Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota bZ4X (2022)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Toyota bZ4X (2022)

    TOYOTA BZ4X: RUIM 450 KILOMETER ELEKTRISCH

    TOYOTA'S EERSTE ELEKTRISCHE SUV

    Toyota presenteert een van zijn belangrijkste nieuwe modellen in tijden. Dit is de Toyota bZ4X, een elektrische SUV die volgend jaar op de markt komt. Hij krijgt voor- en vierwielaandrijving en moet tot 450 kilometer ver kunnen komen op een volle accu.
    • Toyota's eerste elektrische SUV in Europa
    • Introduceert nieuw platform
    • Tot 450 kilometer range
    • Voor- en vierwielaandrijving, tot 218 pk
    • Ruimer dan RAV4
    • Volgend jaar op de markt

    Hoewel Toyota al diverse van Stellantis geleende elektrische bedrijfswagens en daarvan afgeleide personenversies levert, heeft Toyota op de brandstofcel-Mirai na geen elektrische auto in het gamma. Opvallend, Toyota is in Europa namelijk al decennialang heer en meester op het gebied van hybride aandrijflijnen. Volgend jaar komt daarin verandering. Dan brengt Toyota in Europa namelijk zijn eerste batterij-elektrische personenauto op de markt. Dit is de Toyota bZ4X, een elektrische SUV die veelbelovende cijfers met zich meebrengt.

    Komt het bonkige en met scherpe vouwen doorspekte uiterlijk van de Toyota bZ4X je bekend voor? Dat kan goed kloppen. De bZ4X is namelijk de productieversie van de in april in Shanghai getoonde bZ4X Concept. In de afgelopen vijf maanden is Toyota ongetwijfeld erg druk geweest, maar niet met het aanpassen van het ontwerp van de bZ4X. De elektrische SUV lijkt namelijk als twee druppels water op zijn conceptuele voorganger. Opvallend is dat het ontwerp van de bZ4X met zijn dichte neus en bijna slaperig ogende ledkoplampen binnen Toyota helemaal nieuw is, maar dat het design toch aansluit op dat van bijvoorbeeld de RAV4.


    Afmetingen

    Uitgebreide cijfers over het formaat van de bZ4X houdt Toyota nog even onder de pet. Wel geeft het merk een aardige impressie van wat je ervan kunt verwachten. De elektrische Toyota lijkt wat lengte betreft in het segment van auto's als de RAV4 te opereren, al is de bZ4X volgens Toyota 8,5 centimeter lager dan die SUV. De wielbasis van de bZ4X is volgens het merk 16 centimeter langer dan die van de RAV4, wat betekent dat de afstand tussen de voor en achteras maar liefst 2,85 meter bedraagt. Daarmee is de wielbasis van de bZ4X gelijk aan die van van de bijna 5 meter lange Highlander en 9 centimeter groter dan die van de Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq iV. Toyota's jongste elektrische model belooft dan ook een zee aan interieurruimte te bieden. De bagageruimte bedraagt 452 liter, het lijken dus vooral de passagiers te zijn die van de ruimte profiteren.

    Techniek

    De Toyota bZ4X is de eerste auto van het merk die op het speciaal voor elektrische modellen bestemde modulaire E-TNGA-platform staat. De eerste, maar zeker niet de laatste. Het bZ-deel in de naam van dit studiemodel staat voor 'Beyond Zero' en is het voorvoegsel waarmee Toyota aangeeft dat het een elektrische auto betreft. Je kunt het vergelijken met het Ioniq-label van Hyundai, de i-lijn van BMW en de EQ-afdeling van Mercedes-Benz. Het getal achter 'bZ' geeft de plaatsing in het gamma aan terwijl de X erop duidt dat het een cross-over of SUV is.

    Net als het platform waarvan de auto gebruikmaakt is de bZ4X samen met Subaru ontwikkeld. Subaru, dat met medio volgend jaar met de Solterra zijn eigen versie van de bZ4X op de Europese markt brengt, heeft zich daarbij voornamelijk beziggehouden met de vierwielaandrijving. Toch komt de bZ4X ook gewoon met voorwielaandrijving beschikbaar. De voorwielaangedreven variant heeft een 204 pk en 265 Nm sterke elektromotor waarmee de elektrische SUV in 8,4 seconden naar 100 km/h snelt. De vierwielaangedreven versie heeft twee samen 218 pk en 336 Nm krachtige elektromotoren die de 0-100-sprint verkorten tot 7,7 tellen. Ongeacht de gekozen aandrijflijn heeft de bZ4X een topsnelheid van 160 km/h. Het accupakket meet in beide gevallen 71,4 kWh.

    Prima prestaties, maar interessanter is vanzelfsprekend de elektrische actieradius. Toyota meldt in afwachting van de Europese homologatie alvast een voorlopige actieradius van meer dan 450 WLTP-kilometer. De bZ4X krijgt standaard een warmtepomp en de watergekoelde batterij kan aan een 150 kW snellader in zo'n 30 minuten tot 80 procent van zijn kunnen worden opgeladen. Toyota schat in dat het in de bodem geplaatste accupakket in tien jaar tijd - of na 240.000 gereden kilometers - slechts 10 procent van zijn capaciteit heeft verloren. Heel wat anders dus dan de batterij van je smartphone die na een jaar aan levensduur flink heeft ingeleverd. Net als de Prius is de bZ4X straks verkrijgbaar met zonnecellen op zijn dak, al moet je het leeuwendeel van de voor het rijden benodigde stroom natuurlijk uit de laadpaal of het stopcontact trekken.

    Ga je voor de vierwielaangedreven Toyota bZ4X, dan krijg je onder meer een rijmodus (XMODE) en Grip Control. Het eerste systeem werkt bij snelheden tot 20 km/h en is bedoeld voor rijden op bijvoorbeeld besneeuwde of modderige wegen en paden. Grip Control werkt tot een snelheid van 10 km/h en is voor het ruigere werk. Overigens is het opvallend dat Toyota van de bZ4X van de types zonder vierwielaandrijving voorwielaandrijvers heeft gemaakt. Bij onder meer Volkswagen, Skoda, Hyundai en Kia zijn de elektrische 'tweewielaandrijvers' namelijk achterwielaangedreven.


    Interieur

    Wie dacht dat het knotsgekke stuurwiel dat Tesla in de dit jaar gefacelifte Model S en Model X introduceerde niet bij andere merken zou opduiken, heeft het mis. Net als de conceptuele voorbode van de Toyota bZ4X heeft de elektrische SUV een eigenwijs gevormd en bijna rechthoekig 'stuurwiel' dat niet zou misstaan in de cockpit van een vliegtuig. One Motion Grip Control, doopt Toyota zijn bijzondere stuurwiel.

    Net als het exterieur van de SUV volgt ook het dashboard dat van de bZ4X Concept op de voet. De Toyota bZ4X heeft een laag geplaatst dashboard waarbij vrijwel alle knoppen en bedieningselementen zich op het stuurwiel en de middentunnel bevinden. Achter het stuurwiel zit een 7-inch digitaal instrumentarium en ook in de middenconsole nemen we een scherm waar.

    Primeur voor Toyota: de bZ4X is de eerste auto van het merk die verkrijgbaar is met steer-by-wire-techniek. Hierbij is er in theorie geen fysieke stuurstang meer die het stuurwiel aan de rest van de stuurinrichting knoopt. Steer-by-wire maakt volledig variabele reacties mogelijk op input vanuit het stuurwiel. Daardoor is overpakken van het stuurwiel in bochten volgens Toyota niet meer nodig.


    Relevantie

    De bZ4X is in Europa de langverwachte eerste échte batterij-elektrische personenauto van Toyota en dus is het voor het merk een zeer belangrijk model. De bZ4X houdt het rijk niet lang voor zich alleen binnen Toyota. Tot en met 2025 lanceert Toyota zeven elektrische bZ-modellen. In Europa moet omstreeks 2025 zo'n tien procent van alle verkochte Toyota's volledig emissievrij (elektrisch of waterstof) zijn. Hoewel de bZ4X in Europa de eerste 'conventionele' elektrische personenauto van Toyota is, is de SUV dat buiten de Europese grenzen niet. In China levert samenwerkingsverband Toyota-GAC al een elektrische C-HR en van zowel de eerste als tweede generatie RAV4 produceerde Toyota in de Verenigde Staten een serie elektrische exemplaren.

    Bron: Autoweek




























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

  • #2

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

    Comment


    • #3
      Ik vind hem knap! De prijs gaat wel niet min zijn verwacht ik ...
      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

      Comment


      • #4
        Het optioneel stuur is wel knap.



        Joske
        Toyota zet zijn eerste stappen op de markt van de elektrische auto’s met deze bZ4X SUV met een rijbereik van 450 km. De eerste in een lange reeks van elektrische “bZ” Toyota’s.

        Comment


        • #5
          De eerste die het Yoke-stuur van Tesla kopieert.
          OO 00 OO

          Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

          Comment


          • #6
            Beste,

            Eigenlijk is het geen copie want Toyota doet het anders, zie hun tekst

            In eerste instantie krijgt de bZ4X een conventioneel stuurwiel. Het zal echter mogelijk worden om te kiezen voor een ‘futuristisch’ stuur als op de concept car, door middel van de nieuwe by-wire stuurinrichting (dus zonder directe mechanische verbinding met de wielen) die Toyota zal aanbieden. Deze functie, die One Motion Grip gedoopt wordt, maakt het mogelijk om van het ene naar het andere uiterste te draaien zonder de handen van het stuur te nemen, met een totale stuurhoek van amper 150°. Toyota laat echter weten dat deze functie “op een later tijdstip” verkrijgbaar zal zijn in Europa.

            Joske

            Comment


            • #7
              Knappe cockpit inderdaad.

              Die wielkasten mee gespoten, en dan ziet hij er niet eens verkeerd uit.

              Mooie range ook wel.

              Comment


              • #8
                Deze Toyota komt ook als Subaru Solterra:



                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                Comment


                • #9
                  Het is misschien maar een gedacht, maar ik zie daar nogal veel Citroën trekjes in.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                    Deze Toyota komt ook als Subaru Solterra:



                    En waarschijnlijk ook nog een Suzuki versie??
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      En waarschijnlijk ook nog een Suzuki versie??
                      Mogelijk! Ik vind er voorlopig nog niks van terug.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                      Comment


                      • #12
                        Ik had ergens gelezen dat Toyota ging samenwerken met Tesla, maar daarover zie ik dit artikel toch niks staan?
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • #13




















                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                          Comment


                          • #14








                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                            Comment


                            • #15






                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                              Comment


                              • #16
                                Die grote zwarte vlakken rond de wielen maakt het echt wel lelijk. Als die stukken gewoon in koetswerkkleur waren zou het nog kunnen meevallen.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                  Die grote zwarte vlakken rond de wielen maakt het echt wel lelijk. Als die stukken gewoon in koetswerkkleur waren zou het nog kunnen meevallen.
                                  In het mat valt het goed mee vind ik, in het hoogglans zoals de bovenstaande rode is het inderdaad storend
                                  2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door kevin_krystofiak Bekijk Berichten
                                    In het mat valt het goed mee vind ik, in het hoogglans zoals de bovenstaande rode is het inderdaad storend
                                    Ik vind het in beide gevallen lelijk, al valt het ene wat minder op dan het andere. Dat heeft uiteraard ook let de kleurencombinaties te maken.
                                    Gewoon alles in koetswerkkleur of zo een subtiel randje in het zwart, zoals je wel vaker bij een suv ziet zou veel mooier zijn.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hun doelpubliek zal waarschijnlijk veel beschadigingen op de hoeken hebben na het parkeren.
                                      den borre


                                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                      Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voor dat soort mensen kunnen ze beter een rubberen band rondom de auto plaatsen. Want die bumpers in koetswerkkleur zijn dan ook niet veilig
                                        Maar om eerlijk te zijn dat is het soort mensen dat beter zijn rijbewijs kan inleveren en een abonnement op het openbaar vervoer nemen.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment

                                        Working...
                                        X