Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dacia Jogger (2022)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dacia Jogger (2022)

    DACIA JOGGER: ZEVENPERSOONS, HEEL VEEL RUIMTE

    Dacia laat de allereerste Logan MCV herleven in de vorm van de Jogger. Het nieuwe model is bijzonder ruim, zeer praktisch en biedt plaats aan maximaal zeven inzittenden.

    De Jogger is nieuw, maar niet helemaal. Het is in feite namelijk ‘gewoon’ de stationwagonversie van de nieuwe Sandero en Logan, maar dan wel een extreem ruime variant. Precies, net zoals de eerste Logan MCV dat in 2006 was. Ook nu is de auto veel langer dan zijn uitgangspunt en groeit de wielbasis flink mee. Ten opzichte van de Sandero, een hatchback, groeit de wielbasis met 29 centimeter en de hele koets zelfs met 45. Ook in de hoogte is de Jogger flink groter dan de auto waarop hij is gebaseerd. Het scheelt zo’n 10 centimeter met de Sandero Stepway, die net zo hoog op de poten staat en net als de Jogger dakrails heeft.



    Stepway zonder Stepway

    Want jawel, de Jogger krijgt standaard offroad-achtige opsmuk mee. Het is dus eigenlijk altijd een Stepway, al is die toevoeging daarmee overbodig en dus ook achterwege gelaten. De neus is identiek aan die van een Sandero Stepway, maar het ‘Stepway’ in de grille ontbreekt. Achter het van de Sandero overgenomen voorportier zit er een opvallende knik in de zijruitpartij. Die is in vanaf dit moment niet alleen net even hoger, maar dijt ook in de breedte iets verder uit. De hoge dakrails, standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau, zijn modulair. Dat betekent dat er ingebouwde dakdragers aanwezig zijn die met simpel gereedschap in enkele minuten dwars op de rails kunnen worden geplaatst.

    Klep in plaats van deurtjes



    Dat is handig, want net vrijwel iedere andere zevenzitter biedt de Jogger maar weinig bagageruimte als alle zitplekken in gebruik zijn. Achter rij drie blijft er dan nog 160 liter over. De achterste stoelen, die overigens niet standaard zijn, kunnen worden omgeklapt én verwijderd. Daarna is er dan een zeer indrukwekkend laadruim beschikbaar van maar liefst 708 liter, nog eens 8 liter meer dan in de eerste Logan MCV. Met alle banken plat (de middelste rij klapt tegen de voorstoelen aan) wordt dat 1.819 liter. Minder dan in de eerdergenoemde Logan, maar nog altijd erg veel. Bovendien heeft het laadruim een handige, bruikbare vorm, dankzij het hoge dak en de vrijwel verticale achterkant. De eigenwijze bestelwagendeurtjes van de Logan hebben trouwens plaatsgemaakt voor een grote klep, wel zo fijn als het regent. De achterdeuren zijn riant en de toegang tot de derde zitrij is redelijk, al moet gezegd dat het omklapmechanisme niet al te degelijk overkomt. Eenmaal aanbeland achterin de Jogger valt op dat een volwassene hier eveneens prima kan zitten (zie ook de video). Op de middelste rij zijn drie duidelijk te onderscheiden zitplaatsen aanwezig en is het ruimte-aanbod voldoende. Klaptafeltjes zorgen hier, bij wijze van optie, voor wat extra speelplezier voor kinderen.



    Xtreme

    Voorin is de Jogger net een Sandero, maar dat is wat ons betreft goed nieuws. Vanaf de bestuurdersstoel voelt de auto helemaal niet zo groot en al helemaal niet hoog, maar is de zithouding gewoon zoals je dat gewend bent in een compacte hatchback. Net als bij de Sandero krijgt de simpelste uitvoering geen infotainmentscherm of zelfs maar radiobediening op het dashboard mee. Er is wel een radio, maar die laat zich uitsluitend vanaf de ‘satelliet’ aan de stuurkolom bedienen. De smartphone kan in dit geval als scherm worden gebruikt, met behulp van een speciale app en een goed doordachte houder. Duurdere versies krijgen uiteraard wel gewoon een schermpje mee. Als introductieversie is er de ‘Xtreme’, al zou het kunnen dat die in Nederland anders gaat heten. Deze variant onderscheidt zich met onder meer zwarte wielen en is ook op bovenstaande foto’s te zien. De witte auto’s zijn iets minder riant uitgerust en onderscheiden zich bijvoorbeeld met een ‘sprietantenne’ en andere, al dan niet stalen wielen.



    LPG én Hybrid

    Onder de kap is er ook interessant nieuws te melden. Waar de Sandero op benzine 91 pk levert, helpt de 1.0 TCe-motor in de Jogger 110 pk op de been. De interessantste versie is echter zonder twijfel de TCe 100 Bi-Fuel, die net als in de Sandero 100 pk levert en op LPG kan rijden. De extra tank wordt verstopt op de plaats van het reservewiel, dus de ingreep kost geen ruimte. Later, in 2023, volgt er ook nog een hybridevariant. De overige versies worden al in februari 2022 bij de dealers verwacht. Prijzen zijn uiteraard nog niet bekend, maar dat de Jogger de goedkoopste zevenzitter wordt lijkt wel zeker.


    Logo

    De oplettende kijker zal inmiddels hebben opgemerkt dat deze gloednieuwe Dacia nog het oude Dacia-logo draagt, terwijl op de kentekenplaten al wel het nieuwe script te zien is. Dacia hanteert de nieuwe huisstijl vooralsnog dan ook alleen op communicatiemiddelen en dus nog niet op de auto's zelf. Dat volgt volgend jaar, als het hele gamma na de introductie van een belangrijk nieuw model het nieuwe logo krijgt aangemeten. Dat nieuwe model is ongetwijfeld de productieversie van de Bigster Concept, een grotere en duurdere zevenzitter. Kort daarna krijgt dus ook de Jogger een nieuw logo, waarmee de versie met het huidige exemplaar altijd vrij zeldzaam zal blijven. Leuk detail: het opschrift op de achterklep bestaat geheel uit stickers. Wel zo voordelig, als daar op korte termijn een andere stijl moet worden doorgevoerd...



    Bron: Autoweek

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3














      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Zonder twijfel weer een prijsbreker.

        Dacia Jogger - Eerste kennismaking


        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Voor zijn genre ook wel knappe looks. Die Volvo achterlichten zien er echt goed uit.

          Comment


          • #6
            Dat gaat weer goed verkopen !

            Comment


            • #7
              Zeer knap! Zal als zoete broodjes verkopen bij jonge, grote gezinnen!
              freude am fahren

              Comment


              • #8
                Ziet er goed uit, mooie auto.
                Tot de foto van het interieur komt waarop we een "tablet" tegen het dashboard geplakt zien ipv een mooi geïntegreerd scherm ...
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door RUBN Bekijk Berichten
                  Zeer knap! Zal als zoete broodjes verkopen bij jonge, grote gezinnen!
                  Idd! Hier kunnen veel merken een puntje aan zuigen en niet alleen aan de prijs-kwaliteit. Dacia is zoveel meer ondertussen

                  Zevenzits ruimtewonder: Dacia Jogger. Dit zijn alle details


                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Tot de foto van het interieur komt waarop we een "tablet" tegen het dashboard geplakt zien ipv een mooi geïntegreerd scherm ...
                    Daar zal menig publiek dat op zoek is naar een auto "zonder kouwe kak"-toestanden lak aan hebben

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Tot de foto van het interieur komt waarop we een "tablet" tegen het dashboard geplakt zien ipv een mooi geïntegreerd scherm ...
                      De prijs van dit fraais zou starten onder 15.000 euro... Wie een ”mooi geïntegreerd ” scherm wil zal elders enkele (?) duizenden meer moeten afdokken. Bovendien vind ik dat het er nog redelijk mooi opgeplakt is.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                        De prijs van dit fraais zou starten onder 15.000 euro... Wie een ”mooi geïntegreerd ” scherm wil zal elders enkele (?) duizenden meer moeten afdokken. Bovendien vind ik dat het er nog redelijk mooi opgeplakt is.
                        Ondertussen hebben bijna alle merken dit soort schermen. Het wordt dat of met de fiets gaan

                        Ben het ondertussen gewoon. Begin het zelfs mooi te vinden, zolang het met een pad of knop bediend kan worden.
                        Ik haat die vette vingers op touchscreens, mijn vezeldoek ligt altijd in de buurt
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                          Daar zal menig publiek dat op zoek is naar een auto "zonder kouwe kak"-toestanden lak aan hebben
                          Iedereen zijn keuze he, daar heb ik geen probleem mee.
                          Het is een mooie auto voor weinig geld.
                          ​​En als hij achter of voor me rijd zie ik dat scherm niet, dus maakt me niet uit.
                          Last edited by knight-rider; 04/09/2021, 16:35.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                            Ondertussen hebben bijna alle merken dit soort schermen. Het wordt dat of met de fiets gaan

                            Ben het ondertussen gewoon. Begin het zelfs mooi te vinden, zolang het met een pad of knop bediend kan worden.
                            Ik haat die vette vingers op touchscreens, mijn vezeldoek ligt altijd in de buurt
                            Je ziet het inderdaad bij steeds meer merken, maar bij verschillende merken word het wel nog mooi geplaatst, maar bij sommige is dat toch echt wel lelijk.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • #15
                              Er is een groot verschil tussen iets lelijk vinden en iets dat lelijk is.

                              Comment


                              • #16
                                CLIO-AANDRIJFLIJN VOOR ZEVENZITTER

                                DACIA JOGGER STRAKS OOK ALS HYBRIDE

                                Het gaat om een hybride variant van de Jogger, de bijzonder ruime, MPV-achtige stationwagon.

                                Hoewel er nog geen concrete verbruiks- of prestatiecijfers zijn, doet Dacia niet geheimzinnig over zijn eerste hybride. Zo weten we nu al dat het model de aandrijflijn krijgt die ook in onder meer de Renault Clio E-Tech dienst doet. Het gaat dus om de stekkerloze variant van Renaults bijzondere hybridetechniek. Een atmosferische 1.6 wordt daarbij gecombineerd met een viertraps automaat met rechte vertanding en zonder koppeling of koppelomvormer. De elektrische ondersteuning komt van twee elektromotoren, waarvan een exemplaar ook weer twee verzetten heeft. Het accupakket heeft een capaciteit van 1,2 kWh en het motorvermogen komt op of rond 140 pk uit.

                                Volgens Dacia is de Jogger Hybrid (die naam moet nog worden bevestigd) tot wel 40 procent zuiniger dan een gelijkwaardige benzineauto. Ook stelt het merk dat de Jogger met deze aandrijflijn tot 80 procent van de tijd elektrisch kan rijden. Dat haalden wij met de Clio en Arakan niet, maar aardig zuinig moet zo’n Jogger Hybrid wel zijn. Bovendien gaan de extra aandrijfcomponenten volgens Dacia niet ten koste van het ruimte-aanbod en is de auto dankzij 140 pk en een automaat ongetwijfeld vlotter en comfortabeler dan een Jogger op benzine of lpg.

                                Bron: Autoweek


                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  nog mensen die lachen met dacia?
                                  goed bezig dacia

                                  Comment


                                  • #18
                                    die zullen er ongetwijfeld altijd zijn,
                                    zoals er ook altijd hoogmoedige dikke nekken zullen zijn

                                    Comment


                                    • #19
                                      NEW Dacia Jogger revealed – the CHEAPEST 7-seater SUV around!!

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        edit.
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X