NIEUWE VOLKSWAGEN AMAROK GEPRESENTEERD
AMAROK DEEL 2
Volkswagen presenteert de gloednieuwe tweede generatie van de Amarok. De voortaan op de Ford Ranger gebaseerde pick-up is groter dan zijn voorganger en gaat op enkele manieren zijn eigen weg, maar er zijn ook de nodige overeenkomsten met de Ranger.
De Volkswagen Amarok begint na bijna dertien jaar aan een tweede hoofdstuk. Waar de eerste generatie Amarok nog een geheel eigen model was, is de nieuwe Volkswagen Amarok het resultaat van een samenwerking met Ford. Sterker zelfs, de geheel nieuwe Ford Ranger diende als basis voor de Amarok.
Eigen weg
Het verwantschap is op diverse punten te zien, maar toch heeft Volkswagens designafdeling duidelijk niet stilgezeten. Vooral het front van de Amarok is behoorlijk anders. Waar de Ranger een aardig Amerikaanse neus heeft, is de Amarok duidelijk wat Europeser gelijnd en voorzien van een front dat prima past tussen de andere hier leverbare modellen. Wel oogt hij iets conventioneler, met zijn redelijk rechttoe-rechtaan gevormde koplampen. Bij de Amarok ontbreekt het bovendien aan de inmiddels kenmerkende doorlopende streep leedverlichting die de koplampen bij veel andere Volkswagens visueel met elkaar verbindt.
Volkswagen Amarok
Aan de achterkant gaat Volkswagen ook een eigen weg, want de achterlichten zijn totaal anders dan die van de Ford Ranger. Bij de Volkswagen Amarok zijn ze wat meer C-vormig. De achterklep is bovendien wat eenvoudiger, met wat minder frivole 'vouwen' erin. Wel identiek: de modelnaam is erin 'gegrift'.
Interieur
Is er meer dat lijkt op de Ranger maar toch ook weer met een eigen Volkswagen-sausje is overgoten? Zeker wel. In het interieur van de Amarok ziet het er weliswaar anders uit dan in de Ranger, maar enkele elementen verraden de basis. Zo tref je centraal in het dashboard een 10- of 12-inch infotainmentscherm (afhankelijk van de gekozen uitvoering) dat verticaal georiënteerd is en bovenaan geflankeerd wordt door twee vrij forse ventilatieroosters. De hardware van het scherm is hetzelfde als in de Ranger, maar de digitale omgeving die je erop treft heeft wel een andere vormgeving.
Volkswagen Amarok
Verder heeft de Amarok een geheel 'eigen' vormgegeven reeks knoppen onder het scherm zitten, waar je - net als in de Ranger - onder meer een draaiknop voor het volume vindt en een knop voor de alarmlichten. De klimaatbediening tref je er echter niet, dat gaat altijd via het scherm. Dat is dan weer anders dan in de Ranger, waar het knoppencluster een stuk uitgebreider is en waar je de temperatuur traditioneel via een knop bedient. Achter het stuur zit een 8-inch digitaal instrumentarium. Tegen meerprijs kun je het binnenste van de Amarok aankleden met een met kunstleer bekleed dashboard met contrasterende stiksels. Met leer beklede elektrische verstelbare stoelen zijn eveneens tegen bijbetaling leverbaar.
Techniek
De nieuwe Volkswagen Amarok is 5,35 m lang en dat maakt hem 9,6 cm langer dan de eerste generatie. De wielbasis is 3,27 m lang, een groei van maar liefst 17,3 cm. De kortere overhangen moeten de Amarok volgens Volkswagen meer capabel in ruig terrein maken, want dan zit je immers minder snel met de neus of kont vast in de grond. Ook is de doorwaadhoogte verbeterd, je kunt nu door 80 cm diep water rijden, waar dat voorheen 50 cm was.
Volkswagen zet in eerste instantie vijf motoren op de internationale motorenlijst. Vier diesels en één benzinemotor. De keuze bestaat uit een 150 pk, 170 pk of 209 pk sterke 2.0 TDI en als topdiesel komt er een 3.0 V6 TDI die tot 250 pk vermogen levert. Wie liever voor een benzinedrinkende Amarok gaat, is aangewezen op een 2.3 TSI die 302 pk sterk is. Dat is de van Ford afkomstige 2.3 EcoBoost. Is er meer van Ford afkomstig? Jazeker: ook de Amarok maakt gebruik van een tientrapsautomaat, die beschikbaar wordt voor de varianten met een vermogen van minstens 209 pk. De andere optie is een zestrapsautomaat en ook zijn er handgeschakelde vijf- of zesbakken. Vierwielaandrijving is overigens niet standaard, dat hangt af van de markt.
Volkswagen Amarok
De nieuwe Volkswagen Amarok wordt in Zuid-Afrika gebouwd en verwachten we op zijn vroegst eind dit jaar op de markt.
Bron: Autoweek
AMAROK DEEL 2
Volkswagen presenteert de gloednieuwe tweede generatie van de Amarok. De voortaan op de Ford Ranger gebaseerde pick-up is groter dan zijn voorganger en gaat op enkele manieren zijn eigen weg, maar er zijn ook de nodige overeenkomsten met de Ranger.
De Volkswagen Amarok begint na bijna dertien jaar aan een tweede hoofdstuk. Waar de eerste generatie Amarok nog een geheel eigen model was, is de nieuwe Volkswagen Amarok het resultaat van een samenwerking met Ford. Sterker zelfs, de geheel nieuwe Ford Ranger diende als basis voor de Amarok.
Eigen weg
Het verwantschap is op diverse punten te zien, maar toch heeft Volkswagens designafdeling duidelijk niet stilgezeten. Vooral het front van de Amarok is behoorlijk anders. Waar de Ranger een aardig Amerikaanse neus heeft, is de Amarok duidelijk wat Europeser gelijnd en voorzien van een front dat prima past tussen de andere hier leverbare modellen. Wel oogt hij iets conventioneler, met zijn redelijk rechttoe-rechtaan gevormde koplampen. Bij de Amarok ontbreekt het bovendien aan de inmiddels kenmerkende doorlopende streep leedverlichting die de koplampen bij veel andere Volkswagens visueel met elkaar verbindt.
Volkswagen Amarok
Aan de achterkant gaat Volkswagen ook een eigen weg, want de achterlichten zijn totaal anders dan die van de Ford Ranger. Bij de Volkswagen Amarok zijn ze wat meer C-vormig. De achterklep is bovendien wat eenvoudiger, met wat minder frivole 'vouwen' erin. Wel identiek: de modelnaam is erin 'gegrift'.
Interieur
Is er meer dat lijkt op de Ranger maar toch ook weer met een eigen Volkswagen-sausje is overgoten? Zeker wel. In het interieur van de Amarok ziet het er weliswaar anders uit dan in de Ranger, maar enkele elementen verraden de basis. Zo tref je centraal in het dashboard een 10- of 12-inch infotainmentscherm (afhankelijk van de gekozen uitvoering) dat verticaal georiënteerd is en bovenaan geflankeerd wordt door twee vrij forse ventilatieroosters. De hardware van het scherm is hetzelfde als in de Ranger, maar de digitale omgeving die je erop treft heeft wel een andere vormgeving.
Volkswagen Amarok
Verder heeft de Amarok een geheel 'eigen' vormgegeven reeks knoppen onder het scherm zitten, waar je - net als in de Ranger - onder meer een draaiknop voor het volume vindt en een knop voor de alarmlichten. De klimaatbediening tref je er echter niet, dat gaat altijd via het scherm. Dat is dan weer anders dan in de Ranger, waar het knoppencluster een stuk uitgebreider is en waar je de temperatuur traditioneel via een knop bedient. Achter het stuur zit een 8-inch digitaal instrumentarium. Tegen meerprijs kun je het binnenste van de Amarok aankleden met een met kunstleer bekleed dashboard met contrasterende stiksels. Met leer beklede elektrische verstelbare stoelen zijn eveneens tegen bijbetaling leverbaar.
Techniek
De nieuwe Volkswagen Amarok is 5,35 m lang en dat maakt hem 9,6 cm langer dan de eerste generatie. De wielbasis is 3,27 m lang, een groei van maar liefst 17,3 cm. De kortere overhangen moeten de Amarok volgens Volkswagen meer capabel in ruig terrein maken, want dan zit je immers minder snel met de neus of kont vast in de grond. Ook is de doorwaadhoogte verbeterd, je kunt nu door 80 cm diep water rijden, waar dat voorheen 50 cm was.
Volkswagen zet in eerste instantie vijf motoren op de internationale motorenlijst. Vier diesels en één benzinemotor. De keuze bestaat uit een 150 pk, 170 pk of 209 pk sterke 2.0 TDI en als topdiesel komt er een 3.0 V6 TDI die tot 250 pk vermogen levert. Wie liever voor een benzinedrinkende Amarok gaat, is aangewezen op een 2.3 TSI die 302 pk sterk is. Dat is de van Ford afkomstige 2.3 EcoBoost. Is er meer van Ford afkomstig? Jazeker: ook de Amarok maakt gebruik van een tientrapsautomaat, die beschikbaar wordt voor de varianten met een vermogen van minstens 209 pk. De andere optie is een zestrapsautomaat en ook zijn er handgeschakelde vijf- of zesbakken. Vierwielaandrijving is overigens niet standaard, dat hangt af van de markt.
Volkswagen Amarok
De nieuwe Volkswagen Amarok wordt in Zuid-Afrika gebouwd en verwachten we op zijn vroegst eind dit jaar op de markt.
Bron: Autoweek
Comment