Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hyundai Ioniq 6 (2022)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hyundai Ioniq 6 (2022)

    HYUNDAI IONIQ 6: AANVAL OP MODEL 3

    EIGENWIJS ELEKTRISCH

    Hyundai heeft een nieuwe Ioniq in de startblokken staan. De Ioniq 6 lijkt amper op de Ioniq 5 en moet onder meer de Tesla Model 3 het vuur na aan de schenen leggen. Op 14 juli wordt hij officieel onthuld, maar wij mochten in Londen vast even snuffelen aan een pre-productie-exemplaar.

    Wie het autonieuws op de voet volgt, zal niet ondersteboven zijn na het zien van deze eerste beelden. De Hyundai Ioniq 6 is het uitgerijpte productiemodel van de Prophecy Concept die in maart 2020 met de afgelaste beurs van Genève zijn eerste wereldpodium aan zijn gladde neus voorbij zag gaan. Het silhouet lijkt met één potloodstreep te zijn getekend met, al zeggen ze dat bij Hyundai natuurlijk niet, de eerste Mercedes-Benz CLS in het achterhoofd. Een nep-grille zoals bij veel andere EV's vond chief designer Simon Loasby, die ons om dit pre-productie-exemplaar heen gidst, niet nodig. "Sensoren zijn de grille van de toekomst", zegt hij, wijzend op het gladde paneel onder de kentekenplaathouder, waar achter alle ADAS-hardware modulair wordt ingebouwd. Opmerkelijk zijn de camera's die de plaats van buitenspiegels hebben overgenomen. De hoekige vormen vloeken nogal met de verder zo ronde en gladde auto. "Die hadden we nog van de Ioniq 5", geeft Loasby toe. "Dat is het eerste dat ik bij de facelift ga aanpakken." Voor wie daar niet op wil wachten komt de Ioniq 6 er ook met conventionele buitenspiegels.


    Hyundai Ioniq 6

    De deurgrepen verzinken in de koets en de laag wegduikende achtersteven wordt gekenmerkt door een eendenstaart-spoiler en een brede lichtbalk, die is opgebouwd uit wat Loasby 'parametric pixels' noemt. Dat thema komt op diverse plekken terug en is typisch voor de Ioniq 6, vertelt Loasby. Als je het ooit op een andere auto ziet, dan hebben ze het van ons gejat." Maar zelf bedacht heeft hij het evenmin, geeft hij later toe: "Het idee komt van Minecraft."

    Dat er verder weinig verband lijkt met de Ioniq 5 is volgens Loasby bewust: "De Ioniq-range wordt een schaakspel. Elk stuk ziet er heel anders uit, maar toch zie je dat ze bij elkaar horen." En ja, ook wij vragen ons dan af welk stuk de 6 is. "De loper", antwoordt Loasby. "De Ioniq 5 is onze toren en de Ioniq 7, een SUV die in 2024 komt, is met zijn 315 cm wielbasis de koning." De Ioniq 6 heeft met 295 cm evenmin een wielbasis om zich voor te schamen en dat betekent behalve een gestrekte aanblik ook veel binnenruimte. De beenruimte achterin is riant, de hoofdruimte daarentegen houdt door toedoen van de coupé-achtige daklijn niet echt over.

    Interieur


    Hyundai Ioniq 6

    Het interieur is minstens zo progressief als de koets. De meeste zaken spelen zich af op het brede scherm en met behulp van knoppen op het stuur. Opmerkelijk is dat een logo daar ontbreekt. "Waarom hebben stuurwielen altijd een logo in het midden?", vraagt Loasby retorisch. In plaats daarvan zitten er in de Ioniq 6 vier - daar heb je ze weer - parametrische pixels. Via licht- en kleureffecten brengen die boodschappen over en wie morsecode beheerst (vier korte piepjes staan voor de letter H), heeft wellicht door dat het toch nog een beetje een logo is.

    Geheel volgens de laatste trends gebruikt Hyundai de nodige ecologisch correcte materialen. De lak is bio, de vloerbedekking was in een vorig leven visnet en de zwarte pigmenten aan de buitenkant zijn gerecyclede autobanden. Belangrijker zijn de aandrijflijnen en de prestaties. Helaas moeten we je die nog even schuldig blijven. De officiële onthulling staat gepland voor 14 juli en dan vertellen we je daarover ook alles.

    Bron: Autoweek






















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    All-new Hyundai IONIQ 6 EV sedan! Can it challenge the Tesla Model 3? Exterior Interior REVIEW!

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Hyundai Ioniq 6 - Eerste Kennismaking

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Mooi!
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Beetje afgezwakt tov het Prophecy prototype: vooral neus en zijkant vind ik wat minder. (weer die vlakke stukken rond de wielen )
          Maar dat was dan ook een bangelijk mooie auto, dus deze is ook nog altijd knapper dan het meeste wat je nu kan kopen!
          Clean design, spreekt me aan.
          Wel spijtig dat het een sedan is, liftback was veel handiger geweest.

          Zeer goed dat er aparte knoppen zijn voor verwarming en radio en zo.
          Sfeerverlichting is ook wel knap.

          Comment


          • #6
            Zeer knap! Ben verliefd op het interieur, zo mooi en doet me denken aan vleugels van een vliegtuig (schermen aan de zijkant)
            2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

            Comment


            • #7



              Deze sfeerverlichting maakt er wel een cabardoucheke van.

              Comment


              • #8
                Hyundai Ioniq 6 (2022) | Erster Blick auf und in den Ioniq 6 | Neuvorstellung

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Hoe schatten jullie die in kwa prijs, ongeveer gelijk de genesis ev, of zouden ze erboven durven gaan?


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    Hoe schatten jullie die in kwa prijs, ongeveer gelijk de genesis ev, of zouden ze erboven durven gaan?


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                    Als het klopt dat die de Tesla model 3 ”het vuur aan de schenen” moet leggen, zou de prijs ook in dezelfde regionen moeten vertoeven?

                    Comment


                    • #11
                      Ze gaan toch niet meer vragen dan voor hun eigen luxemerk. Ken wel de specs niet van de Genesis ev.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Wat een lelijk ding, die wil ik niet eens gratis voor de deur hebben.
                        There are Pretenders among us.....
                        Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                          Ze gaan toch niet meer vragen dan voor hun eigen luxemerk. Ken wel de specs niet van de Genesis ev.
                          als je een ioniq5 met minimum leer en dezelfde 77kwh batterij uitrust, is het verschil niet meer als 6000...als je de uitrusting naar een ev60 (van 59000) gaat brengen is het nog kleiner...ik denk dat de ev 60 een WP heeft (toch nergens in de optielijst te vinden) en dan scheelt het nog 3000 met de ioniq5...daarmee ik benieuwd ben waar ze hem positioneren, uiteindelijk is de 6 toch een dikke berline van 4 meter 90

                          als leer geen must is op de ioniq5 (of evt 6) is er een kloof van 10000 en das wel veel, maar dan is het verschil in uitrusting wel erg groot, je wordt ook hier toch nogal snel gepusht naar hogere versies

                          allemaal giswerk maar das leuk en ben benieuwd

                          aan de andere kant is er idd de model 3 waarop hij zich richt van 53000 (490 km) of long range van 62000 (600km)...vermoedelijk zal de range tss die van de ioniq5 77 kwh 491 km en de LR tesla 3 75kwh 601 zitten
                          dan zou'em toch naar prijs van de genesis ev gaan (of dus erboven met wat uitrusting)

                          allemaal gegokt met de beloofde prijs van 59k van de ev60, tel daar ondertussen inflatie bij en die zal mss tegen lancering aan 64k of zo zitten
                          pfft onbetaalbaar
                          Last edited by bobo; 30/06/2022, 03:28.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender Bekijk Berichten
                            Wat een lelijk ding, die wil ik niet eens gratis voor de deur hebben.
                            Daar kan ik inkomen. Het is dan ook een model dat zich niet gemakkelijk leent voor ombouw tot een foorkraam.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                              allemaal gegokt met de beloofde prijs van 59k van de ev60, tel daar ondertussen inflatie bij en die zal mss tegen lancering aan 64k of zo zitten
                              pfft onbetaalbaar
                              Ik ga nog wat wachten, seffens voor de eerste keer naar de keuring met de mijne

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                SUPER SLICK: zo werd de Nieuwe Hyundai Ioniq 6 geboren in de windtunnel

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  New Hyundai Ioniq 6 - better than a Model S?

                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18








                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      IN DETAIL: HYUNDAI IONIQ 6

                                      100 KILOMETER VERDER DAN IONIQ 5

                                      De supergestroomlijnde Hyundai Ioniq 6 kennen we al sinds 28 juni, maar toen ging het nog om een zogenaamde preview. De specificaties ontbraken nog, maar daarin komt vandaag verandering. De Ioniq 6 blijkt even zuinig als de oorspronkelijke Ioniq en komt op dezelfde lading stroom veel verder dan een Ioniq 5.

                                      De Hyundai Ioniq 6 is het tweede model in de elektrische Ioniq-reeks van Hyundai en het broertje van de al bekende Ioniq 5. Sinds eind juni weten we definitief dat Hyundai bij de auto’s van dit elektrische label geen coherent design nastreeft, al zijn er wel wat details die de familieband verraden. In grote lijnen zijn de Ioniq 5 en Ioniq 6 echter totaal verschillend. Niet alleen is de ‘5’ een cross-over en de ‘6’ een gestroomlijnde sedan, ook zijn er bij het nieuwste model veel rondere vormen en vloeiender lijnen gebruikt dan bij de vierkante 5. Ontwerper Niels van Roij denkt daar het zijne van, maar opvallend is de Ioniq 6 zonder meer.

                                      Hoewel de specificaties officieel nog niet bekend waren, was het vanaf het begin duidelijk dat de Ioniq 6 veel techniek zou delen met de Ioniq 5 en diens broertje Kia EV6. Qua wielbasis zit de nieuwkomer precies tussen die twee platformgenoten in, met 2,95 meter. De Ioniq 6 is 4,86 meter lang, 1,88 meter breed en 1,46 meter hoog. Daarmee is hij duidelijk langer dan een Ioniq 5, die zich over 4,63 meter uitstrekt, maar ook 14 centimeter lager. Anders dan je misschien zou denken is de Hyundai Ioniq 6 geen liftback, maar een sedan. De achterklep opent dus net als bij onder meer de Porsche Taycan, Mercedes-Benz EQE en Tesla Model 3 onder de ruit. Hoewel bagage er precies in de auto kan worden verstouwd, is helaas nog altijd niet bekend.

                                      Zuinig

                                      Hoewel Hyundai ook nog steeds niet alle aandrijfspecificaties uit de doeken doet, leren we vandaag wel de belangrijkste zaken in die categorie. Zo is duidelijk dat de Ioniq 6 net als zijn technische broertjes leverbaar wordt met twee accupaketten. De kleinste daarvan heeft een capaciteit van 53 kWh. Dat is opvallend, aangezien de lichtste Ioniq 5 58 kWh meekrijgt. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat de hogere, minder gestroomlijnde ‘5’ met 53 kWh niet ver genoeg zou komen, want op dat vlak verslaat de 6 hem met gemak. De lichtste versie van de Hyundai Ioniq 6 heeft een WLTP-verbruik van minder dan 14 kWh per 100 kilometer. Dat is akelig goed vergelijkbaar met de 13,8 kWh/100 km die werd opgegeven voor de Ioniq Electric, het zuinigheidswonder dat onlangs uit productie ging.

                                      610 km

                                      Duurdere uitvoeringen krijgen net als bij de Ioniq 5 een accu van 77,4 kWh mee. Deze kan worden gecombineerd met één of twee elektromotoren, dus met achter- of vierwielaandrijving. De krachtigste versie levert 325 pk en 605 Nm en sprint in 5,1 seconden van 0 naar 100. Wie het verst wil komen op een lading, moet echter genoegen nemen met minder vermogen. De achterwielaangedreven Hyundai Ioniq 6 met het grootste accupakket krijgt volgens Hyundai een WLTP-actieradius van meer dan 610 kilometer. Ter vergelijking: de Hyundai Ioniq 5 komt met deze aandrijflijn en de kleinste wielen maximaal 507 kilometer ver. Een enorm verschil, en het ultieme bewijs dat cross-overs en SUV’s op dit vlak nooit de sedan kunnen verslaan.

                                      Uiteraard worden ook alle snelle laad-opties overgenomen van de Ioniq 5. We hebben het over de 800 Volt-infrastructuur, waardoor de auto in minder dan 20 minuten van 10 naar 80 procent moet kunnen laden. De navigatie, zichtbaar op één van de twee 12-inch schermen, is in staat om zelfstandig een route langs snelladers te plannen. Ook Vehicle-to-load-technologie, waarmee de auto stroom kan terugleveren aan het net, is present.

                                      Twaalf kleuren

                                      Hyundai biedt de Ioniq 6 straks aan in twaalf verschillende kleuren, twee meer dan de Ioniq 5. Anders dan bij die auto spotten we een matte groen en een ‘Ultimate red’ tussen het aanbod. Het interieur is er in vier tinten, aangevuld met sfeerverlichting in 64 verschillende kleuren. Of alle opties ook hier in het aanbod verschijnen, weten we later dit jaar. Als alles volgens planning verloopt kunnen we nog dit jaar met de Ioniq 6 rijden, de eerste afleveringen volgen dan begin 2023.

                                      Bron: Autoweek
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mooie specs.
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X