Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lightyear 0 (2022)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    LIGHTYEAR 0 STOOT MERCEDES-BENZ EQS VAN DE TROON

    SLIMME STAART

    ​Met de Lightyear 0 heeft het Nederlandse Lightyear een op diverse vlakken interessante auto in handen. De eerstgeborene van Lightyear heeft namelijk vijf vierkante meter aan zonnepanelen op het dak. Dat is echter niet het wapenfeit waarmee de Lightyear 0 nu de elektrische Mercedes-Benz EQS van de troon stoot.


    De eigenschap waarmee de Lightyear 0 de Mercedes-Benz EQS aftroeft zit hem vooral in de opmerkelijk lange aflopende achterzijde van de innovatieve Nederlandse EV. Tot voor kort mocht de Mercedes-Benz EQS zich met een Cw-waarde van 0,20 het meest aerodynamisch gevormde productiemodel ooit noemen, maar die titel moet die gelikt gelijnde elektrische liftback nu afstaan aan de Lightyear 0.

    De Lightyear 0 noteert in de windtunnel namelijk een Cw-waarde van 0,175 en dat betekent dat de eerste auto van het in Helmond gevestigde Lightyear nog efficiënter door de lucht snijdt dan de EQS. De Cw-waarde van de Lightyear 0 is volgens WLTP-protocol vastgesteld in windtunnels in het Duitse Stuttgart en daarmee heeft Lightyear Mercedes-Benz min of meer op eigen terrein verslagen.

    Ongetwijfeld staat Mercedes-Benz niet te kijken van de resultaten van de Lightyear 0. De Duitsers weten immers dondersgoed dat een auto met een lange 'staart' zoals de Lightyear 0 die heeft gunstig is voor de aerodynamica. Begin dit jaar liet Mercedes-Benz namelijk de Vision EQXX zien, een studiemodel dat met een Cw-waarde van 0,17 zelfs nog een fractie aerodynamischer is dan de Lightyear 0.

    Bron: Autoweek
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #22
      Waarom Lightyear de 0 niet in Nederland bouwt, maar in Finland

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #23
        Mijn gedacht dat dit ook niet lang ging duren Hopelijk niet de weg op van de Sono Sion

        STREEP DOOR LIGHTYEAR 0, UITSTEL VAN BETALING AANGEVRAAGD

        ALLE AANDACHT OP LIGHTYEAR TWO

        ​Had jij zo je zinnen gezet op de eerste productieauto van het Nederlandse Lightyear? Dan moeten we je helaas teleurstellen. Er gaat een dikke streep door de Lightyear 0. Dat maakt het ambitieuze merk dat zich vooral richt op de ontwikkeling van elektrische 'zonneauto's' bekend. Lightyear heeft voor de operationele tak van het bedrijf zelfs uitstel van betaling aangevraagd.


        Medio 2022 presenteerde het Nederlandse Lightyear dan eindelijk de definitieve productieversie van de voorheen als Lightyear One bekende zonneauto. De op het laatste moment tot Lightyear 0 omgedoopte 'zonneauto' lijkt haast vernoemd naar het aantal exemplaren dat Lightyear er nog van gaat maken. Lightyear zegt namelijk genoodzaakt te zijn om de productie van de '0' te staken. Het blijft dus bij een klein aantal gebouwde exemplaren.

        De fabrikant zegt dat het om de komst van de Lightyear 2 veilig te stellen genoodzaakt is om de productie van de Lightyear 0 een halt toe te roepen. Dat is geen eenvoudige beslissing geweest, zo zegt Lightyear-CEO en mede-oprichter Lex Hoefsloot. "We hebben helaas deze keuze moeten maken. Van de ontwikkeling van de Lightyear 0 hebben we de afgelopen jaren veel geleerd. We richten nu al ons energie op de Lightyear 2."

        Op een haar na failliet

        Lightyear geeft aan dat het uitstel van betaling aangevraagd heeft voor Atlas Technologies B.V., de operationele tak van het bedrijf. Lightyear zou te snel zijn gegroeid en de afgelopen tijd te weinig geld op hebben gehaald bij investeerders. De onderneming moet nu op jacht naar nieuw kapitaal voor een mogelijke doorstart. Volgens Hoefsloot hoopt Lightyear de komende weken nieuw grote investeringen binnen te halen. Officieel is het dus nog geen zonsondergang. Belangrijke kanttekening: de investeringen die Lightyear onder meer investringen van het Nederlandse overheidsfonds en het Zweedse Koenigsegg zijn niet direct verbonden aan de operationele tak van Lightyear, maar aan moederbedrijf Atlas Technologies Holding B.V. dat het intellectuele eigendom van Lightyear bezit. Het Financieele Dagblad meldt dat de productie van de Lightyear 0 bij Valmet in Finland te duur bleek.


        De Lightyear 2 wordt net als de Lightyear 0 een gelikt model met zonnecellen op het dak.

        De Lightyear 2 voor het jonge bedrijf dan ook een veel belangrijker model. Waar de in een beperkte oplage te bouwen Lightyear 0 een vanafprijs van maar liefst €250.000 had, moet de Lightyear 2 het eerste volumemodel worden. De Lightyear 2 belooft een vanafprijs van minder dan €40.000 te krijgen, al sprak de firma eerder van een vanafprijs van zo'n 30 mille. De Lightyear 2 krijgt een elektrisch bereik van tot 800 kilometer en is nog voordat de auto ook maar is gepresenteerd al behoorlijk in trek. Lightyear heeft van particulieren al 40.000 inschrijvingen staan en bedrijven als LeasePlan en MyWheels hebben al ingetekend voor ruim 20.000 exemplaren.

        Bron: Autoweek
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #24
          LIGHTYEAR GEDEELTELIJK FAILLIET

          ZONSONDERGANG

          ​De kogel is door de kerk. Lightyear is gedeeltelijk op de fles. De Rechtbank Oost-Brabant heeft de operationele tak failliet verklaard.


          Maandag werd bekend dat Lightyear uitstel van betaling had aangevraagd voor zijn operationele tak: Atlas Technologies. Dat was onder meer de afdeling waar Lightyear zijn productie had ondergebracht. Lightyear brengt nu naar buiten dat de Rechtbank Oost-Brabant zijn operationele tak failliet heeft verklaard.

          Lightyear zegt het nieuws - hoe kan het ook anders - voor werknemers, klanten, investeerders en toeleveranciers te betreuren. De fabrikant zegt nauw te gaan samenwerken met de aangestelde curator. Niet meer dan logisch.

          Hoe de toekomst van Lightyear er uit komt te zien? Dat is nog onduidelijk. Lightyear zegt dat later duidelijk zal worden of en hoe het door kan. Op moment van schrijven was Lightyear niet bereikbaar voor commentaar.

          Atlas Technologies B.V. is niet het bedrijf dat het intellectuele eigendom van Lightyear bezit. Dat is namelijk in handen van Atlas Technologies Holding B.V.. In deze holding zijn naar verluidt de investeringen van het Nederlandse overheidsfonds en het Zweedse Koenigsegg ondergebracht.

          Na de 0 wilde Lightyear de 2 gaan bouwen. Dat is met een verwacht prijskaartje van minder dan €40.000 een veel betaalbaardere 'zonneauto', waarvoor al 40.000 particulieren hebben ingetekend. Bedrijven als LeasePlan en MyWheels hebben er al ruim 20.000 exemplaren van besteld.

          Bron: Autoweek
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #25
            Nog een poging. Benieuwd!

            LIGHTYEAR MAAKT DOORSTART EN ZIET LICHT AAN HORIZON

            Er gloort hoop aan de horizon voor het Nederlandse Lightyear. De operationele tak van Lightyear werd eerder dit jaar failliet verklaard, maar het zonneauto-avontuur zet zich voort. Lightyear meldt dat het een nieuwe bedrijfstak start die zich volledig toelegt op de Lightyear 2.


            Eind januari kwam het treurige bericht dat Lightyear een streep zette door de verdere productie van de Lightyear 0. Daarbij werd direct uitstel van betaling aangevraagd voor Atlas Technologies B.V., de operationele tak van Lightyear waar onder meer de productie van de Lightyear 0 was ondergebracht. De operationele tak werd kort daarop failliet verklaard, maar de zon gaat niet definitief onder voor Lightyear. Vol enthousiasme zet Lightyear namelijk een nieuwe onderneming op.

            Lightyear-oprichter Lex Hoefsloot zegt dat Lightyear genoeg geld heeft weten op te halen om een nieuw bedrijf te starten. Daar dankt Lightyear onder de Individual Investors Group (IIG) voor, een Amerikaanse investeerder en geldschieter. Via IIG zou in één dag al € 8 miljoen zijn opgehaald. Lightyear zegt dat het zich nu weer kan toeleggen op de Lightyear 2, de betaalbaardere zonneauto van Lightyear waar al tienduizenden pre-orders voor binnen zijn. Wel geeft Lightyear aan dat het extra kapitaal moet zien te vinden om daadwerkelijk met de productie van de Lightyear 2 te kunnen beginnen.

            Het Intellectuele Eigendom (IE) van Lightyear dat voorheen was ondergebracht in Atlas Technologies Holding B.V. wordt nu ondergebracht in het nieuwe bedrijf. Binnenkort wordt meer duidelijk.

            Bron: Autoweek

            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #26
              doet me denken aan het verhaal van spyker
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • #27
                hier zit anders wel een toekomstpotentieel in. weg met de kritiek van "appartementbewoners kunnen hun auto niet opladen" als hij al 70 km per dag aan zonne energie opwekt.

                Vergeet niet, ook tesla was een bodemloze put 5 jaar geleden, waar zwaar mee gelachen werd

                ( https://www.youtube.com/watch?v=wSklSKRkIpk -> 5 jaar geleden, zo snel kan het dus gaan )

                Comment


                • #28
                  potentieel zeker wel, maar als de rekeningen niet meer betaald kunnen worden houdt het op
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #29
                    volgens die redenering zou geen enkele startup kunnen overleven...

                    klein voorbeeldje uit het verleden:


                    ook FastNed is op dit moment nog een bodemloze put maar ook daar zal verandering in komen


                    Comment


                    • #30
                      noemt ze eens allemaal op die het op die manier niet gehaald hebben? Ik wens ze alle succes toe, maar eerst wil ik die auto's zien verkocht geraken en DAN zullen we nog wel zien. Nu is er niets. Bestellingen wel, maar aanbetalingen?
                      Paar maand geleden met de '0': bestellingen liepen binnen en nu plots komt die er zelfs niet meer.
                      Neen, eerst zien dan geloven.
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                        hier zit anders wel een toekomstpotentieel in. weg met de kritiek van "appartementbewoners kunnen hun auto niet opladen" als hij al 70 km per dag aan zonne energie opwekt.

                        Vergeet niet, ook tesla was een bodemloze put 5 jaar geleden, waar zwaar mee gelachen werd

                        ( https://www.youtube.com/watch?v=wSklSKRkIpk -> 5 jaar geleden, zo snel kan het dus gaan )
                        Ik zou nog wel eens willen zien dat die ingebouwde zonnepanelen effectief 70km rijbereik per dag gaan opleveren ... dat zal dan misschien ( als het al zou kunnen ) amper 5% van de dagen op een jaar zijn ...

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                          Ik zou nog wel eens willen zien dat die ingebouwde zonnepanelen effectief 70km rijbereik per dag gaan opleveren ... dat zal dan misschien ( als het al zou kunnen ) amper 5% van de dagen op een jaar zijn ...
                          Hier een mooie analyse waarom dat inderdaad complete marketing BS is :

                          Comment


                          • #33
                            Gaan de weg op van de Sono Sion volgens mij Misschien moeten ze Elon maar eens bellen

                            FAILLIET LIGHTYEAR BOEKTE VORIG JAAR 64 MILJOEN EURO VERLIES

                            DOORSTART NOG NIET ROND

                            ​Het begin dit jaar failliet gegane Lightyear wil een doorstart maken. Momenteel is de curator echter nog bezig om op orde op zaken te stellen. Die trekt wat lijken uit de kast, waaronder behoorlijk pittige jaarcijfers.


                            Lightyear ging in januari deels op de fles en nu is een curator bezig om de financiële situatie in beeld te brengen. Daarbij komen ook jaarcijfers naar boven die er niet om liegen. Lightyear boekte vorig jaar een verlies van €63,9 miljoen. Ook heeft het een schuld van zo'n €12 miljoen euro, blijkt uit het faillissementsverslag waarover RTL Nieuws bericht. Eén van de oorzaken van het grote verlies was een verdubbeling van het aantal medewerkers. Daardoor liepen de loonkosten flink op. Volgens het management van Lightyear speelde ook mee dat het bedrijf geen nieuwe financiers kon aantrekken.

                            Het verlies bij Lightyear werd de afgelopen jaren steeds groter. Zo bleef het verlies in 2020 nog beperkt tot €5 miljoen, terwijl het bedrijf een omzet van €1,5 miljoen draaide. Twee jaar later was dat verlies dus bijna dertien keer zo groot, zonder dat daar 1 euro aan inkomsten tegenover stond. Op 26 januari is het faillissement uitgesproken. Bij het bedrijf werkten op dat moment 622 personeelsleden. Hun contracten zijn opgezegd. Verder is er een schuld van €3,65 miljoen bij de Belastingdienst en hebben zo'n 150 schuldeisers samen nog ruim €8 miljoen tegoed. Doorstart nog onzeker


                            Het bedrijf probeert een doorstart te maken, zo werd eind februari bekend. Daarbij gaat alle aandacht naar de productie van de goedkopere Lightyear 2. De eigenaren van Lightyear wisten reeds €8 miljoen bij elkaar te sprokkelen om de doorstart in gang te zetten, maar voor een succesvolle doorstart is dus meer geld nodig. Bovendien stelt de curator aan RTL Nieuws dat er ook belangrijke bedrijfsmiddelen, waaronder productiemiddelen bij fabrikant Valmet in Finland, horen bij de boedel van het failliete deel van de onderneming. Die middelen kunnen aan de ene kant worden ingezet voor het terugbetalen van schulden, maar zijn anderzijds nodig voor de doorstart. De curator heeft meer tijd nodig om te kijken of en hoe dat opgelost kan worden en groen licht voor een doorstart is er voorlopig dan ook nog niet.

                            Bron: Autoweek


                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #34
                              Het is zover, zoals verwacht.

                              Hoewel er onlangs nog vers kapitaal werd opgehaald voor de ontwikkeling van een betaalbare elektrische auto, gooit de Nederlandse onderneming de handdoek in de ring. Dat meldt de Tijd . Het bedrijf legt zich toe op de productie van zonnedaken.
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment

                              Working...
                              X