Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Toyota bZ4X (2022)
Collapse
X
-
BELANGRIJKSTE NIEUWE TOYOTA IN TIJDEN
Toyota heeft de elektrische bZ4X nu ook voor de Europese markt voorgesteld. De elektrische SUV is de eerste van een hele armada elektrische bZ-modellen van het merk. Eind 2022 worden de eerste exemplaren in Nederland geleverd, al is de elektrische SUV vanaf medio volgend jaar al bij de dealers te bewonderen.
Toyota heeft een hele reeks van Stellantis geleende elektrische bedrijfswagens in zijn gamma en ook met de brandstofcel-Mirai heeft het merk al een volledig elektrische auto in het gamma. Met de introductie van de bZ4X worden Toyota's EV-plannen echter een stuk serieuzer. De bZ4X is namelijk de eerste van een hele reeks in de basis als elektrische auto ontwikkelde modellen die Toyota aan zijn daarvoor bestemd bZ-label hangt. Het maakt de elektrische SUV tot misschien wel het belangrijkste nieuwe model van Toyota in tijden. In oktober beleefde de Toyota bZ4X zijn internationale debuut en zet de auto ook voet op Europese bodem. Overigens kun je tot en met 2025 maar liefst zeven elektrische bZ-modellen verwachten.
De aankomst van de Toyota bZ4X in Europa gaat hand in hand met interessante informatie voor de Nederlandse markt. Hoewel de eerste exemplaren al medio volgend jaar naar Europa komen, meldt Toyota dat de eerste exemplaren van de bZ4X eind 2022 in Nederland aan klanten worden geleverd. Wel kun je de elektrische SUV vanaf midden 2022 bij de Nederlandse dealers uitgebreid komen besnuffelen.
Toyota bZ4X
Specificaties
De bZ4X is de eerste Toyota die op het speciaal voor EV's ontwikkelde modulaire e-TNGA-platform staat. De SUV is 8,5 centimeter langer dan de RAV4, wat betekent dat hij zich uitstrekt over een afstand van net geen 4,7 meter. De wielbasis van de bZ4X is met 2,85 meter echter identiek aan die van de bijna 5 meter lange Highlander en overtreft die van concurrent Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq iV met maar liefst 9 centimeter. Dat belooft heel wat voor de interieurruimte.
Nieuwe technische specificaties deelt Toyota niet en dus moeten we het vooralsnog met dezelfde cijfers van de nog niet definitief voor de Europese markt gehomologeerde versie doen. De Toyota bZ4X komt beschikbaar met als 204 pk en 265 Nm sterke voorwielaangedreven versie met een enkele elektromotor en als 218 pk en 336 Nm sterke vierwielaangedreven variant met twee elektromotoren. Met die laatste aandrijflijn snelt de bZ4X in 7,7 seconden naar de 100 km/h. Met de minder sterke versie moet je genoegen nemen met een acceptabele 8,4 tellen voor de 0-100-sprint. Ongeacht de gekozen variant bedraagt de topsnelheid 160 km/h. Het accupakket is in alle gevallen 71,4 kWh groot.
Dan de vraag der vragen: hoe ver komt de bZ4X op een volle accu? Ook die cijfers zijn nog niet definitief, maar Toyota communiceerde eerder dat de elektrische SUV tot een actieradius van meer dan 450 kilometer ver haalt. Aan een 150 kW-lader is het accupakket in zo'n 30 minuten tot 80 procent van zijn kunnen vol te jagen met stroom. Ook interessant: Toyota geeft aan dat de accu na 10 jaar of zo'n 240.000 kilometer nog over 90 procent van zijn oorspronkelijk capaciteit beschikt.
Toyota bZ4X
Interieur en gadgets
Toyota geeft de bZ4X een laag in de auto geplaatst dashboard met 12,3-inch infotainmentscherm en brengt een wel heel opvallend gevormd stuurwiel naar de SUV. Het gaat om een vrijwel rechthoekig exemplaar dat doet denken aan dat van de Tesla Model S. Het stuurwiel hoort bij de Toyota bZ4X met de optionele One Motion Grip gedoopte steer-by-wire-techniek. Dankzij de volledig variabele reacties op input vanuit het stuurwiel is overpakken van het stuur in bochten volgens Toyota niet meer nodig. Dit systeem komt pas in een later stadium in Europa beschikbaar. Ook interessant is de infrarode stralingsverwarming die Toyota in de bZ4X monteert. Wie bij het bestellen van zijn bZ4X het Solar Roof aanvinkt, krijgt zonnepanelen op het dak van zijn auto. Daarmee kun je - onder de meest ideale omstandigheden - maximaal 1.800 gratis en groene kilometers uit de hemel plukken.
Onder de noemer T-Mate introduceert Toyota de nieuwe generatie van zijn pakket passieve en actieve veiligheidssystemen die het onder bracht onder de noemer Toyota Safety Sense. Het omvat onder meer Pre-Collision System, Emergency Steering Assist, Intersection Turn Assitance, Front Cross Traffic alert en Safe Exit Assist. Daarnaast kun je de bZ4X volstampen met 4 camera's en 12 sensoren waarmee de auto zichzelf kan in- en uitparkeren zonder iemand achter het stuurwiel.
Prijzen zijn er nog niet.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
ELEKTRISCHE TOYOTA BZ4X HEEFT ACTIERADIUS VAN RUIM 500 KILOMETER
LANGERE ADEM DAN VERWACHT
Goed nieuws voor wie de Toyota bZ4X een aantrekkelijke SUV vindt en hem op zijn shortlist heeft staan. Toyota's elektrische SUV heeft namelijk een grotere actieradius dan eerder werd opgegeven. De elektrische Toyota bZ4X komt meer dan 500 kilometer ver op een volle accu.
De aanloop naar de marktintroductie van de Toyota bZ4X is een lange. Hoewel Toyota de elektrische SUV eind 2021 aan de wereld voorstelde, moeten we tot begin 2023 wachten voordat de eerste exemplaren worden geleverd. Goed nieuws is er ook. Toyota meldde aanvankelijk dat de elektrische bZ4X een actieradius van maximaal 450 kilometer zou hebben. Wat blijkt nu? Afhankelijk van de gekozen variant komt de bZ4X meer dan 510 kilometer ver op een volle accu.
De Toyota bZ4X die het efficiëntst met zijn energie omspringt is uiteraard de voorwielaangedreven uitvoering. Die heeft volgens Toyota een actieradius van 516 kilometer. De vierwielaangedreven Toyota bZ4X is uiteraard iets hongeriger naar energie, al valt ook de actieradius van die versie bepaald niet tegen. Toyota meldt dat de vierwielaangedreven bZ4X een rijbereik heeft van 470 kilometer. Ook die komt dus verder dan de aanvankelijk gecommuniceerde 450 kilometer. Ongeacht de gekozen uitvoering heeft de Toyota bZ4X een 71,4 kWh accupakket. De voorwielaangedreven variant is 204 pk en 265 Nm sterk. Daarmee bereik je in ruim 8 tellen de 100 km/h. De variant met vierwielaandrijving heeft twee samen 218 pk en 336 Nm krachtige elektromotoren en zoemt in 7,7 seconden naar de 100 km/h.
Toyota bZ4X
De bZ4X is de eerste van een reeks volledig als elektrische auto ontwikkelde modellen van Toyota die onder het bZ-label vallen. In april maakt Toyota de prijzen van de bZ4X bekend. Zoals gezegd leveren de Japanners de eerste exemplaren naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Toyota: de bZ4X is klaar voor marktintroductie in heel Europa
De eerste leveringen aan klanten staan gepland voor deze zomer.
Toyota bZ4X specificaties (Europa):
Toyota bZ4X FWD-versie:- WLTP-bereik: tot 516 km (321 mijl)
efficiëntie van 14,3 kWh/100 km - 71,4 kWh accu
355 V, vloeistofgekoeld - 0-100 km/u (62 mph) in 8,4 seconden
- topsnelheid van 160 km/u (100 mph)
- voorwielaandrijving (E-as - geïntegreerde motor, transmissie met één versnelling en omvormer)
"AC-synchrone" motor - pieksysteemvermogen van 150 kW en 265 Nm koppel
- AC opladen: 6,6 kW enkelfasige lader (11 kW driefasige optie vanaf Q4 2022)
- DC-snelladen: tot 80% SOC in ongeveer 30 minuten (met 150 kW-oplader)
Toyota bZ4X AWD-versie:- WLTP-bereik: tot 470 km (292 mijl)
efficiëntie van 15,8 kWh/100 km - 71,4 kWh accu
355 V, vloeistofgekoeld - 0-100 km/u (62 mph) in7,7 seconden
- topsnelheid van 160 km/u (100 mph)
- dubbele motor vierwielaandrijving (E-as - geïntegreerde motor, single-speed transmissie en omvormer)
twee 80 kW "AC synchrone" motoren - pieksysteemvermogen van 160 kW en 336 Nm koppel
- AC opladen: 6,6 kW enkelfasige lader (11 kW driefasige optie vanaf Q4 2022)
- DC-snelladen: tot 80% SOC in ongeveer 30 minuten (met 150 kW-oplader)
Algemene specificaties:- Retentieverhouding batterijcapaciteit (doel): 90% na 10 jaar of 240.000 km (150.000 mijl)
een optionele verlengde batterijgarantie voor onderhoud: capaciteit van 70% na 10 jaar of 1.000.000 km gereden - Airconditioning type warmtepomp
- Over-the-air (OTA) software-updates
- e-TNGA-platform
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
- WLTP-bereik: tot 516 km (321 mijl)
-
Comment
-
Eerste terugroepactie voor deze wagen: https://www.theguardian.com/business...could-fall-off
Omdat de wielen er af zouden kunnen vallen !?
Zou een probleem zijn met de bouten.
Lijkt me toch wel een heel knullige fout.
Comment
-
Comment
-
¨Toyota’s first electric car is a good one. It may be no more of a head-turner than rival EV SUVs, but the way it drives will get people talking. It’s super-comfortable and has plenty of space inside, it’s well made and comes with plenty of tech. It’s not the cheapest electric SUV on the block, but with Toyota’s reputation for reliability and the prospect of ten year’s warranty cover if you have it cared for by Toyota, this is one of the most appealing new EVs you can buy."
Test: [www.autoexpress.co.uk]Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Comment
Comment