EQB![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bron + info [www.autoexpress.co.uk] |
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mercedes EQB (2021)
Collapse
X
-
GROTE BROER VAN DE EQA
MERCEDES-BENZ EQB: ELEKTRISCHE GLB EIND DIT JAAR OP DE MARKT
Aan de vooravond van Auto Shanghai presenteert Mercedes-Benz de elektrische EQB. De EQB is de volledig elektrische versie van de GLB en dat betekent dat het modellenaanbod van Mercedes-Benz een elektrische zevenzitter rijker is. De EQB is vooralsnog alleen in Chinese trim gepresenteerd, maar komt ook naar Europa. De voor de Europese markt bestemde versie van de elektrische Mercedes-Benz EQB volgt later dit jaar. In Nederland komt de elektrische EQB eind dit jaar op de markt.
De nieuwe EQB schitter straks naast het hagelnieuwe elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz, de EQS, op de beursvloer van Sjanghai. Waar de EQS een in de basis als elektrisch auto is ontwikkeld en dus een dedicated elektrisch model is, is de EQB dat niet. De EQB deelt zijn platform namelijk met de GLB op dezelfde wijze dat de elektrische EQA gebaseerd is op de GLA. Net als onder de GLA, EQA en GLB zit onder de met EQ-details doorspekte koets van de EQB dus het MFA2-platform dat in de basis ook geschikt is voor verbrandingsmotoren.
Mercedes-Benz EQB
We beginnen met het uiterlijk van de EQB. Hoewel de buitenkant van de elektrische SUV vooral overeenkomt met dat van de GLB, heeft Mercedes-Benz z'n nieuwe EV toch een deels eigen gezicht gegeven. De relatief kleine vierkante koplampen van de GLB hebben het veld moeten ruimen. In plaats daarvan heeft de GLB Net als z'n elektrische kleinere broer, de EQA, heeft de GLB een front met plattere en bredere kijkers die aan elkaar zijn geknoopt door een ledstrip. Onder die ledstrip zit een dichte, hoogglans zwarte plat dat als een soort masker fungeert. Ook de achterkant van de GLB vertoont overeenkomsten met die van de GLA. Ook hier dus vrij platte achterlichten die net als de verlichting aan de voorkant dankzij een brede rode strip min of meer uit één geheel lijkt te bestaan. De kentekenplaat verhuist een verdieping omlaag en zit in tegenstelling tot bij de GLB niet in het midden van de achterklep, maar in de achterbumper. De EQB is 4,68 meter lang en is daarmee dankzij afwijkend bumperwerk enkele centimeters langer dan de GLB.
De EQB zoals die nu in China is gepresenteerd en door de joint-venture Beijing Benz Automotive wordt gebouwd, heeft een 292 pk sterke elektrische aandrijflijn. In Europa komt de EQB in ieder geval beschikbaar met voor- en vierwielaandrijving. Mercedes-Benz maakt al melding van "[...] meer dan 272 pk sterke versies". De accucapaciteit bedraagt in Europa straks 66,5 kWh. Daarmee is het accupakket net zo groot als in de EQA. De EQA is beschikbaar als 190 pk en 375 Nm sterke 250. We mikken er op dat ook de EQB zo'n 250-versie krijgt. Daarnaast spreekt het merk al van een 350-variant. Mogelijk is dit de 272 pk sterke smaak. Die EQB 350 4Matic komt in ieder geval 419 WLTP-kilometers ver op een lading. Het accupakket is met wisselstroom (AC) met een laadvermogen van tot 11 kW op te laden. Snelladen kan met een laadvermogen van maximaal 100 kW.
Mercedes-Benz EQB
Net als de GLB komt de EQB beschikbaar als vijf- en als zevenzitter. De bagageruimte van de vijfzitsversie meet 495 liter, die van de zevenzitter 465 liter. Gooi je de achterbank plat, dan kun je in de vijf- en zevenzitter respectievelijk 1.710 liter en 1.620 liter meezeulen. Optioneel levert Mercedes-Benz de EQB met een over 14 centimeter verschuifbare tweede zitrij. Hiermee valt de bagageruimte met tot 190 liter te vergroten. Het interieur van de EQB zorgt voor weinig verrassingen, het komt immers overeen met dat van de GLB.
De in Europa te verkopen EQB rolt later dit jaar in Hongarije van de band. Prijzen en uitgebreide technische specificaties volgen in aanloop naar de marktintroductie die tegen het eind van dit jaar plaatsvindt.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
MEER MOTORVERSIES OP KOMST
ELEKTRISCHE MERCEDES-BENZ EQB VOOR EUROPA
Mercedes-Benz heeft de stortkokers waarmee het autoland overlaadt met groot nieuws nog niet dichtgedraaid. Zo weten we nu meer over de volledig elektrische EQB die dit jaar op de Europese markt komt. Die elektrische cross-over wordt in ieder geval leverbaar met twee elektrische aandrijflijnen.
In april dit jaar presenteerde Mercedes-Benz tijdens Auto Shanghai de EQB, in feite een volledig elektrische versie van de GLB met een typisch EQ-front en een afwijkende achterzijde. Tijdens die internationale lancering gaf Mercedes-Benz al de eerste informatie over de aandrijflijnen vrij. Zo zou de voor de Chinese markt bestemde EQB in China in ieder geval leverbaar worden met een 292 pk sterke aandrijflijn. Tijdens de IAA van München geeft Mercedes-Benz meer informatie over de aandrijflijnen in de Europese EQB.
Hij komt in Europa in ieder geval als EQB 300 4Matic op de markt. De Mercedes-Benz EQB 300 4Matic krijgt twee elektromotoren die samen 230 pk en 390 Nm sterk zijn. Een stap daarboven staat de EQB 350 4Matic, een 292 pk en 520 Nm leverende variant. Beide versies komen 419 kilometer ver op hun 66,5 kWh accupakket. De EQB 300 4Matic sprint in 8 tellen naar 100 km/h, de EQB 350 4Matic klaart dat klusje in 6,2 seconden en is daarmee fors rapper. Van zowel de EQB 300 als 350 ligt de topsnelheid op 160 km/h. Aan een snellader is het accupakket met een laadvermogen van 100 kWh weer vol te pompen. Mercedes-Benz meldt daarnaast dat er ook een voorwielaangedreven versie komt én dat het een speciale long range-variant in het vat heeft zitten. De kleinere elektrische EQA is er ook als 250 met 190 pk en 375 Nm krachtige elektromotor op de vooras. Kijk niet gek op als de EQB dus ook als 190 pk EQB 250 leverbaar wordt.
De Europese EQB heeft dezelfde afmetingen als de eerder dit jaar in China gepresenteerde versie. Dat betekent dat de elektrische cross-over 4,68 meter lang is en een wielbasis heeft van 2,83 meter. De EQB biedt plaats aan vijf of zeven inzittenden en rolt straks van de band in Kecskemét in Hongarije. De bagageruimte van de vijfzitter is 495 tot 1.710 liter groot. In de versie met zeven zitplaatsen moet je vanwege de derde zitrij genoegen nemen met een alsnog meer dan bruikbare 465 tot 1.620 liter. Prijzen zijn er nog niet.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenDie range is toch weer maar belabberd, voor dat geld, vind ik.
Als ik hem IRL zie valt hij me toch ook altijd een beetje tegen qua lijn.
De verhoudingen kloppen precies niet op één of andere manier.
Moet wel zeggen dat ik hem in 't echt niet zo lelijk (vooral die kont) vind als op sommige foto's. Grootste minpunt is inderdaad wel die range. Wordt mijn eerste EV en ik ben nu al aan het piekeren hoe we onze vakantietrips gaan moeten plannen met een volgestouwde auto LOL. Een ander minpunt is de kostprijs, maar in lease valt die dan weer goed mee. Ik kan een 350 bijna full-option speccen met een prijs die een paar duizend euro boven een basis BMW iX3 komt, terwijl die iX3 niet eens binnen het leasebudget past.
- Likes 1
Comment
-
Wagen is ondertussen ook al enkele weken besteld. EQB 350 Luxury Line in kosmoszwart met bijna alle opties. Enkel het Mercedes Innovation Pack moest ik laten vallen omdat de totaalprijs dan in een hogere schijf viel waardoor ook de verzekering omhoog ging en ik meer ging moeten bijbetalen dan dat de optie kost *facepalm*. Achteraf gezien beter de 300 genomen mét deze optie er wel bij, maar het moest ineens allemaal snel gaan. Achteraf overigens ook gemerkt dat de optionele 3de zitrij vreemd genoeg de leaseprijs deed zakken, maar heb die nooit overwogen omdat ik die niet nodig heb en je daarbij kofferruimte verliest.
Nu nog afwachten wanneer die geleverd gaat worden. Verkoper zei dat dat wellicht al in september zou zijn, maar van de leasing kreeg ik te horen eind december. Ook opvallend is dat ik die nu nog altijd geen enkele keer op de weg gespot heb. EQA's en EQC's in overvloed en ook al EQE en EQS enkele keren gezien, maar de EQB lijkt een zeldzame soort :p. Op het werk is het anders wel een populaire keuze, maar ja, voor wie veel plaatsen nodig heeft is er al geen alternatief, en wie Mercedes wil rijden is zelfs beter af dan met een EQA die in leasing even duur blijkt.
Comment
Comment