Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 408 (2023)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Peugeot 408 (2023)

    De Peugeot 408 is een ouderwetse fastbackversie van de 308 SW, die het gamma begin 2023 vervoegt. Wat moet je nog weten?


    17 foto's
    Overzicht :

    De modelnaam van de Peugeot 408 behoeft weinig uitleg: qua formaat en prijs zit dit model netjes tussen de 308 en 508 in. Merk op: er staat slechts één nul in de naam, geen twee, zoals bij de SUV-modellen van Peugeot. Anders dan het postuur op het eerste gezicht doet vermoeden, is dit immers geen SUV of crossover.

    De Peugeot 408 is even hoog als een 308 SW (1,48 meter), maar wel nog eens 5 centimeter langer. Het grootste verschil zit in de wielbasis. De Peugeot 408 staat immers op hetzelfde platform als de Citroën C5 X, met een royale 2,79 meter tussen voor- en achteras.

    De beenruimte achterin was prioritair bij het ontwerp, omdat de Peugeot 408 ook in China verkocht gaat worden. En daar hecht men veel waarde aan de achterbank. Voor de lokale markt bouwen ze hem ter plaatse, maar Europese exemplaren komen uit de fabriek van Mulhouse. Leuk om weten trouwens is dat er in China al langer een Peugeot 408 bestaat, maar dat was een berlineversie van de (vorige) 308.



    Scherpe snit

    De Peugeot 408 is het laatste model dat nog ontworpen is onder leiding van Gilles Vidal, de designer die in 2020 voor Renault ging werken. Het basisontwerp gaat zelfs al veel langer mee, reeds in 2015 circuleerden embryonale schetsen op het hoofdkwartier in Parijs. Toen beschikten ze echter nog niet over de productietechnologie om zulke scherpe koetswerkplooien, zoals in de portieren of de achterste spatborden, op grote schaal te fabriceren. Opvallend is vooral de ‘codatronca-achtige achterkant, die zo ontworpen is dat hij negatief lijkt af te hellen.

    Vanuit die hoek heeft de Peugeot 408 zelfs wat van een Lamborghini Urus, met die hoge kont. De neus lijkt erg op die van de 308, de motorkap en voorruit zijn zelfs identiek. De GT-topversie draagt een specifiek ontworpen radiatorrooster en krijgt het nieuwe merklogo op de flank, dat de 308 in 2021 introduceerde.



    Gekend interieur, maffe wielen

    Niet voor niets zijn wielen met asymmetrische spaken uiterst zeldzaam. Een velg moet qua gewicht immers volledig in balans zijn, zoniet krijg je ongewenste vibraties. Dat is ook wat de ingenieurs van Peugeot proefondervindelijk vaststelden tijdens de ontwikkeling van de Peugeot 408. Het kostte liefst anderhalf jaar om dit folietje van de ontwerpafdeling rijklaar te maken. Het gaat om velgen van 20 duim, het grootste beschikbare formaat op dit model. De standaardversie houdt het bij 17-duimers.

    De boordplank is die van de 308. Afijn, eigenlijk is het omgekeerd: dit interieurontwerp was van bij het begin bedoeld voor de Peugeot 408. Het werd tijdens de ontwikkeling overgenomen in de 308, die eerder gelanceerd is. Met standaard twee kleurenschermen van 10 duim, waaronder een tellerpartij met driedimensionaal effect. De schuine kofferklep heeft geen invloed op de hoofdruimte achterin, die ook voor grote volwassenen toereikend is. Beenruimte is er eveneens genoeg, wat dat betreft is de Peugeot 408 zelfs de primus van de familie.



    Geen diesel, wel elektrisch

    Zoals de meeste nieuwe modellen die Stellantis het afgelopen jaar uitbracht, van de Opel Astra en de Peugeot 308 tot deCitroën C5 X en de DS 4, staat de Peugeot 408 op de alweer derde generatie van het EMP2-platform, dat klaargemaakt is voor de overschakeling op elektrisch rijden. Die EV-versie komt allicht tegen 2024, met een batterijcapaciteit die richting de 100 kWh gaat.

    In afwachting kies je, net als in de 308, tussen een 1.2-benzine van 130 pk of twee stekkerhybrides, opgebouwd rond een 1.6-turbo en met een systeemvermogen van 180 of 225 pk. Elke versie heeft standaard een achttrapsautomaat. Een dieselmotor behoort dus niet langer tot de mogelijkheden.



    Leveringen en prijs

    De productie van de Peugeot 408 wordt opgestart in november, tegen januari 2023 worden de eerste exemplaren in België afgeleverd. Voor exacte tarieven is het nog wat vroeg dus, maar reken op een vanafprijs die vergelijkbaar is met wat Peugeot factureert voor een 3008, tussen de 30.000 en 35.000 euro dus.
    Last edited by MasterC; 22/06/2022, 08:08.

  • #2





    Comment


    • #3






      Comment


      • #4









        Comment


        • #5
          Not bad at all!

          Peugeot 408 - Eerste kennismaking


          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Wow, naar deze zat ik al een tijdje uit te kijken.... die komt meteen met stip op één als mogelijk volgende PHEV leaser.

            Comment


            • #7
              Peugeot 408 is een totaal andere smaak

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Ik haak stilaan af. De designtaal van Peugeot is echt niet mijn ding.
                De 308 vond ik al geforceerd qua look. Die grille Die koplampen. Die achterlichten met het streepje...
                Ze lijken 'iets' te zoeken maar wat mij betreft zoeken ze op de verkeerde plaats.

                Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                Comment


                • #9
                  Over smaken en kleuren zeker hé?... ik vind het juist geweldig.

                  Ik hou wel van een beetje out of the box design.
                  Er rijden al veel te veel banale auto's rond.
                  Ik ben ook fan van de Citroen C5X trouwens, maar die zijn supersofte ophanging gaat toch mijn ding niet zijn, vrees ik.
                  Hopelijk is deze wat dynamischer opgehangen.

                  Comment


                  • #10
                    Idem hier, ik vind het nieuwe Peugeot design echt wel geslaagd.
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Ik vind hem ook qua afmetingen perfect. Meer dan ruim genoeg, en toch sporty.

                      En ik wil éigenlijk ook als volgende weer eens geen SUV.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                        Wow, naar deze zat ik al een tijdje uit te kijken.... die komt meteen met stip op één als mogelijk volgende PHEV leaser.
                        Uw lijst is ondertussen wel al behoorlijk lang geworden... ik lees gelijkaardige reacties van u onder een hele waslijst nieuwe modellen.

                        Die 408 ziet er overigens zeer netjes uit, op dat miniatuur stuurtje na.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                          Uw lijst is ondertussen wel al behoorlijk lang geworden... ik lees gelijkaardige reacties van u onder een hele waslijst nieuwe modellen.

                          Die 408 ziet er overigens zeer netjes uit, op dat miniatuur stuurtje na.
                          Hahaha, ja dat klopt,.... keuzestress is een raar beestje hé? ;-)

                          Momenteel ligt deze in pole position toch.

                          Daarna nieuwe Mazda CX60, vooral vanwege de interessante benzine motor in de hybride.
                          Nieuwe X1, vanwege de grote range, is ook een kanshebber.

                          Citroen is bij deze afgevallen, omdat ik de 408 toch wel leuker vind.

                          Een EV is ook nog niet uitgesloten, daar zou het tussen een Polestar 2 of een Kia EV6 gaan.

                          Bestelmoment, ergens begin volgend jaar, dus ik heb nog wat tijd hé?

                          But the hunt is mostly nicer then the catch ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Druk, druk, druk design.
                            En al die plastiek: vanonder, rond de wielen, achterste bumper.
                            Ik ben niet mee.

                            Mijn 2e auto had ook zwarte plastieken bumpers, goedkoopste versie dus. Nu is het overal een zwart stuk plastiek, maar spijtig genoeg kost het waarschijnlijk toch pakken geld als men er tegen rijdt.

                            Comment


                            • #15
                              Wielbogen vind ik nog wel OK, maar die achterbumper is wel iets te groot om niet mee meegespoten te zijn idd.

                              Auto best in een donkere kleur nemen in ieder geval.

                              Comment


                              • #16
                                Oh, ik vind hem het gegeven van de wielbogen de laatste 10-15 jaar zo lelijk. De plastiek er rond, maar ook dat die zo afgevlakt zijn.
                                Ik vermoed dat men dat doet voor de sterkte (of beter gezegd zodat men dunner materiaal kan gebruiken: lichter en goedkoper), maar lijkt ook een design trend te zijn. Staat me niet aan.

                                Comment


                                • #17
















                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18








                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      Knap kleurtje:





                                      Grijs en wit:







                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Toch wel een mooie auto, mooier dan de Citroën.
                                        Ook wel mooier dan de Renault Arkana.

                                        Peugeot maakt de laatste tijd echt wel mooie auto's.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment

                                        Working...
                                        X