Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hyundai Ioniq 5 (2021)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk BerichtenIk ben net thuis van een vierdaagse uitstap met deze. Zag een aanbieding om een elektrische auto te huren voor 25 euro per dag en dacht dat het over de Kona ging. Bleek uiteindelijk over de Ioniq 5 te gaan. Dinsdagochtend opgehaald: een zwarte Ioniq 5 Core RWD 73 kWh. Als bobo zegt dat de dame lyrisch was, dat begrijp ik volledig. Dit is veruit de beste rijervaring die ik tot nu toe heb gehad met een auto. We zijn er 300km verderop mee op weekend geweest en dat ging prima. Geen laadstress (maar soms wel frustraties die je onderaan het bericht kan lezen).
Eerst en vooral: op foto onderschat je hoe groot deze auto in het echt is, het buitenformaat is vrij groot. Binnenin is er een zee van ruimte. Je krijgt een heel ruimtelijk gevoel. De koffer is ook groot. De detailafwerking van het interieur is zeer goed. Ik heb qua knoppen en bediening niets opgemerkt waarvan de afwerken ondermaats was. De twee schermen zijn scherp en helder. Als er een minpunt is dan zal dat het ontbreken van fysieke knoppen (met feedback) voor de airco en zetelverwarming. Zeker als je in bijvoorbeeld Android Auto zit en dan de zetelverwarming wil opzetten dan moet je uit Android Auto (via de touch-knop "WARMER") en vervolgens via de touchscreen aanzetten.
Op de buitenzijde was ik reeds verliefd: de mooie lichten voor en achter en de lijn van de auto. Met een druk op de knop van de sleutel open je de laadklep en daaronder vind je leuk afgewerkte lichtjes terug die aangeven hoeveel de batterij is opgeladen en of de batterij aan het opladen is. De kofferklep is elektronisch om te openen en sluiten en dat is een leuk comfort. Als je in de weer bent om de auto op te laden dan zie je constant mensen kijken, ik kreeg complimentjes en er kwam daarnet zelfs iemand speciaal kijken naar de auto terwijl ik aan de snellader stond.
Om af te sluiten de rijervaring: zalig. Ik rijd altijd manueel, elektrisch betekent sowieso automatisch en dat op zich was een verademing. De stilte binnenin is top. Je hoort niet dat de auto aan of uit is en van het rijden hoor je enkel rolgeluiden. Invoegen op de autosnelweg en daartoe een beetje snelheid maken? De versnelling is direct. Optrekken van 80 naar 120? Luttele seconden. Geen normale ICE die het de auto nadoet. Kies één van de drie rijmodi: eco, normal of power. Maakt weinig uit, want zelfs in eco geeft dit ding veel kracht.
In 2012 heb ik een maand met een Volvo V40 met automatische cruise control gereden en dat trok eerlijk op de zak. We zijn tien jaar verder en op deze auto werkt het perfect. Ook filerijden kon. Op mijn volledige autosnelweg heb ik het rempedaal zo goed als nooit aangeraakt. Met padels achter het stuur kun je trouwens instellen hoe de auto afremt wanneer je het gaspedaal niet indrukt: van stand 1 tot 3 of I-PEDAL. 1 zoals een normale ICE, 3 is flink afremmen op de motor en de batterij bijladen. I-PEDAL is rijden met enkel het gaspedaal, dat heb ik niet getest. Wel reed ik constant op stand 3. Ik heb volgens mij meer geremd daarnet op de terugrit vanaf de garage tot thuis (40 min) dan in die vier dagen met de Ioniq.
Met veel pijn in het hart heb ik de Ioniq (die overigens voor 47.300 euro als demo te koop staat) terug afgegeven en zijn we met mijn vrouw haar Fiat 500 naar huis getuft: het voelde eerlijk waar als rijden met een tank i.v.m. de Ioniq.
Klink ik ook lyrisch? Ik wou hem graag houden, de prijs zal ons nog wat tegenhouden vrees ik.
Zijn er dan echt geen minpunten? Jawel: dit ding heeft geen ruitenwisser achteraan en laat de achterruit met het weer van afgelopen dagen nu eens zeer snel vuil worden. Mogelijks op te lossen met een beetje RainX. Je kan wel rijden met de achteruitrijcamera aan, maar dat is niet praktisch. Bij momenten was de achteruitkijkspiegel vrij nutteloos. Voorin waren gelukkig wel wissers, maar ook daar zou een update op zijn plaats zijn: op automatische stand gaan ze soms te hard en soms veel te traag. Dat zit nog niet helemaal goed.
Dan het tussenin: het laden. Het inpluggen zelf gaat goed, maar je hebt voor elke laadpaal een andere app nodig. Omdat het niet onze auto is hadden we geen laadpas en moest het met apps:
- A Better Route Planner om te checken welke route en welke snellaadpaal je het best gebruikt
- FastNed om te laden langs de autosnelweg. Deze app werkt veruit het best!
- Ecotapp om te laden bij hotel 1: een beetje prutsen, maar uiteindelijk werkende gekregen
- Shell Recharge om te laden bij de Ikea. Dat werkte voor geen meter. Het was eenvoudiger om de QR-code te scannen en via de webpagina het laden te starten
- MyEve (Alfen): wat een kutapp. Je kunt er niets doen, er staan nergens info, omslachtig om een account aan te maken. Dit was de laadpaal bij het tweede hotel. Hier hebben we uiteindelijk niet kunnen laden zonder laadpas (en dus niet kunnen laden).
Last but not least:
- Als je beslist om met je ICE-auto op een laadplek te staan dan ben je een egoïst
- Aan de BMW X6-chauffeur uit West-Vlaanderen die toevallig op dezelfde plek als ons was: het is niet omdat je een grote auto hebt dat je je schuin op twee laadplaatsen moet parkeren. Jij bent gewoon een lul.
- Eigenaars van elektrische wagens die dit zien als uitgelezen kans om op laadplekken te staan zonder daadwerkelijk te laden: je bent een lul.
Het één ding om te klagen dat er niet genoeg plekken zijn om te laden, maar als deze die er zijn niet op de juiste manier gebruikt worden dan staan we nog verder van huis.
Ik sluit af met te zeggen dat ik verliefd ben op deze auto. Hier nog wat foto's:
Vorig weekend helaas ook meerdere malen dat asociaal gedrag meegemaakt van zowel ICE bestuurders als andere EV rijders. Of vaak de momenteel veel voorkomende hybrides, die op een paar uur volgeladen zijn, maar toch een hele dag de laadpaal blijven blokkeren.
Het hele gedoe met laadpassen en apps is eveneens herkenbaar. Daar is ook nog heel veel ruimte voor verbetering.
Comment
-
Test rit gedaan, mooi design, ruim. Eerste ervaring met een EV en het is toch moeilijk om terug te gaan naar een fossiel. Wat mij tegen houdt is beperkt laad netwerk. Ik kan enkel publiek laden en ik doe ook regelmatig lange autotrips wat met een tesla net iets handiger is.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk BerichtenIk ben net thuis van een vierdaagse uitstap met deze. Zag een aanbieding om een elektrische auto te huren voor 25 euro per dag en dacht dat het over de Kona ging. Bleek uiteindelijk over de Ioniq 5 te gaan. Dinsdagochtend opgehaald: een zwarte Ioniq 5 Core RWD 73 kWh. Als bobo zegt dat de dame lyrisch was, dat begrijp ik volledig. Dit is veruit de beste rijervaring die ik tot nu toe heb gehad met een auto. We zijn er 300km verderop mee op weekend geweest en dat ging prima. Geen laadstress (maar soms wel frustraties die je onderaan het bericht kan lezen).
Eerst en vooral: op foto onderschat je hoe groot deze auto in het echt is, het buitenformaat is vrij groot. Binnenin is er een zee van ruimte. Je krijgt een heel ruimtelijk gevoel. De koffer is ook groot. De detailafwerking van het interieur is zeer goed. Ik heb qua knoppen en bediening niets opgemerkt waarvan de afwerken ondermaats was. De twee schermen zijn scherp en helder. Als er een minpunt is dan zal dat het ontbreken van fysieke knoppen (met feedback) voor de airco en zetelverwarming. Zeker als je in bijvoorbeeld Android Auto zit en dan de zetelverwarming wil opzetten dan moet je uit Android Auto (via de touch-knop "WARMER") en vervolgens via de touchscreen aanzetten.
Op de buitenzijde was ik reeds verliefd: de mooie lichten voor en achter en de lijn van de auto. Met een druk op de knop van de sleutel open je de laadklep en daaronder vind je leuk afgewerkte lichtjes terug die aangeven hoeveel de batterij is opgeladen en of de batterij aan het opladen is. De kofferklep is elektronisch om te openen en sluiten en dat is een leuk comfort. Als je in de weer bent om de auto op te laden dan zie je constant mensen kijken, ik kreeg complimentjes en er kwam daarnet zelfs iemand speciaal kijken naar de auto terwijl ik aan de snellader stond.
Om af te sluiten de rijervaring: zalig. Ik rijd altijd manueel, elektrisch betekent sowieso automatisch en dat op zich was een verademing. De stilte binnenin is top. Je hoort niet dat de auto aan of uit is en van het rijden hoor je enkel rolgeluiden. Invoegen op de autosnelweg en daartoe een beetje snelheid maken? De versnelling is direct. Optrekken van 80 naar 120? Luttele seconden. Geen normale ICE die het de auto nadoet. Kies één van de drie rijmodi: eco, normal of power. Maakt weinig uit, want zelfs in eco geeft dit ding veel kracht.
In 2012 heb ik een maand met een Volvo V40 met automatische cruise control gereden en dat trok eerlijk op de zak. We zijn tien jaar verder en op deze auto werkt het perfect. Ook filerijden kon. Op mijn volledige autosnelweg heb ik het rempedaal zo goed als nooit aangeraakt. Met padels achter het stuur kun je trouwens instellen hoe de auto afremt wanneer je het gaspedaal niet indrukt: van stand 1 tot 3 of I-PEDAL. 1 zoals een normale ICE, 3 is flink afremmen op de motor en de batterij bijladen. I-PEDAL is rijden met enkel het gaspedaal, dat heb ik niet getest. Wel reed ik constant op stand 3. Ik heb volgens mij meer geremd daarnet op de terugrit vanaf de garage tot thuis (40 min) dan in die vier dagen met de Ioniq.
Met veel pijn in het hart heb ik de Ioniq (die overigens voor 47.300 euro als demo te koop staat) terug afgegeven en zijn we met mijn vrouw haar Fiat 500 naar huis getuft: het voelde eerlijk waar als rijden met een tank i.v.m. de Ioniq.
Klink ik ook lyrisch? Ik wou hem graag houden, de prijs zal ons nog wat tegenhouden vrees ik.
Zijn er dan echt geen minpunten? Jawel: dit ding heeft geen ruitenwisser achteraan en laat de achterruit met het weer van afgelopen dagen nu eens zeer snel vuil worden. Mogelijks op te lossen met een beetje RainX. Je kan wel rijden met de achteruitrijcamera aan, maar dat is niet praktisch. Bij momenten was de achteruitkijkspiegel vrij nutteloos. Voorin waren gelukkig wel wissers, maar ook daar zou een update op zijn plaats zijn: op automatische stand gaan ze soms te hard en soms veel te traag. Dat zit nog niet helemaal goed.
Dan het tussenin: het laden. Het inpluggen zelf gaat goed, maar je hebt voor elke laadpaal een andere app nodig. Omdat het niet onze auto is hadden we geen laadpas en moest het met apps:
- A Better Route Planner om te checken welke route en welke snellaadpaal je het best gebruikt
- FastNed om te laden langs de autosnelweg. Deze app werkt veruit het best!
- Ecotapp om te laden bij hotel 1: een beetje prutsen, maar uiteindelijk werkende gekregen
- Shell Recharge om te laden bij de Ikea. Dat werkte voor geen meter. Het was eenvoudiger om de QR-code te scannen en via de webpagina het laden te starten
- MyEve (Alfen): wat een kutapp. Je kunt er niets doen, er staan nergens info, omslachtig om een account aan te maken. Dit was de laadpaal bij het tweede hotel. Hier hebben we uiteindelijk niet kunnen laden zonder laadpas (en dus niet kunnen laden).
Last but not least:
- Als je beslist om met je ICE-auto op een laadplek te staan dan ben je een egoïst
- Aan de BMW X6-chauffeur uit West-Vlaanderen die toevallig op dezelfde plek als ons was: het is niet omdat je een grote auto hebt dat je je schuin op twee laadplaatsen moet parkeren. Jij bent gewoon een lul.
- Eigenaars van elektrische wagens die dit zien als uitgelezen kans om op laadplekken te staan zonder daadwerkelijk te laden: je bent een lul.
Het één ding om te klagen dat er niet genoeg plekken zijn om te laden, maar als deze die er zijn niet op de juiste manier gebruikt worden dan staan we nog verder van huis.
Ik sluit af met te zeggen dat ik verliefd ben op deze auto. Hier nog wat foto's:
Mini Cooper D & Citroën Berlingo (LV)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
Bij zo een Hyundai moet je er wel het belabberde lakwerk ook bijnemen precies ... ( zie minuut 7... )
Het exemplaar in de video is waarschijnlijk nog een preproductiemodel voor de pers, de opnames dateren ook al van in de zomer.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
Bij zo een Hyundai moet je er wel het belabberde lakwerk ook bijnemen precies ... ( zie minuut 7... )
Edit: een aantal linkjes om mijn gezeik te staven
Vrolijk kerstfeest iedereen! Op de dag dat er gemiddeld genomen de meeste lip service wordt gegeven aan de notie ‘vrede op aarde’, besluiten we maar eens een onderwerp aan te snijden dat totaal niet controversieel is en vooral geen heftige reacties oproept bij een bepaalde groep van ons gewaardeerde lezersgilde. De kerstdagen gaan immers om […]
Tesla maakt fraaie auto's met indrukwekkende technologie, maar heeft één achilleshiel: de bouwkwaliteit. Ook bij de Model Y zijn er klachten.
Oké, dit is bijna lachwekkend hoe makkelijk de bumper van deze Tesla Model 3 loskomt door wat water. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurd.
Tesla staat bekend om de slechte lak die ze aanbrengen op auto's. Een aantal Canadese klanten is het zat en spant een rechtszaak aan tegen de autofabrikant.
While the quality has been improved, the Tesla Model Y still comes with certain paint and fit-finish issues
Waarmee ik niet wil zeggen dat Hyundai het beter doet, maar wel wil duiden dat ze het zeker niet slechter doen. Fabrikanten proberen allemaal te besparen op alles en de lak is daar een onderdeel van.Last edited by Phacoid; 11/01/2022, 17:15.
Comment
-
HYUNDAI IONIQ 5 KRIJGT GROTERE ACCU EN DIGITALE SPIEGELS
OVER EEN PAAR MAANDEN BESCHIKBAAR
De Ioniq 5 is nog geen jaar onder ons, maar Hyundai kondigt nu al updates aan. Het grootste nieuws - letterlijk – is een groter accupakket, maar er gaat meer veranderen.
Een facelift is dit natuurlijk niet, maar toch zijn de wijzigingen die Hyundai zegt door te gaan voeren aan de Ioniq 5 opvallend te noemen. Allereerst de accu. De versie met het grootste accupakket heeft op dit moment een capaciteit van 73 kWh (exact: 72,6 kWh), maar dat groeit naar 77,4 kWh. In beide gevallen gaat om de bruto-capaciteit. Heel verrassend is de stap trouwens niet, want in Noord-Amerika wordt laatstgenoemde capaciteit nu al geleverd. Wat dit precies gaat opleveren aan WLTP-actieradius weten we nog niet, maar dat het meer zal zijn dan de 481 km die nu in het gunstigste geval wordt opgegeven, ligt voor de hand. Bovendien kan de batterij straks worden voorbereid, in de vorm van koeling of verwarming, voor snelladen. Dat moet het laadproces nog verder versnellen.
Digitale spiegels
Daarnaast is de Hyundai Ioniq 5 straks optioneel verkrijgbaar met digitale binnen- én buitenspiegels, zoals we die kennen van de Audi E-tron, Lexus ES en Honda E. Camera’s in plaats van spiegels dus, met alle gevolgen voor uiterlijk en luchtweerstand van dien. Smart Frequency Dampers, zoals Hyundai de schokdempers noemt, moeten het comfort verder verhogen. Daarnaast zijn er nog wat kleinere uitrustingsverschillen. Zo is het straks mogelijk om de zwarte wielkast- en bumperranden van de eenvoudige uitvoeringen te combineren met de full-ledverlichting van de duurdere varianten. De aangepaste Hyundai Ioniq 5 komt in de tweede helft van het jaar op de markt, meer details volgen ongetwijfeld in de aanloop naar dat moment.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment