LIGHTYEAR 0 STOOT MERCEDES-BENZ EQS VAN DE TROON
SLIMME STAART
Met de Lightyear 0 heeft het Nederlandse Lightyear een op diverse vlakken interessante auto in handen. De eerstgeborene van Lightyear heeft namelijk vijf vierkante meter aan zonnepanelen op het dak. Dat is echter niet het wapenfeit waarmee de Lightyear 0 nu de elektrische Mercedes-Benz EQS van de troon stoot.
De eigenschap waarmee de Lightyear 0 de Mercedes-Benz EQS aftroeft zit hem vooral in de opmerkelijk lange aflopende achterzijde van de innovatieve Nederlandse EV. Tot voor kort mocht de Mercedes-Benz EQS zich met een Cw-waarde van 0,20 het meest aerodynamisch gevormde productiemodel ooit noemen, maar die titel moet die gelikt gelijnde elektrische liftback nu afstaan aan de Lightyear 0.
De Lightyear 0 noteert in de windtunnel namelijk een Cw-waarde van 0,175 en dat betekent dat de eerste auto van het in Helmond gevestigde Lightyear nog efficiënter door de lucht snijdt dan de EQS. De Cw-waarde van de Lightyear 0 is volgens WLTP-protocol vastgesteld in windtunnels in het Duitse Stuttgart en daarmee heeft Lightyear Mercedes-Benz min of meer op eigen terrein verslagen.
Ongetwijfeld staat Mercedes-Benz niet te kijken van de resultaten van de Lightyear 0. De Duitsers weten immers dondersgoed dat een auto met een lange 'staart' zoals de Lightyear 0 die heeft gunstig is voor de aerodynamica. Begin dit jaar liet Mercedes-Benz namelijk de Vision EQXX zien, een studiemodel dat met een Cw-waarde van 0,17 zelfs nog een fractie aerodynamischer is dan de Lightyear 0.
Bron: Autoweek
SLIMME STAART
Met de Lightyear 0 heeft het Nederlandse Lightyear een op diverse vlakken interessante auto in handen. De eerstgeborene van Lightyear heeft namelijk vijf vierkante meter aan zonnepanelen op het dak. Dat is echter niet het wapenfeit waarmee de Lightyear 0 nu de elektrische Mercedes-Benz EQS van de troon stoot.
De eigenschap waarmee de Lightyear 0 de Mercedes-Benz EQS aftroeft zit hem vooral in de opmerkelijk lange aflopende achterzijde van de innovatieve Nederlandse EV. Tot voor kort mocht de Mercedes-Benz EQS zich met een Cw-waarde van 0,20 het meest aerodynamisch gevormde productiemodel ooit noemen, maar die titel moet die gelikt gelijnde elektrische liftback nu afstaan aan de Lightyear 0.
De Lightyear 0 noteert in de windtunnel namelijk een Cw-waarde van 0,175 en dat betekent dat de eerste auto van het in Helmond gevestigde Lightyear nog efficiënter door de lucht snijdt dan de EQS. De Cw-waarde van de Lightyear 0 is volgens WLTP-protocol vastgesteld in windtunnels in het Duitse Stuttgart en daarmee heeft Lightyear Mercedes-Benz min of meer op eigen terrein verslagen.
Ongetwijfeld staat Mercedes-Benz niet te kijken van de resultaten van de Lightyear 0. De Duitsers weten immers dondersgoed dat een auto met een lange 'staart' zoals de Lightyear 0 die heeft gunstig is voor de aerodynamica. Begin dit jaar liet Mercedes-Benz namelijk de Vision EQXX zien, een studiemodel dat met een Cw-waarde van 0,17 zelfs nog een fractie aerodynamischer is dan de Lightyear 0.
Bron: Autoweek
Comment