Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Maserati Grecale (2022)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Maserati Grecale (2022)

    De Maserati Grecale is een op de Alfa Romeo Stelvio gebaseerde SUV die snel moet uitgroeien tot de bestseller van het gamma, naar het voorbeeld van de Porsche Macan.


    20 foto's

    Eigenlijk heeft de Maserati Grecale, genoemd naar een mediterrane wind, zijn start gemist. Aanvankelijk stond de lancering van deze SUV gepland voor de herfst van 2021, maar de halfgeleidercrisis maakte de oorspronkelijke timing onmogelijk. Beter laat dan nooit, want Modena heeft de Maserati Grecale dringend nodig om zijn beperkte klantenbestand stevig uit te breiden.
    LEES OOK Officieel: Porsche Macan T (2022) + prijs

    De Italiaanse SUV probeert vooral zieltjes te winnen bij de wereldwijde succesnummers van de Duitse Drie, van de Audi Q5 en Q5 Sportback over de BMW X3 en X4 tot de Mercedes GLC en GLC Coupé. Maar de voornaamste concurrent wordt wellicht de Porsche Macan, want de Grecale moet uitgroeien tot dé bestseller van het Maserati-gamma.

    Alfa Romeo Stelvio

    De technische basis van de Maserati Grecale is die van de Alfa Rome Stelvio, maar Modena mikt wel een stuk hoger dan die collega's uit Turijn. Het design, met een gezonde mix van elegantie en agressiviteit, verrast alvast niet. Voor het laatste zorgt vooral het grote en op de sportiefste variant volledig zwarte radiatorrooster met de bekende drietand in het midden en de extra koelopeningen eronder. De lichtblokken zijn vrij hoog gemonteerd en ogen op het eerste gezicht eerder eenvoudig - een beetje als die van de Ford Puma.
    In profiel vallen de grote velgen (tot 21 duim) op, op de C-stijlen van de Maserati Grecale prijkt nog een kleine drietand en de klinken zijn fraai in de portieren verwerkt. Neem er nog de vooral achteraan vrij brede wielkasten bij en de Grecale lijkt haast een kleinere variant van de Maserati Levante. Een designkeuze waarmee de Italianen natuurlijk het voorbeeld van de Duitse premiummerken volgen. Ook aan de achterkant hoeven we niet veel woorden vuil te maken. Die oogt evengoed eerder sober, met alvast voor de Trofeo-variant wel een dakspoiler en natuurlijk een in het zwart uitgevoerde diffuser onder de bumper.
    Met wat goede wil herinneren de achterlichtblokken aan de boemerangachtige vormen van de exemplaren die een tijdje het achterwerk van de 3200 GT sierden. De Maserati Grecale is 4,85 meter lang, waarmee deze als compact omschreven SUV nog iets groter is dan zijn rechtstreekse concurrenten.



    Ruimtewonder?

    Je zou het misschien niet meteen van zo’n sportieve Italiaan verwachten, maar volgens de Italiaanse constructeur zou de Maserati Grecale met het ruimste interieur van zijn categorie pochen. Met dank aan de al vermelde extra centimeters én de wielbasis van 2,90 meter. Die is ook groter dan die van de Alfa Romeo Stelvio en garandeert vooral op de achterbank een royale zitruimte. Voorin rekent Maserati ons voor dat er vier schermen zijn: dat voor de instrumenten, een centraal exemplaar van 12,3 duim voor het infotainment, een kleiner van 8,8 duim voor nog wat extra bedieningen en het… digitale horloge.
    Dat laatste is als het ware multifunctioneel, het kan zelfs dienstdoen als kompas. Er zijn nog nauwelijks klassieke knoppen, tussen de voorzetels is er wel een groot opbergvak en ruimte voor het opladen van een telefoon. De gebruikte materialen en beschikbare kleuren zijn afhankelijk van de variant, vooral in de Maserati Grecale Trofeo oogt het interieur extra sportief. De Italiaanse constructeur belooft natuurlijk dat alle varianten, al dan niet in optie, met de nodige technologische snufjes komen. Denk dan al aan het nieuwe Maserati Intelligent Assistant-multimediasysteem, een head-updisplay en Sonus Faber-luidsprekers die je desgewenst ook mee laten genieten van de motorklank.



    Trofeo met Nettuno

    De Grecale komt sowieso met vierwielaandrijving en met achttrapsautomaat, maar je houdt wel de keuze tussen de versies GT, Modena en Trofeo. Die laatste wordt aangedreven door de befaamde Nettuno-motor die achterin de Maserati MC20 ligt, een met cilinderuitschakeling gezegende V6-biturbo die een vermogen van 530 pk combineert met een maximaal koppel van 620 Nm. En dat geeft de toch 2 ton zware SUV vleugels. De Maserati Grecale Trofeo sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 285 km/u.
    LEES OOK Test Maserati MC20 (2021)

    De Maserati Grecale GT en Modena rekenen op een mildhybride aandrijflijn waarbij de reeds uit de Ghibli en de Levante viercilinder de hulp krijgt van een e-booster op 48 volt. In de GT is de geëlektrificeerde 2 liter-turbobenzine goed voor 300 pk, in de Grecale Modena zelfs voor 330 pk. Ze hebben respectievelijk 5,6 seconden en 5,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te spurten. De Maserati Grecale staat standaard op luchtvering, die optioneel blijft op de GT- en Modena-varianten.



    Elektrische Folgore

    De verkoop van de Maserati Grecale start in het tweede semester van 2022, er zal dan ook eventjes een Launch Edition PrimaSerie met een als exclusief aangekondigde uitrusting beschikbaar zijn. Zowat een jaar na de varianten met benzinemotor breidt Maserati het Grecale-aanbod uit met de volledig elektrisch aangedreven Folgore. Die krijgt een batterij van 105 kWh (en 400 volttechnologie) en zal over een koppel van 800 Nm beschikken. Meer specificaties zijn er voorlopig niet, de Italianen beloven wel nog een aparte aankleding en zelfs unieke koetswerklak.



    bron; autogids.be
    Last edited by MasterC; 22/03/2022, 16:02.

  • #2




    Comment


    • #3






      Comment


      • #4








        Comment


        • #5
          Che bella macchina!
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
            Che bella macchina!
            Inderdaad, het is hun gelukt om er terug iets moois van te maken

            Dashboard is echt knap!

            Comment


            • #7
              Maserati Grecale - Eerste kennismaking

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Modena:

















                GT:










                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Trofeo:















                  Folgore:





                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Maserati Grecale Trofeo (2022) | So heiß wird das Power-SUV

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Configurator: https://www.maserati.com/be/nl/shopp...s/configurator


                      GT:




                      Modena:



                      Trofeo:



                      GT:



                      Modena:



                      Trofeo:



                      Interieur:











                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        This is Maserati's new Porsche Macan Turbo!

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Maserati Grecale versus Porsche Macan in de eerste vergelijking

                          Hoe verloopt het SUV-duel tussen Italië en Duitsland?


                          https://de.motor1.com/news/575844/ma...can-vergleich/




                          Maserati Grecale (2022) motoren
                          motor uitvoering koppel 0-100 km/u top snelheid
                          2.0MHEV 300 pk 450 Nm 5,6 seconden 240 km/u
                          2.0MHEV 330 pk 450 Nm 5,3 seconden 240 km/u
                          3.0 V6-biturbo 530 pk 620 Nm 3,8 seconden 285 km/u


                          Porsche Macan
                          motor uitvoering koppel 0-100 km/u top snelheid
                          2.0 turbo 265 pk 400 Nm 6,4 seconden 232 km/u
                          2.9 V6 S 380 pk 520 Nm 4,8 seconden 259 km/u
                          2.9 V6 GTS 440 pk 550 Nm 4,5 seconden 272 km/u

                          model- lengte hoogte breed wielbasis kofferbak
                          Maserati Grecale 4.86m 1,66 m 1,98 m 2,90 m 535 liter/rec
                          Porsche Macan 4.72m 1,62 m 1,93 m 2,81 m 458/1.503 liter
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
















                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Maserati Grecale (2023): First Video Test Drive Review

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Maserati Grecale: mooie melkkoe | Review

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  MASERATI GRECALE - EERSTE RIJTEST

                                  VOOR CONNAISSEURS

                                  Maserati is niet de eerste fabrikant met een midsize luxury SUV. Toch hopen ze met de Grecale een punt van de taart voor zich op te eisen. Hoe pakken de Italianen dat aan en vooral ook: hoe pakt het uit?

                                  Sportwagens of limousines bouwen, je kunt er heel erg goed in zijn. De kurk waar de fabrikanten van die snelle en luxe auto’s zich tegenwoordig op drijvende weten te houden is echter de SUV. Of ze nu zeer dynamisch of juist met pure luxe zijn ingestoken - en Cayenne, Urus, Bentayga of DBX heten - stuk voor stuk zorgen deze hoge machines dat het bij respectievelijk Porsche, Lamborghini, Bentley en Aston Martin crescendo gaat met de verkopen. Bij Maserati is dat niet anders. De Ghibli en de Quattroporte zijn net als de MC20 toppers in hun soort, maar het succesnummer dat voor de volumes zorgt is ontegenzeggelijk de Levante. Dat succes smaakt bij het luxe­label van Stellantis naar meer. Om precies te zijn naar een SUV in het nog populairdere ‘midsize luxury-segment’. Die valt net onder de Levante, daar waar de Porsche Macan de dienst uitmaakt. Zie hier de Grecale, iets compacter dan de Levante, maar zeker net zo herkenbaar als Maserati.



                                  Als klein merk binnen de grote Stellantis-groep creëert Maserati schaalvoordeel door voor de Grecale gebruik te maken van de modulaire Giorgio-platformarchitectuur, die we ook kennen van de Alfa Romeo’s Stelvio en Giulia. Hierbij grijpen ze in Modena wel de maximale vrijheid aan die het bouwsysteem geeft. Het gaat hier beslist om meer dan een Stelvio met een net iets ander lijnenspel. De Grecale is in alle richtingen groter. Zowel in lengte als wielbasis zit hij tussen de Stelvio en de Levante in. Hij heeft een nieuwe elektronica-architectuur, zeer uiteenlopende aandrijflijnen en ook veren en schokdempers zijn helemaal volgens Maserati-recept.

                                  Internet der dingen

                                  Het eerste wat opvalt bij het instappen is dat je vrij hoog zit (of het stuur staat te laag, het is maar hoe je het bekijkt). We zouden de stoel liever iets lager kunnen zetten. Er is in elk geval ruimte te over in alle richtingen en de stoelen geven prima ondersteuning. Achterin instappen gaat opmerkelijk gemakkelijk via een grote deuropening, en dankzij de royalere wielbasis heb je op de achterbank ook genoeg beenruimte. Het interieur is strak, maar zeer zeker stijlvol ingericht. Minimalisme viert hier hoogtij. Het aantal knoppen en schakelaars is tot een absoluut minimum teruggebracht. Beeldchermen en ventilatieroosters domineren het dashboard, meer niet. Geheel naar eigen smaak bepaal je met welke accenten je je Grecale laat aankleden: leer, hout, carbon of lichtmetaal. Alles wat je beetpakt voelt prettig aan en ziet er netjes uit. Niet dat ze in Stuttgart of Crewe hun bekleders nu direct op een bijscholingscursus hoeven te sturen, dit is nog niet het nieuwe ijkpunt. Maar het steekt zonder meer strak in elkaar.


                                  Maserati Grecale

                                  De functionaliteit is over twee midscheeps geplaatste touchscreens verdeeld, wat als voordeel heeft dat je niet meteen je navigatie kwijt bent op het moment dat je de airco instelt. Al moet je wel flink over het scherm scrollen om te komen bij wat je zoekt. Niet alleen afwerking en materiaalgebruik in het interieur bepalen tegenwoordig de premium­beleving, het digitale deel van de auto is minstens zo belangrijk. Met het op Android Automotive draaiende multi­mediasysteem, waarmee je bijna altijd met de auto verbonden kunt zijn, is de Grecale helemaal bij de tijd. Bijgestaan door Alexa is je telefoon de schakel tussen de auto en je huis of de rest van de wereld via het internet der dingen. Helaas doen vorm­geving en typografie in de schermen enigszins afbreuk aan de grandeur van de auto, want die zijn afkomstig van ‘simpele’ Fiats en Chryslers. Jammer, temeer omdat je voor alles continu die schermen nodig hebt. Fysieke bediening vind je alleen nog op het stuur, en tussen de twee schermen op de middenconsole zitten nog vier knoppen: die met de opschriften P, R, N en D. Zelfs een pook of versnellingshendel zijn overbodig verklaard. Om je toch met de versnellingskeuze te kunnen bemoeien zitten er grote schakelpeddels achter het stuur.

                                  Kippenvel

                                  Maserati biedt keuze uit drie aandrijflijnen: twee vermogensvarianten van een tweeliter viercilinder benzinemotor met mild hybrid-technologie en de absolute topper met een drieliter V6 in de Trofeo-uitvoering. Die zescilinder, de Nettuno, is in feite dezelfde motor met voorkamerontsteking die ook dienst doet in de MC20, alleen dan iets bescheidener afgesteld: geen 630 pk maar ‘slechts’ 530 pk. Alle drie de benzineversies zijn vierwielaandrijvers en voorzien van een ZF-achttrapsautomaat. Wanneer je vanuit CO2- en daarmee in Nederland ook bpm-oogpunt had gehoopt op een plug-in hybride, heb je pech. Die komt er niet, in die tussenstap zien ze niets bij Maserati. Wel staat er voor volgend jaar een volledig elektrische variant op stapel.

                                  Nieuwsgierig naar de Nettuno-motor met zijn ingenieuze ontsteking beginnen we met de V6. De zescilinder springt aan met een rauwe brom, kippenvel. Na een druk op de D-knop komt de auto met een kleine schok van zijn plek, alsof je de koppeling laat schieten. Het lijkt onderdeel van de Trofeo-beleving, bij de viercilinders blijkt later dat het ook heel beschaafd kan. Als een echte Grand Tourer acteert de Grecale op het kruispunt van ontzorgende weelde en uitdagende dynamiek. De stand van de ronde rijmodusknop op het stuur bepaalt naar welke kant je de balans laat uitslaan. In de comfort-stand gaat het bedaard maar evengoed lekker vlot de drukke binnenstad van Milaan uit. Als voorbij de stadsgrenzen alle vloeistoffen op temperatuur zijn, gaat de Drive Mode-knop de andere kant uit – in de Corsa-modus - en dan begint het feest. De Nettuno reageert scherp op het gas­pedaal en zorgt voor een serieuze duw vooruit. De samenwerking met de versnellingsbak is dik in orde, de achttraps automaat weet precies wanneer hij wat moet doen om de V6 optimaal te laten presteren.



                                  De maximale 530 pk komt er pas bij 6.500 toeren per minuut uit. Het maximum koppel van 620 Nm is daarentegen beschikbaar van 3.000 tot 5.500 toeren en geeft de motor een welhaast onvermoeibaar soepel karakter. Met het oog op de komst van de elektrische variant is de geluidsisolatie naar een hoger plan gebracht. Immers, door het ontbreken van een verbrandingsmotor bij een EV gaan andere geluiden domineren. Niettemin kan het indringende geluid van de V6 je niet ontgaan, zeker niet als in de sportievere rijmodi voor meer betrokkenheid de kleppen in de uitlaat opengaan. De kalibratie van de stuurinrichting is niet agressief dynamisch, maar zorgt wel dat je goed weet wat er zich tussen het asfalt en de banden afspeelt. Die banden zijn in ons geval overigens rondom Pirelli’s Scorpion Winter, opmerkelijk onder een strak blauwe lucht en 20 graden Celsius op de thermometer. Het mag de pret niet drukken. Integendeel zelfs, de auto is nu net even wat makkelijker te verleiden tot spelen. De Grecale laat zich heel mooi controleren. Natuurlijk, het is geen lage GT, maar hoewel hij net iets meer dan twee ton weegt, heeft de Grecale een lekker uitnodigend karakter met een mooie balans in de afstemming van de luchtvering en de adaptieve schokdempers.

                                  Moeiteloos

                                  Na het V6-geweld van de Trofeo gaan we ook nog een blokje om met de Modena, de meest potente van de twee viercilinders. Onze angst dat een tweelitermotor voor de Grecale te weinig is, is onterecht. Het gaat bovengemiddeld vlot en ogenschijnlijk moeiteloos. De elasticiteit van deze machine is het directe gevolg van het maximum koppel van 450 Nm dat al wordt bereikt bij 2.000 toeren per minuut en beschikbaar blijft tot 5.000 toeren. Mede dankzij een elektrische compressor is de motor direct bij de les en in de sportstand draagt ook de startgenerator, weliswaar bescheiden, zijn steentje bij. In tegenstelling tot bij de V6 klinkt er nu een uitlaatbrom door de speakers, overigens niet gecreëerd door een synthetisch soundgenerator. Het inputsignaal is het motorgeluid zelf, waardoor het nog vrij natuurlijk klinkt. Al vragen wij ons af wat het bijdraagt aan de beleving in een SUV GT. Of ze in Stuttgart wakker liggen van de Grecale? Van overtroeving is geen sprake, maar de Grecale is beslist in staat een puntje van de markt voor zich op te eisen. Liefhebbers, of noem ze connaisseurs, wacht geen teleurstelling.


                                  PLUS & MIN

                                  • +Fijne motoren
                                  • +Prettig onderstel
                                  • -Te veel schermbediening
                                  • -Motorgeluid via de speakers









                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18


                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mooier dan de Macan.
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        edit.
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X