HERFST 2022 OP DE MARKT
NIEUWE HONDA CIVIC HATCHBACK
De nieuwe Honda Civic beleefde zijn werelddebuut als Sedan. Vandaag heeft Honda digitaal het doek getrokken van de nieuwe Civic Hatchback. In de herfst van volgend jaar komt hij in op de markt. Als hybride.
Highlights
De nieuwe elfde generatie Honda Civic werd aanvankelijk alleen als Sedan gepresenteerd. Die vierdeurs Civic werd voorgesteld in thuisland Japan en in de Verenigde Staten, maar over de komst van het model naar Europa hield Honda de lippen stijf op elkaar. Ook nu is nog nog niet helemaal helder of de sedan naar ons werelddeel komt, maar de nieuwe Civic Hatchback komt in ieder geval wel.

Honda Civic Hatchback
Honda start in de herfst van volgend jaar met de levering van herziene Civic Hatchback. Honda heeft het voornemen om vanaf eind 2022 alleen nog geëlektrificeerde modellen in Europa te verkopen en zodoende komt hij alleen met een hybride e:HEV-aandrijflijn op de markt. De nieuwe Jazz en de huidige CR-V hebben al een dergelijke hybride aandrijflijn, al houdt Honda de exacte specificaties van die aandrijflijn nog even onder de pet. In de Verenigde Staten wordt de nieuwe Civic geleverd met een 160 pk atmosferische 2.0 viercilinder i-VTEC-benzinemotor en met een 182 pk en 240 Nm sterke 1.5 turbo. Die laatste krachtbron kennen we al van de uitgaande Civic, maar in Nederland hoef je die dus niet meer te verwachten. Dat er van de nieuwe Civic weer een plankharde Type-R komt, staat vast. Maar of die krachtpatser gezien Honda's elektrificatiedoelstellingen ook naar Europa komt, valt nog te bezien.
Design
Het design van de nieuwe Honda Civic is ten opzichte van dat van zijn voorganger behoorlijk tot bedaren gebracht. Het is gedaan met de relatieve overdaad aan scherpe vouwen, strakke lijnen en grote openingen in de bumpers. Ook de opvallende C-vormige achterlichten en de achterspoiler die de achterruit in twee delen verdeelt, keren niet meer terug. Het front van de nieuwe Civic vertoont overeenkomsten met dat van grote broer Accord en de hier niet leverbare Insight. De led-achterlichten zijn relatief eenvoudig van opzet en worden aan elkaar geknoopt met een ledstrip. Opvallend is ook dat de Civic Hatchback van een afstand ook door de leek eenvoudiger van de Sedan is te onderscheiden. De huidige Civic Sedan heeft namelijk nog een sterk aflopende, hatchback-achtige daklijn terwijl de nieuwe vierdeurs een meer traditioneel lijnenspel heeft.

Honda Civic
De Civic Hatchback heeft net als de Sedan een wielbasis van 2,74 meter. De Hatchback is 4,55 meter lang en 1,41 meter hoog. Dat betekent dat de wielbasis met 4 centimeter is toegenomen ten opzichte van de Civic die nu nog in de showrooms staat. In de lengte is de Civic Hatchback met 3 centimeter gegroeid. De jongste Civic Sedan is met 4,67 meter overigens fors langer. De Civic Hatchback is volgens Honda 19 procent stijver dan zijn voorganger en daarmee lijkt de auto iets van de traditionele Civic-scherpte terug te winnen.

Honda Civic
Interieur en gadgets
Ook het interieur van de nieuwe Civic Hatchback breekt sterk met dat van het actuele model. Het geheel oogt net als het exterieur modern en is dus ietwat minimalistisch van opzet. Bovenop het dashboard staat het infotainmentscherm, een unit die in de Verenigde Staten een diameter van 7- en optioneel 9-inch heeft. Achter het stuur zit een digitaal instrumentarium. Opvallend is het chroomkleurige rooster dat over de gehele breedte van het dashboard loopt waarin de uitstroomopeningen van de klimaatregeling zijn geïntegreerd.
Kijken we naar de voor de Amerikaanse markt bestemde Civic Hatchback, dan zien we dat het model er standaard wordt geleverd met Traffic Jam Assist en met tien airbags. Exacte details van de voor Europa bestemde Honda Civic Hatchback volgen in de aanloop naar de marktintroductie die in de herfst van volgend jaar plaatsvindt.
Bron: Autoweek
NIEUWE HONDA CIVIC HATCHBACK
De nieuwe Honda Civic beleefde zijn werelddebuut als Sedan. Vandaag heeft Honda digitaal het doek getrokken van de nieuwe Civic Hatchback. In de herfst van volgend jaar komt hij in op de markt. Als hybride.
Highlights
- In de herfst van 2022 naar Europa
- Alleen als hybride e:HEV
- Gekalmeerd, strakker design
- Groter onderscheid met Sedan
De nieuwe elfde generatie Honda Civic werd aanvankelijk alleen als Sedan gepresenteerd. Die vierdeurs Civic werd voorgesteld in thuisland Japan en in de Verenigde Staten, maar over de komst van het model naar Europa hield Honda de lippen stijf op elkaar. Ook nu is nog nog niet helemaal helder of de sedan naar ons werelddeel komt, maar de nieuwe Civic Hatchback komt in ieder geval wel.

Honda Civic Hatchback
Honda start in de herfst van volgend jaar met de levering van herziene Civic Hatchback. Honda heeft het voornemen om vanaf eind 2022 alleen nog geëlektrificeerde modellen in Europa te verkopen en zodoende komt hij alleen met een hybride e:HEV-aandrijflijn op de markt. De nieuwe Jazz en de huidige CR-V hebben al een dergelijke hybride aandrijflijn, al houdt Honda de exacte specificaties van die aandrijflijn nog even onder de pet. In de Verenigde Staten wordt de nieuwe Civic geleverd met een 160 pk atmosferische 2.0 viercilinder i-VTEC-benzinemotor en met een 182 pk en 240 Nm sterke 1.5 turbo. Die laatste krachtbron kennen we al van de uitgaande Civic, maar in Nederland hoef je die dus niet meer te verwachten. Dat er van de nieuwe Civic weer een plankharde Type-R komt, staat vast. Maar of die krachtpatser gezien Honda's elektrificatiedoelstellingen ook naar Europa komt, valt nog te bezien.
Design
Het design van de nieuwe Honda Civic is ten opzichte van dat van zijn voorganger behoorlijk tot bedaren gebracht. Het is gedaan met de relatieve overdaad aan scherpe vouwen, strakke lijnen en grote openingen in de bumpers. Ook de opvallende C-vormige achterlichten en de achterspoiler die de achterruit in twee delen verdeelt, keren niet meer terug. Het front van de nieuwe Civic vertoont overeenkomsten met dat van grote broer Accord en de hier niet leverbare Insight. De led-achterlichten zijn relatief eenvoudig van opzet en worden aan elkaar geknoopt met een ledstrip. Opvallend is ook dat de Civic Hatchback van een afstand ook door de leek eenvoudiger van de Sedan is te onderscheiden. De huidige Civic Sedan heeft namelijk nog een sterk aflopende, hatchback-achtige daklijn terwijl de nieuwe vierdeurs een meer traditioneel lijnenspel heeft.

Honda Civic
De Civic Hatchback heeft net als de Sedan een wielbasis van 2,74 meter. De Hatchback is 4,55 meter lang en 1,41 meter hoog. Dat betekent dat de wielbasis met 4 centimeter is toegenomen ten opzichte van de Civic die nu nog in de showrooms staat. In de lengte is de Civic Hatchback met 3 centimeter gegroeid. De jongste Civic Sedan is met 4,67 meter overigens fors langer. De Civic Hatchback is volgens Honda 19 procent stijver dan zijn voorganger en daarmee lijkt de auto iets van de traditionele Civic-scherpte terug te winnen.

Honda Civic
Interieur en gadgets
Ook het interieur van de nieuwe Civic Hatchback breekt sterk met dat van het actuele model. Het geheel oogt net als het exterieur modern en is dus ietwat minimalistisch van opzet. Bovenop het dashboard staat het infotainmentscherm, een unit die in de Verenigde Staten een diameter van 7- en optioneel 9-inch heeft. Achter het stuur zit een digitaal instrumentarium. Opvallend is het chroomkleurige rooster dat over de gehele breedte van het dashboard loopt waarin de uitstroomopeningen van de klimaatregeling zijn geïntegreerd.
Kijken we naar de voor de Amerikaanse markt bestemde Civic Hatchback, dan zien we dat het model er standaard wordt geleverd met Traffic Jam Assist en met tien airbags. Exacte details van de voor Europa bestemde Honda Civic Hatchback volgen in de aanloop naar de marktintroductie die in de herfst van volgend jaar plaatsvindt.
Bron: Autoweek
Comment