Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kia Sportage (2022)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Kia Sportage (2022)

EXPRESSIEF

NIEUWE KIA SPORTAGE UITGEBREID IN BEELD

Kia heeft de eerste foto's vrijgegeven van de nieuwe Sportage. De vierde generatie Kia Sportage is al vanbinnen én vanbuiten te zien, al houdt Kia uitgebreide technische gegevens nog even onder de pet. Over het uiterlijk van de nieuwe Sportage valt in ieder geval genoeg te zeggen.

In het land van autodesign lijkt momenteel een stevige barokwind te waaien. Auto's worden meer dan geregeld bombastisch vormgegeven, vol extravagante lijnen en visueel drama. Hoewel Kia in mindere mate dan zustermerk Hyundai een zeer uitgesproken designpad bewandelt, komt het merk met auto's als de uitgesproken EV6 behoorlijk expressief uit de hoek. Dat het allemaal nog een tandje intenser kan, bewijst Kia met deze volledig nieuwe vierde generatie Sportage.

De Sportage die momenteel nog bij de Kia-dealers staat, is daar sinds 2015 te vinden. Die vierde generatie Sportage wordt opgevolgd door een wel heel uitgesproken model. De nieuwe Kia Sportage is net als de reeds genoemde EV6 getekend volgens Kia's 'Opposites United'-designfilosofie. Dat klinkt natuurlijk als fraaie PR-praat, maar van dat Kia werk heeft gemaakt van de nieuwe Sportage is ontegenzeggelijk.

De visuele attractie van de nieuwe Sportage is z'n voorkant. Kia geeft de nieuwe vijfde generatie Sportage een immense grille, een zwart ornament dat aan weerszijden wordt geflankeerd door opvallende boemerangvormige units waarin de leddagrijverlichting is ondergebracht. Die haakvormige verlichting wordt opgevuld door de daadwerkelijke koplampunits. Ook van opzij bezien lijkt de nieuwe Sportage in niets meer op het uitgaande model. Kia geeft de nieuwe Sportage een sterk oplopende schouderlijn die in de D-stijl optisch samensmelt met een zilverkleurig sierdeel. Het dak is voor het eerst ook in het zwart uit te voeren. Ook de verlichting aan de achterkant is lekker expressief. De achterlichten lopen naar buiten toe iets omlaag af en hebben een uitlopertje op de flanken. De units zelf worden optisch aan elkaar geknoopt door een zwarte kunststof strip. Voor het eerst in de Sportage-geschiedenis komt er ook een stoerder aangeklede X-Line-versie van beschikbaar. De naam X-Line kennen we al van onder meer de Picanto. De Sportage X-Line heeft onder meer afwijkend bumperwerk en dakdragers.

Het interieur van de nieuwe Kia Sportage oogt robuust en modern. Achter het stuurwiel - inclusief nieuw Kia-logo - zit een groot paneel waarin het digitale instrumentarium en het scherm van het infotainmentsysteem zijn ondergebracht, Aan weerszijden ervan zitten opvallend gevormde ventilatieroosters waarvan het exemplaar voor de bijrijder de rest van het dashboard in de breedte opvult.

Zoals gezegd houdt Kia uitgebreide informatie nog onder de pet. Wat techniek betreft lijkt de nieuwe Kia Sportage ongetwijfeld veel op onlangs vernieuwde Tucson van Hyundai. Reken op een hybride aandrijflijn, maar ook op een plug-in hybride en mild-hybride variant. Kia zegt binnenkort al meer informatie vrij te geven.

Bron: Autoweek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Prachtige wagen maar nog niet overtuigd van de voorkant. Ik zal 'm eerst irl moeten zien.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

2022 Kia Sportage - Interior and Exterior

Comment

Concurrent van de Tucson. Ligt wat in dezelfde lijn.
        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
          Concurrent van de Tucson. Ligt wat in dezelfde lijn.
          Het zijn dan ook 2 zusterfirma's, zelfde techniek.

Comment

Heel mooi.
            Ik heb de huidige altijd een misser gevonden. Je ziet hem ook veel minder rijden dan z'n voorganger.
            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Comment

Ik weet het niet. Raar.
                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Comment

Oei, neen. Doe mij maar een Tucson dan. (Sorry Jef) maar die EV6 vind ik dan wel weer mooi.
                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                      Oei, neen. Doe mij maar een Tucson dan. (Sorry Jef)
                      Nobody's perfect
                      Front kan misschien nogal polariserend overkomen...
                      Maar ik herinner mij uit een relatief recent maar vaag verleden dat zelfs Lexus is erin geslaagd is om nog een paar auto's te verkopen sinds die Darth Vader neus.
                      Last edited by jef; 12/07/2021, 18:34.

Comment

Er zit zowel vooraan als achteraan een ferm kleurverschil tussen de bumper en de rest van het koetswerk op die laatste twee foto's. Zou dat de bedoeling zijn? Maakt dit lelijke eendje niet meteen mooier.

Comment

Dat lijkt me een witte auto met grijze bumpers, achterklep en spiegels ....
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Comment

De nieuwe Tucson vind ik een pak mooier, zowel langs binnen als buiten. Dat lange scherm op het dashboard lijkt er eerder bijgeplakt op het einde van de ontwikkelfase. Het radiatorrooster rechts sluit er dan wel mooi op aan, het scherm zelf lijkt misplaatst. Voor de rest zou ik, als klant (bij eender welk automerk), een optie willen zien om nergens pianolak in het interieur te hebben. Als je er één keer scheef naar kijkt, staan er al krassen op.

Comment

Persoonlijke voorkeur voor de ´lange’ versie, maar Europa zou enkel de korte versie krijgen?

Comment

OOK ALS PLUG-IN HYBRIDE

EUROPESE KIA SPORTAGE DEBUTEERT TIJDENS IAA

De IAA van München is het podium waarop Kia de Europese versie van de geheel nieuwe Sportage presenteert. De SUV debuteert dan direct als plug-in hybride.

Medio dit jaar gaf Kia de eerste foto's van de internationale versie van de nieuwe Sportage vrij. Tijdens de IAA van München, die in de eerste week van september zijn poorten opent, beleeft de SUV zijn debuut.

Volgens Kia is het voor het eerst dat het met een volledig op de Europese markt toegespitste Sportage komt. Het betreft in ieder geval niet de lange versie die al online zijn rondes maakt. Ook de Hyundai Tucson, het zustermodel van de Kia Sportage, kent een korte en een lange variant. De lange Tucson heeft net als de lange uitvoering van de nieuwe Sportage een wielbasis van 2,76 meter en is zo'n 4,65 meter lang. We mikken erop dat de Europese Sportage zo'n 4,5 meter lang is en een wielbasis van 2,68 meter krijgt.

De voor Europa bestemde Sportage krijgt onder meer een 180 pk 1.6 T-GDI en een 186 pk 2.0 dieselmotor. Kia geeft al aan dat het model in ieder geval ook als plug-in hybride op de markt komt. Over die versie zegt Kia dat -ie een 90 pk elektromotor en een 13,8 kWh accupakket krijgt. De plug-in hybride Hyundai Tucson heeft hetzelfde accupakket en een evenzo krachtige elektromotor. We gaan er derhalve vanuit dat de verbrandingsmotor in de Sportage PHEV net als die van de Tucson PHEV een 1.6 T-GDI is die het systeemvermogen op 265 pk en 350 Nm brengt. Ter indicatie: de plug-in hybride Tucson komt 62 kilometer ver op één acculading.

Ongetwijfeld komt de nieuwe Sportage net als de Tucson ook met een 150 pk mild-hybride 1.6 T-GDI en met een 180 pk sterke reguliere hybride aandrijflijn. Begin september weten we alles over de nieuwe Kia Sportage.

Comment

Wil deze dringend eens IRL zien. Moet echt wennen aan die voorkant maar dat valt misschien toch beter mee dan op foto's.

Comment

2022 Kia Sportage Exterior & Interior | Walkaround

Comment

Die afkeer voor de voorkant is bij mij toch al flink aan het wegebben.
                                        Wat een knappe auto is dit!
                                        Ik verkies voorlopig deze boven z’n hyundai broertje, die mij toch net iets te gekunsteld is.

Comment

Working...
                                        X