Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kia Sportage (2022)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
    Die afkeer voor de voorkant is bij mij toch al flink aan het wegebben.
    Wat een knappe auto is dit!
    Ik verkies voorlopig deze boven z’n hyundai broertje, die mij toch net iets te gekunsteld is.
    Idem hier, denk dat ik 'm nog enkel eens irl moet zien om helemaal overtuigd te raken.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

The all-new Kia Sportage Unveil | European Premiere

Afspraak woensdag om 11u voor de geïnteresseerden

Comment

Eerste kennismaking - Kia Sportage

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Niet Schrikken! Dit is de nieuwe Kia Sportage (en hij is goed!) | HUGE Car Guy

Comment

Dit is de Kia Sportage (2022) en dit moet je erover weten | Autovisie

Comment

The all-new Kia Sportage | Product Walk Around

Comment

Prachtige kleur! Design moet wennen maar hoe meer ik hem zie hoe mooier ik hem begin te vinden
                2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

Comment

NU VOOR EUROPA!

NIEUWE KIA SPORTAGE: DIRECT ALS PLUG-IN HYBRIDE

Aan de vooravond van de IAA van München heeft Kia de voor de Europese markt bestemde versie van de nieuwe Sportage onthuld. De verse Koreaan komt nog voor het eind van het jaar hier op de markt en is dan niet alleen als mild-hybride en als reguliere hybride, maar ook als plug-in hybride leverbaar. Highlights

• 'Korte' Sportage speciaal voor Europa
                  • Ruimer dan voorganger
                  • Als mild-hybride, hybride én als plug-in hybride

Eerder dit jaar liet Kia de eerste foto's van de nieuwe vijfde generatie Sportage zien. Voor het eerst in het bijna dertigjarige bestaan van de Sportage-lijn heeft Kia een specifiek voor de Europese markt bestemde variant ontwikkeld. Het design van die Sportage lijkt uiteraard sterk op dat van het reeds bekende model, al is de Europese uitvoering veel korter.

De medio dit jaar gepresenteerde internationale Sportage is 4,66 meter lang en heeft een wielbasis van 2,76 meter. De Europese Sportage die in dit artikel de hoofdrol speelt, is met zijn totale wagenlengte van 4,52 meter 14 centimeter korter dan zijn internationale broer en 4 centimeter langer dan zijn voorganger. Daarnaast is de wielbasis van de Europese Sportage met 2,68 meter op een haar na 8 centimeter korter dan de al bekende langere variant. Aan interieurruimte is echter geen gebrek. De bagageruimte bedraagt 587 liter, gooi je de achterbank plat, dan kun je tot 1.776 liter aan spul meezeulen. De beenruimte op de achterbank bedraagt een indrukwekkende 99,6 centimeter.

Kia Sportage

Design

Zoals gezegd zal niemand bij het zien van de Europese Kia Sportage van zijn stoel vallen van verbazing. Dat is de auto zelf niet aan te rekenen, de Sportage is en blijft namelijk een lekker eigenwijze verschijning. De kleine verrassingsfactor heeft te maken het het feit dat we de lange Sportage al even kennen. Ook bij het model dat naar hier komt, is het front de grote visuele attractie. De Sportage heeft een brede, zwarte en richting de zijkant toe dichte grille die wordt geflankeerd door grote boemerangvormige led-dagrijverlichting. De haakvorm wordt opgevuld door de daadwerkelijke ledkoplampen. Ook van opzij bezien herken je niets meer van de uitgaande Sportage. De nieuwe Sportage heeft namelijk een nadrukkelijk oplopende schouderlijn die overloopt in een eigenwijze C-stijl. De schouderlijn 'verspringt' hier doordat de scheidslijn tussen de carosseriekleur en het in contrasterende kleur uitgevoerde dak zich iets hoger bevindt. Juist met deze C-stijl onderscheidt de Europese Sportage zich van zijn langere broer. Die heeft immers een derde zijruitje en daardoor een D-stijl. Achterop zitten led-achterlichten, die via een zwarte kunststof strip visueel aan elkaar zijn geknoopt. Mooi of niet, ongeïnspireerd kun je deze Kia niet nomen. Het is na de elektrische EV6 de tweede Kia die volgens de Opposites United-designtaal is getekend.

Kia Sportage

Interieur en gadgets

De werkplek van de Kia Sportage is minder bombastisch vormgegeven dan zijn verpakking. Het geheel oogt dankzij de semi-verticale ventilatieroosters en voornamelijk horizontale lijnen robuust en modern. Het in een breed gebogen paneel met elkaar versmolten instrumentarium draagt daar nadrukkelijk aan bij, evenals het infotainmentscherm. Zowel de digitale klokkenwinkel als het infotainmentdisplay heeft een diameter van 12,3 inch. De software is met behulp van zogenoemde 'over-the-air' (OTA)-updates actueel te houden.

Kia Sportage

Geen nieuw model zonder een een uitgebreide lijst passieve en actieve veiligheidssystemen. Zo heeft Kia onder het kopje DriveWise systemen ondergebracht als Forward Collision-Avoidance System met Junction Turning. Dit systeem moet aanrijdingen met tegemoetkomend verkeer bij linksafslaan op kruispunten voorkomen. Daarnaast is Smart Cruise Control (NSCC) standaard, uitgebreide cruisecontrol die is gekoppeld aan het navigatiesysteem. De Sportage met NSCC ingeschakeld remt bijvoorbeeld voor bochten. Ook systemen als Remote Smart Parking Assist, waarmee je je auto op afstand kunt parkeren, en Rear- en Surround View Monitor ontbreken niet. Ook nieuw voor de Sportage: adaptieve dempers en de Terrain Mode-rijmodus.

Motoren

Ongeacht welke aandrijflijn je kiest, is de Sportage altijd geëlektrificeerd. Zo begint de motorenlijst met een 150 pk en 250 Nm sterke mild-hybride 1.6 T-GDI-benzinemotor, gekoppeld aan voorwielaandrijving. Aan welke transmissies die krachtbron is gekoppeld, vermeldt Kia niet. De technisch vergelijkbare Hyundai Tucson is met deze motorisering verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak en met een zeventraps automaat. Een stap boven de mild-hybride motorversie staat de tevens voorwielaangedreven Sportage Hybrid. Die heeft een 180 pk sterke 1.6 T-GDI benzinemotor aan boord, die is gekoppeld aan een 60 pk en 265 Nm sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 230 pk en 350 Nm. De Hybrid heeft een 1,49 kWh accu.

Kia Sportage

De krachtigste uitvoering is de vierwielaangedreven Sportage Plug-in Hybrid. Deze heeft net als de Hybrid een 180 pk benzinemotor, maar het systeemvermogen komt door een krachtigere (91 pk) elektromotor uit op 265 pk en 350 Nm. Het accupakket van de plug-in hybride Sportage is 13,8 kWh groot. Hoe ver de Kia daarmee komt, houdt het merk nog even onder de pet. De Hyundai Tucson PHEV die dezelfde aandrijflijn heeft, perst 62 kilometer uit zijn accupakket.

Comment

5 generaties:

Comment

Binnen anderhalf jaar zal de facelift versie er al zijn zeker?

Comment

Straf wel hoe Kia dit model iedere keer een compleet nieuwe look heeft.
                        Er zijn andere merken...
                        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Kia Sportage (2021) | Erster Check im neuen Sportage

Comment

Kia Sportage (2022), exclusieve sneak preview!

Comment

Comment

2022 Kia Sportage (2021) - Weltpremiere

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                                  Straf wel hoe Kia dit model iedere keer een compleet nieuwe look heeft.
                                  Er zijn andere merken...
                                  Het ziet er wel anders uit, maar je blijft het toch als een Sportage herkennen vind ik.
                                  Spijtig genoeg word hij, in mijn ogen dan toch, ook nog eens elke keer lelijker.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Comment

Comment

US versie:

Bron: https://www.carscoops.com/2021/10/20...is-on-the-way/

Comment

NEW Kia Sportage walkaround: full details of Kia's radical hybrid SUV

Comment

Working...
                                          X