Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo C40 Recharge (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volvo C40 Recharge (2021)

    OP BEKENDE LEEST GESCHOEID

    VOLVO C40 RECHARGE GEPRESENTEERD

    Volvo presenteert de C40 Recharge. Een volledig elektrische broer van de XC40, die het qua uiterlijk net even wat anders aanpakt.

    Volvo betrad vorig jaar de EV-arena met de XC40 P8 Recharge. Het eerste volledig elektrische model van het Zweedse merk. Dat smaakt naar meer, zo blijkt. Die XC40 krijgt er nu namelijk een technisch nagenoeg identieke broer bij: de C40 Recharge. In tegenstelling tot de XC40 komt de C40 puur en alleen met elektrische aandrijving op de mark. Volvo noemt het dan ook trots zijn eerste auto die van de grond af als volledig elektrisch model is ontwikkeld.

    Strikt genomen klopt dat, al is het natuurlijk wel zo dat de C40 een soort twee-eiige tweelingbroer is van de XC40. Dat begint al bij het uiterlijk. Vanaf de neus tot ergens halverwege zijn er gelijkenissen met XC40, maar op detailniveau is het toch net weer even wat anders. Zo zien we onder in de voorbumper rond de mistlampen donkere inzetstukjes die op die van de Polestar 2 lijken. Ook de 'grille' is net even anders. Het gesloten paneel is niet omlijst, maar grenst direct aan de omliggende delen. De koplampen zijn tevens iets anders van vorm, ze zijn wat meer geknepen richting het midden van de neus dan bij de XC40.

    Eigenzinniger

    Vanaf de B-stijl wordt het allemaal een stuk eigenzinniger. De C40 heeft immers een totaal andere daklijn. Achteraan het dak zien we twee opvallende opstaande delen die een soort in tweeën gesplitste dakspoiler lijken te vormen. Daaronder lopen over de C-stijl behoorlijk ranke led-achterlichten, die in de opvallende achtersteven van de C40 in een soort C-vorm uitmonden. In die 'C' steekt een streepje verlichting uit, dat zijn de knipperlichten. Het geeft de C40 al met al een robuuste aanblik aan de achterzijde en met een beetje fantasie kun je er een vleugje 480 in herkennen. Helemaal Volvo, in ieder geval. Hoewel het zicht naar achteren daardoor mogelijk wat tegenvalt, maakt de subtiele achterspoiler net onder de ruit er een speels vormgegeven geheel van.
    De afmetingen van de C40 zijn eveneens afwijkend. De C40 is ondanks de gelijke wielbasis 6 mm langer en hij is met een hoogte van 1,58 m 7 cm lager dan de XC40. De hoofdruimte die je achterin inlevert door het schuinere dak, valt echter nog behoorlijk mee. In de C40 heb je volgens de door Volvo aangeleverde maten een krappe centimeter minder hoofdruimte dan achter in de XC40. Met de achterstoelen omhoog heb je tot het afdekschot overigens ook nog eens evenveel bagageruimte als in de XC40: 413 liter. Ongetwijfeld heb je wel een stuk minder ruimte als je het wat hoger opstapelt, maar daarvoor geeft Volvo geen maten op. De C40 is met 2.185 kilo overigens geen lichtgewicht, hij is zo'n 30 kilo zwaarder dan de XC40 P8 Recharge. Wel goed nieuws voor caravanbezitters: je kunt met de C40 tot 1.800 kilo trekken.

    Bekende techniek

    Dat de Volvo C40 Recharge ondanks zijn excentrieke lijnenspel sterk op de XC40 lijkt, verraadt al een beetje wat er onderhuids gebeurt. De C40 deelt namelijk zijn CMA-basis met de XC40 en dan specifiek in combinatie met de techniek van de XC40 P8 Recharge. Dat betekent dat het een vierwielaangedreven EV is, die zijn krachten genereert met twee elektromotoren. Op de voor én achteras zit een 150 kW sterke elektromotor aangesloten, die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 408 pk en 660 Nm koppel. Goed voor een 0-100 km/h-acceleratie die in slechts 4,9 seconden gepiept kan zijn. Net zo snel als de XC40 P8 Recharge. De topsnelheid ligt op 180 km/h. Sneller kan-ie waarschijnlijk wel, maar iedere moderne Volvo is op 180 km/h begrensd.

    De C40 Recharge put zijn elektriciteit uit een accupakket met een bruikbare capaciteit van 75 kWh. Die heb je aan de snellader met 150 kW laadvermogen in 40 minuten van 10 naar 80 procent opgeladen. Laad je door tot 100 procent, dan is er volgens Volvo vervolgens een WLTP-bereik van rond de 420 kilometer mogelijk. Hang je de C40 aan een AC-lader, dan ben je zo'n 8 uur bezig om 'm vol te krijgen.

    Interieur

    In de C40 is het een feest van herkenning. Het interieur is grofweg hetzelfde als dat van de XC40, maar dat is bepaald geen straf. Op het moment van schrijven zijn er overigens nog geen foto's van, dus daarom tonen we hier het interieur van de XC40 P8 Recharge ter illustratie. Het infotainmentsysteem is ook bekend; dat draait op basis van het Android-besturingssysteem van Google. Ideaal natuurlijk voor wie daar met zijn telefoon al mee bekend is. Dit systeem debuteerde overigens bij Volvo op de XC40 Recharge en werkt ook in de C40 weer op een 12,3 inch scherm. Volvo meldt dat het voor de C40 ongelimiteerde mobiele data biedt, alsmede de mogelijkheid om over-the-air updates of nieuwe functies voor de auto te installeren. Leuk detail is dat Volvo in het interieur geen echt leer toepast. Voortaan tref je, indien aangevinkt op de optielijst, alleen nog imitatieleer. Helemaal van deze tijd, natuurlijk.

    Online verkoop

    Meer details over uitrustingniveaus en opties volgen ongetwijfeld nog. Volvo kan alvast melden dat de C40 komende herfst in productie gaat in Gent, zij-aan-zij met de XC40. Bijzonder: vanuit de fabriek aan de C40's niet naar de Volvo-showrooms. De Zweden melden dat de C40 enkel online wordt aangeboden. Een concept dat we kennen van zustermerk Lynk & Co. We gaan er echter vanuit dat - naar voorbeeld van Lynk & Co - op enkele punten in het land alsnog C40's fysiek te bekijken zijn, zodat je in ieder geval een idee krijgt wat je koopt. Wel zo prettig. Prijzen van de C40 Recharge volgen in de aanloop richting de marktintroductie. Reken er op dat-ie net even wat duurder wordt dan de XC40 P8 Recharge.

    Bron: Autoweek


















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2












    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Gewoon een XC40 Coupé dus. Te hoog op de poten en een lijnenspel die doet denken aan de Xsara Picasso. Verklaring? Zelfde CMA-platform. Een platform is geen excuus om een kloon te bouwen... De S60/S90/XC90 staan ook op hetzelfde platform. Dikke, lelijke zwarte bumper achteraan. Interieur is quasi exact hetzelfde als de drie jaar oudere XC40. Dit kun je toch amper een nieuw model noemen? Er is meer verschil tussen een S60/V60 dan tussen de XC40/C40.

      Comment


      • #4
        Volvo C40 Recharge

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Niet mis! Er zit redelijk wat Polestar 2 in imo.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Zo'n design wat toch weer wat moet groeien... eens een paar keer zien voor ik mijn oordeel vel.

            Eigenlijk toch wel leuk, dat we als generatie, deze ommezwaai qua mobiliteit nog gaan meemaken.
            Zeer interessante tijden op dat gebied.

            Comment


            • #7
              Dit soort SUV coupés is mijns inziens echt spuuglelijk. Dit lijkt nergens naar.
              En waarom in hemelsnaam? Je kan dit toch niet 'sportief' vinden?

              De nieuwe Citroen C4 is al even lelijk.
              Autojournalisten noemen dat blijkbaar 'eigenzinnig'. Terwijl ze elkaar gewoon kopiëren...

              What's next? Een Ford Transit coupé?
              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                Dit soort SUV coupés is mijns inziens echt spuuglelijk. Dit lijkt nergens naar.
                En waarom in hemelsnaam? Je kan dit toch niet 'sportief' vinden?

                De nieuwe Citroen C4 is al even lelijk.
                Autojournalisten noemen dat blijkbaar 'eigenzinnig'. Terwijl ze elkaar gewoon kopiëren...

                What's next? Een Ford Transit coupé?
                Die SUV-coupés zijn inderdaag spuuglelijke hokken. NIet dat SUV-bakstenen nu zoveel beter zijn, maar ik moet ze écht niet
                BMW 420dA : >>>

                Comment


                • #9
                  Ik snap niet goed voor wie deze bedoeld is? Duurder, onpraktischer en niet echt sportiever als een xc40 (schuine daklijn zal het echt niet maken en die 2 extra km rijbereik dat je zou krijgen zal het niet maken als je het al merkt)
                  De XC40 was ook al niet heel veel goedkoper als een polestar 2, dus als je sportiever wilt koop je die toch? (en die heeft ook nog eens groter bereik op papier)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                    En waarom in hemelsnaam?
                    Omdat er blijkbaar genoeg mensen zijn die dit wel mooi vinden en dus kopen

                    Comment


                    • #11
                      Als alle automodellen vanuit het verleden alleen maar "logisch" zouden geweest zijn, was het maar een saaie boel geweest.

                      Ook al vaak modellen genoeg modellen gelanceerd, die eerst verguisd worden en nadien gegeerde classics worden.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                        Ook al vaak modellen genoeg modellen gelanceerd, die eerst verguisd worden en nadien gegeerde classics worden.
                        Hahaha, hier op het forum voorbeelden genoeg. Het moeten zelfs nog geen oldies worden om van zero naar hero te gaan hier.

                        In sommige topics zou je de eerste 5 pagina's eens moeten lezen en dan 3 jaar later opnieuw gaan kijken
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          SsangYong Actyon vibes

                          Comment


                          • #14
                            oh nee,wat een mormel (en dat komt van een heel Volvo minded persoon).....waar is de tijd van de stijlvolle V70....
                            BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                            Comment


                            • #15
                              het is natuurlijk intussen saaie boel, die suv-coupes

                              bij aanvang verkoop zijn er mss wel echte liefhebbers van de nogal plompe lijn, maar vooral omdat ze duurder catalogus zijn als hun even duur te produceren 'normale' evenknie hebben constructeurs meer marge...consument is erg gevoelig aan korting (en uiterlijk vertoon)...als ze de coupe versie aan de prijs van de normale kunnen kopen denken ze een zaak te doen, terwijl er op de normale natuurlijk ook korting zit en de productielijn blijft hopelijk goed gevuld

                              Comment


                              • #16
                                Weet niet wat ik ervan moet vinden. Een lelijke Volvo A2 (Audi) of een nog lelijkere C30 op hoge poten?
                                Voorlopig, doe mij maar een Q3 SB (louter voor het model dan).


                                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • #17
                                  Volvo CEO:
                                  Momenteel maken SUV modellen ongeveer 75 procent uit van onze verkoop, maar ik wil meer. Daar ligt immers de sleutel naar een hogere winstgevendheid


                                  Dan weet je dus dat je relatief teveel betaald voor een SUV...

                                  Comment


                                  • #18
                                    toch ook nen dikken aiaiai, oeioeioei, wa is da hier nu weer van mijnentwege.

                                    Comment


                                    • #19
                                      11 punten die je (niet) moet weten over de Volvo C40

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Volvo C40 Recharge - Eerste kennismaking

                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X