Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ziet er niet slecht uit, alleen die achterkant vind ik er nogal raar uitzien.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Enige kleur is weer een rode of donkerblauwe
Een beetje een gewaagd design, maar nog altijd saaie kleuren.
Men kan meer kleuren dan ooit bedenken en maken, maar het moet alsmaar saaier worden.
Hebben die autofabrikanten nog niet door dat de 'roaring twenties' eraan staan te komen en dat we allemaal uit ons dak gaan gaan?
Enige kleur is weer een rode of donkerblauwe
Een beetje een gewaagd design, maar nog altijd saaie kleuren.
Men kan meer kleuren dan ooit bedenken en maken, maar het moet alsmaar saaier worden.
Hebben die autofabrikanten nog niet door dat de 'roaring twenties' eraan staan te komen en dat we allemaal uit ons dak gaan gaan?
Je hebt gelijk dat er best wel wat meer kleur in het Belgische wagenpark mag, maar vergeet niet dat bijna niemand die kleuren koopt. Zeker niet in dit fleet/leasing land
Ter info, op de Kia website is er een 360° visualiser (waarvan je hier in dit topic al een paar afbeeldingen kan zien) en je kan hem daar ook configureren in donkergroen of fel geel.
Je hebt gelijk dat er best wel wat meer kleur in het Belgische wagenpark mag, maar vergeet niet dat bijna niemand die kleuren koopt. Zeker niet in dit fleet/leasing land
Ter info, op de Kia website is er een 360° visualiser (waarvan je hier in dit topic al een paar afbeeldingen kan zien) en je kan hem daar ook configureren in donkergroen of fel geel.
Heb je al prijslijst voor België ?
En de extra korting bij forumleden ?
Voor een particulier blijft het een duur beestje EV.
Heb je al prijslijst voor België ?
En de extra korting bij forumleden ?
Voor een particulier blijft het een duur beestje EV.
Korting? En toen werd het stil bij de Jef, da's maar ne simpele marketeer, gene verkoper...
De enige prijzen die we nu kunnen meegeven, zijn beschikbaar op de pre-reservatiepagina op kia.com: https://worldwide.kia.com/eu/be/nl/ev6/reserve
By the way... reservatiekost is peanuts: 100 €
Helaas zo tevreden van onze huidige Kia EV dat het nog even zal duren voor een opvolger. Zo een EV6 mochten ze anders direct op mijn oprit komen zetten.
Heel sterk van Kia. De EV6 GT met 4WD en 584pk aan 64.990 euro als je bedenkt dat een huidige e-Niro 204 pk FWD in zijn topuitvoering catalogus aan 49.000 euro staat. Dan krijg je wel heel veel waar voor je geld met die nieuwe EV6 GT, ook in vergelijking met bepaalde concurrentie
Ik ben ook benieuwd naar de andere EV's van Kia, die er nog aan staan te komen.
Helaas zo tevreden van onze huidige Kia EV dat het nog even zal duren voor een opvolger. Zo een EV6 mochten ze anders direct op mijn oprit komen zetten.
Heel sterk van Kia. De EV6 GT met 4WD en 584pk aan 64.990 euro als je bedenkt dat een huidige e-Niro 204 pk FWD in zijn topuitvoering catalogus aan 49.000 euro staat. Dan krijg je wel heel veel waar voor je geld met die nieuwe EV6 GT, ook in vergelijking met bepaalde concurrentie
Voldoende rijbereik, betrouwbaarheid, prestaties, design... het is er allemaal. Nu nog een overheid met wat visie (utopie), de straten vol laadpalen en de batterijprijzen nog ietsje democratischer en dan staat de EV expansie met zo'n ambassadeurs zoals jij niets meer in de weg
Ik ben ook benieuwd naar de andere EV's van Kia, die er nog aan staan te komen.
Yes... Binnen 5 jaren zal de EV-teller in het Kia gamma op 11 modellen staan. Worden nog drukke tijden
Helaas zo tevreden van onze huidige Kia EV dat het nog even zal duren voor een opvolger. Zo een EV6 mochten ze anders direct op mijn oprit komen zetten.
Heel sterk van Kia. De EV6 GT met 4WD en 584pk aan 64.990 euro als je bedenkt dat een huidige e-Niro 204 pk FWD in zijn topuitvoering catalogus aan 49.000 euro staat. Dan krijg je wel heel veel waar voor je geld met die nieuwe EV6 GT, ook in vergelijking met bepaalde concurrentie
Ik ben ook benieuwd naar de andere EV's van Kia, die er nog aan staan te komen.
De GT is inderdaad vrij goed geprijsd. Maar nog wel in absolute prijs een hoog bedrag!
De goedkopere versie vind ik net wat te weinig vermogen hebben voor de prijs.
Voldoende rijbereik, betrouwbaarheid, prestaties, design... het is er allemaal. Nu nog een overheid met wat visie (utopie), de straten vol laadpalen en de batterijprijzen nog ietsje democratischer en dan staat de EV expansie met zo'n ambassadeurs zoals jij niets meer in de weg
Yes... Binnen 5 jaren zal de EV-teller in het Kia gamma op 11 modellen staan. Worden nog drukke tijden
Wat mij persoonlijk betreft, vind ik voor een groot gedeelte de fixatie op de aanschafprijs nog steeds een struikelblok bij vele EV's. Op dit ogenblik is er nog een klein beetje hulp van de (r)overheid in Vlaanderen, maar alle beetjes helpen.
Kia EV6 GT 585 pk : Belasting op de inverkeersstelling = 0, jaarlijkse verkeersbelasting = 0, basisprijs 64.990 euro
Merk X: 450 pk : belasting op de inverkeersstelling = 7111 euro, jaarlijkse verkeersbelasting = 966 euro, basisprijs 84.750 euro
Qua onderhoudskost zou een EV ook goedkoper moeten uitkomen dan een brandstofauto.
Als je de totaalkosten bekijkt, kom je (naar mijn mening) met een basis EV6 zelfs vandaag al goedkoper uit dan een vergelijkbare brandstof tegenhanger. Ik heb voor mezelf eens bij mijn vroeger lievelingsmerk een benzine geconfigureerd, in feite niks configuratie want heel basic en kwam al op 45.000 euro uit voor een 2 liter automaat met 184 pk (jaarlijks toch 350 euro verkeersbelasting ook). De basisuitrusting van de EV6 is daarbij een pak uitgebreider dan bij die andere auto. En zonder al met de EV6 gereden te hebben, ben ik nu al overtuigd dat die zelfs met minder vermogen een pak beter zal rijden dan de even dure, maar op papier iets krachtigere brandstof auto (onze huidige EV met 110 pk rijdt een pak vlotter dan mijn oude benzine 170 pk).
Particulier blijft de totaalprijs een smak geld, maar voor wat er wordt aangeboden is die voor mij al vergelijkbaar met het aanbod aan brandstof tegenhangers (terwijl een EV vroeger duidelijk een heel pak duurder was). Als de batterijen dan nog wat in prijs zouden zakken, zou een EV zelfs goedkoper in aanschaf kunnen geraken dan een brandstofversie.
Qua laadinfrastructuur is onze overheid naar gewoonte weer rijkelijk laat in actie geschoten en is beterschap nog toekomstmuziek. Maar voor diegenen die thuis of op het werk kunnen laden, biedt de autonomie van deze nieuwe KIA voor mij al een echt haalbaar alternatief voor een brandstofauto. In de meeste gevallen zal een volle batterij ruim volstaan voor de dagelijkse afstanden. En zelfs in andere gevallen is met enige planning een verdere afstand ook nog goed te doen (niet à la Test Aankoop op dagtrip vertrekken met een quasi lege batterij ).
En zonder al met de EV6 gereden te hebben, ben ik nu al overtuigd dat die zelfs met minder vermogen een pak beter zal rijden dan de even dure, maar op papier iets krachtigere brandstof auto (onze huidige EV met 110 pk rijdt een pak vlotter dan mijn oude benzine 170 pk).
Die pk's zeggen hier dan ook niet alles, we moeten vooral naar het koppel kijken. Dat heb je bij een ev onmiddellijk ter beschikking en is misschien ook nog wel hoger dan bij die benzinewagen.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Die pk's zeggen hier dan ook niet alles, we moeten vooral naar het koppel kijken. Dat heb je bij een ev onmiddellijk ter beschikking en is misschien ook nog wel hoger dan bij die benzinewagen.
Klopt. 110 pk en 260 Nm constant vanaf 1 t/min tegen 170 pk en piekkoppel van 220 Nm bij 4800 t/min. Verbruik is ook 'hetzelfde' in cijfers : de ene gemiddeld 12,6 kWh/100 km, de andere 12,6 liter/100 km.
( die 12,6 kWh/100 km zouden in liters uitgedrukt dan wel overeenkomen met 1,4 liter/100 km )
Maar daarom; een 'basis' EV6 met 170 pk en 350 Nm aan koppel zal voor veel mensen al vlot genoeg vooruit komen.
12,6 liter is toch wel veel, over wat voor auto ging dat dan?
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Kia EV6 GT 585 pk : Belasting op de inverkeersstelling = 0, jaarlijkse verkeersbelasting = 0, basisprijs 64.990 euro
Laat ze maar komen die drukke tijden
Ja , in het beste geval heb je hem binnen 2 jaar, eind 2022.
2 jaar in EV land is een eeuwigheid en dus te laat. Ik vergelijk het met de opkomst van de smartphone , Je betaalde toen 1000 euro voor een eerste smartphone en 2 jaar later had je er 1 voor 500 euro die 10 x sneller was.
Voor 65 K heb je binnen 2 jaar waarschijnlijk weer een pak beter en sneller en meer rijbereik.
Het lijkt me meer een statement van Kia en ook Mustang Mach E GT om te zeggen kijk we kunnen even snelle wagens maken als Porsche.
Vraag is of ze uberhaubt zelfs op de markt komen binnen 2 jaar.
Adder onder het gras : Hoelang gaat de verkeersbelasting op 0 blijven voor EV ?
585 pk is lekker, tenzij je plots terug ieder jaar 1000 euro moet gaan ophoesten na dat je hem 2 jaar in bezit hebt.
Het rood en blauw passen wel bij de auto vind ik, het geel vind ik wel iets minder.
Er zijn auto's waar geel wel een mooie kleur zou zijn, maar die zijn dan niet in het geel te krijgen.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Ja , in het beste geval heb je hem binnen 2 jaar, eind 2022.
2 jaar in EV land is een eeuwigheid en dus te laat. Ik vergelijk het met de opkomst van de smartphone , Je betaalde toen 1000 euro voor een eerste smartphone en 2 jaar later had je er 1 voor 500 euro die 10 x sneller was.
Voor 65 K heb je binnen 2 jaar waarschijnlijk weer een pak beter en sneller en meer rijbereik.
Het lijkt me meer een statement van Kia en ook Mustang Mach E GT om te zeggen kijk we kunnen even snelle wagens maken als Porsche.
Vraag is of ze uberhaubt zelfs op de markt komen binnen 2 jaar.
Adder onder het gras : Hoelang gaat de verkeersbelasting op 0 blijven voor EV ?
585 pk is lekker, tenzij je plots terug ieder jaar 1000 euro moet gaan ophoesten na dat je hem 2 jaar in bezit hebt.
Ik volgde de VW ID.3, die meer dan 2 jaar geleden was aangekondigd als de eerste elektrische auto voor het volk voor een prijs van minder dan 30.000 euro. Nu begin je pas de First Editions tegen te komen waarvoor de inschrijvers 40.000 euro moesten ophoesten. De e-Corsa die ik volgde kwam aardig in de buurt van 2 jaar tussen het moment dat je er voor kon inschrijven en de effectieve levering. En die was dan in het begin ook enkel te krijgen als meer uitgeruste First Edition met een prijskaartje flink boven de 30.000 euro.
En hoe lang kan je al de Tesla Model Y bestellen, waarvan nu nog steeds het productiebegin staat aangekondigd 'medio 2021'. Toen ik 2 jaar geleden test gereden heb met een Tesla model 3 die direct leverbaar was, stond die aan 54.000 euro. Vandaag vragen ze 56.990 euro voor hetzelfde model.
Er zijn nog wat voorbeelden, zoals de E-versies van Berlingo, Rifter die al aangekondigd zijn, maar waarschijnlijk ook leveringen eerder volgend jaar. Of een paar maanden geleden de aankondiging van een passagiersversie van de nieuwe Renault Kangoo, die dan nog later ook in een e-versie zal volgen. Renault toonde ook al conceptversies van een nieuwe Mégane en R5 full EV's, maar ten vroegste verkrijgbaar vanaf 2023. Mustang Mach-E hoor je al heel lang over, maar ik heb er nog geen enkele gezien in het straatbeeld.
De opkomst van de EV staat nog maar in zijn beginschoenen en mij lijken wachttijden van om en bij de 2 jaar tussen aankondiging en levering eerder regel dan uitzondering?
Dat van die verkeersbelasting en de BIV klopt. Dat kunnen ze op elk moment veranderen zoals ze willen. Maar zo lang er nog een mix bestaat van (tweedehands) brandstofmodellen en EV's acht ik de kans klein dat ze een EV even zwaar gaan belasten als een fossiele versie ( zolang ze tenminste beweren dat ze gaan voor een 'groene' fiscaliteit).
Dat die GT versies technologische uitstalramen zijn, klopt ook. Maar ik vermoed dat ook Kia en Mustang bij zijn verkoopcijfers niet mikt op hoge cijfers met die versies. Desondanks zullen die toch ook nog verkocht geraken, zeker in de fleetwereld, omdat je voor de prijs nu éénmaal veel terugkrijgt
Comment