Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota GR86 (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Toyota GR86 (2021)

    DEZE KOMT WÉL NAAR EUROPA!

    TOYOTA GR86 ONTHULD

    Deze geheel nieuwe Toyota GR86 is -je raadt het al – de opvolger van de GT86. In een wereld vol EV’s en SUV’s blijft de sportcoupé trouw aan het traditionele pretrecept van z’n voorganger. En ja: hij komt ook naar Europa! Highlights:

    • Opnieuw tweelingbroertje Subaru BRZ
    • Viercilinder boxermotor nu 2,4-liter groot
    • Komt ook naar Nederland en België

    De Toyota GR86 is in één oogopslag herkenbaar als de opvolger van de GT86. De basisvorm van de carrosserie is zelfs min of meer gelijk. Kijkend naar de daklijn, de zijruitpartij en de vouwen over het dak zouden we zelfs hebben gegokt op een stevige facelift, maar Toyota benadrukt dat de GR86 volledig nieuw is.


    Toyota GR86

    Met een lengte van 4.265 mm is de GR86 net even langer dan de GT86, die het bij 4.240 mm hield. Ook de wielbasis groeide iets, van 2.570 mm naar 2.575 mm. Het gewicht nam toe, maar met een verschil van 32 kg voor een totaal van 1.270 kg doet de Toyota GR86 het op dat vlak nog steeds heel netjes.

    Daar komt bij dat het vermogen een stukje hoger uitpakt dan voorheen. Daarmee beantwoordt Toyota eindelijk aan dé grote klacht over de voorganger, die het in alle gevallen bij 200 pk hield. Voor de Europese versie noemt Toyota formeel nog geen vermogenscijfers, maar voor de BRZ werd eerder 231 pk beloofd. Nog steeds geen schokkende hoeveelheid, maar wel genoeg om de 0-100-tijd te doen slinken van 7,4 naar 6,3 seconden.

    Opgeboorde boxer

    De Japanners (de boxermotor is natuurlijk meer de expertise van Subaru) krijgen dat niet voor elkaar met een modieuze turbo, maar simpelweg door de viercilinder wat op te boren. In plaats van een tweeliter huist er nu een 2,4-liter grote boxer onder de motorkap. Deze door Toyota D-4S gedoopte motor wordt af-fabriek gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat, waarbij dit uiteraard bij uitstek de auto is om voor de handbak te gaan.


    Toyota GR86

    De kracht van de GT86 was z’n leuke stuurgedrag. Toyota belooft dat de auto op dit punt nog eens is verbeterd, onder meer door de torsiestijfheid met 50 procent te verhogen. Ook is het dak nu van aluminium, wat het zwaartepunt nog wat verder naar beneden brengt. Minimaal verschil met BRZ

    We haalden ‘m al even aan: de in Japan reeds voorgestelde nieuwe Subaru BRZ. Die auto is opnieuw grotendeels gelijk aan de Toyota-versie en dus kan ook het uiterlijk van de GR86 geen verrassing meer worden genoemd. Aan de voorzijde blijft het verschil nu zelfs beperkt tot een anders ingedeelde voorbumper, waar de Subaru en de Toyota eerder tenminste nog een andere led-signatuur in de koplampen meekregen.

    Net als de Subaru oogt de GR86 rondom wat dikker dan voorheen, dankzij stevig uitgeklopte wielkasten en een stoere ‘kieuw’ direct achter de voorste wielkast. De grootste designrevolutie vindt plaats aan de achterkant. Verschillen met de Subaru BRZ zijn er opnieuw nauwelijks, maar met een ducktail-achtig kneepje in de klep, een nieuwe vorm voor de achterlichtunits en een naar de bumper verhuisde kentekenplaat is de GR86 hier wel meteen te onderscheiden van de GT86.

    Sportieve sfeer

    Het dashboard is net even anders, maar behoudt z’n functionele uitstraling. Het gaat bij de GR86 niet om luxe of design, maar om een fijne zitpositie, een sportieve sfeer en natuurlijk vooral het rijden. Het sportieve stuur lijkt alvast een prettig ding. De rest van het dash is rechtlijnig en traditioneel van opzet, met een vrij fors touchscreen en een digitaal instrumentarium.


    Toyota GR86

    Van GT naar GR

    Tot slot kan ook de naam niet onbesproken blijven. Het ‘GR’ in GR86 staat natuurlijk voor Gazoo Racing, de racetak die z’n initialen ook afstaat aan de Toyota GR Supra en de Toyota GR Yaris. Daarmee past de op zichzelf staande GR86 mooi in dat rijtje, terwijl de ‘86’ het verband met voorgangers GT86 en de Corolla AE86 uit de jaren tachtig duidelijk maakt. Officieel is het trouwens ‘Toyota GR 86’, maar omwille van de vindbaarheid laten wij die spatie achterwege.

    De Toyota GR86 komt naar Europa en dus ook naar Nederland en België. Meer dan dat weten we op dit moment nog niet, want Toyota bewaart introductiedata en prijzen voor een later moment.

    Bron: Autoweek
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2










    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      In tegenstelling tot de Subaru BRZ is deze dan toch voor Europa. Nice!





      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Niet zo een fan van de achterkant. Anders wel nice
        lets have some more member berries

        Comment


        • #5
          Heerlijk dat dit nog aangeboden wordt. Coupeetje met een atmo.

          Comment


          • #6
            De oude GT, vond ik nog wel een mooie auto, maar dit
            Nee, deze GR vind ik maar niks.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • #7






              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Vraag is wie er zit te wachten op een 2.4 boxer...nog wat hogere fiscale lasten.
                Ben ervan overtuigd dat die veel beter zou verkopen met de 1.6 turbo 260pk/360nm uit de Yaris GR.
                Maar de Europese markt boeit Toyota vrij weinig, dat is al vaak gebleken
                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                Comment


                • #9
                  edit

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                    Vraag is wie er zit te wachten op een 2.4 boxer...nog wat hogere fiscale lasten.
                    Ben ervan overtuigd dat die veel beter zou verkopen met de 1.6 turbo 260pk/360nm uit de Yaris GR.
                    Maar de Europese markt boeit Toyota vrij weinig, dat is al vaak gebleken
                    Wetende dat die 1.6 veel meer in huis heeft dan die 260pk.

                    Zou toch wel de combo zijn in een GR86. Gemiste kans.

                    Comment


                    • #11
                      Inderdaad fiscaal dood in België
                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                      Comment


                      • #12
                        Toch wel een lekker ding imo. Vergelijking met de voorganger GT86:















                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Toyota GR 86 (2021) Toyota GT86 (2019)
                          Hubraum 2.387 ccm 1.998 ccm
                          Leistung 173 kW (235 PS) 147 kW (200 PS)
                          maximales Drehmoment 250 Nm bei 3.700 U/min 205 Nm bei 6.400 - 6.600 U/min
                          Beschleunigung 0-100 km/h 6,3 Sek. 7,6 Sek.
                          Höchstgeschwindigkeit noch nicht bekannt 226 km/h


                          Toyota GR 86 (2021) Toyota GT86 (2019)
                          Länge 4.265 mm 4.240 mm
                          Breite 1.775 mm 1.775 mm
                          Höhe 1.310 mm 1.320 mm
                          Radstand 2.575 mm 2.570 mm
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Ik vond de GT knap. Ik vind hem wel nu al verouderd lijken.
                            Ik vind de GR knap. Ik denk wel dat hij ook snel verouderd zal ogen.

                            Comment


                            • #15
                              Maar hoe zalig is dat interieur zo zonder touchscreenbediening.

                              Comment


                              • #16
                                En een "normale" handrem
                                Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                                Audi S3 '02 sold => topic
                                Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                                Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                                Comment


                                • #17
                                  Zalige pure simpele drivers car, zoals je er eigenlijk geen meer ziet.

                                  Zou daar wel's een testrit mee willen doen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik zie deze graag. De cilinderinhoud doet hem wel serieus de das om ☹️

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk Berichten
                                      Ik zie deze graag. De cilinderinhoud doet hem wel serieus de das om ☹️
                                      Hier ten lande toch, naar 'goede' gewoonte

                                      Ik wil er ook wel eens een ritje mee maken, lekker ding toch

                                      New 2021 Toyota GR 86 - 1st Look (Interior, Exterior)




                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk Berichten
                                        Ik zie deze graag. De cilinderinhoud doet hem wel serieus de das om ☹️
                                        2.4 is nu ook niet onoverkomelijk.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X