Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lotus Emira (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lotus Emira (2021)

    DE LAATSTE LOTUS ZONDER ELEKTROHULP

    LOTUS EMIRA IS BEGIN ÉN EINDE VAN EEN TIJDPERK

    Lotus houdt woord en trekt het doek van de Emira. De nieuwkomer wordt neergezet als een ware mijlpaal voor het merk en markeert tegelijkertijd het begin en het einde van een tijdperk.

    De Emira is, zoals alle Lotussen, een sportauto met een verbrandingsmotor achter de voorstoelen. Anders dan de Elise en Exige en de oudere types uit de Lotus-historie is het echter geen compromisloze sportieveling. Lotus noemt het een ‘junior supercar’. Daarmee lijkt het een concurrent voor bijvoorbeeld de Maserati MC20, maar Lotus zet de Emira duidelijk een forse trede lager op de ladder. De Emira moet een voor Lotus-begrippen bijzonder luxe en bruikbare auto zijn, zonder het merk-dna al te veel geweld aan te doen. De auto is de eerste stap in de eerder aangekondigde transformatie van het merk en staat aan het begin van een geplande groeispurt. Tegelijkertijd markeert de Emira ook een belangrijk einde: dit is de laatste Lotus die voor zijn aandrijving volledig op een verbrandingsmotor vertrouwt.

    AMG of Toyota

    De basis wordt gevormd door de nieuwe Lotus Sports Car Architecture, één van de vier aangekondigde platforms. Dat de Emira geen MC20-rivaal is, blijkt duidelijk uit het vermogen. Waar de Maserati nog altijd 630 pk heeft, houdt de Lotus het bij 360 of 400 pk. Jawel: de Britten bieden direct keuze uit twee motoren. Aan de basis staat de al op geheimzinnige wijze aangekondigde motor van een nieuwe leverancier. Het blijkt niet om Geely-zusje Volvo te gaan, maar om Mercedes-AMG. Dat levert een 2,0-liter viercilinder, ongetwijfeld een motor die ook in de A 45 werd of wordt geleverd.

    Aan de top van het gamma staat een oude bekende voor Lotus: de 3,5-liter V6 van Toyota die ook in onder meer de Evora wordt gebruikt. Exacte specificaties zijn er op het moment van schrijven nog niet, maar Lotus belooft topsnelheden tot 290 km/h en 0-100-sprintjes van minder dan 4,5 seconden. Dat is natuurlijk serieus vlot, maar maakt wel duidelijk dat het merk niet tot doel had om een allesvernietigend sprintkanon neer te zetten.

    Ook als het gaat om versnellingsbakken biedt de nieuwste Lotus voor elk wat wils: Lotus biedt een handgeschakelde zesbak aan, maar kan de Emira ook voorzien van een DCT-automaat.

    Langer, breder, lager

    De Emira deelt zijn wielbasis van 2.575 mm met de Evora, maar is tegelijkertijd wat langer, breder en lager. Meer supercar-achtig dus. Lotus heeft bij deze auto duidelijk meer aandacht besteed aan het design dan gemiddeld en gunt z’n nieuwe model een wulps gelijnde koets met overduidelijk de proporties van een middenmotor-supercar. Er zijn wat overeenkomsten met hypercar Evija, maar tegelijkertijd oogt de Emira veel minder extreem.

    Sfeerverlichting

    Het interieur is voor Lotus-begrippen een oase van luxe en ruimte. Het is duidelijk sportief, maar biedt tegelijkertijd ongelofelijk veel luxe voor een product uit Hethel. We zien leer en Alcantara, een ogenschijnlijk hoog afwerkingsniveau en tal van zaken waarvan de traditionele Lotus-liefhebber de koude rillingen krijgt. Griezel even mee: 12-voudig elektrisch verstelbare stoelen, sfeerverlichting, keyless go, cruisecontrol, een regensensor, elektrisch inklapbare buitenspiegels en, jawel, ADAS-systemen, oftewel slimme rijhulpjes. De Emira kan bijvoorbeeld worden uitgerust met adaptieve cruisecontrol, maar ook met een rijstrookassistent.

    Natuurlijk is er ook een infotainmentsysteem, dat via een 10,25-inch touchscreen met de inzittenden communiceert. Het instrumentarium is digitaal en meet 12,3-inch. We menen in de knoppen op het stuur wat overeenkomsten met Volvo te zien, maar volgens Lotus is de gehele digitale wereld exclusief voor en door dit merk ontworpen.

    Ruimte

    De dagelijkse bruikbaarheid van de Emira komt ook tot uiting in de hoeveelheid ruimte. De bagageruimte achterin is met 151 liter al best redelijk voor het soort auto, maar achter de stoelen kan nog eens 208 liter worden verstouwd. Ook elders is het interieur volgens Lotus uitgebreid voorzien van opbergruimte. Als klap op de praktische vuurpijl biedt de auto een tweetal bekerhouders en een speciaal vakje voor je telefoon. Het moet toch niet gekker worden …

    ‘Simplify, than add lightness’, de gevleugelde uitspraak van Lotus-oprichter Colin Chapman, gaat in het geval van de Emira dus niet helemaal op. Dat blijkt ook uit het gewicht. Lotus stelt dat de lichtste Emira 1.405 kg weegt en dat is voor een Lotus loodzwaar. Voor wat de auto lijkt de bieden valt het wel weer mee, maar we moeten afwachten wat het gewicht van een gangbare versie gaat zijn.

    Klapstukken

    Dat de Emira voor Lotus daadwerkelijk een nieuw tijdperk markeert, blijkt ook wel uit de manier waarop de auto vanavond werd gepresenteerd. Allerlei klapstukken uit de geschiedenis van het Engelse merk kwamen daarbij voorbij. Lotus presenteert bovendien zelden een nieuwkomer. De meest recente auto uit het huidige gamma is de Evora, die in 2008 werd voorgesteld.

    De Lotus werd al in januari aangekondigd, al weten we pas sinds april dat de auto Emira heet. De drie andere aangekondigde platforms zijn voor respectievelijk elektrische sportievelingen, hypercars en wat luxere modellen. Die laatsten moeten bij Lotus voor de verkoopcijfers gaan zorgen. Zei iemand daar SUV? Daar lijkt het wel op.

    Bron: Autoweek






















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Wow! Knap hoor!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Knappe Lotus alweer. Deze verkies ik boven elke nieuwe Ferrari momenteel.

      Comment


      • #4
        New Lotus Emira - the amazing 1/4 price Ferrari 488 Pista!

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Zeer knap !! Dealer hier in Oostende gaat in zijn handjes wrijven.

          Comment


          • #6
            Ook geen overkill aan PK's maar nog een goed bruikbare sportwagen, lijkt me.

            Ik zou wel voor de V6 gaan, enkel al voor de sound.

            Comment


            • #7
              Ziet er echt goed uit! Benieuwd om hem in het wild te zien

              De Evora maar enkele keren gezien de laatste 10 jaar....

              Comment


              • #8
                Meet the new £60k, 400bhp Lotus Emira. Yep, it's another Lotus rebirth. But thanks to the exciting new Emira, this one feels very real. And there’s a real sh...


                Op film ziet hij er zo mogelijk nog knapper uit.
                Alleen niet zo kapot van die velgen, maar daar valt altijd wel een mouw aan te passen...
                Last edited by Bud Wijzer; 07/07/2021, 13:11.

                Comment


                • #9
                  Zeer knap, in deze prijs range zou ik ook wel weten wat te kiezen
                  2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                  Comment


                  • #10
                    WAUW, ik heb normaal nix met sportwagens, maar deze doet het wel voor mij, net als een dino dat ook doet

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                      Ook geen overkill aan PK's .
                      Lees ik daar over ?

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door kevin_krystofiak Bekijk Berichten
                        .. deze prijs range ..
                        Lees ik daar over ?

                        Comment


                        • #13
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            New Lotus Emira launch live at the Lotus factory. The V6 sounds fantastic!

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Prachtige wagen met de juiste filosofie opnieuw. Lotus doet het goed, geen pk kanon, maar gericht op rijeigenschappen en beleving. Iets meer GT eigenschappen dan de Elise ook.
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                Lees ik daar over ?
                                Waar de Maserati nog altijd 630 pk heeft, houdt de Lotus het bij 360 of 400 pk

                                Niet dat dit slakkenwaarden zijn, maar toch ook niet de complete overkill van de laatste Ferrari's en Lambo's

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                  Geen kleur voor een Lotus, maar wel al veel mooiere velgen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Fuw, wat een ding, ondertussen al wat Youtube video’s bekeken, Lotus is nooit mijn ding geweest, maar dit?

                                    Pk’s pk’s, meer dan voldoende anders zou het weer onbetaalbaar worden, nieuw nu ook, maar wie weet later 2de hands, beetje gelijk een M2.

                                    Ferm bakske!

                                    V6, manueel, in het blauw! Probleem is dan weer, waar rij je me zoiets?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                                      Waar de Maserati nog altijd 630 pk heeft, houdt de Lotus het bij 360 of 400 pk

                                      Niet dat dit slakkenwaarden zijn, maar toch ook niet de complete overkill van de laatste Ferrari's en Lambo's
                                      Is dan ook niet de prijs van een Ferrari of Lambo, mag je absoluut niet vergelijken.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Als ex eigenaar van 2x Lotus Esprit V8 : approved.

                                        Love it ! Zeer zeer geslaagd. Als dat geen razend succes wordt dan weet ik het niet meer.
                                        Met 5000 per jaar vrees ik "over list" prijzen. En zeer sterke 2dehands waarden.
                                        Ben erg onder de indruk van wat Lotus heeft gepresteerd.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X