Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kia EV6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Kia EV6


    EERSTE VAN NIEUWE GENERATIE EV'S

    ELEKTRISCHE KIA EV6 IN BEELD



    9 maart 2021 om 08:07
    Kia trekt nog deze maand het doek van een compleet nieuw elektrisch model. De nieuwe elektrische Kia luistert naar de naam EV6 en is de eerste EV van het merk die op het E-GMP-platform komt te staan.


    Kia vuurt tussen nu en 2027 maar liefst zeven nieuwe volledig elektrische modellen op autoland af. Een daarvan wordt een auto die je grofweg moet zien als Kia's equivalent van de Hyundai Ioniq 5, al vouwt Kia een compleet eigen koets om het model heen. Kia deelt nu voor het eerst een reeks teasers van die nieuwe EV, een auto waarvan nu ook de naam bekend is: EV6.

    De Kia EV6 is de eerste Kia die op het door de Hyunadai Group speciaal voor elektrische modellen ontwikkelde modulaire E-GMP-platform komt te staan. Het model heeft niet alleen een voor Kia volledig nieuw platform, ook het design van de auto is volledig nieuw. Het lijkt in grote lijnen geïnspireerd op dat van de Futuron Concept van 2019, al zijn er ook invloeden van de Imagine Concept in waar te nemen.


    Kia Futuron Concept (2019)

    Als de techniek van de Kia EV6 in zekere mate overeenkomt met die van de Hyundai Ioniq 5, dan belooft dat heel wat voor Kia's nieuwe EV. De Ioniq 5 is er immers niet alleen met een 58 kWh groot accupakket, maar ook met een variant met een capaciteit van 72,6 kWh. Beide accupakketten vallen te combineren met achter- en vierwielaangedreven aandrijflijnen. De instapper van de Ioniq 5 is een 170 pk en 350 Nm sterke achterwielaandrijver die al in 8,5 tellen op de 100 km/h zit. De topversie is een 306 pk en 605 Nm sterke vierwielaandrijver die slechts 5,2 tellen voor de 0-100-sprint nodig heeft. De Ioniq 5 heeft een actieradius van tot 480 kilometer.

    Modelnaam EV6 wijst er natuurlijk op dat Kia voor zijn op stapel staande elektrische modellen een nieuwe naamstrategie hanteert. Alle nieuwe EV's van het merk krijgen 'EV' in hun naam, gevolgd door een getal dat de plaatsing in het Kia-gamma aangeeft. Kia zegt nog in het eerste kwartaal van deze maand het doek van de EV6 te trekken. Overigens komt ook Genesis met een auto van Hyundai Ioniq 5- en Kia EV6-formaat, zo viel eerder uit deze spyshots af te leiden.
    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

  • #2
    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

    Comment


    • #3
      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

      Comment


      • #4
        15 Maart gaat hij wereldwijd worden voorgesteld.
        Dat heeft Kia zelf aangekondigd.
        2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

        Comment


        • #5
          MET NIEUWE DESIGNTAAL

          ELEKTRISCHE KIA EV6 VANBINNEN ÉN VANBUITEN

          Dít is de volledig elektrische Kia EV6, een splinternieuwe model dat voor Kia een zeer belangrijke is. De EV6 is de eerste Kia die op het volledig voor elektrische auto's ontwikkelde E-GMP-platform staat en daarnaast is het het eerste model van het merk waarop Kia's nieuwe designtaal is te zien.

          De Kia EV6 beleeft deze maand nog in zijn geheel zijn publieksdebuut, maar Kia laat nu alvast het exterieur én het interieur van zijn nieuwe elektrische auto zien. De Kia EV6 belooft een zeer interessante EV te worden. De EV6 is de eerste volledig als elektrisch model ontwikkelde auto van Kia en is daarnaast ook nog eens op uiterst bijzondere wijze vormgegeven. Kia's nieuwe designfilosofie 'Opposites United' debuteert op deze elektrische EV6. Dat dat meer dan slechts een fraai klinkende term is, bewijst de elektrische EV6 van alle kanten.

          Design


          Ietwat kort door de bocht gezegd moet je de Kia EV6 zien als het broertje van de Hyundai Ioniq 5. Net als die elektrische Hyundai staat ook deze EV6 op een variant van het splinternieuwe en specifiek voor EV's bestemde E-GMP-platform. Er is nog een overeenkomst met de Ioniq 5, ook de EV6 heeft namelijk een erg uitgesproken vormgeving. De twee EV's verschillen optisch echter als dag en nacht van elkaar. Waar de Ioniq 5 is doorspekt met rechte lijnen, zijn in het design van de EV6 zowel hoekige als ronde vormen verwerkt. De EV6 heeft scherp gesneden koplampen met zowel eronder als erboven gesegmenteerde led-dagrijverlichting. Ertussen zit het nieuwe Kia-logo. Het Digital Tiger Face, noemt Kia het nieuwe front. Een evolutie van het Tiger Nose-front dat Kia de laatste jaren toepaste. Maar er is meer opvallends aan de EV6.

          Zo heeft de elektrische Kia een aflopende daklijn die eindigt een achterspoiler met daaronder een opvallend vlak liggende achterruit. Dé optische attractie van de Kia EV6 is de verlichting aan de achterkant. Over de gehele breedte van de achterklep loopt een ledstrip die aan weerszijden overloopt in diagonale led-achterlichten, exemplaren die uit streepjes opgebouwd zijn. De achterlichten lopen optisch door tot de kunststof wielkastranden. De daadwerkelijke units lopen naar onderen toe ook nog eens over in de achteruitrijlichten, lichten die op hun beurt weer samen zijn gesmolten met een over de gehele breedte van de kont lopende chroomstrip. Origineel oogt het alleszins.

          Interieur


          Ook van het interieur van de EV6 heeft Kia werk gemaakt, al oogt de werkplek van de elektrische cross-over minder onconventioneel dan z'n buitenkant. Achter het eigenwijs vormgegeven tweespaaks stuurwiel zit een enorm display, een gebogen scherm waarin naast het digitale instrumentarium ook het infotainmentscherm is verwerkt. De middenconsole oogt vrij opgeruimd. Meer dan de ventilatieroosters, die optisch over de gehele breedte van het dashboard lopen, en een paneel met aanraakgevoelige knoppen met haptische feedback voor onder meer de klimaatregeling, vinden we er niet. In de middentunnel zitten uiteraard bekerhouders, maar ook een draaiknop om de gewenste rijrichting te kiezen, een inductielader en de startknop.

          Techniek

          Kia deelt nog geen technische specificaties van de elektrische EV6. Die volgen later deze maand als de auto in z'n geheel wordt gepresenteerd. De reeds genoemde Hyundai Ioniq 5 geeft wel een aardige indicatie van wat je van de Kia EV6 kunt verwachten, ook wat afmetingen betreft. De Ioniq 5 heeft een wielbasis van maar liefst drie meter en dat zal bij deze Kia EV6 nauwelijks anders zijn. Dat is werkelijk enorm. Ter vergelijking: Kia's grootste Europese SUV, de Sorento, heeft een wielbasis van 2,82 meter. Zelfs Kia's grootste SUV in de Amerikaanse showrooms, de 5 meter lange Kia Telluride heeft een wielbasis die met 2,9 meter maar liefst 10 centimeter kleiner is. We mikken er vooralsnog op dat de Kia EV6 grofweg 4,65 meter lang is en dat de bagageruimte een inhoud heeft van pak 'm beet 530 liter.

          Kia levert de EV6 straks ongetwijfeld in diverse smaken. Net als de Hyundai Ioniq 5 is de Kia EV6 in de basis een achterwielaandrijver die ook vierwielaangedreven versies krijgt. De Ioniq 5 is beschikbaar met een 58 kWh en met een 72,6 kWh groot accupakket. Reken op vergelijkbare pakketten voor de EV6. De instap-Ioniq 5 heeft een 170 pk en 350 Nm sterke elektromotor op de achteras en heeft de 58 kWh batterij. Combineer je dit accupakket met vierwielaandrijving, dan krijg je ook nog eens een 88 pk en 350 Nm sterke elektromotor op de vooras die het systeemvermogen op 235 pk en 605 Nm brengt. De versies met het 72,6 kWh grote accupakket zijn sterker. De Ioniq 5 72,6 kWh met achterwielaandrijving is 218 pk en 350 Nm sterk, de vierwielaangedreven variant maar liefst 306 pk en 605 Nm. Die topversie zoemt al in zo'n 5 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Reken voor de Kia EV6, net als bij de Ioniq 5, op een actieradius van tot zo'n 480 kilometer.

          Naamgeving


          Modelnaam EV6 wijst er natuurlijk op dat Kia voor zijn op stapel staande elektrische modellen een nieuwe naamstrategie hanteert. Alle nieuwe EV's van het merk krijgen 'EV' in hun naam, gevolgd door een getal dat de plaatsing in het Kia-gamma aangeeft.

          Later deze maand meer! Hier lees je meer over de technisch sterk aan deze Kia EV6 verwante Hyundai Ioniq 5.

          Bron: Autoweek











          Last edited by Jocar; 15/03/2021, 08:50.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Mooi! Maar mijn voorkeur gaat toch naar de Ioniq 5.

            Het valt mij op dat tegenwoordig de Hyundai's net iets knapper zijn dan de Kia's, een paar jaar geleden was het nog andersom. Maja, da's smaak uiteraard.
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Ik vind 'm wel lekker. Zou hem qua design boven de retrostijl van de Ioniq 5 nemen.
              2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

              Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

              Comment


              • #8
                Vergelijk met de Ioniq5.









                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Meer vergelijkingsmateriaal:

                  https://insideevs.de/news/494085/kia...osites-united/
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Smakelijke auto, mooie design.
                    Nu graag een hatchback versie!

                    Comment


                    • #11
                      Hopefully, Kia will share a drag coefficient number during a more robust online reveal later this month.

                      Comment


                      • #12
                        Hij is knap geworden, zeker de achterkant met de doorlopende lijn. Ben benieuwd naar de prijs
                        2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                        Comment


                        • #13
                          Knap! De keuze voor een EV wordt naast de Tesla misbaksels steeds verder aangevuld met mooie creaties.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                            Knap! De keuze voor een EV wordt naast de Tesla misbaksels steeds verder aangevuld met mooie creaties.
                            ... en qua prestaties ook. Naast de aandrijvingen die vergelijkbaar zijn met die van de Ioniq 5 toveren ze bij Kia hiervan binnenkort nog een extra verrassing uit hun hoed. Stay tuned, full reveal eind van de maand

                            Comment


                            • #15
                              mis nog juist de prijs... hoewel die zeker richting die van tesla gaat gaan
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                mis nog juist de prijs... hoewel die zeker richting die van tesla gaat gaan
                                Als we 'appelen met appelen' vergelijken: Kia vs. Model Y, dan zou dat nog wel eens kunnen meevallen

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten

                                  ... en qua prestaties ook. Naast de aandrijvingen die vergelijkbaar zijn met die van de Ioniq 5 toveren ze bij Kia hiervan binnenkort nog een extra verrassing uit hun hoed. Stay tuned, full reveal eind van de maand
                                  Weet jij meer? wie a zegt moet ook b zeggen he
                                  2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                                  Comment


                                  • #18
                                    Een N- versie

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik ben ook wel benieuwd naar de kleurenkeuze die je gaat hebben. Bij de Ioniq 5 vind ik dit wat weinig en neutrale kleuren... Deze kan wel een leuke kleur hebben denk ik.
                                      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                                      Comment


                                      • #20
                                        gij moet nog niet beginnen dromen...met uw pas nieuwe kleurrijke kia

                                        Comment

                                        Working...
                                        X