Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mercedes EQE (2022)
Collapse
X
-
KLEINTJE EQS
MERCEDES-BENZ EQE: ELEKTRISCH ALTERNATIEF E-KLASSE
De absoluut grootste klapper van het nieuws dat Mercedes-Benz in München presenteert, is deze volledig elektrische EQE. Waar je de EQS moet zien als het elektrische equivalent van de S-klasse, is deze splinternieuwe EQE dat voor de E-klasse. De EQE komt medio volgend jaar op de markt. Highlights- 'Kleintje EQS'
- Medio volgend jaar op de markt
- Komt o.a. als EQE 350 met 90 kWh accu
- 545 tot 660 kilometer actieradius
Met de nieuwe, volledig elektrische EQE geeft Mercedes-Benz de EQS een kleiner broertje, maar die omschrijving op zich is te weinig eer voor deze auto. De EQE is 4,95 meter lang, 1,96 meter breed en iets meer dan 1,5 meter hoog. De gelikt gelijnde EQE komt met die afmetingen aardig overeen met de CLS en de 4,92 meter lange E-klasse. De wielbasis van de EQE bedraagt een heftige 3,12 meter. Ter vergelijking, de E-klasse heeft 2,94 meter tussen de voor- en achteras. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Mercedes-Benz zegt dat de EQE achterin ruimer is dan zijn 5-serie-concurrent. De bagageruimte heeft een inhoud van 430 liter. Dat is weer fors minder dan de CLS (520 liter) en de E-klasse (540 liter).
Techniek
Net als de EQS staat de Mercedes-Benz EQE op het puur voor elektrische modellen bestemde MEA-platform. Vooralsnog presenteert Mercedes-Benz de EQE alleen als EQE 350, een versie met een 292 pk en 530 Nm sterke elektromotor op de achteras. Het accupakket van de EQE 350 heeft een capaciteit van 90 kWh. Modellen van de EQE-familie zijn volgens Mercedes-Benz goed voor een WLTP-actieradius van 545 tot 660 kilometer. Het merk spreekt al van de komst van een maar liefst 680 pk sterke topversie, uiteraard een variant waar AMG zich tegenaan heeft bemoeid. Er komen naast achterwielaangedreven versies ook versies met 4Matic-vierwielaandrijving. Met minimaal twee elektromotoren dus. Meer informatie over die overige motorversies volgt later. De EQE is optioneel te krijgen met Airmatic-luchtvering en adaptieve dempers. Ook op de optielijst staat de van de EQS bekende mee- en tegensturende achteras.
Design
Het ontwerp van de EQE zal niemand steil achterover doen slaan van verbazing. De algehele lijn van de auto doet namelijk sterk denken aan die van de EQS en ook de vormgeving van de voor- en achterkant lijkt sterk op die van de grote broer van de EQE. De koplampen van de EQE zijn echter anders van vorm en lopen naar het midden taps toe. Daarbij worden de koplampen in tegenstelling tot bij de EQS niet visueel met elkaar verbonden door een ledstrip. Geen liefhebber van het patroontje dat Mercedes-Benz in dit 'Plack Panel' geheten alternatief voor de conventionele grille heeft gestopt? Geen zorgen, dit is een optie.
Net als de EQS heeft de EQE platte en aan elkaar geknoopte achterlichten, al heeft de ledstrip in de achterklep een andere invulling gekregen. Verder is de familieband met de EQS hier zeer duidelijk.
Interieur en gadgets
Hetzelfde geldt voor het interieur, dat lijkt namelijk direct afkomstig uit de EQS. Ook in de EQE heb je dus, net als bij de EQS als optie, het MBUX Hyperscreen voor je. Dit uit drie displays opgebouwde paneel beslaat de gehele breedte van het dashboard. De bijrijder hoeft zich dankzij het op het voor zijn of haar koker geplaatste scherm nooit te vervelen. Je kunt er onder meer websites op bekijken en films op afspelen. Goed nieuws: dit is volgens Europese wetgeving gewoon toegestaan. Er zit een slim cameraatje in verwerkt dat als het merkt dat de bestuurder naar dit scherm kijkt, het scherm voor enkele tellen verduisterd. Vernuftig en wel zo veilig. Natuurlijk kun je tegen de digitale assistent babbelen, iets dat wel al kennen van talloze andere modellen van Mercedes-Benz. De boel valt via over-the-air (OTA)-updates bij te werken, via deze weg kunnen ook nieuwe functies toegevoegd worden. Meer optionele verwennerij komt in de vorm van een uitgebreid audiosysteem van Burmester.
Beschikbaarheid
De EQE komt medio volgend jaar op de markt. Prijzen en uitgebreide technische specificaties volgen spoedig. De voor de Europese markt bestemde EQE's rollen straks in Bremen van de band. Mercedes-Benz vuurt de EQE ook op de Chinese consument af, al worden die versies door het samenwerkingsverband BBAC in Beijing gebouwd. Met de Mercedes-Maybach Concept EQS blikt Mercedes-Benz in München vooruit op een SUV-broer van de EQS. Ook deze splinternieuwe EQE krijgt op termijn een SUV naast zich: de EQE SUV.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MasterC Bekijk BerichtenInterieur ziet er echt top uit!
Versta wel niet waarom ze niet gewoon de carrosserie van de gewone E gebruiken... Die EQ modellen zijn toch echt niet mooi te noemen
Mensen willen wel laten zien dat ze ecologisch goed bezig zijn
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MasterC Bekijk BerichtenInterieur ziet er echt top uit!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door voxpopuli Bekijk Berichten
Hoe ze dan interieuren die nog veel meer high tech zijn gaan produceren, is me een raadsel!
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
As with the larger EQS, the EQE's design emphasizes aerodynamic efficiency. With that, the EQE yields a drag coefficient of 0.20, making it (alongside the EQS) the most aerodynamic car in the world.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenWaarschijnlijk bedoelen ze Black Panel, dit :
dus gewoon een zwart paneel. Goed gevonden hee, we nemen een zwart paneel, en geven het de benaming 'Black Panel'.
Ja, daar komt heel wat research en marktonderzoek bij kijken hoor :-Plets have some more member berries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
Optioneel dan? Wat is het alternatief dan? Elke foto die je ziet heeft dat paneelEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
...kia/huyndai heeft er alvast goed van geleerd om iets fantastisch als geventileerde zetels te hebben ben je genoodzaakt de absolute topversie te nemen bij de schitterend nieuwe ev-reeks (waar zetelkoeling erg efficient is om verbruik te drukken)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten...kia/huyndai heeft er alvast goed van geleerd om iets fantastisch als geventileerde zetels te hebben ben je genoodzaakt de absolute topversie te nemen bij de schitterend nieuwe ev-reeks (waar zetelkoeling erg efficient is om verbruik te drukken)Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment