Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hyundai Ioniq 5 (2021)
Collapse
X
-
Originele velgen vind ik niet zo mooi. Ik vraag me af hoe deze auto zou staan met:
- OZ Rally Racing:
- ISPIRI - CSRD TF:
- Ronal R50 Aero: (te kleine maat denk ik)
of gelijkaardigen, ik denk dat mijn punt wel duidelijk is.
Zoiets lijkt me beter passen bij de jaren 80 vibe van deze wagen.
Comment
-
Da's ook weer smaak hé. Ik vind die originele net wel mooi. Velgen zijn altijd aanpasbaar, zelfs jaren laterEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Senna4ever Bekijk BerichtenOok eens gaan bekijken. Uiterlijk vind ik top. Interieur zozo. Nu nog de switch in mijn hoofd maken om meer dan 50000 euro te betalen voor een HyundaiEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Ik ben net thuis van een vierdaagse uitstap met deze. Zag een aanbieding om een elektrische auto te huren voor 25 euro per dag en dacht dat het over de Kona ging. Bleek uiteindelijk over de Ioniq 5 te gaan. Dinsdagochtend opgehaald: een zwarte Ioniq 5 Core RWD 73 kWh. Als bobo zegt dat de dame lyrisch was, dat begrijp ik volledig. Dit is veruit de beste rijervaring die ik tot nu toe heb gehad met een auto. We zijn er 300km verderop mee op weekend geweest en dat ging prima. Geen laadstress (maar soms wel frustraties die je onderaan het bericht kan lezen).
Eerst en vooral: op foto onderschat je hoe groot deze auto in het echt is, het buitenformaat is vrij groot. Binnenin is er een zee van ruimte. Je krijgt een heel ruimtelijk gevoel. De koffer is ook groot. De detailafwerking van het interieur is zeer goed. Ik heb qua knoppen en bediening niets opgemerkt waarvan de afwerken ondermaats was. De twee schermen zijn scherp en helder. Als er een minpunt is dan zal dat het ontbreken van fysieke knoppen (met feedback) voor de airco en zetelverwarming. Zeker als je in bijvoorbeeld Android Auto zit en dan de zetelverwarming wil opzetten dan moet je uit Android Auto (via de touch-knop "WARMER") en vervolgens via de touchscreen aanzetten.
Op de buitenzijde was ik reeds verliefd: de mooie lichten voor en achter en de lijn van de auto. Met een druk op de knop van de sleutel open je de laadklep en daaronder vind je leuk afgewerkte lichtjes terug die aangeven hoeveel de batterij is opgeladen en of de batterij aan het opladen is. De kofferklep is elektronisch om te openen en sluiten en dat is een leuk comfort. Als je in de weer bent om de auto op te laden dan zie je constant mensen kijken, ik kreeg complimentjes en er kwam daarnet zelfs iemand speciaal kijken naar de auto terwijl ik aan de snellader stond.
Om af te sluiten de rijervaring: zalig. Ik rijd altijd manueel, elektrisch betekent sowieso automatisch en dat op zich was een verademing. De stilte binnenin is top. Je hoort niet dat de auto aan of uit is en van het rijden hoor je enkel rolgeluiden. Invoegen op de autosnelweg en daartoe een beetje snelheid maken? De versnelling is direct. Optrekken van 80 naar 120? Luttele seconden. Geen normale ICE die het de auto nadoet. Kies één van de drie rijmodi: eco, normal of power. Maakt weinig uit, want zelfs in eco geeft dit ding veel kracht.
In 2012 heb ik een maand met een Volvo V40 met automatische cruise control gereden en dat trok eerlijk op de zak. We zijn tien jaar verder en op deze auto werkt het perfect. Ook filerijden kon. Op mijn volledige autosnelweg heb ik het rempedaal zo goed als nooit aangeraakt. Met padels achter het stuur kun je trouwens instellen hoe de auto afremt wanneer je het gaspedaal niet indrukt: van stand 1 tot 3 of I-PEDAL. 1 zoals een normale ICE, 3 is flink afremmen op de motor en de batterij bijladen. I-PEDAL is rijden met enkel het gaspedaal, dat heb ik niet getest. Wel reed ik constant op stand 3. Ik heb volgens mij meer geremd daarnet op de terugrit vanaf de garage tot thuis (40 min) dan in die vier dagen met de Ioniq.
Met veel pijn in het hart heb ik de Ioniq (die overigens voor 47.300 euro als demo te koop staat) terug afgegeven en zijn we met mijn vrouw haar Fiat 500 naar huis getuft: het voelde eerlijk waar als rijden met een tank i.v.m. de Ioniq.
Klink ik ook lyrisch? Ik wou hem graag houden, de prijs zal ons nog wat tegenhouden vrees ik.
Zijn er dan echt geen minpunten? Jawel: dit ding heeft geen ruitenwisser achteraan en laat de achterruit met het weer van afgelopen dagen nu eens zeer snel vuil worden. Mogelijks op te lossen met een beetje RainX. Je kan wel rijden met de achteruitrijcamera aan, maar dat is niet praktisch. Bij momenten was de achteruitkijkspiegel vrij nutteloos. Voorin waren gelukkig wel wissers, maar ook daar zou een update op zijn plaats zijn: op automatische stand gaan ze soms te hard en soms veel te traag. Dat zit nog niet helemaal goed.
Dan het tussenin: het laden. Het inpluggen zelf gaat goed, maar je hebt voor elke laadpaal een andere app nodig. Omdat het niet onze auto is hadden we geen laadpas en moest het met apps:
- A Better Route Planner om te checken welke route en welke snellaadpaal je het best gebruikt
- FastNed om te laden langs de autosnelweg. Deze app werkt veruit het best!
- Ecotapp om te laden bij hotel 1: een beetje prutsen, maar uiteindelijk werkende gekregen
- Shell Recharge om te laden bij de Ikea. Dat werkte voor geen meter. Het was eenvoudiger om de QR-code te scannen en via de webpagina het laden te starten
- MyEve (Alfen): wat een kutapp. Je kunt er niets doen, er staan nergens info, omslachtig om een account aan te maken. Dit was de laadpaal bij het tweede hotel. Hier hebben we uiteindelijk niet kunnen laden zonder laadpas (en dus niet kunnen laden).
Last but not least:
- Als je beslist om met je ICE-auto op een laadplek te staan dan ben je een egoïst
- Aan de BMW X6-chauffeur uit West-Vlaanderen die toevallig op dezelfde plek als ons was: het is niet omdat je een grote auto hebt dat je je schuin op twee laadplaatsen moet parkeren. Jij bent gewoon een lul.
- Eigenaars van elektrische wagens die dit zien als uitgelezen kans om op laadplekken te staan zonder daadwerkelijk te laden: je bent een lul.
Het één ding om te klagen dat er niet genoeg plekken zijn om te laden, maar als deze die er zijn niet op de juiste manier gebruikt worden dan staan we nog verder van huis.
Ik sluit af met te zeggen dat ik verliefd ben op deze auto. Hier nog wat foto's:
- Likes 2
Comment
-
Leuk toch dat iedereen ondertussen uitgelachen is met Hyundai - Kia. Er zijn nog wel wat merken die hier ongetwijfeld iets van kunnen lerenEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Mijne ook, maar ik gebruik dat ding nooit.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
Comment