Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lightyear 0 (2022)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lightyear 0 (2022)

    LIGHTYEAR 0: EERSTE PRODUCTIEAUTO MET ZONNECELLEN

    1.000 KILOMETER ZONDER OP TE LADEN, 250.000 EURO

    Het Nederlandse Lightyear presenteert zijn eerste productiemodel: de Lightyear 0. De 0 is de definitieve versie van de langverwachte One, maar met een andere naam. De actieradius die Lightyear belooft is indrukwekkend, maar dat geldt ook voor de aanschafprijs ...

    De Lightyear 0 (spreek uit: zero) biedt wat betreft zijn uiterlijk weinig verrassingen. Toch zijjn er nog wel enkele wijzigingen te bespeuren. Lightyear liet de vrij gladde voorbumper van de One in het magazijn liggen en monteerde op de Zero een exemplaar met een extra horizontale lijn voor de luchtinlaat. Verder moest de doorlopende ledstrip op de One, die de koplampen met elkaar verbond, het veld ruimen. Aan de achterkant ging het design van de achterlichten op de schop. Of beter gezegd het achterlicht, want het gaat nog steeds om een doorlopende lichtstrook, alleen volgt deze nu de boogvorm van de achterklep.


    Lightyear 0

    Verder zijn er enkele details die nieuw zijn voor de 0. Zo hebben de wielen een nieuw ontwerp en verhuisden de camera's voor de buitenspiegels van de onderkant van de A-stijl naar de voorschermen. De kap die over de achterwielen heen gaat lijkt optioneel te zijn, want Lightyear laat op de persfoto's en tijdens de presentatie ook een 0 zien zonder die aerodynamische afdekking. Overigens koos Lightyear voor een andere naam omdat de '0' naar eigen zeggen beter past bij 'de reis' van het bedrijf. Lightyear begon bij de ontwikkeling van de One namelijk met een blank vel papier. De 0 staat daarvoor symbool.

    Minimalistisch

    Het interieur van de 0 oogt boven alles opgeruimd. Je hebt een centraal 10,1-inch touchscreen waarmee je alle voertuigfuncties kunt bedienen en updates kunt binnenhalen via de cloud, daaronder tref je alleen een rij knoppen voor de automaat aan. Die knoppen zitten overigens niet in de traditionele 'PRND'-volgorde, maar zijn gesorteerd op 'PDNR'. Recht voor de neus van de bestuurder zit nog een display voor zaken als de snelheid en de belangrijkste voertuiginformatie. Geheel in lijn met deze tijd gebruikt Lightyear alleen vegan materialen in het interieur van de 0. De keuzehendels achter het stuur springen eveneens in het oog. Die doen denken aan de exemplaren die Peugeot en Citroën ook gebruiken.


    Lightyear

    Traditionele spiegels ontbreken volledig in de 0. Twee schermen aan de onderkant van de A-stijlen vervangen de buitenspiegels en de 'binnenspiegel' bestaat uit een schermpje. Dat moet ook wel, want als je naar achteren kijkt zie je door het ontbreken van een achterruit precies niks. Daar zit immers de grote vernieuwing die Lightyear met de 0 naar autoland wil brengen: de zonnepanelen. Verwacht bij de 0 geen panoramadak op de optielijst, want dat kan technisch simpelweg niet.

    Meer dan 1.000 kilometer actieradius

    De onderscheidende factor van de Lightyear 0 is niet zijn uiterlijk of interieur. Nee, dat is de vijf vierkante meter aan zonnepanelen op het dak. Volgens Lightyear kan de auto daarmee in optimale condities 70 kilometer aan actieradius per dag laden. In theorie zou dat dus betekenen dat de forens die 35 kilometer naar zijn werk moet rijden de 0 in de zomer vrijwel nooit aan de lader hoeft te hangen. Volgens Lightyear kun je op die manier meer dan 1.000 kilometer afleggen zonder op te laden. Is de zon even wat minder krachtig, dan moet je het doen met de stroom uit de accu. Die heeft een capaciteit van 60 kWh, waarmee je volgens Lightyear een geschatte WLTP-actieradius van 625 kilometer moet kunnen halen. De Nederlandse fabrikant belooft verder een gemiddeld verbruik van 10,5 kWh per 100 kilometer bij 110 km/h, waardoor je op de snelweg 560 kilometer ver moet kunnen komen.


    Lightyear 0

    Met dat energieverbruik zit de Lightyear 0 qua efficiëntie op het niveau van de Mercedes-Benz Vision EQXX, al is die laatste een studiemodel. Niet alleen de zonnepanelen dragen bij aan de efficiëntie, ook het relatief lage gewicht van 1.575 kilo en de Cw-waarde van 0,19 zorgen ervoor dat het energieverbruik laag blijft. Overigens vermeldt Lightyear nog niet hoe snel je kunt laden aan de laadpaal of snellader als de accu weer leeg is.

    Al dit technologische vernuft heeft een prijs. Die is niet mals, zo werd twee maanden geleden al bekend. De Lightyear 0 gaat namelijk €250.000 kosten. In totaal bouwt het bedrijf maximaal 946 exemplaren van de zonneauto. Let wel: de modelaanduiding 0 vervangt het eerdere 'One', dus het is niet zo dat Lightyear naast 946 One's ook nog 946 0's gaat bouwen. De productie gaat deze herfst van start en Lightyear wil de eerste auto in november gaan leveren.

    Met het geld dat Lightyear verdient aan de 0 moet uiteindelijk een tweede zonneauto ontwikkeld worden. Die heet voorlopig Lightyear Two en moet circa €30.000 gaan kosten. In 2025 moet dat model productieklaar zijn, dus Lightyear kan na de onthulling van de 0 zeker niet stilzitten.

    Bron: Autoweek























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    geen vermelding omdat hij ze niet heeft, of geen vermelding door autoweek (of hun persbericht) of de auto naafmotoren heeft

    Comment


    • #3
      Specs:

      Praktisch bereik 1000+ km rijbereik tussen twee oplaadmomenten(1)
      Batterijbereik 625 km (WLTP)(2)
      Snelwegbereik (bij 110 km/u) 560 km(3)
      Extra dagelijkse actieradius op zonne-energie Tot 70 km(4)
      Jaaropbrengst zonne-energie Tot 11.000 km(4)
      Accupakket 60 kWh
      Acceleratie 0 - 100 km/u in 10 seconden
      Topsnelheid 160 km/u

      Laadsnelheden
      Reikwijdte in 1 uur opladen
      Thuisladen (gewone huishoudstekker) 32 km/u
      Openbaar laden 200 km/u
      Snelladen 520 km/u

      1 Gebaseerd op een woon-werkverkeer van 50 km in Amsterdam in de zomer. Het rijbereik is afhankelijk van de rijgewoonten, de locatie en het seizoen.
      2 In afwachting van definitieve verificatietests.
      3 Geverifieerd door Lightyear Production Intent Vehicle 012 in juni 2022.
      4 Gebaseerd op een woon-werkverkeer van 35 km in Zuid-Spanje in de lente en zomer.

      Configurator: lightyear.one
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4




        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Dat gaat hier sneller dan bij de Sono Sion. Logisch met zo'n prijs

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            A Bright Horizon — Global Premiere of the World's First Solar Car

            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Wel knap dat ze dat gewicht zo laag kunnen houden hebben.

              Knappe innovatieve auto.
              Je moet het de Hollanders toch maar nageven, ze doen het toch maar weer.

              Comment


              • #8
                Ik zie ook wel toekomst in die dingen. Zal wel nog wat jaren duren om dat echt op punt en betaalbaar te krijgen imo.

                Vraag mij af waarom de grote merken hierop niet meer inzetten.
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  geen vermelding omdat hij ze niet heeft, of geen vermelding door autoweek (of hun persbericht) of de auto naafmotoren heeft
                  van wat ik lees in autogids/autowereld
                  1 motor per wiel, zijn hubmotoren met spoel en permanent magneet.
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #10
                    Ja vind dat beetje vreemd dat het revolutionair/zuinig concept niet extra in de verg wordt gezet in bovenstaande artikels


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      2023 Lightyear 0 Solar Car - First Look

                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12


                        Comment


                        • #13
                          RIJDEN OP DE ZON - Kan de Lightyear 0 dat echt? | Prototype Test

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            KOENIGSEGG INVESTEERT IN NEDERLANDSE LIGHTYEAR

                            SAMEN TECHNOLOGIE UITWISSELEN

                            Het Nederlandse Lightyear is nog piepjong, maar heeft al wel de aandacht weten te trekken van een gerenommeerde autobouwer. Het is het Zweedse Koenigsegg dat in Lightyear investeert en er technologisch partner van wordt.

                            In relatief korte tijd heeft Lightyear zich op de kaart weten te zetten. Het Nederlandse bedrijf presenteerde in juni de Lightyear 0, de productiversie van de Lightyear One die in 2019 werd gepresenteerd. De eerste exemplaren van de Lightyear 0 moeten in de herfst gebouwd worden, maar nog voordat de wereld van de €250.000 kostende gelikte EV met 5 vierkante meter aan zonnecellen heeft kunnen proeven, heeft Lightyear een interessante partner gevonden.

                            Het is het Zweedse Koenigsegg dat een niet nader gespecificeerd bedrag in Lightyear investeert. Het blijft niet bij een investering. Koenigsegg en Lightyear gaan namelijk ook technologie met elkaar delen en ontwikkelen. Lightyear zegt dat de kennis en techniek van Koenigsegg onder meer gebruikt zal worden om de efficiëntie van het tweede model van het bedrijf te verbeteren. Omstreeks eind 2024 of begin 2025 brengt Lightyear de 2 op de markt, een auto die meer dan de Lightyear 0 een volumemodel wordt en zo'n €30.000 moet gaan kosten.

                            Medeoprichter en CEO van Lightyear Lex Hoefsloot geeft uiteraard aan in zijn nopjes te zijn met Koenigsegg als partner. "We bewonderen Koenigsegg's combinatie van ongelooflijke prestaties, design en duurzame technologie. Deze samenwerking laat duidelijk zien dat we op het juiste spoor zitten. Ik ben enorm blij dat we beroep kunnen doen op tientallen jaren ervaring in het ontwerpen en bouwen van innovatieve auto's," aldus Hoefsloot.

                            Koenigsegg bouwt auto's in een heel andere categorie dan Lightyear. Zo ken je het bedrijf ongetwijfeld van heftige modellen als de CCR/CCX, de Agera, Regera, Jesko en de aangekondigde Gemera. Het bedrijf heeft onder meer turbo's met variabele geometrie ontwikkeld, is voornemens om een 2.0 viercilinder zonder nokkenas toe te passen in de reeds genoemde plug-in hybride Gemera en gaf de Regera eerder al geen traditionele transmissie maar een aandrijflijn met hydraulische koppeling tussen de motor en de wielen. Wat de Koenigseggs vooral met elkaar gemeen hebben is dat ze bloed- en bloedsnel zijn.

                            Bron: Autoweek


                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Een zonnesteek voor Tesla? | Lightyear zero | Review

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Veel respect voor de mensen hierachter en zeer knap dat ze zo ver zijn geraakt.
                                Want eigenlijk is deze auto gewoon totaal idioot.
                                250.000 euro is gewoon veel te veel voor eigenlijk een simpele auto (niet sportief, niet luxe, hendels van Renault) om zeer efficiënt van A naar B te gaan.
                                Zelfs in Spanje haal je slechts enkele tientallen kilometers uit het dure zonnepanelen dak, waarvoor je je achteruitkijkspiegel moet opofferen.
                                Men kan beter thuis zonnepanelen leggen die optimaal gepositioneerd zijn.

                                Ik hou van de visie: efficiënt, no-nonsense, geen pracht en praal. Maar dat wordt dan totaal teniet gedaan door de prijs.
                                Volgende auto wordt er eentje van 30.000 euro? Enkel al wegens inflatie gaat hen dat niet niet lukken vrees ik.
                                Maar het is ook wel raar om van 250k naar 30k te gaan. Daar ga je weinig bestaande klanten in mee krijgen.
                                Dus weer opnieuw doelpubliek zoeken, klanten vinden, etc.
                                Een Lightyear One/Zero kan je via het internet wel aan wat rijke tiesten verkopen als hebbeding.
                                Een auto van 30k is een massaproduct, waarvoor productie capaciteit nodig is en ga je toch dealers moeten hebben waar mensen kunnen proefrijden. Totaal andere wereld!
                                Ik geloof ook niet dat men de techniek van een auto van 250k binnen 1 generatie beschikbaar kan krijgen voor 30k.
                                Groot deel van het werk rond de Lightyear One/Zero kan men dus weggooien.

                                Ik verwacht eerlijk gezegd dat Lightyear binnenkort wordt opgekocht, en dat is misschien het beste voor iedereen die erbij betrokken is.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                  Veel respect voor de mensen hierachter en zeer knap dat ze zo ver zijn geraakt.
                                  Want eigenlijk is deze auto gewoon totaal idioot.
                                  250.000 euro is gewoon veel te veel voor eigenlijk een simpele auto (niet sportief, niet luxe, hendels van Renault) om zeer efficiënt van A naar B te gaan.
                                  Zelfs in Spanje haal je slechts enkele tientallen kilometers uit het dure zonnepanelen dak, waarvoor je je achteruitkijkspiegel moet opofferen.
                                  Men kan beter thuis zonnepanelen leggen die optimaal gepositioneerd zijn.

                                  Ik hou van de visie: efficiënt, no-nonsense, geen pracht en praal. Maar dat wordt dan totaal teniet gedaan door de prijs.
                                  Volgende auto wordt er eentje van 30.000 euro? Enkel al wegens inflatie gaat hen dat niet niet lukken vrees ik.
                                  Maar het is ook wel raar om van 250k naar 30k te gaan. Daar ga je weinig bestaande klanten in mee krijgen.
                                  Dus weer opnieuw doelpubliek zoeken, klanten vinden, etc.
                                  Een Lightyear One/Zero kan je via het internet wel aan wat rijke tiesten verkopen als hebbeding.
                                  Een auto van 30k is een massaproduct, waarvoor productie capaciteit nodig is en ga je toch dealers moeten hebben waar mensen kunnen proefrijden. Totaal andere wereld!
                                  Ik geloof ook niet dat men de techniek van een auto van 250k binnen 1 generatie beschikbaar kan krijgen voor 30k.
                                  Groot deel van het werk rond de Lightyear One/Zero kan men dus weggooien.

                                  Ik verwacht eerlijk gezegd dat Lightyear binnenkort wordt opgekocht, en dat is misschien het beste voor iedereen die erbij betrokken is.
                                  Wat een negatieve visie. Deze auto is natuurlijk zo duur, vanwege de hoge ontwikkelkosten die er aan vooraf gingen.
                                  Er gaan altijd wel een aantal rijkelui zijn die zo'n kar voor hun deur wel leuk vinden, al is het maar vanwege het imago.
                                  Met dat geld kan inderdaad weer geïnvesteerd worden in nieuwe ontwikkelingen.
                                  Ze zouden hem voor 150k ook kunnen verkopen hoor, de productiekosten op zich zullen daar wel mee gedekt geraken...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Negatief of realistisch? Wat is er niet waar aan wat ik heb gezegd?

                                    Productontwikkeling is gewoon duur, heel duur.
                                    Eind 2021 300 medewerkers. Die kosten allemaal geld.
                                    ‘Eerst bestelden we snacks voor 20 euro, nu zijn het echt gigantische bedragen!’
                                    Buiten Chinese bedrijven zijn er amper nieuwe autofabrikanten gekomen, eigenlijk enkel Tesla.
                                    Tesla zat ook 5 jaar geleden te zeggen dat ze een EV voor 30.000 $ gingen uitbrengen, is er nog altijd niet, en zal er niet komen binnen 5 jaar.

                                    Nogmaals: ZEER veel respect voor wat ze al bereikt hebben, maar de praktijk wijst gewoon uit dat de kans dat ze zelfstandig verder kunnen zeer klein is.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Dus ze hebben gewoon een kapitaalinjectie nodig. Zoals tesla ook vele miljarden heeft moeten ophalen...
                                      Ondertussen is de innovatie wel gebeurd. En die innovatie heeft zijn waarde. Dat is wat telt uiteindelijk.
                                      Anders zou ook geen enkel groot bedrijf ze willen overnemen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        OVERHEID INVESTEERT IN LIGHTYEAR

                                        OP WEG NAAR DE TWO

                                        De ambitieuze Nederlandse start-up Lightyear heeft in een nieuwe investeringsronde ruim €80 miljoen opgehaald. Onder meer de provincies Noord-Brabant en Limburg én investeringsfonds Invest-NL steken geld in het bedrijf dat elektrische auto's ontwikkelt die met zonnepanelen zijn uitgevoerd.

                                        Deze herfst slingert Lightyear de productieband aan waar het de Lightyear 0 gaat produceren, de eerste auto van het merk, waaraan een prijskaartje hangt van €250.000. Die aerodynamische elektrische auto haalt een deel van zijn benodigde energie uit zonnepanelen. De Lightyear 0 heeft een stevige vanafprijs, maar omstreeks 2025 moet er een veel goedkoper zustermodel komen. In dat jaar zou namelijk de Lightyear Two productieklaar zijn, volgens de fabrikant is dit een efficiënte elektrische auto die een vanafprijs van zo'n €30.000 gaat krijgen. Lightyear heeft het Finse Valmet Automotive aangehaakt om zijn auto's te produceren. Lang verhaal kort: Lightyear heeft grote plannen en de realisatie daarvan kost natuurlijk geld. Tijdens een nieuwe investeringsronde heeft het bedrijf €81 miljoen euro opgehaald, onder meer dankzij de Nederlandse overheid.

                                        Dankzij berichtgeving van NRC weten we ook waar het bedrag van €81 miljoen van afkomstig is. Zo'n €25 miljoen is afkomstig uit de financiële pot van het nationale investeringsfonds Invest-NL. Daarnaast steken de provincies Noord-Brabant en Limburg via ontwikkelingsmaatschappijen BOM (Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij) en LIOF (Limburgs Instituut voor Ontwikkeling en Financiering) geld in Lightyear.

                                        Lightyear heeft de afgelopen periode onder meer geld opgehaald bij Koenigsegg, SHV en Dela.

                                        Bron: Autoweek
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X