De Maserati Grecale is een op de Alfa Romeo Stelvio gebaseerde SUV die snel moet uitgroeien tot de bestseller van het gamma, naar het voorbeeld van de Porsche Macan.
20 foto's
Eigenlijk heeft de Maserati Grecale, genoemd naar een mediterrane wind, zijn start gemist. Aanvankelijk stond de lancering van deze SUV gepland voor de herfst van 2021, maar de halfgeleidercrisis maakte de oorspronkelijke timing onmogelijk. Beter laat dan nooit, want Modena heeft de Maserati Grecale dringend nodig om zijn beperkte klantenbestand stevig uit te breiden.
LEES OOK Officieel: Porsche Macan T (2022) + prijs
De Italiaanse SUV probeert vooral zieltjes te winnen bij de wereldwijde succesnummers van de Duitse Drie, van de Audi Q5 en Q5 Sportback over de BMW X3 en X4 tot de Mercedes GLC en GLC Coupé. Maar de voornaamste concurrent wordt wellicht de Porsche Macan, want de Grecale moet uitgroeien tot dé bestseller van het Maserati-gamma.
Alfa Romeo Stelvio
De technische basis van de Maserati Grecale is die van de Alfa Rome Stelvio, maar Modena mikt wel een stuk hoger dan die collega's uit Turijn. Het design, met een gezonde mix van elegantie en agressiviteit, verrast alvast niet. Voor het laatste zorgt vooral het grote en op de sportiefste variant volledig zwarte radiatorrooster met de bekende drietand in het midden en de extra koelopeningen eronder. De lichtblokken zijn vrij hoog gemonteerd en ogen op het eerste gezicht eerder eenvoudig - een beetje als die van de Ford Puma.
In profiel vallen de grote velgen (tot 21 duim) op, op de C-stijlen van de Maserati Grecale prijkt nog een kleine drietand en de klinken zijn fraai in de portieren verwerkt. Neem er nog de vooral achteraan vrij brede wielkasten bij en de Grecale lijkt haast een kleinere variant van de Maserati Levante. Een designkeuze waarmee de Italianen natuurlijk het voorbeeld van de Duitse premiummerken volgen. Ook aan de achterkant hoeven we niet veel woorden vuil te maken. Die oogt evengoed eerder sober, met alvast voor de Trofeo-variant wel een dakspoiler en natuurlijk een in het zwart uitgevoerde diffuser onder de bumper.
Met wat goede wil herinneren de achterlichtblokken aan de boemerangachtige vormen van de exemplaren die een tijdje het achterwerk van de 3200 GT sierden. De Maserati Grecale is 4,85 meter lang, waarmee deze als compact omschreven SUV nog iets groter is dan zijn rechtstreekse concurrenten.
Ruimtewonder?
Je zou het misschien niet meteen van zo’n sportieve Italiaan verwachten, maar volgens de Italiaanse constructeur zou de Maserati Grecale met het ruimste interieur van zijn categorie pochen. Met dank aan de al vermelde extra centimeters én de wielbasis van 2,90 meter. Die is ook groter dan die van de Alfa Romeo Stelvio en garandeert vooral op de achterbank een royale zitruimte. Voorin rekent Maserati ons voor dat er vier schermen zijn: dat voor de instrumenten, een centraal exemplaar van 12,3 duim voor het infotainment, een kleiner van 8,8 duim voor nog wat extra bedieningen en het… digitale horloge.
Dat laatste is als het ware multifunctioneel, het kan zelfs dienstdoen als kompas. Er zijn nog nauwelijks klassieke knoppen, tussen de voorzetels is er wel een groot opbergvak en ruimte voor het opladen van een telefoon. De gebruikte materialen en beschikbare kleuren zijn afhankelijk van de variant, vooral in de Maserati Grecale Trofeo oogt het interieur extra sportief. De Italiaanse constructeur belooft natuurlijk dat alle varianten, al dan niet in optie, met de nodige technologische snufjes komen. Denk dan al aan het nieuwe Maserati Intelligent Assistant-multimediasysteem, een head-updisplay en Sonus Faber-luidsprekers die je desgewenst ook mee laten genieten van de motorklank.
Trofeo met Nettuno
De Grecale komt sowieso met vierwielaandrijving en met achttrapsautomaat, maar je houdt wel de keuze tussen de versies GT, Modena en Trofeo. Die laatste wordt aangedreven door de befaamde Nettuno-motor die achterin de Maserati MC20 ligt, een met cilinderuitschakeling gezegende V6-biturbo die een vermogen van 530 pk combineert met een maximaal koppel van 620 Nm. En dat geeft de toch 2 ton zware SUV vleugels. De Maserati Grecale Trofeo sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 285 km/u.
LEES OOK Test Maserati MC20 (2021)
De Maserati Grecale GT en Modena rekenen op een mildhybride aandrijflijn waarbij de reeds uit de Ghibli en de Levante viercilinder de hulp krijgt van een e-booster op 48 volt. In de GT is de geëlektrificeerde 2 liter-turbobenzine goed voor 300 pk, in de Grecale Modena zelfs voor 330 pk. Ze hebben respectievelijk 5,6 seconden en 5,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te spurten. De Maserati Grecale staat standaard op luchtvering, die optioneel blijft op de GT- en Modena-varianten.
Elektrische Folgore
De verkoop van de Maserati Grecale start in het tweede semester van 2022, er zal dan ook eventjes een Launch Edition PrimaSerie met een als exclusief aangekondigde uitrusting beschikbaar zijn. Zowat een jaar na de varianten met benzinemotor breidt Maserati het Grecale-aanbod uit met de volledig elektrisch aangedreven Folgore. Die krijgt een batterij van 105 kWh (en 400 volttechnologie) en zal over een koppel van 800 Nm beschikken. Meer specificaties zijn er voorlopig niet, de Italianen beloven wel nog een aparte aankleding en zelfs unieke koetswerklak.
bron; autogids.be
20 foto's
Eigenlijk heeft de Maserati Grecale, genoemd naar een mediterrane wind, zijn start gemist. Aanvankelijk stond de lancering van deze SUV gepland voor de herfst van 2021, maar de halfgeleidercrisis maakte de oorspronkelijke timing onmogelijk. Beter laat dan nooit, want Modena heeft de Maserati Grecale dringend nodig om zijn beperkte klantenbestand stevig uit te breiden.
LEES OOK Officieel: Porsche Macan T (2022) + prijs
De Italiaanse SUV probeert vooral zieltjes te winnen bij de wereldwijde succesnummers van de Duitse Drie, van de Audi Q5 en Q5 Sportback over de BMW X3 en X4 tot de Mercedes GLC en GLC Coupé. Maar de voornaamste concurrent wordt wellicht de Porsche Macan, want de Grecale moet uitgroeien tot dé bestseller van het Maserati-gamma.
Alfa Romeo Stelvio
De technische basis van de Maserati Grecale is die van de Alfa Rome Stelvio, maar Modena mikt wel een stuk hoger dan die collega's uit Turijn. Het design, met een gezonde mix van elegantie en agressiviteit, verrast alvast niet. Voor het laatste zorgt vooral het grote en op de sportiefste variant volledig zwarte radiatorrooster met de bekende drietand in het midden en de extra koelopeningen eronder. De lichtblokken zijn vrij hoog gemonteerd en ogen op het eerste gezicht eerder eenvoudig - een beetje als die van de Ford Puma.
In profiel vallen de grote velgen (tot 21 duim) op, op de C-stijlen van de Maserati Grecale prijkt nog een kleine drietand en de klinken zijn fraai in de portieren verwerkt. Neem er nog de vooral achteraan vrij brede wielkasten bij en de Grecale lijkt haast een kleinere variant van de Maserati Levante. Een designkeuze waarmee de Italianen natuurlijk het voorbeeld van de Duitse premiummerken volgen. Ook aan de achterkant hoeven we niet veel woorden vuil te maken. Die oogt evengoed eerder sober, met alvast voor de Trofeo-variant wel een dakspoiler en natuurlijk een in het zwart uitgevoerde diffuser onder de bumper.
Met wat goede wil herinneren de achterlichtblokken aan de boemerangachtige vormen van de exemplaren die een tijdje het achterwerk van de 3200 GT sierden. De Maserati Grecale is 4,85 meter lang, waarmee deze als compact omschreven SUV nog iets groter is dan zijn rechtstreekse concurrenten.
Ruimtewonder?
Je zou het misschien niet meteen van zo’n sportieve Italiaan verwachten, maar volgens de Italiaanse constructeur zou de Maserati Grecale met het ruimste interieur van zijn categorie pochen. Met dank aan de al vermelde extra centimeters én de wielbasis van 2,90 meter. Die is ook groter dan die van de Alfa Romeo Stelvio en garandeert vooral op de achterbank een royale zitruimte. Voorin rekent Maserati ons voor dat er vier schermen zijn: dat voor de instrumenten, een centraal exemplaar van 12,3 duim voor het infotainment, een kleiner van 8,8 duim voor nog wat extra bedieningen en het… digitale horloge.
Dat laatste is als het ware multifunctioneel, het kan zelfs dienstdoen als kompas. Er zijn nog nauwelijks klassieke knoppen, tussen de voorzetels is er wel een groot opbergvak en ruimte voor het opladen van een telefoon. De gebruikte materialen en beschikbare kleuren zijn afhankelijk van de variant, vooral in de Maserati Grecale Trofeo oogt het interieur extra sportief. De Italiaanse constructeur belooft natuurlijk dat alle varianten, al dan niet in optie, met de nodige technologische snufjes komen. Denk dan al aan het nieuwe Maserati Intelligent Assistant-multimediasysteem, een head-updisplay en Sonus Faber-luidsprekers die je desgewenst ook mee laten genieten van de motorklank.
Trofeo met Nettuno
De Grecale komt sowieso met vierwielaandrijving en met achttrapsautomaat, maar je houdt wel de keuze tussen de versies GT, Modena en Trofeo. Die laatste wordt aangedreven door de befaamde Nettuno-motor die achterin de Maserati MC20 ligt, een met cilinderuitschakeling gezegende V6-biturbo die een vermogen van 530 pk combineert met een maximaal koppel van 620 Nm. En dat geeft de toch 2 ton zware SUV vleugels. De Maserati Grecale Trofeo sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 285 km/u.
LEES OOK Test Maserati MC20 (2021)
De Maserati Grecale GT en Modena rekenen op een mildhybride aandrijflijn waarbij de reeds uit de Ghibli en de Levante viercilinder de hulp krijgt van een e-booster op 48 volt. In de GT is de geëlektrificeerde 2 liter-turbobenzine goed voor 300 pk, in de Grecale Modena zelfs voor 330 pk. Ze hebben respectievelijk 5,6 seconden en 5,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te spurten. De Maserati Grecale staat standaard op luchtvering, die optioneel blijft op de GT- en Modena-varianten.
Elektrische Folgore
De verkoop van de Maserati Grecale start in het tweede semester van 2022, er zal dan ook eventjes een Launch Edition PrimaSerie met een als exclusief aangekondigde uitrusting beschikbaar zijn. Zowat een jaar na de varianten met benzinemotor breidt Maserati het Grecale-aanbod uit met de volledig elektrisch aangedreven Folgore. Die krijgt een batterij van 105 kWh (en 400 volttechnologie) en zal over een koppel van 800 Nm beschikken. Meer specificaties zijn er voorlopig niet, de Italianen beloven wel nog een aparte aankleding en zelfs unieke koetswerklak.
bron; autogids.be
Comment