DACIA JOGGER: ZEVENPERSOONS, HEEL VEEL RUIMTE
Dacia laat de allereerste Logan MCV herleven in de vorm van de Jogger. Het nieuwe model is bijzonder ruim, zeer praktisch en biedt plaats aan maximaal zeven inzittenden.
De Jogger is nieuw, maar niet helemaal. Het is in feite namelijk ‘gewoon’ de stationwagonversie van de nieuwe Sandero en Logan, maar dan wel een extreem ruime variant. Precies, net zoals de eerste Logan MCV dat in 2006 was. Ook nu is de auto veel langer dan zijn uitgangspunt en groeit de wielbasis flink mee. Ten opzichte van de Sandero, een hatchback, groeit de wielbasis met 29 centimeter en de hele koets zelfs met 45. Ook in de hoogte is de Jogger flink groter dan de auto waarop hij is gebaseerd. Het scheelt zo’n 10 centimeter met de Sandero Stepway, die net zo hoog op de poten staat en net als de Jogger dakrails heeft.
Stepway zonder Stepway
Want jawel, de Jogger krijgt standaard offroad-achtige opsmuk mee. Het is dus eigenlijk altijd een Stepway, al is die toevoeging daarmee overbodig en dus ook achterwege gelaten. De neus is identiek aan die van een Sandero Stepway, maar het ‘Stepway’ in de grille ontbreekt. Achter het van de Sandero overgenomen voorportier zit er een opvallende knik in de zijruitpartij. Die is in vanaf dit moment niet alleen net even hoger, maar dijt ook in de breedte iets verder uit. De hoge dakrails, standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau, zijn modulair. Dat betekent dat er ingebouwde dakdragers aanwezig zijn die met simpel gereedschap in enkele minuten dwars op de rails kunnen worden geplaatst.
Klep in plaats van deurtjes
Dat is handig, want net vrijwel iedere andere zevenzitter biedt de Jogger maar weinig bagageruimte als alle zitplekken in gebruik zijn. Achter rij drie blijft er dan nog 160 liter over. De achterste stoelen, die overigens niet standaard zijn, kunnen worden omgeklapt én verwijderd. Daarna is er dan een zeer indrukwekkend laadruim beschikbaar van maar liefst 708 liter, nog eens 8 liter meer dan in de eerste Logan MCV. Met alle banken plat (de middelste rij klapt tegen de voorstoelen aan) wordt dat 1.819 liter. Minder dan in de eerdergenoemde Logan, maar nog altijd erg veel. Bovendien heeft het laadruim een handige, bruikbare vorm, dankzij het hoge dak en de vrijwel verticale achterkant. De eigenwijze bestelwagendeurtjes van de Logan hebben trouwens plaatsgemaakt voor een grote klep, wel zo fijn als het regent. De achterdeuren zijn riant en de toegang tot de derde zitrij is redelijk, al moet gezegd dat het omklapmechanisme niet al te degelijk overkomt. Eenmaal aanbeland achterin de Jogger valt op dat een volwassene hier eveneens prima kan zitten (zie ook de video). Op de middelste rij zijn drie duidelijk te onderscheiden zitplaatsen aanwezig en is het ruimte-aanbod voldoende. Klaptafeltjes zorgen hier, bij wijze van optie, voor wat extra speelplezier voor kinderen.
Xtreme
Voorin is de Jogger net een Sandero, maar dat is wat ons betreft goed nieuws. Vanaf de bestuurdersstoel voelt de auto helemaal niet zo groot en al helemaal niet hoog, maar is de zithouding gewoon zoals je dat gewend bent in een compacte hatchback. Net als bij de Sandero krijgt de simpelste uitvoering geen infotainmentscherm of zelfs maar radiobediening op het dashboard mee. Er is wel een radio, maar die laat zich uitsluitend vanaf de ‘satelliet’ aan de stuurkolom bedienen. De smartphone kan in dit geval als scherm worden gebruikt, met behulp van een speciale app en een goed doordachte houder. Duurdere versies krijgen uiteraard wel gewoon een schermpje mee. Als introductieversie is er de ‘Xtreme’, al zou het kunnen dat die in Nederland anders gaat heten. Deze variant onderscheidt zich met onder meer zwarte wielen en is ook op bovenstaande foto’s te zien. De witte auto’s zijn iets minder riant uitgerust en onderscheiden zich bijvoorbeeld met een ‘sprietantenne’ en andere, al dan niet stalen wielen.
LPG én Hybrid
Onder de kap is er ook interessant nieuws te melden. Waar de Sandero op benzine 91 pk levert, helpt de 1.0 TCe-motor in de Jogger 110 pk op de been. De interessantste versie is echter zonder twijfel de TCe 100 Bi-Fuel, die net als in de Sandero 100 pk levert en op LPG kan rijden. De extra tank wordt verstopt op de plaats van het reservewiel, dus de ingreep kost geen ruimte. Later, in 2023, volgt er ook nog een hybridevariant. De overige versies worden al in februari 2022 bij de dealers verwacht. Prijzen zijn uiteraard nog niet bekend, maar dat de Jogger de goedkoopste zevenzitter wordt lijkt wel zeker.
Logo
De oplettende kijker zal inmiddels hebben opgemerkt dat deze gloednieuwe Dacia nog het oude Dacia-logo draagt, terwijl op de kentekenplaten al wel het nieuwe script te zien is. Dacia hanteert de nieuwe huisstijl vooralsnog dan ook alleen op communicatiemiddelen en dus nog niet op de auto's zelf. Dat volgt volgend jaar, als het hele gamma na de introductie van een belangrijk nieuw model het nieuwe logo krijgt aangemeten. Dat nieuwe model is ongetwijfeld de productieversie van de Bigster Concept, een grotere en duurdere zevenzitter. Kort daarna krijgt dus ook de Jogger een nieuw logo, waarmee de versie met het huidige exemplaar altijd vrij zeldzaam zal blijven. Leuk detail: het opschrift op de achterklep bestaat geheel uit stickers. Wel zo voordelig, als daar op korte termijn een andere stijl moet worden doorgevoerd...
Bron: Autoweek
Dacia laat de allereerste Logan MCV herleven in de vorm van de Jogger. Het nieuwe model is bijzonder ruim, zeer praktisch en biedt plaats aan maximaal zeven inzittenden.
De Jogger is nieuw, maar niet helemaal. Het is in feite namelijk ‘gewoon’ de stationwagonversie van de nieuwe Sandero en Logan, maar dan wel een extreem ruime variant. Precies, net zoals de eerste Logan MCV dat in 2006 was. Ook nu is de auto veel langer dan zijn uitgangspunt en groeit de wielbasis flink mee. Ten opzichte van de Sandero, een hatchback, groeit de wielbasis met 29 centimeter en de hele koets zelfs met 45. Ook in de hoogte is de Jogger flink groter dan de auto waarop hij is gebaseerd. Het scheelt zo’n 10 centimeter met de Sandero Stepway, die net zo hoog op de poten staat en net als de Jogger dakrails heeft.
Stepway zonder Stepway
Want jawel, de Jogger krijgt standaard offroad-achtige opsmuk mee. Het is dus eigenlijk altijd een Stepway, al is die toevoeging daarmee overbodig en dus ook achterwege gelaten. De neus is identiek aan die van een Sandero Stepway, maar het ‘Stepway’ in de grille ontbreekt. Achter het van de Sandero overgenomen voorportier zit er een opvallende knik in de zijruitpartij. Die is in vanaf dit moment niet alleen net even hoger, maar dijt ook in de breedte iets verder uit. De hoge dakrails, standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau, zijn modulair. Dat betekent dat er ingebouwde dakdragers aanwezig zijn die met simpel gereedschap in enkele minuten dwars op de rails kunnen worden geplaatst.
Klep in plaats van deurtjes
Dat is handig, want net vrijwel iedere andere zevenzitter biedt de Jogger maar weinig bagageruimte als alle zitplekken in gebruik zijn. Achter rij drie blijft er dan nog 160 liter over. De achterste stoelen, die overigens niet standaard zijn, kunnen worden omgeklapt én verwijderd. Daarna is er dan een zeer indrukwekkend laadruim beschikbaar van maar liefst 708 liter, nog eens 8 liter meer dan in de eerste Logan MCV. Met alle banken plat (de middelste rij klapt tegen de voorstoelen aan) wordt dat 1.819 liter. Minder dan in de eerdergenoemde Logan, maar nog altijd erg veel. Bovendien heeft het laadruim een handige, bruikbare vorm, dankzij het hoge dak en de vrijwel verticale achterkant. De eigenwijze bestelwagendeurtjes van de Logan hebben trouwens plaatsgemaakt voor een grote klep, wel zo fijn als het regent. De achterdeuren zijn riant en de toegang tot de derde zitrij is redelijk, al moet gezegd dat het omklapmechanisme niet al te degelijk overkomt. Eenmaal aanbeland achterin de Jogger valt op dat een volwassene hier eveneens prima kan zitten (zie ook de video). Op de middelste rij zijn drie duidelijk te onderscheiden zitplaatsen aanwezig en is het ruimte-aanbod voldoende. Klaptafeltjes zorgen hier, bij wijze van optie, voor wat extra speelplezier voor kinderen.
Xtreme
Voorin is de Jogger net een Sandero, maar dat is wat ons betreft goed nieuws. Vanaf de bestuurdersstoel voelt de auto helemaal niet zo groot en al helemaal niet hoog, maar is de zithouding gewoon zoals je dat gewend bent in een compacte hatchback. Net als bij de Sandero krijgt de simpelste uitvoering geen infotainmentscherm of zelfs maar radiobediening op het dashboard mee. Er is wel een radio, maar die laat zich uitsluitend vanaf de ‘satelliet’ aan de stuurkolom bedienen. De smartphone kan in dit geval als scherm worden gebruikt, met behulp van een speciale app en een goed doordachte houder. Duurdere versies krijgen uiteraard wel gewoon een schermpje mee. Als introductieversie is er de ‘Xtreme’, al zou het kunnen dat die in Nederland anders gaat heten. Deze variant onderscheidt zich met onder meer zwarte wielen en is ook op bovenstaande foto’s te zien. De witte auto’s zijn iets minder riant uitgerust en onderscheiden zich bijvoorbeeld met een ‘sprietantenne’ en andere, al dan niet stalen wielen.
LPG én Hybrid
Onder de kap is er ook interessant nieuws te melden. Waar de Sandero op benzine 91 pk levert, helpt de 1.0 TCe-motor in de Jogger 110 pk op de been. De interessantste versie is echter zonder twijfel de TCe 100 Bi-Fuel, die net als in de Sandero 100 pk levert en op LPG kan rijden. De extra tank wordt verstopt op de plaats van het reservewiel, dus de ingreep kost geen ruimte. Later, in 2023, volgt er ook nog een hybridevariant. De overige versies worden al in februari 2022 bij de dealers verwacht. Prijzen zijn uiteraard nog niet bekend, maar dat de Jogger de goedkoopste zevenzitter wordt lijkt wel zeker.
Logo
De oplettende kijker zal inmiddels hebben opgemerkt dat deze gloednieuwe Dacia nog het oude Dacia-logo draagt, terwijl op de kentekenplaten al wel het nieuwe script te zien is. Dacia hanteert de nieuwe huisstijl vooralsnog dan ook alleen op communicatiemiddelen en dus nog niet op de auto's zelf. Dat volgt volgend jaar, als het hele gamma na de introductie van een belangrijk nieuw model het nieuwe logo krijgt aangemeten. Dat nieuwe model is ongetwijfeld de productieversie van de Bigster Concept, een grotere en duurdere zevenzitter. Kort daarna krijgt dus ook de Jogger een nieuw logo, waarmee de versie met het huidige exemplaar altijd vrij zeldzaam zal blijven. Leuk detail: het opschrift op de achterklep bestaat geheel uit stickers. Wel zo voordelig, als daar op korte termijn een andere stijl moet worden doorgevoerd...
Bron: Autoweek
Comment