OP BEKENDE LEEST GESCHOEID
VOLVO C40 RECHARGE GEPRESENTEERD
Volvo presenteert de C40 Recharge. Een volledig elektrische broer van de XC40, die het qua uiterlijk net even wat anders aanpakt.
Volvo betrad vorig jaar de EV-arena met de XC40 P8 Recharge. Het eerste volledig elektrische model van het Zweedse merk. Dat smaakt naar meer, zo blijkt. Die XC40 krijgt er nu namelijk een technisch nagenoeg identieke broer bij: de C40 Recharge. In tegenstelling tot de XC40 komt de C40 puur en alleen met elektrische aandrijving op de mark. Volvo noemt het dan ook trots zijn eerste auto die van de grond af als volledig elektrisch model is ontwikkeld.
Strikt genomen klopt dat, al is het natuurlijk wel zo dat de C40 een soort twee-eiige tweelingbroer is van de XC40. Dat begint al bij het uiterlijk. Vanaf de neus tot ergens halverwege zijn er gelijkenissen met XC40, maar op detailniveau is het toch net weer even wat anders. Zo zien we onder in de voorbumper rond de mistlampen donkere inzetstukjes die op die van de Polestar 2 lijken. Ook de 'grille' is net even anders. Het gesloten paneel is niet omlijst, maar grenst direct aan de omliggende delen. De koplampen zijn tevens iets anders van vorm, ze zijn wat meer geknepen richting het midden van de neus dan bij de XC40.
Eigenzinniger
Vanaf de B-stijl wordt het allemaal een stuk eigenzinniger. De C40 heeft immers een totaal andere daklijn. Achteraan het dak zien we twee opvallende opstaande delen die een soort in tweeën gesplitste dakspoiler lijken te vormen. Daaronder lopen over de C-stijl behoorlijk ranke led-achterlichten, die in de opvallende achtersteven van de C40 in een soort C-vorm uitmonden. In die 'C' steekt een streepje verlichting uit, dat zijn de knipperlichten. Het geeft de C40 al met al een robuuste aanblik aan de achterzijde en met een beetje fantasie kun je er een vleugje 480 in herkennen. Helemaal Volvo, in ieder geval. Hoewel het zicht naar achteren daardoor mogelijk wat tegenvalt, maakt de subtiele achterspoiler net onder de ruit er een speels vormgegeven geheel van.
De afmetingen van de C40 zijn eveneens afwijkend. De C40 is ondanks de gelijke wielbasis 6 mm langer en hij is met een hoogte van 1,58 m 7 cm lager dan de XC40. De hoofdruimte die je achterin inlevert door het schuinere dak, valt echter nog behoorlijk mee. In de C40 heb je volgens de door Volvo aangeleverde maten een krappe centimeter minder hoofdruimte dan achter in de XC40. Met de achterstoelen omhoog heb je tot het afdekschot overigens ook nog eens evenveel bagageruimte als in de XC40: 413 liter. Ongetwijfeld heb je wel een stuk minder ruimte als je het wat hoger opstapelt, maar daarvoor geeft Volvo geen maten op. De C40 is met 2.185 kilo overigens geen lichtgewicht, hij is zo'n 30 kilo zwaarder dan de XC40 P8 Recharge. Wel goed nieuws voor caravanbezitters: je kunt met de C40 tot 1.800 kilo trekken.
Bekende techniek
Dat de Volvo C40 Recharge ondanks zijn excentrieke lijnenspel sterk op de XC40 lijkt, verraadt al een beetje wat er onderhuids gebeurt. De C40 deelt namelijk zijn CMA-basis met de XC40 en dan specifiek in combinatie met de techniek van de XC40 P8 Recharge. Dat betekent dat het een vierwielaangedreven EV is, die zijn krachten genereert met twee elektromotoren. Op de voor én achteras zit een 150 kW sterke elektromotor aangesloten, die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 408 pk en 660 Nm koppel. Goed voor een 0-100 km/h-acceleratie die in slechts 4,9 seconden gepiept kan zijn. Net zo snel als de XC40 P8 Recharge. De topsnelheid ligt op 180 km/h. Sneller kan-ie waarschijnlijk wel, maar iedere moderne Volvo is op 180 km/h begrensd.
De C40 Recharge put zijn elektriciteit uit een accupakket met een bruikbare capaciteit van 75 kWh. Die heb je aan de snellader met 150 kW laadvermogen in 40 minuten van 10 naar 80 procent opgeladen. Laad je door tot 100 procent, dan is er volgens Volvo vervolgens een WLTP-bereik van rond de 420 kilometer mogelijk. Hang je de C40 aan een AC-lader, dan ben je zo'n 8 uur bezig om 'm vol te krijgen.
Interieur
In de C40 is het een feest van herkenning. Het interieur is grofweg hetzelfde als dat van de XC40, maar dat is bepaald geen straf. Op het moment van schrijven zijn er overigens nog geen foto's van, dus daarom tonen we hier het interieur van de XC40 P8 Recharge ter illustratie. Het infotainmentsysteem is ook bekend; dat draait op basis van het Android-besturingssysteem van Google. Ideaal natuurlijk voor wie daar met zijn telefoon al mee bekend is. Dit systeem debuteerde overigens bij Volvo op de XC40 Recharge en werkt ook in de C40 weer op een 12,3 inch scherm. Volvo meldt dat het voor de C40 ongelimiteerde mobiele data biedt, alsmede de mogelijkheid om over-the-air updates of nieuwe functies voor de auto te installeren. Leuk detail is dat Volvo in het interieur geen echt leer toepast. Voortaan tref je, indien aangevinkt op de optielijst, alleen nog imitatieleer. Helemaal van deze tijd, natuurlijk.
Online verkoop
Meer details over uitrustingniveaus en opties volgen ongetwijfeld nog. Volvo kan alvast melden dat de C40 komende herfst in productie gaat in Gent, zij-aan-zij met de XC40. Bijzonder: vanuit de fabriek aan de C40's niet naar de Volvo-showrooms. De Zweden melden dat de C40 enkel online wordt aangeboden. Een concept dat we kennen van zustermerk Lynk & Co. We gaan er echter vanuit dat - naar voorbeeld van Lynk & Co - op enkele punten in het land alsnog C40's fysiek te bekijken zijn, zodat je in ieder geval een idee krijgt wat je koopt. Wel zo prettig. Prijzen van de C40 Recharge volgen in de aanloop richting de marktintroductie. Reken er op dat-ie net even wat duurder wordt dan de XC40 P8 Recharge.
Bron: Autoweek
VOLVO C40 RECHARGE GEPRESENTEERD
Volvo presenteert de C40 Recharge. Een volledig elektrische broer van de XC40, die het qua uiterlijk net even wat anders aanpakt.
Volvo betrad vorig jaar de EV-arena met de XC40 P8 Recharge. Het eerste volledig elektrische model van het Zweedse merk. Dat smaakt naar meer, zo blijkt. Die XC40 krijgt er nu namelijk een technisch nagenoeg identieke broer bij: de C40 Recharge. In tegenstelling tot de XC40 komt de C40 puur en alleen met elektrische aandrijving op de mark. Volvo noemt het dan ook trots zijn eerste auto die van de grond af als volledig elektrisch model is ontwikkeld.
Strikt genomen klopt dat, al is het natuurlijk wel zo dat de C40 een soort twee-eiige tweelingbroer is van de XC40. Dat begint al bij het uiterlijk. Vanaf de neus tot ergens halverwege zijn er gelijkenissen met XC40, maar op detailniveau is het toch net weer even wat anders. Zo zien we onder in de voorbumper rond de mistlampen donkere inzetstukjes die op die van de Polestar 2 lijken. Ook de 'grille' is net even anders. Het gesloten paneel is niet omlijst, maar grenst direct aan de omliggende delen. De koplampen zijn tevens iets anders van vorm, ze zijn wat meer geknepen richting het midden van de neus dan bij de XC40.
Eigenzinniger
Vanaf de B-stijl wordt het allemaal een stuk eigenzinniger. De C40 heeft immers een totaal andere daklijn. Achteraan het dak zien we twee opvallende opstaande delen die een soort in tweeën gesplitste dakspoiler lijken te vormen. Daaronder lopen over de C-stijl behoorlijk ranke led-achterlichten, die in de opvallende achtersteven van de C40 in een soort C-vorm uitmonden. In die 'C' steekt een streepje verlichting uit, dat zijn de knipperlichten. Het geeft de C40 al met al een robuuste aanblik aan de achterzijde en met een beetje fantasie kun je er een vleugje 480 in herkennen. Helemaal Volvo, in ieder geval. Hoewel het zicht naar achteren daardoor mogelijk wat tegenvalt, maakt de subtiele achterspoiler net onder de ruit er een speels vormgegeven geheel van.
De afmetingen van de C40 zijn eveneens afwijkend. De C40 is ondanks de gelijke wielbasis 6 mm langer en hij is met een hoogte van 1,58 m 7 cm lager dan de XC40. De hoofdruimte die je achterin inlevert door het schuinere dak, valt echter nog behoorlijk mee. In de C40 heb je volgens de door Volvo aangeleverde maten een krappe centimeter minder hoofdruimte dan achter in de XC40. Met de achterstoelen omhoog heb je tot het afdekschot overigens ook nog eens evenveel bagageruimte als in de XC40: 413 liter. Ongetwijfeld heb je wel een stuk minder ruimte als je het wat hoger opstapelt, maar daarvoor geeft Volvo geen maten op. De C40 is met 2.185 kilo overigens geen lichtgewicht, hij is zo'n 30 kilo zwaarder dan de XC40 P8 Recharge. Wel goed nieuws voor caravanbezitters: je kunt met de C40 tot 1.800 kilo trekken.
Bekende techniek
Dat de Volvo C40 Recharge ondanks zijn excentrieke lijnenspel sterk op de XC40 lijkt, verraadt al een beetje wat er onderhuids gebeurt. De C40 deelt namelijk zijn CMA-basis met de XC40 en dan specifiek in combinatie met de techniek van de XC40 P8 Recharge. Dat betekent dat het een vierwielaangedreven EV is, die zijn krachten genereert met twee elektromotoren. Op de voor én achteras zit een 150 kW sterke elektromotor aangesloten, die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 408 pk en 660 Nm koppel. Goed voor een 0-100 km/h-acceleratie die in slechts 4,9 seconden gepiept kan zijn. Net zo snel als de XC40 P8 Recharge. De topsnelheid ligt op 180 km/h. Sneller kan-ie waarschijnlijk wel, maar iedere moderne Volvo is op 180 km/h begrensd.
De C40 Recharge put zijn elektriciteit uit een accupakket met een bruikbare capaciteit van 75 kWh. Die heb je aan de snellader met 150 kW laadvermogen in 40 minuten van 10 naar 80 procent opgeladen. Laad je door tot 100 procent, dan is er volgens Volvo vervolgens een WLTP-bereik van rond de 420 kilometer mogelijk. Hang je de C40 aan een AC-lader, dan ben je zo'n 8 uur bezig om 'm vol te krijgen.
Interieur
In de C40 is het een feest van herkenning. Het interieur is grofweg hetzelfde als dat van de XC40, maar dat is bepaald geen straf. Op het moment van schrijven zijn er overigens nog geen foto's van, dus daarom tonen we hier het interieur van de XC40 P8 Recharge ter illustratie. Het infotainmentsysteem is ook bekend; dat draait op basis van het Android-besturingssysteem van Google. Ideaal natuurlijk voor wie daar met zijn telefoon al mee bekend is. Dit systeem debuteerde overigens bij Volvo op de XC40 Recharge en werkt ook in de C40 weer op een 12,3 inch scherm. Volvo meldt dat het voor de C40 ongelimiteerde mobiele data biedt, alsmede de mogelijkheid om over-the-air updates of nieuwe functies voor de auto te installeren. Leuk detail is dat Volvo in het interieur geen echt leer toepast. Voortaan tref je, indien aangevinkt op de optielijst, alleen nog imitatieleer. Helemaal van deze tijd, natuurlijk.
Online verkoop
Meer details over uitrustingniveaus en opties volgen ongetwijfeld nog. Volvo kan alvast melden dat de C40 komende herfst in productie gaat in Gent, zij-aan-zij met de XC40. Bijzonder: vanuit de fabriek aan de C40's niet naar de Volvo-showrooms. De Zweden melden dat de C40 enkel online wordt aangeboden. Een concept dat we kennen van zustermerk Lynk & Co. We gaan er echter vanuit dat - naar voorbeeld van Lynk & Co - op enkele punten in het land alsnog C40's fysiek te bekijken zijn, zodat je in ieder geval een idee krijgt wat je koopt. Wel zo prettig. Prijzen van de C40 Recharge volgen in de aanloop richting de marktintroductie. Reken er op dat-ie net even wat duurder wordt dan de XC40 P8 Recharge.
Bron: Autoweek
Comment