Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Lotus Eletre (2022)
Collapse
X
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
-
LOTUS ELETRE: ELEKTRISCHE SUV LUIDT NIEUW HOOFDSTUK IN
ALLE HEILIGE HUISJES OMVER
Het is lang geleden dat er zoveel te doen was rond Lotus. Er is namelijk een heel nieuw hoofdstuk aangebroken, ingeluid door de Emira. Hoewel dat nog een supercar met benzinekracht is, is die met zijn dik 1.400 kilo al niet meer bepaald een Lotus van de oude stempel. Dat het echter nog gekker kan, bewijst Lotus met de volgende nieuwkomer: de Eletre.
Simplify, then add lightness, was ooit het credo. Nou, Colin Chapman draait zich om in zijn graf, want hier staat namelijk een pakweg 2 ton zware auto. Een SUV nota bene en ook nog eens een elektrische. De Eletre is nu al de meest controversiële auto die Lotus ooit heeft gemaakt.
Lijkt de Eletre nog een beetje op een Lotus? In ieder geval zien we hier en daar nog wat knipogen naar die andere nieuwe Lotus, de Evija, maar daar is het dan ook wel mee gezegd. Het ‘add lightness’ komt volgens Lotus terug door openingen in de carrosserie. Je kunt, zo ondervonden we toen we de auto in het echt konden bekijken, daadwerkelijk hier en daar je hand door de koets steken. Zo zijn er net voor de voorwielen en net achter de achterwielen kanalen waar de lucht vrij doorheen kan stromen. Dat moet volgens Lotus vooral de luchtweerstand verlagen. Belangrijker: de Eletre is grotendeels opgetrokken uit koolstofvezel en aluminium om het gewicht toch enigszins binnen de perken te houden. Het mag gezegd worden, 2 ton is weliswaar een hoop, maar het valt nog enigszins mee voor een 5,1 meter lange elektrische SUV. Hoewel de Eletre duidelijk een SUV is, heeft Lotus een poging gedaan om hem toch nog enigszins rank van vorm te maken. Dat zit vooral in hoe hoog de Eletre is: slechts 1,63 m. Dat valt nog mee in verhouding tot de lengte.
Snel, in alles
De voorlopige specificaties zijn indrukwekkend. De Eletre heeft namelijk een ruim 100 kWh groot accupakket aan boord, is minimaal 600 pk sterk en vierwielaangedreven. Er zijn twee elektromotoren aanwezig, een voor en een achter. Lotus zegt dat het tussen de 2 en 3 seconden duurt om met de Eletre van 0 naar 100 km/h te schieten; de topsnelheid ligt op een voor een EV indrukwekkende 260 km/h.
De basis van de Eletre is een nieuw EV-platform dat Lotus EPA noemt en dat is ontwikkeld in samenwerking met teams in China, Zweden en Duitsland. Reken maar dat moederbedrijf Geely daar flink de hand in heeft gehad en dat de ontwikkelaars ook bij Volvo en Polestar om de hoek hebben gekeken. 800V-technologie zorgt voor snelle laadtijden en de accu ligt zo diep mogelijk in de bodem om het zwaartepunt laag te houden. Qua laden en rijbereik zit het in ieder geval wel goed. Lotus mikt op een WLTP-bereik van circa 600 km. Bijladen kan met maximaal 350-kW laadvermogen en dan heb je er in 20 minuten 400 km rijbereik bij. Standaard is ook een 22-kW AC-lader aanwezig.
Het is nog even de vraag hoe alle elektrokracht zich vertaalt in het stevigere bochtenwerk, maar ook hier is volgens Lotus uitgebreid aandacht aan besteed. Zo heeft de Eletre onder meer optioneel 'slimme' luchtvering om de boel stabiel te houden, achterassturing, torque vectoring en een actieve stabilisatorstang. Je kunt het je in een Lotus misschien niet voorstellen, maar als je liever niet zelf stuurt, dan is een heel leger aan Lidar-sensoren er klaar voor om de Eletre level 2 autonoom op weg te helpen. Ook is hij voorbereid als de wetgever in een later stadium hogere niveaus autonoom rijden toestaat.
Interieur
In de Eletre moet je volgens Lotus het idee krijgen dat je in een supercar zit. Daar heeft het merk verschillende voorzieningen voor bedacht. Zo kan het centrale 15,1 inch grote infotainmentscherm naar achteren wegklappen om de afleiding te minimaliseren, heeft het stuur een sportief uiterlijk met een afgevlakte boven- en onderkant en is de rij-informatie behalve van een digitaal instrumentarium ook van een head-up display af te lezen zodat je je ogen op de weg kunt houden. Tenslotte houden de sportstoelen je stevig ingeklemd. Duidelijk is echter dat de Eletre vooral een hoge luxebeleving moet geven, meer nog dan een sportief gevoel. Het interieur is weelderig bekleed, onder meer met een materiaal dat deels uit wol is vervaardigd om het gewicht te drukken.
Achterin is duidelijk aardig wat beenruimte, zo hebben we achter de schermen bij de introductie al even kunnen zien. Lange personen zullen niet snel met hun knieën tegen de voorstoelen aan zitten, iets dat - ondanks hun vaak niet al te grote lengte - de Chinezen ook zullen waarderen. Lotus hoopt immers ook in China potten te breken met de Eletre. Je kunt achterin plaatsnemen op twee individuele plekken, al komt er ook een uitvoering met een bank voor drie personen achterin. De Eletre is als het om bagage gaat de ruimste Lotus ooit, want in de kofferbak kun je 400 liter benutten, en in de 'frunk' nog 77 liter.
Ruim boven een ton
Er is nog genoeg over te vertellen, maar reken maar dat je op een later moment nog meer van deze auto gaat zien. Of het nou heiligschennis is of niet, Lotus heeft hier in ieder geval een veelbelovende SUV mee neergezet die ongetwijfeld de kas prima zal spekken. De voorlopige Britse richtprijs van de Eletre ligt namelijk op zo’n 100.000 pond, omgerekend pakweg €120.000 euro. De Eletre wordt gebouwd in Wuhan in China en de eerste exemplaren worden volgend jaar geleverd.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Lotus… suv…
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenPorsche SUV, Ferrari SUV, Lamborghini SUV,.... wat de klant wil, wordt gemaakt hé?
Maar deze Lotus SUV is wel uitzonderlijk knap imo.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Echt knap. Iemand een Tesla Model S kopen voor 120.000 Euro :-) (niet dat ik niet tevreden ben, maar dit vind ik echt knap). Enfin toch ook wat eerste testen enzo af wachten. Het is wel duidelijk dat Tesla zijn tenen mag gaan uitkuisen om hun technologische voorsprong te behouden en te combineren met iets luxueuzere - plush auto's, toch voor S en X... Voorlopig is vraag groter dan aanbod, maar als je deze dingen ziet en aan dezelfde prijs als Model X.... Maar nogmaals de nieuwkomers moeten zich in de praktijk bewijzen natuurlijk...
Last edited by DArtagnan; 31/03/2022, 11:09.2014 BMW (F31) 335 d
2011 Mini One D
2007 Kawasaki ZX6R
1997 Honda VFR
1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DArtagnan Bekijk BerichtenEcht knap. Iemand een Tesla Model S kopen voor 120.000 Euro :-) (niet dat ik niet tevreden ben, maar dit vind ik echt knap). Enfin toch ook wat eerste testen enzo af wachten. Het is wel duidelijk dat Tesla zijn tenen mag gaan uitkuisen om hun technologische voorsprong te behouden en te combineren met iets luxueuzere - plush auto's, toch voor S en X... Voorlopig is vraag groter dan aanbod, maar als je deze dingen ziet en aan dezelfde prijs als Model X.... Maar nogmaals de nieuwkomers moeten zich in de praktijk bewijzen natuurlijk...
Nu verwacht ik niet dat Lotus grote aantallen kan produceren, maar toch.
De winnaars van de toekomst maken efficiente auto's met goede batterijen, een aantrekkelijk design en hebben een perfect productieapparaat.
Als je vandaag een EV wil kopen en je wil niet langer wachten dan een maand of 3-4, dan heb je maar 2 mogelijkheden:
- Tesla 3/Y kopen
- een tweedehandse zoeken en die vrij duur betalen.
Comment
-
Comment
-
LOTUS ELETRE: TOT 918 PK STERK EN VANAF NET GEEN TON
LOTUS' BREEK MET HET VERLEDEN
Is Lotus altijd het merk van de lichtgewicht sportmodellen? Welnee. In de vorm van de Eletre presenteerde het merk dit jaar een zo'n 2.000 kilo wegende elektrische SUV. Daarvan geeft Lotus nu niet alleen de technische specificaties, maar ook de Nederlandse prijzen vrij.
In een tijdperk waarin een Hummer een elektrische auto is en Ford een elektrische SUV met 'Mustang' in de naam verkoopt is een elektrische SUV van Lotus niet eens zo'n gek concept meer. In maart dit jaar presenteerde het merk dat vrijwel zijn hele bestaansrecht ontleende aan de productie van lichtgewicht sportmodellen de Eletre, een 5,1 meter lange en zo'n 2 ton wegende sportieve elektrische SUV. Lotus riep al dat de Eletre minimaal 600 pk krachtig zou zijn, maar hield motorische specificaties nog even onder de pet. Tot vandaag. Wat blijkt? Lotus is goudeerlijk.
De Lotus Eletre is namelijk leverbaar met twee verschillende aandrijflijnen waarvan de minst potente 612 pk en 710 Nm levert. Die aandrijflijn is ligt in de simpelweg Eletre geheten 'instapper' en in de Eletre S. Daarmee snelt de Britse stekker-SUV in 4,5 tellen naar een snelheid van 100 km/h. In de bodem ligt een 112 kWh accu die goed is voor een actieradius van 600 kilometer. De absolute topversie heet voluit Lotus Eletre R. Die heeft een maar liefst 918 pk en 985 Nm sterke set elektromotoren waarmee het gevaarte zich in slechts 2,95 seconden naar de 100 km/h beukt. Deze variant heeft in tegenstelling tot de Eletre en Eletre S overigens een tweede 'versnelling'. Ook de Lotus Eletre R heeft de 112 kWh accu, al is zijn WLTP-bereik met 490 kilometer een stuk beperkter dan die van de minder krachtige versies. Geef je de Eletre R schaamteloos op z'n falie, dan moet je er een topsnelheid van 265 km/h mee kunnen bereiken.
Prijzen en uitrusting Lotus Eletre
De 612 pk sterke Lotus Eletre heeft in Nederland een vanafprijs van €97.690. Voor de Eletre S ben je minimaal €123.090 kwijt. Voor de 918 pk sterke topversie Eletre R tik je in ons land €153.090 af.
Lotus Eletre
De simpelweg Eletre geheten versie heeft zaken als actieve luchtvering, matrix-ledkoplampen, een torque vectoring-systeem, een grille met actieve lamellen en 20-inch vijfspaaks lichtmetaal. Ook een inductielader, 12-voudig verstelbare voorstoelen, over vier zones gescheiden klimaatregeling, een uitgebreid audiosysteem met 15 luidsprekers, een 15,1 inch infotainmentscherm en een maar liefst 29-inch metend head-updisplay zijn standaard. Ook is een Lidar-systeem dat semi-autonome rijkunsten naar de Eletre brengt is standaard van de partij. De Eletre S voegt aan bovenstaande zaken toe als privacy glass, een actieve achterspoiler, sfeerverlichting, soft-closeportieren, automatisch dimmende spiegels, een uitgebreider audiosysteem en een complexer luchtzuiveringssysteem. De R-versie heeft standaard het Lotus Dynamic Handling Pack dat onder meer achterwielsturing, een rolstabilisatiesysteem en een hele reeks uit koolstofvezel vervaardigde accenten naar de Lotus Eletre brengt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment