FERRARI DAYTONA SP3: VOLGEND HOOFDSTUK IN ICONA SERIES
OP BASIS VAN LAFERRARI
Ferrari onthult op basis van de LaFerrari de Daytona SP3. Dit is het derde model in de uiterst exclusieve serie Icona-modellen, voorbehouden aan de meest trouwe klanten van het merk.
De Icona Series werd in 2018 gelanceerd met de Monza SP1 en SP2 die geïnspireerd werden door Ferrari’s Barchetta-modellen uit de jaren vijftig. Dat aspect is wat de Icona-modellen karakteriseert, want het zijn volgens hoofdontwerper Flavio Manzoni niet de topmodellen waarbij vermogen en prestaties voorop staan, zoals bijvoorbeeld de LaFerrari. Opvallend genoeg vormde dat model wel de basis voor de nieuwe Daytona SP3. Zowel het carbon chassis als de aandrijflijn werden overgenomen, maar niet zonder eerst de nodige technische verbeteringen en een belangrijke wijziging door te voeren.
De 6,5-liter V12 levert nu 840 pk, het koppel bedraagt 697 Nm en de motor mag maar liefst 9.500 tpm draaien. Dit zijn in alle opzichten records voor Ferrari en volgens technisch directeur Michael Leitners zijn deze ongekende cijfers mogelijk door onder andere scherpere nokkenassen, lichtere drijfstangen en zuigers en minder interne frictie door een speciale coating. De versnellingsbak is volgens Leitners in principe gelijk aan de 7-traps F1-bak uit de LaFerrari, maar zonder het elektrische gedeelte om energie terug te winnen. De Daytona is namelijk ontdaan van het hybridedeel, waardoor de auto een gewicht heeft van slechts 1.480 kilo. Daarmee is een sprint van 0 naar 100 km/h in 2,85 seconden mogelijk, van 0 naar 200 km/h in 7,4 seconden en de topsnelheid bedraag meer dan 340 km/h.
Het ontwerp van de Daytona SP3 is zo mogelijk nog opzienbarender en op geen enkele manier is de LaFerrari erin te herkennen. Manzoni geeft aan dat de vorm een belangrijkere rol speelt binnen de Icona Series, waardoor hij en zijn team ook meer vrijheid hebben. Hij benadrukt dat niet één specifiek model, maar juist een serie iconische modellen de inspiratie vormden. Zoals gezegd waren dat bij de SP1 en SP2 de Barchetta’s, bij de SP3 zijn dat de sport prototypen uit de jaren zestig, zoals de 330 P3 en P4, de 312 P, 512 S en M en de 350 CanAm. De legendarische race waarbij Ferrari de eerste drie plaatsen tijdens de 24 uur van Daytona behaalde was daarbij een belangrijke gelegenheid waar de naam van de auto aan refereert.
In het gehele ontwerp zijn details te herkennen van bovengenoemde racewagens, zoals de open cockpit die met een kleine carbon paneel afgesloten kan worden, de sleuven in de achterkant, het aluminium paneel in de motorkap, de bolle voorschermen en de relatief kleine cockpit met een voorruit die er prachtig omheen gevouwen lijkt. Kleine beweegbare panelen boven de koplampen dekken de schijnwerpers af wanner die niet gebruikt worden, koelsleuven in de voordeuren leiden de lucht langs radiateurs in de motorruimte en openingen onderin de deuren voeren lucht af uit de voorste wielkuipen om zowel oververhitte remmen als opwaartse druk te voorkomen.
Het interieur is relatief krap, maar volledig gericht op de bestuurder die samen met zijn passagier op niet verstelbare stoelen zit, zoals in de sport prototypen uit de jaren zestig. Om de juiste zitpositie te vinden zijn zowel het stuur als de pedalen handmatig verstelbaar.
Op de vraag of klanten aan speciale voorwaarden moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een Daytona SP3 laat marketing- en commercieel directeur Enrico Galliera weten dat ze alle eigenaren van een Monza SP1 en SP2 hebben benaderd en tevens de mensen die destijds achter het net viste. Daarmee zijn direct ook alle 599 geplande exemplaren vergeven, wat Ferrari met een prijs van €2 miljoen (exclusief belastingen) een belangrijk stuk omzet oplevert en waarmee ook het belang van de Icona Series aangetoond wordt.
Zowel Leitners, Manzoni als Galliera reageren enigszins verbaasd op de vraag of we in de toekomst ook een Icona kunnen verwachten op basis van één van de luxe modellen van Ferrari, zoals de 400 Superamerica of 365 California. Daarna zegt Manzoni “The sky is the limit”, waarmee hij aangeeft dat Ferrari een dusdanig rijk verleden heeft dat er voor de komende decennia voldoende inspiratie te vinden is voor nog veel meer uiterst exclusieve en kostbare Ferrari’s.
Bron: Autoweek
OP BASIS VAN LAFERRARI
Ferrari onthult op basis van de LaFerrari de Daytona SP3. Dit is het derde model in de uiterst exclusieve serie Icona-modellen, voorbehouden aan de meest trouwe klanten van het merk.
De Icona Series werd in 2018 gelanceerd met de Monza SP1 en SP2 die geïnspireerd werden door Ferrari’s Barchetta-modellen uit de jaren vijftig. Dat aspect is wat de Icona-modellen karakteriseert, want het zijn volgens hoofdontwerper Flavio Manzoni niet de topmodellen waarbij vermogen en prestaties voorop staan, zoals bijvoorbeeld de LaFerrari. Opvallend genoeg vormde dat model wel de basis voor de nieuwe Daytona SP3. Zowel het carbon chassis als de aandrijflijn werden overgenomen, maar niet zonder eerst de nodige technische verbeteringen en een belangrijke wijziging door te voeren.
De 6,5-liter V12 levert nu 840 pk, het koppel bedraagt 697 Nm en de motor mag maar liefst 9.500 tpm draaien. Dit zijn in alle opzichten records voor Ferrari en volgens technisch directeur Michael Leitners zijn deze ongekende cijfers mogelijk door onder andere scherpere nokkenassen, lichtere drijfstangen en zuigers en minder interne frictie door een speciale coating. De versnellingsbak is volgens Leitners in principe gelijk aan de 7-traps F1-bak uit de LaFerrari, maar zonder het elektrische gedeelte om energie terug te winnen. De Daytona is namelijk ontdaan van het hybridedeel, waardoor de auto een gewicht heeft van slechts 1.480 kilo. Daarmee is een sprint van 0 naar 100 km/h in 2,85 seconden mogelijk, van 0 naar 200 km/h in 7,4 seconden en de topsnelheid bedraag meer dan 340 km/h.
Het ontwerp van de Daytona SP3 is zo mogelijk nog opzienbarender en op geen enkele manier is de LaFerrari erin te herkennen. Manzoni geeft aan dat de vorm een belangrijkere rol speelt binnen de Icona Series, waardoor hij en zijn team ook meer vrijheid hebben. Hij benadrukt dat niet één specifiek model, maar juist een serie iconische modellen de inspiratie vormden. Zoals gezegd waren dat bij de SP1 en SP2 de Barchetta’s, bij de SP3 zijn dat de sport prototypen uit de jaren zestig, zoals de 330 P3 en P4, de 312 P, 512 S en M en de 350 CanAm. De legendarische race waarbij Ferrari de eerste drie plaatsen tijdens de 24 uur van Daytona behaalde was daarbij een belangrijke gelegenheid waar de naam van de auto aan refereert.
In het gehele ontwerp zijn details te herkennen van bovengenoemde racewagens, zoals de open cockpit die met een kleine carbon paneel afgesloten kan worden, de sleuven in de achterkant, het aluminium paneel in de motorkap, de bolle voorschermen en de relatief kleine cockpit met een voorruit die er prachtig omheen gevouwen lijkt. Kleine beweegbare panelen boven de koplampen dekken de schijnwerpers af wanner die niet gebruikt worden, koelsleuven in de voordeuren leiden de lucht langs radiateurs in de motorruimte en openingen onderin de deuren voeren lucht af uit de voorste wielkuipen om zowel oververhitte remmen als opwaartse druk te voorkomen.
Het interieur is relatief krap, maar volledig gericht op de bestuurder die samen met zijn passagier op niet verstelbare stoelen zit, zoals in de sport prototypen uit de jaren zestig. Om de juiste zitpositie te vinden zijn zowel het stuur als de pedalen handmatig verstelbaar.
Op de vraag of klanten aan speciale voorwaarden moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een Daytona SP3 laat marketing- en commercieel directeur Enrico Galliera weten dat ze alle eigenaren van een Monza SP1 en SP2 hebben benaderd en tevens de mensen die destijds achter het net viste. Daarmee zijn direct ook alle 599 geplande exemplaren vergeven, wat Ferrari met een prijs van €2 miljoen (exclusief belastingen) een belangrijk stuk omzet oplevert en waarmee ook het belang van de Icona Series aangetoond wordt.
Zowel Leitners, Manzoni als Galliera reageren enigszins verbaasd op de vraag of we in de toekomst ook een Icona kunnen verwachten op basis van één van de luxe modellen van Ferrari, zoals de 400 Superamerica of 365 California. Daarna zegt Manzoni “The sky is the limit”, waarmee hij aangeeft dat Ferrari een dusdanig rijk verleden heeft dat er voor de komende decennia voldoende inspiratie te vinden is voor nog veel meer uiterst exclusieve en kostbare Ferrari’s.
Bron: Autoweek
Comment