De knappe auto's blijven bij Hyundai uit de kast vallen momenteel.
STAPJE ONDER DE KONA
HYUNDAI BAYON IS NIEUWE COMPACTE CROSS-OVER
Dit is de Hyundai Bayon, een nieuwe compacte SUV-achtige die als kleiner broertje van de Kona de concurrentie aangaat met de vele compacte cross-overs die autoland rijk is. Hij is sterk gerelateerd aan de Hyundai i20 en staat omstreeks mei bij de dealers.
Highlights
Het cross-over- en SUV-aanbod van Hyundai is bepaald niet karig te noemen. Het merk heeft de Kona, de Tucson en de Santa Fe op de menukaart staan en biedt daarnaast niet alleen de Nexo met brandstofcel aan, maar straks ook de volledig elektrische Ioniq 5. De Koreanen breiden het leveringsgamma uit met de Bayon, een naar de Franse stad Bayonne vernoemde compacte cross-over die nog een maatje kleiner is dan de Kona.
Afmetingen en plaatsing
De Hyundai Bayon is een speciaal voor de Europese markt ontwikkelde compacte SUV-achtige die 4,18 meter lang is en een wielbasis heeft van 2,58 meter. De afstand tussen de voor- en achteras is daarmee net zo groot als bij de i20 waameer de Bayon zijn basis deelt. Wel is hij zo'n 14 centimeter langer en 5 centimeter hoger dan de i20. De Kona is - sinds de facelift - 4,22 meter lang en is daarmee nipt groter dan de Bayon. De wielbasis van de Kona is met 2,6 meter een bescheiden 2 centimeter groter. Ruim is Hyundai's nieuwste compacte cross-over in ieder geval wel. De bagageruimte heeft een inhoud van 411 liter. De i20 lust achterin 41 liter meer, maar de Bayon kan wel meer bagage vervoeren dan grote broer Kona (361 liter).
Design
De Bayon vervult enigszins de rol van de in Nederland niet geleverde Active-versie van de vorige i20, al is de Bayon meer een SUV-achtige geworden. Wie de jongste modellen van Hyundai voor de geest haalt, weet dat het merk op designvlak een meer uitgesproken pad bewandelt dan enkele jaren geleden. Ook de Bayon oogt lekker brutaal. Met zijn aan de voorkant over twee verdiepingen uitgesmeerde verlichting is hij direct als Hyundai herkenbaar. De platte kijkers bovenin het front bevatten de led-dagrijverlichting. Een gleuf ertussen knoopt de platte verlichting optisch aan elkaar. Lager in het front zitten de daadwerkelijke ledkoplampen, die optisch overlopen in (dichte) kunststof sierdelen.
De verlichting is aan de achterkant minstens zo bijzonder. De Bayon is de enige Hyundai met enigszins verticaal georiënteerde led-achterlichten. Die hebben een boemerangindeling die door een dunne ledstrip met elkaar verbonden zijn. Onder die ledstrip zit een groot stuk glanzend zwarte kunststof die de achterruit optisch verlengt. De achteruitrijlichten zitten in de achterbumper en zilverkleurige skidplates voor en achter zorgen voor wat extra frivoliteit. Afhankelijk van de gekozen uitvoering staat de nieuweling op 15-inch stalen wielen of lichtmetaal in de maten 16- of 17-inch. De Bayon is leverbaar in negen kleuren waarvan er zeven te combineren zijn met een zwart dak.
Het interieur zorgt voor weinig verrassingen, want het dashboard is identiek aan dat van de i20. Ook hier achter het opvallend vormgegeven stuurwiel een 10,25-inch digitaal instrumentarium met ernaast een net zo groot display dat bij het infotainmentsysteem hoort, al is ook een kleiner 8-inch scherm beschikbaar voor de variant met een eenvoudiger systeem. Het binnenste wordt verder opgeleukt met sfeerverlichting, naar goed voorbeeld van de i20. Afhankelijk van de gekozen uitvoering kun je smartphones en tablets draadloos opladen. Een uitgebreid audiosysteem van Bose is optioneel verkrijgbaar.
Motoren
De Bayon krijgt vertrouwde krachtbronnen. De 84 pk en 118 Nm sterke 1.2 MPi is net als bij de i20 de basismotor, een turboloze viercilinder die alleen met een handgeschakelde vijfbak wordt geleverd. Met de 1.2 MPi bereikt de Bayon in 13,5 seconden de 100 km/h en haalt -ie een topsnelheid van 165 km/h. Daarboven staat de 100 pk sterke 1.0 T-GDI, die zowel met handgeschakelde zesbak als met 7DCT-automaat wordt geleverd. Hij is er overigens ook met een 48V mild-hybridesysteem. In deze uitvoering wordt de gewone handgeschakelde zesbak vervangen door de iMT-zesbak die zich van de motor ontkoppelt zodra je het gaspedaal loslaat. Een automaat is eveneens leverbaar. De Bayon haalt met beide 100 pk-motoren - met handbak - in 10,7 tellen de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 183 km/h. De versies met automaat hebben een seconde meer voor die spurt nodig en houden het bij 180 km/h voor gezien.
De krachtigste benzinemotor is de 120 pk 1.0 T-GDI, een altijd van mild-hybride techniek voorziene driecilinder die eveneens met de iMT-zesbak en de DCT7-automaat is te bestellen. In 10,4 seconden staat een snelheid van 100 km/h op de klok. De topsnelheid ligt op 185 km/h.
De Bayon is overigens de eerste hoogpotige van Hyundai die is uitgerust met Rev Matching, waabij het toerental van de motor bij terugschakelen zichzelf aanpast voor een vloeiende overgang.
Veiligheidssystemen
Het zit wel snor met de beschikbare veiligheidssystemen. Lane Keeping Assist, Lane Following Assist en adaptieve cruisecontrol die is gekoppeld aan het navigatiesysteem zijn van de partij. Daarnaast is de Bayon verkrijgbaar met een snelheidsbegrenzer die gekoppeld is aan onder meer de verkeersbordherkenning en zijn ook automatisch grootlicht, Fordward Collision Avoidance-Assist en Leading Vehicle Departure Alert leverbaar. De lijst gaat verder met systemen als actieve dodehoekdetectie, Rear Cross Traffic Avoidance Warning/Assist en Parking Collision Avoidance Assist.
De Hyundai Bayon staat later dit jaar bij de dealers. Prijzen zijn er nog niet, die volgen in aanloop naar de marktintroductie.
Bron: Autoweek
STAPJE ONDER DE KONA
HYUNDAI BAYON IS NIEUWE COMPACTE CROSS-OVER
Dit is de Hyundai Bayon, een nieuwe compacte SUV-achtige die als kleiner broertje van de Kona de concurrentie aangaat met de vele compacte cross-overs die autoland rijk is. Hij is sterk gerelateerd aan de Hyundai i20 en staat omstreeks mei bij de dealers.
Highlights
- Kleinste SUV-achtige van Hyundai, stapje onder Kona
- Sterk gerelateerd aan i20
- Met mild-hybride aandrijflijnen
- Omstreeks mei verkrijgbaar
Het cross-over- en SUV-aanbod van Hyundai is bepaald niet karig te noemen. Het merk heeft de Kona, de Tucson en de Santa Fe op de menukaart staan en biedt daarnaast niet alleen de Nexo met brandstofcel aan, maar straks ook de volledig elektrische Ioniq 5. De Koreanen breiden het leveringsgamma uit met de Bayon, een naar de Franse stad Bayonne vernoemde compacte cross-over die nog een maatje kleiner is dan de Kona.
Afmetingen en plaatsing
De Hyundai Bayon is een speciaal voor de Europese markt ontwikkelde compacte SUV-achtige die 4,18 meter lang is en een wielbasis heeft van 2,58 meter. De afstand tussen de voor- en achteras is daarmee net zo groot als bij de i20 waameer de Bayon zijn basis deelt. Wel is hij zo'n 14 centimeter langer en 5 centimeter hoger dan de i20. De Kona is - sinds de facelift - 4,22 meter lang en is daarmee nipt groter dan de Bayon. De wielbasis van de Kona is met 2,6 meter een bescheiden 2 centimeter groter. Ruim is Hyundai's nieuwste compacte cross-over in ieder geval wel. De bagageruimte heeft een inhoud van 411 liter. De i20 lust achterin 41 liter meer, maar de Bayon kan wel meer bagage vervoeren dan grote broer Kona (361 liter).
Design
De Bayon vervult enigszins de rol van de in Nederland niet geleverde Active-versie van de vorige i20, al is de Bayon meer een SUV-achtige geworden. Wie de jongste modellen van Hyundai voor de geest haalt, weet dat het merk op designvlak een meer uitgesproken pad bewandelt dan enkele jaren geleden. Ook de Bayon oogt lekker brutaal. Met zijn aan de voorkant over twee verdiepingen uitgesmeerde verlichting is hij direct als Hyundai herkenbaar. De platte kijkers bovenin het front bevatten de led-dagrijverlichting. Een gleuf ertussen knoopt de platte verlichting optisch aan elkaar. Lager in het front zitten de daadwerkelijke ledkoplampen, die optisch overlopen in (dichte) kunststof sierdelen.
De verlichting is aan de achterkant minstens zo bijzonder. De Bayon is de enige Hyundai met enigszins verticaal georiënteerde led-achterlichten. Die hebben een boemerangindeling die door een dunne ledstrip met elkaar verbonden zijn. Onder die ledstrip zit een groot stuk glanzend zwarte kunststof die de achterruit optisch verlengt. De achteruitrijlichten zitten in de achterbumper en zilverkleurige skidplates voor en achter zorgen voor wat extra frivoliteit. Afhankelijk van de gekozen uitvoering staat de nieuweling op 15-inch stalen wielen of lichtmetaal in de maten 16- of 17-inch. De Bayon is leverbaar in negen kleuren waarvan er zeven te combineren zijn met een zwart dak.
Het interieur zorgt voor weinig verrassingen, want het dashboard is identiek aan dat van de i20. Ook hier achter het opvallend vormgegeven stuurwiel een 10,25-inch digitaal instrumentarium met ernaast een net zo groot display dat bij het infotainmentsysteem hoort, al is ook een kleiner 8-inch scherm beschikbaar voor de variant met een eenvoudiger systeem. Het binnenste wordt verder opgeleukt met sfeerverlichting, naar goed voorbeeld van de i20. Afhankelijk van de gekozen uitvoering kun je smartphones en tablets draadloos opladen. Een uitgebreid audiosysteem van Bose is optioneel verkrijgbaar.
Motoren
De Bayon krijgt vertrouwde krachtbronnen. De 84 pk en 118 Nm sterke 1.2 MPi is net als bij de i20 de basismotor, een turboloze viercilinder die alleen met een handgeschakelde vijfbak wordt geleverd. Met de 1.2 MPi bereikt de Bayon in 13,5 seconden de 100 km/h en haalt -ie een topsnelheid van 165 km/h. Daarboven staat de 100 pk sterke 1.0 T-GDI, die zowel met handgeschakelde zesbak als met 7DCT-automaat wordt geleverd. Hij is er overigens ook met een 48V mild-hybridesysteem. In deze uitvoering wordt de gewone handgeschakelde zesbak vervangen door de iMT-zesbak die zich van de motor ontkoppelt zodra je het gaspedaal loslaat. Een automaat is eveneens leverbaar. De Bayon haalt met beide 100 pk-motoren - met handbak - in 10,7 tellen de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 183 km/h. De versies met automaat hebben een seconde meer voor die spurt nodig en houden het bij 180 km/h voor gezien.
De krachtigste benzinemotor is de 120 pk 1.0 T-GDI, een altijd van mild-hybride techniek voorziene driecilinder die eveneens met de iMT-zesbak en de DCT7-automaat is te bestellen. In 10,4 seconden staat een snelheid van 100 km/h op de klok. De topsnelheid ligt op 185 km/h.
De Bayon is overigens de eerste hoogpotige van Hyundai die is uitgerust met Rev Matching, waabij het toerental van de motor bij terugschakelen zichzelf aanpast voor een vloeiende overgang.
Veiligheidssystemen
Het zit wel snor met de beschikbare veiligheidssystemen. Lane Keeping Assist, Lane Following Assist en adaptieve cruisecontrol die is gekoppeld aan het navigatiesysteem zijn van de partij. Daarnaast is de Bayon verkrijgbaar met een snelheidsbegrenzer die gekoppeld is aan onder meer de verkeersbordherkenning en zijn ook automatisch grootlicht, Fordward Collision Avoidance-Assist en Leading Vehicle Departure Alert leverbaar. De lijst gaat verder met systemen als actieve dodehoekdetectie, Rear Cross Traffic Avoidance Warning/Assist en Parking Collision Avoidance Assist.
De Hyundai Bayon staat later dit jaar bij de dealers. Prijzen zijn er nog niet, die volgen in aanloop naar de marktintroductie.
Bron: Autoweek
Comment