snijdt, want met zo'n 2.300 kilo is de van twee elektromotoren voorziene Audi bepaald geen lichte auto.

    Dankzij een stevig vermogen moet dat gewicht desondanks goed van zijn plaats komen. De standaard op 19-inch wielen staande E-tron GT beschikt over 476 elektrische pk's en 630 Nm koppel. Met een boostfunctie kun je dat 2,5 seconden lang opkrikken naar 530 pk. Als dat is ingeschakeld, schiet de Audi in 4,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Bij 245 km/h is de koek pas op. Het vermogen wordt verdeeld over alle vier de wielen en daarbij zorgt een tweetraps transmissie ervoor dat het extra efficiënt opgebouwd wordt. Overigens rijdt hij bij rustig rijden en voldoende grip enkel met voorwielaandrijving. Als er sportiever gereden wordt en/of extra grip nodig is, schakelt de motor op de achteras ook aan en doen de achterwielen mee. Bij gas los gaat de auto 'zeilen' en met remmen win je energie terug. Het remmen gebeurt zelfs voor een groot deel (tot 0,3 G vertraging) door de motor(en), waarmee er volgens Audi tot een vermogen van 265 kW stroom teruggewonnen kan worden.

    Wie bekend is met de techniek van de Porsche Taycan, weet dat er ook van het bijladen van de E-tron GT veel mag worden verwacht . De Audi heeft dezelfde 800 Volt-techniek aan boord en dat draagt eraan bij dat het accupakket met een netto-capaciteit van 86 kWh in slechts 5 minuten 100 km actieradius bij kan laden aan een 270 kW-snellader. In 23 minuten moet je van 5 naar 80 procent kunnen laden. Wie 'm thuis aan gelijkstroom hangt, kan in eerste instantie met 11 kW bijladen. In een later stadium volgt 22 kW, vernam AutoWeek bij de presentatie van de E-tron GT. Daarmee is de accu volgens Ingolstadt in 5 uur vol. Als de boel op 100 procent staat, moet je volgens de WLTP-cyclus 488 km ver kunnen komen.

    Interieur

    Het geheel laat zich bedienen vanuit een interieur dat onmiskenbaar van Audi afkomstig is en wellicht net iets minder spetterend oogt dan het exterieur doet vermoeden. Herkenbaarheid troef, maar het ziet er prima uit. Op een centraal in het dashboard geplaatst 10,1-inch infotainmentscherm draait Audi's laatste versie van het MMI-systeem, dat standaard ook met spraakassistent te bedienen is. Via Audi Connect kunnen er tal van diensten op opgeroepen worden of extra aangeschaft worden. Optioneel zijn zaken als Alexa-spraakassistent en navigatie met Google Earth. Verder voorziet een 12,3-inch digitaal instrumentarium je van alle relevante rij-informatie.

    De E-tron GT is een vierzitter en volgens Audi moet je ook op de twee stoelen achterin riant kunnen plaatsnemen. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft Audi het accupakket daar zo diep mogelijk in de bodem verwerkt. De sportieve stoelen zijn naar wens met imitatieleer bekleed. Geen echt leer meer, want Audi gaat naar eigen zeggen liever voor een 'leervrije' toekomst en heeft zodoende kunstleer ontwikkeld op basis van gerecycled materiaal. Helemaal van deze tijd.

    RS

    Zoals gezegd komt de E-tron GT ook direct als RS op de markt. Daarbij hanteert Audi Sport een wat andere aanpak dan we gewend zijn. Bij de E-tron GT geen dik uitgebouwde koets of grotere inlaten; nee, de RS E-tron GT onderscheidt zich aan de buitenkant door niet veel meer dan RS-logo's en vier donkere ringen in zijn grille van de reguliere versie. “De E-tron is zo al prachtig en breed genoeg. De RS onderscheidt zich met zijn prestaties”, was de korte verklaring van Audi hierover aan AutoWeek bij de presentatie van de E-tron GT. Opvallend, maar op zichzelf heeft de fabrikant wel gelijk dat de prestaties van een andere orde zijn. In de RS-versie leveren de twee elektromotoren samen namelijk maar liefst 598 pk en 830 Nm. Met de boostfunctie komt het tijdelijk uit op 646 pk. Goed voor een 0-100 km/h-acceleratie die slechts 3,3 seconden in beslag neemt. Dat zijn cijfers waarvoor je bij Porsche op de Taycan Turbo aangewezen bent. Toch houdt de Taycan Turbo S nog voldoende voordeel ten opzichte van zijn Audi-neef.

    In de RS doet verder hetzelfde accupakket dienst als in de reguliere versie, maar er zijn wel degelijk technische zaken die de RS standaard heeft en de 'gewone' E-tron GT niet. Zo is er een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel aan de achterkant, driekamerluchtvering, keramische remmen en adaptieve dempers. Ook staat-ie op 20-inch of optioneel 21-inch wielen, waar de standaardmaat 19-inch is. Daarbij heeft de RS E-tron GT standaard matrix-ledkoplampen en kun je bijtekenen voor Audi Laser Light. Optioneel is vierwielbesturing leverbaar. Overigens geldt dat deze zaken ook leverbaar worden voor de reguliere E-tron GT, maar bij de RS stap je dus niet alleen qua vermogen direct hoog in.

    Breder aanbod

    In mei verwacht Audi Nederland de eerste E-trons GT in de showroom en dat zijn dan dus meteen de voorlopige basisversie en de RS. Het ligt vanwege het grote gat tussen die twee versies voor de hand dat er nog eentje tussenkomt. Wellicht wordt dat dan de S E-tron GT, met een basisvermogen van pakweg 550 pk. Ook is het zeker niet ondenkbaar dat er nog een versie ónder de voorlopige instapper komt. Porsche onthulde onlangs immers een Taycan met enkel achterwielaandrijving, dikke kans dat Audi ook dat voorbeeld volgt. In dat geval zal de vanafprijs dan waarschijnlijk onder de € 100.000 uitkomen, maar voor de nu gepresenteerde varianten kun je logischerwijs op bedragen daarboven rekenen. De exacte prijzen worden in de aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

    Bron: Autoweek







    RS





















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2









    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      US Specs:


      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Audi RS e-tron GT REVIEW final Exterior Interior of the Porsche Taycan sibling

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Vind het exterieur wat druk.

          Wat me opvalt aan het interieur: ik dacht dat Audi volop ervoor ging om alles met touchscreens te bedienen?
          Maar hier is kennelijk de airco met toetsen te bedienen:


          Zijn ze daarop zijn teruggekomen? Of ..?
          De Taycan lijkt wel met touchscreens te bedienen:

          Comment


          • #6
            Ik vind het wel een knappe wagen, was eigenlijk op de Taycan Cross Tourismo aan het wachten, maar deze heeft ook wel wat... Chris_147 Taycan is idd volledig touch. Na de testrit van 2 dagen was alles lekker vettig. Ik vind dat op zich wel knap, maar het proper houden is toch een andere zaak...

            Comment


            • #7
              Knappe wagen. Maar de verhouding tussen het battery pack en de range is toch niet echt geweldig ...

              Comment


              • #8
                Als ze hier toetsen gebruiken, gaan ze dan bij de rest van het gamma het ook terug veranderen?
                Persoonlijk ben ik ook meer fan van toetsen.

                Comment


                • #9
                  Ben helemaal geen fan van touchschermpjes of touch toetsjes (zoals in de ID3 of Ariya), en al zeker niet als ze zo laag staan als bij Audi.

                  Comment


                  • #10










                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Audi e-tron GT RS (2021) | Die Ingolstädter E-Limousine im Check

                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Audi RS e-tron GT: better looking than a Taycan and Model S?

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                          Audi RS e-tron GT: better looking than a Taycan and Model S?
                          neen, niet in mijn ogen.

                          Ik lees hier dat Audi denkt er minder dan 10.000 van te gaan maken per jaar.
                          Model S verkocht vorig jaar (op zijn retour) nog 20.000 keer enkel in Noord Amerika.
                          Taycan haalde 20.000 exemplaren wereldwijd in 2020.
                          Audi legt de lat wel laag voor zichzelf...

                          Comment


                          • #14
                            wordt deze nu kwa prijs boven de taycan gepositioneerd?

                            Comment


                            • #15
                              Neen. Je hebt wel vandaag een goedkopere (qua basisprijs) Taycan, maar deze heeft slechts 408pk (tov 530pk in de basis e-tron), heeft RWD (tov 4WD in de basis e-tron), en heeft een kleinere batterij. Om das appelen met appelen te vergelijken moet je de basis e-tron vergelijken met een Taycan 4S met de optionele grotere batterij, en dan is de AUdi toch 15k euro goedkoper. Ook kennen we niet de basis uitrusting van de e-tron, en wat de prijs zal zijn van de opties, want bij de Taycan is het kale smale, en zijn sommige opties zeer duur. Een stel optionele 21" wielen kost meer dan €9.000,-! Als ik een 4S naar mijn zin configureer, dan kom ik snel aan 40k aan opties!!!
                              OO 00 OO

                              Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                              Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                              Comment


                              • #16
                                ah ok op die manier, thx

                                Comment


                                • #17
                                  Voor mij is dit de mooiste EV, van nul naar nr.1 positie. Maar mocht ik vandaag (moeten) kopen, zonder twijfel een (vernieuwde) Tesla S.
                                  Taycan is zeker niet slecht maar te veel 'sport'.

                                  Een S is me, over de jaren heen, ook meer en meer gaan bevallen. Bekrompen, ik weet het maar "Tesla" was tot nog niet zo lang geleden niet echt een automerk voor mij.
                                  En dat is veranderd.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Is een beetje als Rivian. Maar die spelen eerder in de SUV markt. Sterke producten die ze aanbieden.
                                    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kleuren en velgen:

















                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vanaf mei bij de dealer (testritten ook vanaf dan) en vanaf 18/2 configureerbaar.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X