Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nio ET5 (2022)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nio ET5 (2022)

    Komt op termijn ook zeker naar hier.

    NIO ET5: CHINESE RIVAAL VOOR TESLA MODEL 3

    GEKROMPEN ET7

    De Chinese EV-fabrikant Nio onthult vandaag op 'Nio Day' een belangrijk model: de ET5. Met dit model wil Nio een slag gaan slaan tegenover de Tesla Model 3 en de op stapel staande BMW i3. De specificaties van de ET5 zijn op papier in ieder geval veelbelovend.

    Nio groeit als kool. In China is de fabrikant van hoger in de markt gepositioneerde EV's al een gevestigde naam en ook in Europa krijgt het merk nu voet aan de grond. Momenteel is Nio op ons continent alleen nog actief in Noorwegen met de ES8, een forse SUV met een vanafprijs van omgerekend €67.000. In 2022 komt Nio naar Duitsland en Denemarken, waarna de Chinezen in 2025 in meer dan 25 landen wereldwijd actief wil zijn. Nederland werd in de presentatie nog niet genoemd.

    Komend jaar komt ook de ET7, een concurrent voor auto's als de Tesla Model S en Audi e-tron GT, op de markt. Leveringen van de grote sedan starten op 20 maart. Daarnaast zet Nio in op 'Battery as a Service' met zijn accuwisselstations. In totaal voerden Nio-eigenaren daar gecombineerd al 5,5 miljoen wissels uit. Dit jaar bouwde Nio in totaal 733 wisselstations. De lat ligt hoog, want in 2025 moeten daarvan 4.000 stuks uit de grond zijn gestampt. Ook heeft het merk eigen 'superchargers': in China staan nu in totaal 6.484 laadpunten van Nio.

    Sportieve inborst

    Het belangrijkste nieuws van 'Nio Day' is echter de komst van de ET5, het broertje van de ET7. Het model meet 4790 mm in de lengte, is 1499 mm hoog en heeft een wielbasis van 2888 mm. De ET5 is duidelijk familie van de ET7 en is meer nog dan zijn grote broer gericht op sportiviteit. Aan de voorzijde zijn de koplampen gesplitst in twee delen, met smalle ledstrips als achterlichten en de koplampen zelf geïntegreerd in de voorbumper. Verder heeft de ET5 een geprononceerde voorspoiler die duidelijk verder uitsteekt dan bij de ET7 het geval is. Aan de achterzijde vormt één lichtbalk over de gehele breedte van de auto het achterlicht. Nio noemt de ledbalk 'illumiBlade'. Verder prijkt onder de achterbumper een diffuser om het sportieve karakter verder te benadrukken.

    Net als bij de Tesla Model 3 het geval is, beschikt ook de ET5 over een groot glazen panoramadak. De sedan is te bestellen in maar liefst 9 exterieurkleuren, waarvan de getoonde exemplaren gespoten zijn in 'Sunbathe Yellow' en 'Airspace Blue'. Volgens Nio zijn alle exterieurkleuren geïnspireerd op kleuren van de lucht.

    700 kilometer actieradius

    Nio laat vooralsnog slechts één aandrijflijn zien voor de ET5. Dat is dan ook meteen geen kinderachtige. De sedan heeft een elektromotor met een vermogen van 150 kW op de vooras en een 210 kW sterke unit op de achteras. Daarmee heeft de ET5 dus vierwielaandrijving, door Nio 'Smart AWD' gedoopt. Samen leveren de twee elektromotoren een systeemvermogen van 360 kW (480 pk) en 700 Nm koppel. Met dat vermogen zoemt de ET5 naar de 100 km/h in 4,3 seconden, één seconde trager dan de Tesla Model 3 Performance. Ook heeft de ET5 volgens Nio een gewichtsverdeling van 50/50. Uit alles blijkt dat de ET5 gericht is op de sportieve rijder. Het remsysteem is ook speciaal ontwikkeld voor de ET5 en heeft vier zuigers op iedere remklauw. Daarmee staat de ET5 desgewenst in 33,9 meter stil vanaf 100 km/h. Met acht verschillende rijmodi moet de EV voor ieder wat wils bieden.

    Gelukkig hoeft het rijplezier niet van korte duur te zijn. De basisaccu voor de ET5 heeft een capaciteit van 75 kWh, waarmee de sedan volgens Nio pas na 'meer dan 550 kilometer' zonder stroom komt te staan. Met grotere accupakketten van 100 kWh en zelfs 150 kWh bedraagt de actieradius volgens Nio zelfs respectievelijk ruim 700 of 1.000 kilometer. Die eventuele topversie met 150 kWh komt echter nog niet terug in de prijslijst.

    Daarnaast focust Nio met de ET5 verder op autonoom rijden. Daarvoor beschikt de sedan over twee systemen met de verzamelnamen Nio Aquila Super Sensing en Nio Adam super computing. De ET5 heeft in totaal 33 sensoren aan boord, waaronder een hele batterij aan camera's en een lidarsensor. De computer verwerkt al die gegevens vervolgens met een rekenkracht van 1.016 TOPS. Volledig zelfstandig rijden kan de ET5 echter nog niet.

    Kleurrijk binnenste

    Het interieur van de ET5 heeft wel wat weg van het binnenste van de Model 3 als het gaat om hoe strak en opgeruimd het geheel is vormgegeven. Zo zijn de ventilatieroosters en de speakers nagenoeg onzichtbaar weggewerkt. Wel valt meteen op dat de Nio ET5 nog een extra display recht voor de bestuurder heeft. Het centrale touchscreen staat verticaal en heeft een formaat van 12,8-inch. Bovenop het dashboard zit Nomi, de virtuele assistent van Nio die je gedurende de hele rit blij aan zit te staren. Het interieur is te bestellen in zes verschillende thema's. Geheel in lijn met de huidige trend is het interieur van de ET5 opgetrokken uit duurzame materialen.

    Verder zijn heel veel zaken als standaard aanwezig op de ET5. Nio laat niet duidelijk zien voor welke zaken je nog moet bijbetalen, maar heel veel kan het niet zijn. Zo zijn alle multimediasystemen, soft close-portieren en keyless entry al standaard aanwezig. Ook uitgebreide sfeerverlichting, door Nio 'PanoCinema' gedoopt, zit er altijd op. Voor muziekliefhebbers is er ook goed nieuws, want de ET5 beschikt over een audiosysteem met 23 speakers en een vermogen van 1.000 Watt.

    Daarnaast levert Nio de ET5 ook met een Augmented Reality-bril, al is het nog niet duidelijk of je daarvoor moet bijbetalen. Volgens Nio betekent de bril dat er minder displays nodig zijn in de auto, maar de precieze functies laat het merk niet zien in de presentatie. Ook komt het merk met een Virtual Reality-bril voor de ET5, maar dat is bedoeld voor als de auto geparkeerd staat. Nio zegt daarvoor nog apps te ontwikkelen waarmee je bijvoorbeeld onderweg beelden kunt maken met de camera's van de auto.

    Chinese prijzen

    De ET5 komt vanaf september 2022 op de markt. Het is nog niet duidelijk of het model dan ook meteen naar Europa komt, want voorlopig vermeldt Nio alleen de Chinese prijzen. De basisversie van de ET5 met het accupakket van 75 kWh kost in China omgerekend €45.776. Met het accupakket van 100 kWh komt de prijs van de ET5 uit op omgerekend €53.871. Bestel je de ET5 met Battery as a Service? Dan hoef je omgerekend maar €36.007 af te tikken, maar betaal je maandelijks €136 voor het accupakket van 75 kWh of €206 voor 100 kWh. Over het accupakket van 150 kWh rept het merk dus nog niet. Verder geeft Nio in China 10 jaar garantie op de ET5.

    Bron: Autoweek




















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Damm die is knap. En wat een cijfers. Benieuwd hoe die in de praktijk gaat uitdraaien.

    Doet me in profiel zelfs een beetje aan een Jenssen Interceptor denken.

    Laat maar komen naar België, dit.

    De opmars van de Chinezen is niet meer te stuiten, vrees ik.

    Comment


    • #3
      Cleane lijnen: check
      Achterklep: lijkt check te zijn
      Geen SUV: check
      Toffe kleurtjes binnen en buiten: check

      Me want!!
      Serieus in dilemma of ik een Chinese auto zou kopen. Ben zo geen fan om ons geld naar ginder af te dragen. Electronica tot daar, volledige auto's wat minder.

      Comment


      • #4














        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Dat heeft wel iets, vind hem mooier dan een model 3.

            Maar dat "hoofdje" midden op het dashboard, van die nomi assistent vind ik toch een beetje raar.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • #7
              Weet je nog dat we ons enkele jaren geleden afvroegen wanneer de Chinese auto's de inhaalbeweging met westerse auto's zouden voltooien.
              Ik denk dat we er zijn...
              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                Weet je nog dat we ons enkele jaren geleden afvroegen wanneer de Chinese auto's de inhaalbeweging met westerse auto's zouden voltooien.
                Ik denk dat we er zijn...
                Rollen zijn omgekeerd en ze zijn weg ermee .

                Comment


                • #9
                  2022 NIO ET5 New Electric Sedan 1,000 km Range

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Deze was me reeds opgevallen sedert NIO day op 18/12.
                    En in mijn ogen, wat een mooie wagen is dit ! Sedert ik op 09/12 afscheid heb moeten nemen van m'n model S, ben ik nog steeds
                    op zoek naar zijn opvolger.
                    Deze heeft echt heel veel potentieel ! Altijd 4 wiel aangedreven, minstens een 75 kw/u batterij (wat in mijn geval meer dan voldoende is).
                    Maar één ding moet hij ook hebben, en das hier niet duidelijk : een vijfde deur. Ziet de koffersnede boven de achterruit of eronder ? Nergens vind ik
                    foto's of filmpjes met de kofferklep open. Wat denken jullie ?

                    Comment


                    • #11
                      Ik vrees dat het echt een sedan is gezien de achterruit.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door katjan Bekijk Berichten
                        Deze was me reeds opgevallen sedert NIO day op 18/12.
                        En in mijn ogen, wat een mooie wagen is dit ! Sedert ik op 09/12 afscheid heb moeten nemen van m'n model S, ben ik nog steeds
                        op zoek naar zijn opvolger.
                        Deze heeft echt heel veel potentieel ! Altijd 4 wiel aangedreven, minstens een 75 kw/u batterij (wat in mijn geval meer dan voldoende is).
                        Maar één ding moet hij ook hebben, en das hier niet duidelijk : een vijfde deur. Ziet de koffersnede boven de achterruit of eronder ? Nergens vind ik
                        foto's of filmpjes met de kofferklep open. Wat denken jullie ?
                        Ze spreken over een sedan, dus geen 5de deur imo. Ik kan er voorlopig ook niks over vinden.

                        Nieuwe NIO ET5 elektrische sedan tot 1.000 km actieradius | Exterieur & Interieur



                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Afgaande op de verstevigingen achteraan, lijkt het idd een vierdeurs en geen vijfdeurs te zijn

                          Comment


                          • #14
                            Lancering Nio - Special

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              NIO ET7, NIO EL7 EN NIO ET5 NAAR NEDERLAND

                              BETALEN PER MAAND, AL VANAF DEZE MAAND

                              ​De Chinese Tesla-concurrent Nio komt met drie modellen naar onder meer Nederland. Met de Nio ET7, Nio EL7 en Nio ET5 staat er daarmee meteen een compleet en fris gamma klaar. Ook krijgt ons land servicepunten, schadeherstellers, 'Nio House'-vestigingen en wellicht zelfs accuwisselstations.


                              Nio en Tesla noemen we niet voor niets in één adem. Nio is namelijk niet zomaar een EV-fabrikant, maar lijkt ook daadwerkelijk innovatie en technologisch hoogstaande oplossingen na te streven. In China heeft Nio al een behoorlijk uitgebreide line-up aan modellen, maar het was nog niet duidelijk welke daarvan naar Europa zouden komen. Nu wel.

                              Na een eerste ‘pilot’ in Noorwegen breidt Nio nu uit naar Duitsland, Denemarken, Zweden en… Nederland. Dat doet het met drie modellen, die alle drie op Nio’s NT2-platform staan. Het gaat om de Nio ET7, Nio EL7 en Nio ET5. Dat lijkt een vrij willekeurig gekozen stel namen, maar het wordt logischer als je weet dat ‘ET’ voor sedan staat en ‘EL’ voor SUV.


                              EL7


                              Dat laatste is trouwens nieuw. De auto die nu EL7 wordt genoemd, kregen we eerder namelijk voorgeschoteld als Nio ES7. Dit is de nieuwste en modernste SUV uit Nio’s line-up. De auto is 4,91 meter lang en daarmee ongeveer even groot als een Audi E-Tron. Zijn bagageruimte komt daar ook akelig bij in de buurt, met 658 liter achter de achterbank. Aan vermogen is hier geen gebrek: de achterste elektromotor levert 409 pk, de voorste 245. De auto sprint in het gunstigste geval in 3,9 seconden van 0 naar 100. De basisversie krijgt een accu van 75 kWh, goed voor een bereik van 394 km. De accu van de Long Range-versie heeft een capaciteit van 100 kWh, waarmee deze flinke auto een WLTP-bereik van 513 km krijgt. De Nio EL7 heeft vijf zitplaatsen en biedt in het gunstigste geval een trekvermogen van 2.000 kg.


                              Nio EL7


                              ET5


                              De Nio ET5 is een relatief compacte sedan die de concurrentie aan gaat met de Tesla Model 3. Met zijn ver naar beneden doorgetrokken voorruit, typische stroomlijnvorm en kleine sedan-achterklep heeft hij daar ook wel wat van weg. Een groot verschil met Tesla is de mate waarin de auto’s te personaliseren zijn. Zo biedt Nio voor de ET5 wereldwijd maar liefst zes verschillende interieurkleuren aan, waar Tesla het bij zwart of wit houdt. Ook zijn er negen lakkleuren voor de buitenkant, tegen vijf voor de grote rivaal.

                              Ook de ET5 is een vierwielaandrijver, die in totaal 480 pk levert. Exacte specificaties zoals een WLTP-actieradius zijn er nog niet, maar Nio wil in dit relatief compacte model werkelijk immense accu’s gaan aanbieden. Dat begint bij een vrij marktconforme 75 kWh, maar 100 en zelfs 150 kWh moet ook mogelijk zijn. Daarmee moet de auto een actieradius krijgen van maar liefst 1.000 km. Met 75 kWh komt de ET5 445 km ver, met 100 kWh haalt de ET5 in theorie 580 km.


                              Nio ET5


                              ET7


                              Het derde en tevens grootste model in de Europese Nio-line-up is de Nio ET7. Die auto is ruim vijf meter lang en richt zich overduidelijk op – hoe kan het ook anders- de Tesla Model S. We konden al even kort met de ET7 op stap en waren toen best onder de indruk. De ET7 heeft 653 pk en kan net als de ET5 uiteindelijk worden uitgerust met een 150 kWh-accu, goed voor een soortgelijk groot bereik. Vooralsnog is er keuze uit 75 of 100 kWh en hanteert Nio voor die versies de bij de ET5 genoemde actieradius. De ET7 is ook het model dat als eerste leverbaar zal zijn in onze contreien. Nog deze maand moeten de eerste afleveringen een feit zijn. De Nio EL7 volgt in januari 2023, de Nio ET5 in maart.

                              Uniek voor Nio is dat de fabrikant gelooft in het wisselen van accu’s. Daarom komen er met de auto’s ook accuswisselstations, door Nio Power Swap Stations (PSS) genoemd. In 2022 zijn dat er 20, maar in 2023 moet dat al oplopen tot 120. Het accuwisselen moet niet als hét alternatief voor snelladen worden gezien, maar betekent bijvoorbeeld wel dat het mogelijk moet zijn om voor een lange (vakantie-)rit een extra groot accupakket te laten installeren.


                              Nio ET7

                              In Nederland gaat Nio samenwerken met Kwik-Fit voor onderhoud en reparatie. Er zijn 40 locaties geselecteerd als ‘Nio approved Service Center’, waarvan 2 zijn aangewezen voor complexere klussen. Deze bevinden zich in de omgeving van Rotterdam en Amsterdam. Ook rijden er service-auto’s rond, met monteurs die naar voorbeeld van Tesla ter plaatse kleine reparaties kunnen uitvoeren. Schade-afhandeling wordt geregeld via de locaties van Schadenet. De auto’s bekijken en besnuffelen kan in een ‘winkel’ die Nio het Nio House noemt. Amsterdam en Rotterdam krijgen een Nio House, later wellicht aangevuld met meer locaties.


                              Alleen lease


                              In eerste instantie gaat Nio zijn auto’s alleen aanbieden via een leaseconstructie, de Nio Subscription.

                              Bron: Autoweek
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                WAAROM NIO DENKT DAT ACCUWISSEL WEL EEN SUCCES WORDT

                                DE ACCU ALS RUILHART

                                ​Nio bestormt Europa met zijn Battery as a Service, waarbij de accu verwisselbaar is en apart wordt gefinancierd. Dat werd eerder gedaan en het mislukte. President Lihong Qin legt in gesprek met AutoWeek uit waarom hij denkt dat het nu wel een succes wordt.


                                Het verhaal over het ontstaan van het relatief nieuwe merk Nio is bijna schattig. De Chinese zakenman en miljardair William Li staat op een dag in 2012 op zijn balkon in Shanghai, terwijl achter hem zijn vrouw met hun pasgeboren baby op schoot zit. Li realiseert zich ineens dat hij door de smog de gebouwen verderop amper kan zien en besluit dat kleine Li een schonere toekomst verdient. Elk ander zou dan wellicht een elektrische auto kopen, maar wanneer je elf miljard dollar waard bent, verbeter je jezelf door met de wereld te beginnen. Li besluit een EV-merk op te zetten, trommelt investeerders en zijn ­zakenpartner Lihong Qin op en slaat ­spijkers met koppen. In 2016 wordt het merk gelanceerd met de EP9, een super­sportwagen met 1 mW vermogen. Al gauw volgen meer alledaagse modellen. Afgelopen jaar zette Nio zijn eerste stappen in Europa, in Noorwegen namelijk, en nu is onder meer Nederland aan de beurt. ­Tijdens de Europese lancering spreekt ­AutoWeek exclusief met Lihong Qin over zijn plannen en motivatie.



                                “Inmiddels is investeren in elektrische ­auto’s heel gewoon, maar tien jaar geleden had je daar lef voor nodig”, herinnert Qin zich. “Tesla moest zijn eerste Model S nog bouwen en iedereen maakte zich zorgen om actieradius, hoge kosten en infrastructuur. Onze meest stoutmoedige schatting was dat tussen 2030 en 2050 het aandeel EV’s 95 procent zou bedragen, de meest conservatieve schatting was 30 procent. Dat laatste zit aardig dicht bij de realiteit van dit moment. We berekenden dat elektrische ­auto’s in beide uitersten big business ­zouden worden.”


                                EV duur en laden ongemakkelijk


                                Li en Qin deden een marktonderzoek onder 80.000 respondenten, waarbij een van de vragen was wat mensen van elektrisch ­rijden afhoudt. Qin: “Meer dan 90 procent noemde de hoge prijs, maar dat zit niet in de auto, maar in de accu. Het tweede meest genoemde bezwaar was het ongemak van het laden. Twee doodlopende wegen dus, die succes voor EV’s in de weg stonden. Wij besloten die impasses te doorbreken met uitwisselbare deelaccu’s.”


                                Nio bij de presentatie begin oktober in Berlijn.

                                Het wisselen van accu’s is niet in plaats van, maar als aanvulling op laden, legt Qin uit. “Dat is een les die we leerden van een ­eerder accuwisselproject, Better Place. Bij ons kiest de klant zelf of hij wisselt of laadt. Maar zolang er nog geen snelladers zijn die je auto in enkele minuten laden, is een ‘battery swap’ de snelste manier.” Maar de wisseltechniek biedt ook heel ­andere mogelijkheden, licht Qin toe. “We hebben er een heel businessmodel omheen gebouwd. Als je door het jaar heen ­voldoende hebt aan een actieradius van pakweg 150 km is het zonde en te duur om een veel groter accupakker mee te zeulen. Voor de paar keer per jaar dat je voor een verre reis meer actieradius wilt, neem je ­tijdelijk een grotere accu.”


                                Hogere restwaarde


                                Verder levert het systeem een hogere ­restwaarde op, zegt Qin. “De gemiddelde levensduur van een accupakket is aanzienlijk korter dan die van de auto. Stel, mijn ­lichaam kan honderd jaar mee, maar mijn hart maar dertig. Dan zou ik toch ook gebaat zijn bij een wisselhart? Een HV-accu, ongeacht van welk merk, gaat tussen de acht en tien jaar mee. Een auto minstens vijftien jaar. Dat betekent dat de eerste ­Model 3’s gebruikt weinig meer waard zijn door hun stervende accu’s. Een nieuwe accu monteren kost in een Tesla tussen de €30.000 en €40.000. Dat verdien je nooit terug bij inruil. Dat probleem heb je met ons wisselsysteem niet. Verder maak je bij Nio gebruik van een gezamenlijke pool van accu’s, waardoor ze efficiënter en ­gelijkmatiger worden gebruikt en de ­gebruikte grondstoffen meer rendabel ­worden ingezet.” Qin zegt te hebben ­berekend dat op die manier 17 procent minder grondstoffen nodig zijn voor hetzelfde aantal kilometers. “Minder vervuiling dus én minder kosten. En wat daar nog bijkomt: omdat de accu’s eigendom blijven van Nio, kunnen we ze aan het einde van hun ­levensduur gemakkelijker en meer ­efficiënt verzamelen voor recycling.”


                                Minder grondstoffen


                                Als het allemaal zo mooi blijkt uit te ­pakken, zou je kunnen denken dat ook ­andere merken interesse zullen krijgen voor het concept van Nio. “Wij zijn bereid onze kennis met ze te delen”, zegt Qin. “Wij zijn heel open, altijd geweest. Er zijn al wat gesprekken geweest op dit gebied. Wij ­hebben er immers ook baat bij, want hoe meer merken het gebruiken, hoe sneller de infrastructuur kan groeien.”

                                Bron: Autoweek
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Opdat dit BaaS-principe haalbaar zou zijn gaan er toch veel (laat ons zeggen: op evenveel strategische locaties als de huidige tankstations) van die stations moeten gebouwd worden..
                                  Ik zie dit hier dan ook enkel lukken als ook andere merken diezelfde batterijen gaan gebruiken en van diezelfde accu-wisselstations gebruik gaan maken.
                                  Aan de lease-prijzen waarop deze Nio's hier op de markt gaan komen gaat hun aandeel toch eerder beperkt blijven lijkt mij.

                                  Comment


                                  • #18
                                    NIO ET5 OOK ALS ELEKTRISCHE STATIONWAGON

                                    VLEUGJE SHOOTING BRAKE

                                    ​In de markt voor een elektrische stationwagon? Onthoud Nio dan even. De Chinese fabrikant komt op basis van de ET5 met een elektrische stationwagon!


                                    De MG 5 Electric was de eerste elektrische stationwagon in Europa, maar lang heeft die relatief praktische MG het rijk niet alleen. Opel komt met een elektrische Astra Sportstourer, de Peugeot e-308 SW ligt in het verschiet en Volkswagen lijkt op termijn met een Variant van de nog te onthullen ID7 te komen. Hoewel dat niet allemaal concurrenten van elkaar zijn, wordt het segment van de elektrische 'wagon' opeens veel drukker. Nio haakt aan. AutoWeek kan je namelijk de eerste foto's van de stationwagon op basis van de elektrische Nio ET5 laten zien.

                                    De afgelopen maanden heeft AutoWeek je een heel stel nieuwe elektrische modellen van Nio getoond, waaronder de EC6 en de ES6 waarvan we de foto's en de eerste informatie opdoken in de database van het Chinese Ministerie van Transport en Informatie Technologie. Daaruit hebben we deze stationwagon opgedoken. De Nio ET5 'Wagon' - of 'Shooting Brake' als je die term prefereert voor een gelikt gelijnde stationwagon - meet 4,79 meter in de lengte, is 1,96 meter breed en 1,5 meter hoog. Daarmee heeft hij exact dezelfde afmetingen als de de ET5 zoals je die nu alleen als sedan kent. Dat maakt van de Nio ET5 Wagon geen pakezel, al zorgt de grotere laadklep wel voor meer laadgemak.

                                    Hoewel de achterzijde van de nieuwe ET5 Wagon enigszins doet denken aan die van de Porsche Taycan Sport Turismo is de boel gewoon netjes overgoten met de designsaus die Nio over al zijn modellen giet. Wel wijkt de vorm van de achterlichten af van die op de ET5 Sedan. Het op de foto's zichtbare exemplaar heeft volgens zijn registratiegegevens een 204 pk sterke elektromotor op de vooras en een exemplaar van 286 pk op de achteras. Die aandrijflijn kennen we van de ET5 Sedan en wordt in die auto gecombineerd met een 75-kWh of 100-kWh accupakket en levert hem een actieradius op van achtereenvolgens 445 en 580 kilometer. In thuisland China krijgt deze nieuwe ET5-variant in ieder geval concurrentie van de Zeekr 001, die op termijn eveneens naar Europa moet komen.



                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nio ET5 EV sedan driving - REVIEW



                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20



                                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                        Comment

                                        Working...
                                        X