Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi Q4 e-tron (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    In de media moet de paniek hoog worden gehouden, dat verkoopt en werkt

    (Niet dat't geen menselijk drama is en kan blijven escaleren)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      In de media moet de paniek hoog worden gehouden, dat verkoopt en werkt

      (Niet dat't geen menselijk drama is en kan blijven escaleren)


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
      Dat is enorm kort door de bocht.

      Als je de automotive markt een beetje kent, dan weet je dat de productie van auto's een zeer complex verhaal is met enorm veel toeleveranciers, en leveranciers van die toeleveranciers.
      Als er ergens een verstoring is, dan geraakt de hele ketting verstoord.
      Een ontbrekende ruitenwisser kan in het slechtste geval bij de dealer nog gemonteerd worden, maar een ontbrekende kabelboom is direct een productiestop...
      En zo zijn er tal van onderdelen.
      Als er boutjes van M8x40 ontbreken, dan vind je die wel, maar zowat 80% van de onderdelen zijn nogal specifiek.

      Dat toeschrijven aan 'paniek in de media' is kortzichtig.
      De vraag is enorm, denk je niet dat zowat alle fabrikanten proberen om hun leveringstermijnen in te korten en hun productie te verhogen? Dat levert direct omzet op, en automotive moet het hebben van volumes.

      Comment


      • #63
        We gaan barre tijden tegemoed wat betreft materialen... ik zit in een sector waar we veel staalproducten , elektronica , elektro motoren enz nodig hebben... wij hebben massa's werk maar geraken nauwelijks aan materiaal... heel veel onderdelen die vroeger op levertermijnen van 4 a 6 weken werden geleverd zitten nu tussen 8 en 12 maanden...
        Wat betreft staal is het nu zo dat de offertes die we binnen krijgen 2 tot 4 u geldig zijn . Oekraine en Rusland zijn goed voor 100mij kilo staalproductie op jaarbasis , West Europa doet samen 160mio maar de meeste basismaterialen ( slabs/billets ) komen ook vanuit regio Rusland/Oekraine waardoor er ineens een heel groot stuk op vandaag kompleet is weggevallen... momenteel is de staalprijs 50 a 60% hoger dan normaal... RVS is nog slechter mede door de nikkel ( of het gebrek daar aan ) ... Momenteel is het zelfs zo dat een aantal staalhandelaren en walserijen voor onbepaalde duur uit de markt aan het stappen zijn ... in 26 jaar in de stiel heb ik dat nog nooit of te nimmer meegemaakt...
        Ik heb ook een nieuwe A6 hybr in bestelling , LT op bestelbon staat op 11 maanden ... ik ga er van uit dat dit nog een half jaar langer zou kunnen worden ( waar ik in principe wel niet wakker van lig aangezien ik nu ook nog ene vrij jonge wagen rij, echter je zal maar op korte termijn een wagen nodig hebben... )

        Comment


        • #64
          Werk ook in de bouwsector als PM. Prijs isolatie met 35% gestegen. Aluminium is zelfs 6 keer hoger. Staalprijs 54%. Houtprijs ongeveer 50%. Na COVID deze war at Europe. En dan spreken we nog niet over de impact van de brandstofprijzen op vervoer en distributie. Ook daar komen verrekeningen. Vele online shops kunnen dat niet meer volhouden om gratis te blijven leveren. Overheadkosten worden te groot.
          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

          Comment


          • #65
            Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron - dubbeltest

            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #66
              ZO VER KOMT DE AUDI Q4 E-TRON IN DE PRAKTIJK

              400 KILOMETER ZIT ER IN

              De Audi Q4 e-tron is in bijna een jaar tijd drie keer een week lang getest. Daarmee hebben we en prima beeld van hoe ver deze elektrische Audi in de praktijk komt.

              De eerste keer dat we de Q4 e-tron wat langer reden was in het najaar van 2021. De auto verbleef een week bij ons omdat hij in een vergelijkende test zat met de Mercedes-Benz EQA 250. In die periode was het met 21 graden Celsius aangenaam nazomerweer en dat zien we aan het gemiddelde verbruik van 19,5 kWh/100 kilometer. We vermeldden bij die test een actieradius van 394 kilometer.


              In Duitsland reden we harder dan 100 km/h.

              305 kilometer ver op autobahn

              In het tweede optreden kon de Audi Q4 e-tron 40, die versie hebben we alleen nog maar gereden, echt aan de bak. We namen hem mee voor een reportage naar Ingolstadt, waarbij we uitzochten welk principe zich beter leent voor langere ritten: ev of waterstof? Dat verhaal heb je al kunnen lezen, maar we hebben er ook nog een vergelijkende test van gemaakt. Door de hogere snelheden in Duitsland ligt bij die test het gemiddelde verbruik op 26,4 kWh/100 kilometer. De temperatuur was 15 graden Celsius. Hoe ver komt de Q4 e-tron als het wat harder gaat dan 100 km/h? Wij kwamen uit op 305 kilometer.

              Audi Q4 e-tron ook als 35

              De fabrieksopgave van de Q4 e-tron 40 is 534 kilometer. Deze variant heeft een 204 pk sterke elektromotor. Er bestaat ook een Q4 e-tron 35, met 170 pk en een accucapaciteit van 55 kWh. Daarmee kom je volgens de WLTP-meting 349 kilometer ver.



              Wij kwamen in het gunstigste geval gemiddeld 421 kilometer ver op een acculading. Dat was in het voorjaar, toen de Audi Q4 e-tron 40 aantrad tegen een Volvo XC40 Recharge. Bij een temperatuur van 18 graden Celsius. Het gemiddelde verbruik tijdens die test was 18,0 kWh/100 kilometer.

              300 kilometer bij 0 graden

              Voor de waardes tijdens echte kou raadplegen we de reviews van Audi Q4-rijders, die hun ervaringen bijhouden op onze site. Deze rijder haalt bij temperaturen van 0 tot 5 graden een actieradius van 300 tot 325 kilometer op een acculading.

              De grootste afstand die we bij de praktijkervaringen tegenkomen is 450 kilometer op een lading. maar dat is dan wel bij kilometers die voornamelijk over 80 km/h-wegen zijn afgelegd.

              Bron: Autoweek




              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #67
                Die range testen worden dan ook nog eens op 80 km/h wegen gedaan zodat er toch een iets of wat fatsoenlijk resultaat uitkomt. Op de snelweg aan 120 km/h of wat sneller kom je er niet ver mee.

                Ik lees niet vaak het woord kilometervreter bij de EV's, dat valt wel op

                En dit dan, "In Duitsland reden we harder dan 100 km/h"

                Nu weet ik weer waarom ik al die karren voorbijsteek op de Autobahn en ik ben zelf al geen echte hardrijder
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #68
                  blijkbaar is er nog steeds maar 1 EV merk waarmee lange afstanden wel vlot afgelegd kunnen worden. Onlangs nog naar polen en terug gekard zonder problemen of onnodig tijdverlies.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                    blijkbaar is er nog steeds maar 1 EV merk waarmee lange afstanden wel vlot afgelegd kunnen worden. Onlangs nog naar polen en terug gekard zonder problemen of onnodig tijdverlies.
                    Je bent wat negatief denk ik.

                    Met een Tesla lukt dat inderdaad, maar het is zeker ook te doen met een eTron GT, ID4 - Enyaq - Q4, Kia EV6, Ioniq5, Taycan, EQE, EQS, i4, ...

                    Kijk in deze file maar eens naar de 1000km test resultaten.
                    Alles onder de 11h vind ik zeker aanvaardbaar.

                    Last edited by Tommie1; 23/08/2022, 12:58.

                    Comment


                    • #70
                      ocharme toch al die mensen die verplicht worden tot leasen en binnenkort niet meer op conge met de wagen kunnen

                      terwijl de rest gewoon relaxed kan reizen

                      Comment


                      • #71
                        Ironisch? Of meen je dit nu?

                        Comment


                        • #72
                          wat denk je zelf?

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            wat denk je zelf?
                            Ach, te veel op twitter gezeten... ik verwonder me nergens meer over.

                            Op elke bericht over een EV komen er steevast een paar comments als: Als ik electrisch wil rijden ga ik wel op de botsauto's zitten... Of... voor electrisch rijden is er geen stroom. En "In de winter geraak je nog niet tot aan de kerk" of "pas als ik in 3 minuten kan laden voor 1000km zal ik er eens naar kijken...

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                              Je bent wat negatief denk ik.

                              Met een Tesla lukt dat inderdaad, maar het is zeker ook te doen met een eTron GT, ID4 - Enyaq - Q4, Kia EV6, Ioniq5, Taycan, EQE, EQS, i4, ...

                              Kijk in deze file maar eens naar de 1000km test resultaten.
                              Alles onder de 11h vind ik zeker aanvaardbaar.

                              https://docs.google.com/spreadsheets...gjE/edit#gid=0
                              Ja, als je overal werkende snelladers vindt.
                              In noord-frankrijk (en veel andere regio's in europa) is er eigenlijk onvoldoende dekking van ionity / fastned.
                              En tel daar het hogere verbruik bij...
                              je zit dan toch constant met de stress of je er wel geraakt. je zit met een halfvolle batterij, de range is plots minder dan wat de boordcomputer ingeschat heeft door tegenwind of golvend relief en de volgende lader is 150 km verder. dan arriveer je met geknepen billen en de snellader geeft er na een minuut de brui aan.
                              been there done that, met een kia EV6 om 1u 's nachts onderweg naar huis in Reims.

                              btw, als ik kijk naar die 1000 km challenge... er zijn veel wagens met een nog aanvaardbare tijd, maar als je ziet, 9u20 voor een model 3, en veel wagens die toch 1 a 2 uur langer er over doen, dat is toch wel een groot verschil in laadtijd, want in feite laad je dan 2 a 3 uur ipv een dik uur ofzo in totaal, dus dubbel zo veel tijdverlies.

                              Even gekeken op ABRP, van gent naar marseille , 1076 km. met tesla model 3 LR AWD 1u04 oplaadtijd in 4 stops, met Audi Q4 50 quattro 2u18 oplaadtijd in 6 stops (er vanuit gaande dat alle laders werken).
                              Last edited by sunking; 23/08/2022, 14:08.

                              Comment


                              • #75
                                Het feit dat zowat dit ganse topic over "range" gaat, zegt al voldoende , denk ik.

                                Het blijft gewoon een thema, wat nog niet helemaal op punt staat.

                                Is het doenbaar? Uiteraard.
                                Maar zeggen dat het zo makkelijk en handig is, als met een IC motor rijden, is momenteel zeker niet correct volgens mij.

                                Ik heb zelf enkel nog maar korte ritjes gedaan met een EV (model 3 en Enyaq) en vond beide auto's heerlijk rijden.
                                Maar mezelf kennende, zou ik echt nog wel met range anxiety zitten momenteel, moest ik mij eentje aanschaffen.

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                  Het feit dat zowat dit ganse topic over "range" gaat, zegt al voldoende , denk ik.

                                  Het blijft gewoon een thema, wat nog niet helemaal op punt staat.

                                  Is het doenbaar? Uiteraard.
                                  Maar zeggen dat het zo makkelijk en handig is, als met een IC motor rijden, is momenteel zeker niet correct volgens mij.

                                  Ik heb zelf enkel nog maar korte ritjes gedaan met een EV (model 3 en Enyaq) en vond beide auto's heerlijk rijden.
                                  Maar mezelf kennende, zou ik echt nog wel met range anxiety zitten momenteel, moest ik mij eentje aanschaffen.
                                  bij een model 3 vind ik het echt nog nauwelijks een punt. toch al veel roadtrips mee gedaan op 2 jaar tijd, en wintersport.. mijn buurman (portugees) heeft er een en rijdt er soms mee naar portugal en vindt het geweldig. ok een diesel tank vullen en 1000 km rijden is natuurlijk iets sneller (je moet nog steeds stoppen om te eten en plassen) maar je hebt dan weer niet het comfort van elektrische aandrijving wat toch ook een rol speelt op lange afstand (stilte, prestaties).
                                  Last edited by sunking; 23/08/2022, 14:23.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Bij mij zou niet eens het laden een punt zijn, maar ik merk toch wel dat je écht niet aan 130 plus moet gaan rijden om niet heel snel door je batterij heen te zijn.

                                    Ook al minder een issue dan vroeger in mijn geval, maar voorlopig ga ik bij mijn volgende leaser toch nog voor en PHEV, ook gewoon omdat het nu nog kan, eerlijk gezegd.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                      Bij mij zou niet eens het laden een punt zijn, maar ik merk toch wel dat je écht niet aan 130 plus moet gaan rijden om niet heel snel door je batterij heen te zijn.

                                      Ook al minder een issue dan vroeger in mijn geval, maar voorlopig ga ik bij mijn volgende leaser toch nog voor en PHEV, ook gewoon omdat het nu nog kan, eerlijk gezegd.
                                      ik heb al gehoord van werknemers waarbij hun brandstofverbruik in 't oog wordt gehouden en ze onder de 5 liter moeten blijven. op buitenlandse reizen moeten ze dan om de 100 km hun batterij laden want met lege batterij verbruiken ze 8 liter.

                                      ik rijd in frankrijk gewoon 130 waar het mag en in duisland 150 als er geen limiet is (want da's het maximum dat de autopilot kan). da's nog altijd rapper uiteindelijk dan trager rijden en minder op te hoeven laden.

                                      wil je 200 knallen dan is het iets anders maar wat gaat je PHEV dan verbruiken? dat wil ik ook niet weten.
                                      Last edited by sunking; 23/08/2022, 14:24.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                        Bij mij zou niet eens het laden een punt zijn, maar ik merk toch wel dat je écht niet aan 130 plus moet gaan rijden om niet heel snel door je batterij heen te zijn.

                                        Ook al minder een issue dan vroeger in mijn geval, maar voorlopig ga ik bij mijn volgende leaser toch nog voor en PHEV, ook gewoon omdat het nu nog kan, eerlijk gezegd.
                                        Tja, hoe veel plaatsen zijn er nog waar je bijna 200km aan een stuk 130 km/h kan rijden?
                                        Je hebt files, werken, snelheidsbeperkingen etc..

                                        Ik reed vroeger regelmatig naar Hannover vanuit Mechelen, dat is 470km.
                                        In B en NL (via Venlo) rij ik gewoon de max snelheid +5 à 10 km/h, en in Duitsland zo snel als veilig kan, dus ook 200+ als er minstens 2 vakken vrij zijn.
                                        Zelfs als ik die rit deed zonder stoppen (madness, maar ja...), dan geraakte ik vrijwel nooit aan een gemiddelde boven de 120, en dan zaten er langere stukken aan 180 en pieken tot 230 bij.
                                        Doe je het rustig... go with the flow tot max 150, dan scheelt dat 5-10 minuten.
                                        De trend over de laatste jaren is gewoon dalend, ooit heb ik dat traject gedaan in 3h40min, maar dat is echt lang geleden en met een pak minder camera's langs de weg.

                                        Nu mag je gelukkig zijn als je op autostrade een gemiddelde van 100-110 haalt en dan valt de range van een EV echt wel mee.

                                        Ik rij zelf nog geen EV, maar een collega doet dat traject regelmatig met zijn Tesla 3 LR. Zijn strategie is simpel. Vertrekken met een batterij op 100%, navigeren met de Tesla navi. En dan telkens het laatste stuk voor de SUC gaat hij sneller rijden (waar het kan) en houdt hij de voorspelde batterijstatus bij aankomst in de gaten. Zo lang dat boven de 5% zit, gaat hij door.

                                        Dat lukt prima. Hij is amper langer onderweg, en komt een stuk ontspannener aan.
                                        Dikwijls is zijn hamburger of koffie nog niet op en is de batterij al vol.



                                        Comment


                                        • #80
                                          Zo gaat dat bij mij ook

                                          Comment

                                          Working...
                                          X