Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW X1 / iX1 (2022)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW X1 / iX1 (2022)

    GELEKT: BMW X1 EN IX1

    Helaas voor BMW is het niet gelukt om de afbeeldingen van de nieuwe X1 onder de pet te houden. Dankzij onder meer Cochespias kunnen we je de derde generatie X1 en de iX1 geheten elektrische versie daarvan nu al vanuit alle kanten bekijken.

    Bij BMW waait de wind der vernieuwing met de kracht van een orkaan. Het merk heeft in korte tijd de X7 en 3-serie gefacelift en de 7-serie volledig vernieuwd. Er zit nog een boel aan te komen, waaronder een vernieuwde 1-serie, een aangescherpte X5 en X6, een nieuwe 5-serie én een compleet nieuwe generatie van de X1. Het officiële debuut van de X1 laat niet lang meer op zich wachten, maar helaas voor BMW zijn de eerste foto's van de nieuwe SUV nu al op het digitale wegennet beland.

    De nieuwe X1 krijgt een groot hekwerk in zijn front, compleet met een meer recht omlaag lopende nierengrille met ernaast - in de stijl van de 2-serie Active Tourer - relatief hoog geplaatste koplampen. De vormgeving van de achterzijde is wellicht nog opvallender. De nieuwe BMW X1 krijgt duidelijk '3D-achterlichten' met een sterk reliëf. Daarbij is het deel van de achterlichten dat de achterklep in duikt veel platter dan je van de X1 gewend bent. De daklijn loopt vloeiend over in de achterspoiler en in de portieren zien we verzonken handgrepen.

    Aan de hand van deze gelekte afbeeldingen kunnen we concluderen dat de nieuwe X1 nagenoeg hetzelfde interieur krijgt als de nieuwe 2-serie Active Tourer. We zien een 10,25-inch instrumentarium dat samen met een 10,7-inch infotainmentscherm is ondergebracht in een gebogen paneel. Liefhebbers van de iDrive-knop moeten we helaas wijzen op de middentunnel en de 'zwevende' armsteun. Deze delen lijken identiek aan die in de 2-serie Active Tourer en dat lijkt te betekenen dat BMW ook de fysieke iDrive-knop uit zijn bestaan in de X1 heeft gesloopt.

    De nieuwe BMW X1 komt ongetwijfeld beschikbaar met een reeks benzine- en dieselmotoren en komt natuurlijk ook weer als plug-in beschikbaar. Voor het eerst krijgt de X1 ook een elektrische variant: de iX1. We vermoeden dat het witte exemplaar met de kenmerkende blauwe accenten op deze gelekte afbeeldingen die iX1 is. Die auto komt volgens eerder door BMW vrijgegeven informatie tot 438 kilometer ver op een lading. Binnenkort verwachten we je alles over de nieuwe BMW X1 te kunnen vertellen.


    Bron: Autoweek





    Last edited by Jocar; 30/05/2022, 23:13.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    New BMW X1 / iX1 2023 LEAKED | Exterior & Interior

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Ziet er goed uit!


      Benieuwd naar meer foto's

      Comment


      • #4
        Ziet er inderdaad een stuk volwassener uit... alleen hélp die M aanhangsels... waar zijn ze toch mee bezig bij BMW op dat vlak?

        Comment


        • #5
          Ik vind 'm heel mooi. Wel effe alle uitvoeringen afwachten.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            De iets modalere versies lijken er toch beter uit te zien wat mij betreft

            All-new 2023 BMW X1. New interior - BMW iDrive 8 and infotainment system with curved display.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
              Ziet er inderdaad een stuk volwassener uit... alleen hélp die M aanhangsels... waar zijn ze toch mee bezig bij BMW op dat vlak?
              Ik heb er een met M pack in bestelling staan ter vervanging van mijn 745e, hopelijk ziet het er in het echt (kleurafhankelijk) toch een beetje goed uit of het zal een xline worden ipv M pack. Spijtig van de aparte opties dan, wordt ineens wat duurder dan.


              Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door JosV Bekijk Berichten

                Ik heb er een met M pack in bestelling staan ter vervanging van mijn 745e, hopelijk ziet het er in het echt (kleurafhankelijk) toch een beetje goed uit of het zal een xline worden ipv M pack. Spijtig van de aparte opties dan, wordt ineens wat duurder dan.


                Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
                Hopelijk ziet het er in't echt idd wat beter uit, maar zo op die grijze op de foto, lijkt het mij bijna op een aanplakkit uit de jaren 80.

                Van een 745 naar een X1 dat kan ook tellen ...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                  Hopelijk ziet het er in't echt idd wat beter uit, maar zo op die grijze op de foto, lijkt het mij bijna op een aanplakkit uit de jaren 80.

                  Van een 745 naar een X1 dat kan ook tellen ...
                  In mijn auto keuze is weinig lijn te trekken :-)
                  A3, Megane, C klasse, E klasse, GLE, i8, x5, 745e…ik vergeet er nog een paar. En die x1 30e lijkt me wel iets goed voor de komende paar jaar, tot het laatste jaar waarin een auto voor een zaak nog aftrekbaar is om dan een heel deftige elektrische te kopen. Ofzo :-). Je ziet ik doe maar wat ;-)


                  Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

                  Comment


                  • #10
                    Niks mis mee om op z'n tijd te veranderen. Het leven zou anders maar saai zijn.

                    Wat is de levertijd van zo'n X1 momenteel?

                    Comment


                    • #11
                      Einde dit jaar voor de mijne. We zullen zien of ze dat halen.


                      Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

                      Comment


                      • #12
                        DIT IS DE NIEUWE BMW X1, OOK ALS ELEKTRISCHE IX1

                        LANGER, BREDER, HOGER EN TOT 438 KILOMETER ELEKTRISCH

                        Na zeven jaar is het tijd voor een volledig nieuwe BMW X1. De derde generatie BMW X1 groeit ten opzichte van zijn voorganger in alle richtingen, maar dat is niet eens het grootste nieuws. Voor het eerst is er namelijk ook een volledig elektrische iX1!

                        Highlights

                        • Groter, breder, hoger en dus ruimer
                        • Power of Choice: benzine, diesel, plug-in
                        • Voor het eerst ook als elektrische iX1
                        • Interieur van 2-serie Active Tourer: zonder iDrive-draaiknop
                        • Marktintroductie later dit jaar

                        Met de iX heeft BMW een elektrische SUV in het aanbod waar geen varianten met verbrandingsmotoren van bestaan. Dat maakt de iX binnen het modellengamma van BMW een opvallende uitzondering. Het merk gelooft naar eigen zeggen vooral in 'the power of choice', dat wil zeggen dat BMW modellen vooral met verschillende soorten aandrijflijnen levert. Een goed voorbeeld daarvan is de X3. Die SUV kun je namelijk niet alleen met benzine- en dieselmotoren én als plug-in hybride krijgen, er is namelijk ook een geheel elektrische iX3. Met de splinternieuwe vierde generatie X1 volgt BMW die route vol motorische keuzevrijheid.


                        BMW X1

                        Afmetingen

                        Voordat we die elektrische iX1 behandelen, duiken we in het formaat van de nieuwe X1. BMW's nieuwste vijfzits-SUV is namelijk in elk opzicht groter dan zijn voorganger. Allereerst in de lengte. De nieuwe X1 strekt zich uit over een afstand van 4,5 meter en dat maakt hem 5,3 centimeter langer dan zijn voorganger. De X1 is daarnaast 2,4 centimeter breder en 4,4 centimeter hoger dan de in 2015 gelanceerde X1 die hij vervangt. De wielbasis neemt ook toe en wel met 2,2 centimeter tot 2,69 meter. Daarmee groeit de afstand tussen de voor- en achteras minder dan de wagenlengte. De spoorbreedte is zowel voor als achter met 3,1 centimeter gegroeid, wat in theorie interessant is voor de rijeigenschappen.

                        De grotere afmetingen hebben onder meer bagageruimte tot gevolg. De nieuwe X1 slokt namelijk 540 liter op, 35 meer dan het vorige model. Gooi je de achterbank plat, dan kun je tot 1.600 liter meezeulen (+50 liter). De X1 met benzine- en dieselmotoren - de iX1 en de plug-in dus uitgezonderd - zijn tegen meerprijs verkrijgbaar met een verschuifbare achterbank. De hoek van de rugleuning van de in ongelijke delen neer te klappen achterbank zijn individueel te kiezen.

                        Design

                        Vanbuiten is de X1 uiteraard als zodanig herkenbaar, al heeft BMW het ontwerp van het exterieur volgens zijn meest recente designtaal ingevuld. Dat betekent dat ook de X1 een nierengrille krijgt waarvan de vorm vooral de hoogte en in mindere mate de breedte benadrukt. Aan weerszijden van die grille zitten relatief hoog geplaatste koplampen. Het zijn scherp getekende exemplaren die het uitlopertje aan de onderzijde zoals de vorige X1 had moeten missen. Adaptieve ledtechniek is optioneel.

                        De achterkant van de nieuwe X1 is wellicht opvallender. De X1 heeft opnieuw achterlichten met een L-vormige signatuur, al zijn de lichtunits zelf compleet anders van vorm. Het zijn '3D'-exemplaren met een fors reliëf. Daarbij is het deel van de achterlichten dat in de achterklep is geplaatst aanzienlijk platter. Ook opvallend is de achterspoiler. Dat lijkt meer dan bij de vorige X1 een verlengstuk van het dak te zijn. Meer opvallende designelementen: het bumperwerk is geheel volgens recente BMW-traditie een stuk uitgesprokener dan de bumpers van de vorige X1 en de traditionele uit de deuren stekende handgrepen zijn vervangen voor exemplaren die in de portieren zijn verzonken.


                        BMW iX1 xDrive30

                        Elektrische BMW iX1

                        De aandrijflijntechnische aandachtstrekker is de geheel nieuwe iX1. De voluit BMW iX1 xDrive30 geheten elektrische X1 heeft twee samen 313 pk en 494 Nm sterke elektromotoren en is daarmee sterker dan de in de beginsel 286 pk sterke iX3. De iX1 zoemt in 5,6 seconden naar 100 km/h en realiseert een topsnelheid van 180 km/h.

                        Rap zat dus, maar bij een elektrische auto is weinig zo belangrijk als de actieradius. De BMW iX1 xDrive30 heeft 64,7 kWh aan bruikbare accucapaciteit in zijn bodem, goed voor een elektrisch bereik van - afhankelijk van de uitvoering - 413 tot 438 kilometer. Een 11-kW 3-fasen-boordlader is standaard, voor een 22-kW exemplaar moet je bijbetalen. Snelladen kan met een laadvermogen van tot 130 kW.

                        Vanbuiten herken je de elektrische BMW iX1 ten dele aan zijn gesloten nierengrille, maar vooral aan de standaard aanwezige iBlue-kleurige accenten. In de iX1 moet je overigens met minder bagageruimte genoegen nemen dan in de overige motorversies. De bagageruimte van de iX1 is met 490 liter namelijk 50 liter kleiner dan die van zijn broertjes en zusjes met verbrandingsmotoren. Voor extra stijfheid en om overhellen te verminderen geeft BMW de iX1 een veerpootbrug aan de voorzijde.


                        BMW X1 xDrive23i

                        (Mild-hybride) benzine- en dieselmotoren

                        Natuurlijk is de BMW X1 er ook met verbrandingsmotoren. Het gaat om conventionele benzine- en dieselkrachtbronnen, om aandrijflijnen met 48v mild-hybride techniek én om plug-in hybride varianten.

                        Op benzinevlak is de voorwielaangedreven sDrive18 de instapper. De X1 sDrive18i heeft een 136 pk en 230 Nm sterke 1.5 driecilinder, die standaard aan een zeventraps Steptronic-automaat is geknoopt en die de X1 in 9,2 seconden vanuit stilstand aan de 100 km/h helpt. Een stapje erboven staat de vierwielaangedreven X1 xDrive23i. Dit is een 204 pk en 320 Nm sterke 2.0 viercilinder die bijval krijgt van een 48v mild-hybridesysteem dat onder meer 19 pk en 55 Nm aan elektro-ondersteuning biedt. Het systeemvermogen bedraagt tot 218 pk en 360 Nm. Ook de xDrive23i heeft de zeventraps automaat. In 7,1 seconden schiet de X1 xDrive23i naar de 100 km/h en zijn topsnelheid bedraagt 233 km/h.

                        Dieselen kan met de achterwielaangedreven X1 sDrive18d en met de vierwielaangedreven X1 xDrive23d. Die eerste is een 150 pk en 360 Nm sterke 2.0 viercilinder, de tweede eveneens een 2.0 maar dan met 48v mild-hybridetechniek aan boord. De X1 xDrive23d is 211 pk en 400 Nm sterk en heeft net als de sDrive18d een zeventraps automaat. De bagageruimte van alle mild-hybrides is met 500 liter weliswaar 10 liter groter dan die van de elektrische iX1, maar 40 liter kleiner dan die van de niet-mild-hybride benzine- en dieselmodellen.


                        Plug-in hybride BMW X1 xDrive30e

                        Plug-in hybrides

                        Net als de vorige X1 krijgt ook de nieuwe generatie van BMW's 'instap-SUV' plug-in hybride techniek. De X1 komt kort na zijn introductie ook op de markt als xDrive30e en als xDrive25e. Deze aandrijflijnen zijn bekend van de 2-serie Tourer. De X1 xDrive25e heeft dankzij een 136 pk sterke 1.5 driecilinder benzinemotor en een 109 pk elektromotor op de achteras een systeemvermogen van 245 pk. De X1 xDrive30e is met zijn systeemvermogen van 326 pk dankzij een 150 pk sterke 1.5 en een elektromotor van 177 pk achter een stuk krachtiger.

                        Net als de stekkerversies van de 2-serie Tourer hebben de twee plug-in hybride BMW's X1 een 14,2-kWh accupakket, goed voor een elektrische actieradius van 78 tot 89 kilometer. Het maximum laadvermogen bedraagt 7,4 kW, meer dus dan de 3,7 kW van de plug-in van de uitgaande BMW X1.


                        BMW X1

                        Interieur en gadgets

                        Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat het dashboard vrijwel één op één afkomstig is uit de 2-serie Tourer. BMW geeft de X1 eigen deurpanelen, maar de rest van de vormgeving is vertrouwd. Ook de X1 maakt dus kennis met Operating System 8 en het gebogen paneel waarin zowel het digitale instrumentarium als het infotainmentscherm onder zijn gebracht. De digitale klokkenwinkel heeft een diameter van 10,25 inch. Het infotainmentdisplay meet 10,7 inch. Wie bekend is met de nieuwe 2-serie Tourer weet dus ook dat je in de nieuwe X1 afscheid moet nemen van de bekende fysieke ronde iDrive-draaiknop.

                        Beschikbaarheid

                        Sinds de introductie van de eerste generatie X1 in 2009 heeft BMW er - verspreid over twee generaties - wereldwijd 1,9 miljoen exemplaren van verkocht. Tot en met april 2022 zijn er in Nederland 17.700 X1's verkocht. Daarmee is een van de best verkochte BMW's van ons land. Gemeten vanaf 1983 staat de X1 op de vijfde positie van BMW's Nederlandse verkooptoppers, al moet hij de 1-serie (56.147 stuks, plek vier) op ruime afstand voor zich laten. De internationale marktintroductie van de BMW X1 vindt in oktober plaats. Als eerste komen twee benzine- en twee dieselmodellen, de elektrische iX1 en de plug-in hybrides volgen samen met nog een nieuwe benzine- en dieselvariant later. Nederlandse prijzen zijn er nog niet. BMW produceert de X1 in het Amerikaanse Regensburg en niet meer - zoals het uitgaande model - ook in het Nederlandse Born.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13


























                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14




























                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Niet lelijk, maar ze snappen blijkbaar nog niet dat een echt goede EV moet ontworpen worden als echte EV.
                              Ik vrees dat het bereik toch wat gaat tegen vallen op autostrade wegens aerodynamische kwaliteiten van een doorsnee tuinhuis.

                              Comment


                              • #16
                                BMW X1 (2022) - Eerste kennismaking

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Heel mooi. Gelukkig heb ik mijn ix3 al besteld, anders ging ik nog twijfelen

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                    Niet lelijk, maar ze snappen blijkbaar nog niet dat een echt goede EV moet ontworpen worden als echte EV.
                                    Ik vrees dat het bereik toch wat gaat tegen vallen op autostrade wegens aerodynamische kwaliteiten van een doorsnee tuinhuis.
                                    Couldn't agree more!
                                    Dog mobile - 2007 Mercedes Vito 111Cdi
                                    Daily - 2009 Smart fortwo cdi (van Bobo )
                                    (SOLD) Off road toy - 2007 Suzuki Jimny ddis

                                    Comment


                                    • #19
                                      BMW X1 2022 en iX1: meer dan 300 pk!

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        all-new 2023 BMW X1 with BMW iX1 (EV) PREMIERE REVIEW

                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X